Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik las hier over bevroren waterflessen. Kunnen dat gewoon literflessen van frisdrank gevuld met water zijn? Moet er dan nog een handdoek/sok omheen of kun je het zo in het hok leggen?

Geplaatst:
10 uren geleden, Cala88 zei:

Ik las hier over bevroren waterflessen. Kunnen dat gewoon literflessen van frisdrank gevuld met water zijn? Moet er dan nog een handdoek/sok omheen of kun je het zo in het hok leggen?

Ja, dat kan. Doe ze niet helemaal vol met water, dat zet namelijk wel wat uit. Maar je kan gewoon normale water of limonadeflessen hervullen met water, in de vriezer doen en die in het konijnenverblijf leggen. Geen glazen flessen, plastic flessen zijn prima. 

Ik haalde wel altijd de plastic labels van de flessen af. Bij mij knaagden ze juist aan handdoeken/theedoeken die ik er om deed, dus dat liet ik weg. Konijnen hebben namelijk al zelf een vachtje dat ze altijd meenemen, dus je hoeft niet iets om de fles te doen. Dat mag wel, maar is eigenlijk vanuit mensen gedacht 😉 

Let wel op dat ze geen brand kunnen veroorzaken, dus leg het niet in of bij stro of andere bodembedekking. Ik gebruikte ze gewoon in de ren (op zand / tegels). 

Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen nog icepods, die zijn wat veiliger. Maar bevroren flessen neerzetten helpt wel de omgeving goed te koelen en soms liggen ze er ook tegenaan. Ik had vroeger een konijn dat zo een 500ml flesje heerlijk vond, dan kon ze dat onder haar kin leggen 😂

Geplaatst:

Vandaag en de komende dagen goed op de huisdieren letten! 

Ik duim dat het bij iedereen goed gaat en de konijnen het koel houden. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik gebruik ook flessen inderdaad, want angsthazen. Die leg ik buiten bereik, let op, die flessen gaan condenseren (waterplasjes er omheen).

Ik ben echt bang voor dinsdag en woensdag. Het schijnt dat de lucht veel vocht bevat en daardoor nog warmer aan voelt. 

Je moet de hele dag schaduwplekken in de ren hebben, anders is naar binnen halen, waar het wel koel is, beter. Soms kun je ook schaduw maken, met bijvoorbeeld schaduwdoeken. Deze hang je natuurlijk op plekken waar zij niet bij kunnen. 

De wc of badkamer moet je in je achterhoofd houden. Een konijn met hitteslag leg je op koude tegels en omringd met bevroren objecten om de directe omgeving af te koelen. Je kunt NIET meteen naar de dierenarts. Het is wel verstandig om daar dan alvast mee te bellen, in paniek doe je soms rare dingen. 

Let op! Maak de oren in geval van nood alleen maar nat met lauwwarm water, anders trekken de bloedvaten samen en kan de warmte helemaal niet meer weg! De oren zijn voor een konijn de enige manier om af te koelen. Niet zomaar doen, het hoort niet bij de standaard verzorging, alleen in nood toepassen. 

Zo veel mogelijk schaduw en geschikte koelelementen (of bevroren water of voor konijnen geschikte pads), dat is het credo.

Sterkte allemaal! 

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Een spiegel schijnt ook een heerlijk koel te blijven (binnen dan natuurlijk). Mijn konijnen gingen altijd in gevecht met flesjes water, die heb ik dus nooit gebruikt. Tegels, stenen, matten, ze gingen er nooit op liggen... Ik had ze binnen en daar hadden ze meestal niet zo veel last. De cavia's liggen ondertussen gewoon in hun slaapzak... Ze zijn best dik, dus ik dacht dat ze het wel warm zouden hebben. Dat lijkt dus wel mee vallen 😄

Geplaatst:

Ik heb vanmorgen jute aan de onderkant van de 180 m hoge ren bevestigd aan de buitenkant, zo hebben ze toch meer schaduw en kan het toch genoeg doorwaaien. Alleen heb ik zelf geen mooi uitzicht meer op de nijntjes…Maar dat is bijzaak. Natuurlijk extra checken, water verversen en een icepod inderdaad! En ik had nog wat harder speelzand liggen in een zak, dat lijkt me ook nog wel wat koeler (voor zolang het duurt)

Ik twijfel of ik ons oudste koppeltje Teddy en Fluffy (5 en 6 jaar) vandaag al naar binnen moet doen of morgenvroeg.

De logeerkonijnen (2 koppels van 2) mogen om en en om de tuin in om de koelste plekken op te zoeken. Gelukkig ben ik deze week veel thuis😅zodat dat kan. Sterkte allemaal💪🏻🐰

Geplaatst:

Een paar lichtgekleurde badkamertegels van wat groter formaat, blijft ook lekker koel en kun je ook in een buitenren leggen. Wel even op scherpe randjes letten. 

Geplaatst:
13 uren geleden, Evee zei:

Ja, dat kan. Doe ze niet helemaal vol met water, dat zet namelijk wel wat uit. Maar je kan gewoon normale water of limonadeflessen hervullen met water, in de vriezer doen en die in het konijnenverblijf leggen. Geen glazen flessen, plastic flessen zijn prima. 

Ik haalde wel altijd de plastic labels van de flessen af. Bij mij knaagden ze juist aan handdoeken/theedoeken die ik er om deed, dus dat liet ik weg. Konijnen hebben namelijk al zelf een vachtje dat ze altijd meenemen, dus je hoeft niet iets om de fles te doen. Dat mag wel, maar is eigenlijk vanuit mensen gedacht 😉 

Let wel op dat ze geen brand kunnen veroorzaken, dus leg het niet in of bij stro of andere bodembedekking. Ik gebruikte ze gewoon in de ren (op zand / tegels). 

Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen nog icepods, die zijn wat veiliger. Maar bevroren flessen neerzetten helpt wel de omgeving goed te koelen en soms liggen ze er ook tegenaan. Ik had vroeger een konijn dat zo een 500ml flesje heerlijk vond, dan kon ze dat onder haar kin leggen 😂

Dank voor je reactie! Ik heb de coolpads inmiddels binnen gekregen. Zaterdag stad en land afgezocht, maar niet gevonden, dus online besteld. Ze liggen nu in de vriezer voor morgen.

Geplaatst:

Hier liggen de icepods ook weer in de vriezer. Gisteren zijn ze de dag goed doorgekomen. Het blijft nu alleen in de nachten ook wel flink warm. 

Ik maakte mij wel wat zorgen om Brenda, die lag er echt bij als een pannenkoek het grootste deel van de dag gisteren. Maar ze at en dronk wel gewoon, dus het zal haar manier zijn om op de tegels af te koelen, vermoed ik 😅

• Haha 1
Geplaatst:

Een van mijn icepods is open gegaan, gelukkig heb ik er nog 2.

Gisteren hadden Clarence en Shira nergens last van, maar nu maak ik me toch ook wel een beetje zorgen. Ik overweeg om ze naar binnen te halen, maar de opties zijn de woonkamer, waar het ook 28 graden is, en de slaapkamer met airco, maar dan wordt het een heel klein plekje. Plus de stress van de verhuizing, dus ik overweeg om ze maar gewoon in hun verblijf te laten, met airpods en lakens tegen de zon.

Geplaatst:

Icepod in de catcube gelegd. Ze liggen er niet bij. Ze hebben nu wel het dak van het schuilhok verruilt voor de bodem van de ren (klinkers). De vorige keer dat het zo warm was had ik Micha nog niet. Ren krijgt alleen in de avond een streep zon. Ons huis-brede zonnescherm zit er ook nog voor een deel overheen. Gisteren moest ik bij het geven van de groente wel het water verversen, dat was gewoon warm geworden. Ik wil dat ze zich koest houden dus stoor ze alleen als ze wakker zijn. 

Geplaatst:
9 uren geleden, Marjoleink zei:

met airpods en lakens tegen de zon.

Ik heb drie keer geprobeerd om "icepods" te schrijven, maar autocorrect is tegen me. Ze waren wel heel blij met de airpods 😁.

• Haha 4
Geplaatst:

Scarlett had echt last van de hitte. Lodewijk oogte fitter. Ze willen nooit bij de icepod. Elke 2 uur eten vinden ze echter wel helemaal de moeite waard. Scarlett vindt natte oortjes fijn, Lodewijk vond het niets. En natuurlijk in die hitte toch samen liggen.  

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hier vonden ze de icepod altijd eng, maar sinds een uur of 5 liggen ze er naast. En ze liggen niet meer samen in een catcube, dat is blijkbaar toch te warm. Maar als ik aan kom lopen stormen ze naar het gaas, dus het gaat nog goed. 

Shira is trouwens wel kieskeurig. Mevrouw is helemaal verontwaardigd omdat ik haar een gevraagde rozenbottel wilde geven.

Geplaatst:

Ik ga morgen de icepod neerleggen waar Micha bijna de hele middag lag. In de catcube slapen ze ook graag maar blijkbaar niet als er een icepod ligt. 

Geplaatst:

Het weer slaat nu aardig om, het was vanochtend nog best warm, maar nu is er een frisse wind en is het maar 23 graden. Wel een flink verschil met gisteren! 

Geplaatst:
7 minuten geleden, Evee zei:

Het weer slaat nu aardig om, het was vanochtend nog best warm, maar nu is er een frisse wind en is het maar 23 graden. Wel een flink verschil met gisteren! 

Blaas het eens deze kant op 🥵🥵

Net 2 huizen klaar gemaakt voor de gasten in 42c Dochter en ik zweten ons een ongeluk 🙈😂

Geplaatst:
2 uren geleden, Evee zei:

Ja de regen komt al over jullie heen zeker. Wij zitten aan de Duitse grens dat duurt nog even. Maar de wind is al wel gedraaid naar het westen en die brengt koelere lucht mee.  Konijnen zijn lekker rustig aan het pitten. Ik heb de icepod nu op de plek gelegd waar Micha ongeveer de hele middag lag gisteren. Hij lag er wel in de buurt vandaag. Hij heeft het slim bekeken. Ligt in de hoek van de ren waar nog een briesje uit de tuin komt.

Ik ben zelf nu ook thuis, heb nog ongeveer 1,5 uur werk met 2 wijkjes maar was simpelweg te warm. Ga vanavond verder

Geplaatst:

mijn eigen konijnen hadden ook icepods gisteren, en het was hier gelukkig niet zo warm.

Groot contrast met de 9 konijnen van werk die ik gisteren moest verzorgen.. ik heb er toen voor gekozen om eentje naar een koelere locatie te verplaatsen. Het was 35 graden en dat konijn was er slecht aan toe en at niet. Ik heb aangegeven aan leidinggevende dat ik mij ernstig zorgen maakte over alle konijnen. Ik heb gevraagd om tegels of icepods. got downplayed. totdat ik net te horen kreeg dat een van de konijnen het niet heeft gehaald.. een bejaard konijn, maar ik ben alsnog boos omdat mijn zorgen niet serieus werden genomen totdat het te laat was. konijnen horen aan de hitte te kunnen ontsnappen, niet worden opgesloten in hokjes met 35 graden. een aantal van de konijnen lopen los, dus het verschil was duidelijk te zien 💔

• Verdrietig 5
Geplaatst:

Ik heb een thermometer in de woonkamer en het scheelde bijna 2 graden met een andere plek in de woonkamer vs. waar de konijnen lagen met hun ice pods. Hier werd het 28 graden in de woonkamer (gisteravond, bij hun ice pod was het 26 - 27 graden), maar ze leken gelukkig er niet heel veel last van te hebben. Ze houden zich wel rustiger, maar geen tekenen van oververhitting gelukkig. Wel heel blij dat het nu weer afkoelt!

Geplaatst:
3 uren geleden, bunnyandme zei:

zijn kleinere konijnen gevoeliger voor de hitte? het overleden konijn en het konijn dat ik had verplaatst waren beiden dwergkonijnen.... 

De kleine konijnen die met mini oortjes gefokt zijn wel ja. Konijnen kunnen met warmte beter naar verhouding wat grotere oren hebben, ze koelen af via die oren.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .