Ga naar inhoud

Coco is verkouden?


Aanbevolen berichten

Hoi,

we hebben twee konijntjes in de tuin Coco en Flower. Ze zijn opgehaald uit het asiel en waarschijnlijk tussen de 3 of 4 jaar oud en alhoewel ze op je af komen voor lekkers gaan ze liefst helemaal hun eigen gang en zijn lastig op te pakken. Gisteren gaf ik ze voor het eerst weer wat vers gras en maakte een foto.ik schrok van het neusje van Coco en is rood en nat Mijn dochter heeft hem horen niesen, ik niet.

Hij eet wat minder brokjes dan normaal,  maar wel hooi, drinkt goed en hopt wat rond ( nooit heel energiek geweest)  ik geef ze regelmatig kruiden zoals tijm en salie en heb wat extra neergelegd, wat verse wilgentakken met nieuwe blaadjes daar eet hij vollop van.

Nou is mijn dilemma, breng ik m nu al naar de dierenarts voor controle, met alle oppak en vervoerstress, of wacht ik tot de verkoudheid zichzelf oplost, en is het wel verkoudheid?
oogjes zijn schoon en hij toont geen andere klachten.

 

ze hebben een insta pagina,https://www.instagram.com/p/C5gOgSII1Hc/?igsh=MW1oMXM3d2dvZXpwdA==

Hier staat het fotootje op!
 

alvast bedankt voor advies! 
groetjes

Annemiek
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n rood neusje ziet er niet goed uit. Er is denk ik ook snot, dat is soms wittig en soms doorzichtig, dus dat is lastig te bepalen. Zijn de pootjes ook kleverig?

Verkoudheid in konijnen is niet zo onschuldig als bij mensen. Wij zijn gewend: ff niezen en gaat vaak vanzelf wel weer over.

 

Konijnen ademen echter alleen door de neus, dus ze kunnen het flink benauwd krijgen. Ze ademen alleen via het bekje als ze doodsbenauwd zijn en naar adem gaan happen. Ze kunnen dus niet zoals wij relaxt door de mond ademen als de neus verstopt is. Ook kunnen ze stoppen met eten vanwege de snot. Dan krijg je een veel grotere en sneller acuut probleem. Daarnaast kan snot besmettelijk zijn en dan heb je 2 zieke konijnen straks. Ook kan het snot chronisch worden als je het niet laat behandelen.

 

Mijn advies: dierenarts vandaag bellen en met beide er naar toe. Als je een mandje hebt gekocht waarin ze getild moeten worden, kies dan eens voor een kattenvervoersbak en/of hondenvervoersbak. Daar kun je ze inlokken met iets lekkers en ze er gewoon in laten lopen. Scheelt weer stress voor in de toekomst.

aangepast door bunnyempress
  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit ziet er niet goed uit,  nattig en rood, hiermee zou ik inderdaad naar de dierenarts gaan.

 

Konijnen krijgen geen verkoudheid of griep zoals wij mensen, niet de varianten waarvan je met wat rust en goede zorg weer zelf opknapt. Voor de influenza varianten zijn konijnen niet gevoelig, dus de kans dat dat het is, is echt heel minimaal.

Als konijnen snot hebben is dat eigenlijk altijd met andere oorzaak, bacteriele infectie, gebitsproblemen, object vast in de neus, dat soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Cocoenflowee zei:

Ik ben nu op kantoor, maar ga straks even de dierenarts bellen dank je wel voor je snelle antwoord!

Off topic

Kijk ook uit als je ineens gras gaat voeren. Ik deed dat vorig jaar ook en één kreeg er prompt een gasbuik. In het eerste gras na de winter zit veel eiwit. Wij hebben paarden gehad en er trad wel eens hoefbevangenheid op. Wees even voorzichtig. Voer dat langzaam op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat Coco eind vorige week  na de dierenarts weer opknapte en door de ren sprong en jonge geraniumblaadjes at, ging hij zondag ineens weer hard achteruit, en stopte met eten en drinken.

Weer dierenarts,nog steeds antibiotica, dwangvoeding nu wil hij niks meer😢 hij ligt tussen twee warme flessen maar alles druipt uit zn mondje,hij knarst met zn tandjes als ik hem verleg of oppak, zo zielig!  We hebben vanmiddag een afspraak met de dierenarts als mn dochter uit school is om afscheid te nemen dan neem ik hem mee voor zn laatste slaap. 
ik voel me heel schuldig dat ik niet eerder gezien heb wat er gaande was, maar volgens de dierenarts is coco heel stoer geweest en verborgen dattie nog niet lekker was, wat me maar ten dele kan overtuigen, maar ja.

ikheb veel geleerd over konijntjes van hem, Coco was echt zo leuk, eigenwijs, speels, soms sacherijnig moppie!

 

we gaan binnenkort een afspraak maken voor een koppelvakantie voor zn vriendinnetje zodat ze niet lang alleen is.

  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat enorm verdrietig. Konijnen zijn goed in het verbergen van hoe slecht het gaat en daarom kunnen gezondheidsproblemen heel rap verergeren.

Soms wel binnen enkele uren. Vandaar dat veel baasjes hanteren -> niet vertrouwen is naar de DA. Omdat soms zelfs kleine gedragsveranderingen al aangeven dat er iets echt niet klopt.

 

Je hebt je best gedaan - meer kan je niet doen. Heel veel sterkte voor jou en je dochter.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .