Ga naar inhoud

Zelf konijnenvoer kweken


Aanbevolen berichten

Sinds kort is mijn "tuin" gedeelte omheind. De honden sloopten, graafden en plasten toch wat te veel daar, dus we hebben deze winter een hekje gezet.

Het is een stuk van 7x3.5 ongeveer, dus best een leuk tuintje. Er staat van alles van bloemen en eetbare planten. Alles is wel geselecteerd op dat het niet giftig mag zijn, aangezien de honden er ook liepen.

 

Wat de konijnen mogen eten:

 

  • munt
  • rozemarijn
  • salie
  • paardenbloem
  • bosaardbei
  • roos
  • perenbomen
  • blauwe bessen
  • maggiplant
  • weegbree
  • madeliefjes
  • grassen 
  • viooltjes
  • aardbei (gewone)

Ik heb zaden van een biologische pompoen geplant, hoop dat dat op komt.

En ik wil ook nog courgette en tomaat planten (ik heb dat zelf niet gezaaid, maar mijn zus heeft een grote moestuin en ik hoop stiekem dat die een paar plantjes voor mij heeft, die heeft ook altijd hele bijzondere soorten). 

 

Ik heb nog een biologische bessen set besteld die komende week hopelijk binnen komt. Met braam, framboos en nog wat andere bessen struiken. 

En ik heb nog (eetbare) bloemenzaden liggen die ik wil gaan planten, maar daar wacht ik nog heel eventjes mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ‘kweek’ ik voor de konijnen alleen paardenbloemen. Maar ze hebben er nog maar een paar keer een klein beetje van gehad. Ik ben nog erg voorzichtig voor nieuwkomer Dobby met dat soort dingen. Resultaat is dat ik er nu heel veel van heb staan 🙄

 

En ik heb gewoon gras, maar behalve de paar sprietjes die door het gaas de ren in groeien hebben ze daar nog niet van gehad. 
Er staan ook herfstframbozen, dus daar zouden ze later ook wat blaadjes of takjes van mogen hebben.

 

Ik heb pas een paar takken wilg gekregen en die staan nu in een emmer water om te wortelen. Dat is wel speciaal voor de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de konijnen en sommige dingen ook voor onszelf:

- Munt

- Salie

- Wilg

- Rozemarijn 

- Tijm

- Grasjes (daar hebben ze iets te veel van gegeten, we kregen laats visite, ze zeiden: je hebt die grasjes daar wel heel raar gesnoeid, de onderste stengels heb je er aan laten zitten! Ik: uhhhh ja, iemand anders heeft die gesnoeid….😂)

- Bamboe

- Citroen tijm

 

Als alles in de moestuin weer gaat groeien, hebben we daar natuurlijk ook het een en ander van😊.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek best veel.


Ze hebben nu een eigen graafstuk daar staat in:

  • laagblijvende mini rozen
  • Brunnera (zouden ze niet zo lekker moeten vinden, maar oh oh oh, gelijk een happen eruit)
  • Munt
  • Rozemarijn
  • Wilg
  • en volgens mij nog peterselie? Had zo'n 6 pack kruiden gekocht.

Dan heb ik ook nog groenten/kruiden bakken aan de muur met:

  • munt
  • salie
  • aardbei
  • peterselie
  • oregano
  • tijm

 

En dan heb ik nog in de tuin:

  • Rozen op stam
  • Klaver
  • Dovenetel
  • Rozemarijn
  • Druif
  • Violen

 

Oh en mijn man heeft in zijn groentenbakken:

  • Kontjes Paksoi
  • Kontjes Bleekselderij
  • en mogelijk nog iets anders wat overblijft

 

En binnen hebben we:

  • Graslelie (uit stek, telkens meer)
  • Schildpadbloem

 

En dan ben ik nog op zoek naar weegbree en wat andere dingen voor hen. En ik heb nog graszaad wat ik moet zaaien.

 

Ik heb niet zo'n grote tuin - zij worden gewoon verwend. 😅 Ik krijg van bevriende tuiniers in het snoeiseizoen lekker druiventakken (met blad), wilgentakken (met blad), rozentakken (met rozen eraan). Allemaal onbespoten en dus veilig.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weer takjes basilicum in het water staan om te wortelen. Verder heb ik munt in potten staan. Buiten is genoeg gras, fluitenkruid, paardenbloemen en wat vinden ze de bloemen lekker! aardbeienplanten, wilgenbomen geplant, weegbree, muur, berkenblad.

O ja en druiven hebben we ook. Ik lees net: dovenetel. Nooit geweten dat ze dat ook mogen. Dat staat hier ook genoeg. En herderstasje.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag was ik bij Intratuin en hadden ze een rek met planten voor dieren. Er stond voor katten, kattengras en voor de konijnen: graslelie en knaagtandje. Ik heb ter plaatse gegoogeld en dat laatste mogen ze inderdaad hebben.

Ook zag ik elders in de winkel kruiden staan zoals peterselie, munt maar ook oregano, waar @Kolino het wel eens over heeft. Ik heb wat plantjes meegenomen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tuin (niet perser voor de konijnen veel hadden we al)

-Engels raaigras

-Maggie plant

-paardenbloemen (zo’n 1000 🤦🏼‍♀️)

-rozenbottel

-haagbeuk of beukhaag boom (de niet giftige)

-appels (bomen)

 

In onze binnentuin

-aardbei (gewoon)

-peterselie 

-graslelie 

-viooltjes

-goudsbloem

-munt

-salie

-tijm

verder hebben onze buren altijd wilgentakken over, dus dat is een oneindige voorraad knaaghout 😄 (bij hun echt onkruid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .