Ga naar inhoud

Myxo-RHD vaccinatie bij gezondheidsrisico's


Aanbevolen berichten

Ik wil geen discussie uitlokken of je konijnen wel of niet moet vaccineren in het algemeen. Maar wat als je hele oude konijnen hebt of dat ze E.C. hebben of andere ziektes waarbij je moet afwegen wat verstandig is?

 

Wat ik heb gelezen is de E.C. de effectiviteit van de vaccinatie nadelig beïnvloed. Of dit gaat over actieve E.C., wat wat mij betreft een contraindicatie voor vaccinatie is, of ook als het onder controle is, weet ik niet zeker. Feit is dat vaccinatie er wel voor kan zonder dat inactieve E.C. weer actief wordt.

 

Tot welke leeftijd vaccinatie verantwoord is en hoe vaak het dan moet vind ik wel een interessante discussie, want vaccins worden alleen op konijnen jonger dan een half jaar getest. Werkt een vaccin ook bij oudjes nog een jaar of moet je bij hen boosten? Daar wordt geen onderzoek naar gedaan, zover ik weet. Ik denk ook niet dat daar data van is, maar ik heb niet gezocht. Zou best mooi zijn als er een dierenarts zoiets zou willen onderzoeken tijdens de studie. Titerbepalingen worden bij konijnen gewoonweg niet gedaan, zover ik weet.

 

Wat ook wordt gezegd is dat een vaccinatie bij een wormbesmetting niet goed pakt en je dus geen volledige bescherming hebt. Ik moet toegeven dat ik het wel uitgezocht heb of ontwormen voor een vaccinatie standaard zou moeten worden, bij sommige diersoorten wordt dat wel gedaan, maar het zou maar zo kunnen zijn dat konijnen alleen bij een actieve besmetting ontwormd mogen worden. Het heeft in ieder geval geen zin om konijnen preventief te ontwormen.

 

Dan heb je natuurlijk ook nog konijnen met een algemeen zwakke gezondheid, waar denk ik individueel en ieder jaar weer gekeken moet worden wanneer en of je het doet. Dat zijn ook risicoafwegingen. Ik heb tot nu maar 1x gehad dat ik echt niet wist of een konijn gevaccineerd zou kunnen worden. 

 

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen in deze gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Kolino zei:

Ik wil geen discussie uitlokken of je konijnen wel of niet moet vaccineren in het algemeen. Maar wat als je hele oude konijnen hebt of dat ze E.C. hebben of andere ziektes waarbij je moet afwegen wat verstandig is?

 

Wat ik heb gelezen is de E.C. de effectiviteit van de vaccinatie nadelig beïnvloed. Of dit gaat over actieve E.C., wat wat mij betreft een contraindicatie voor vaccinatie is, of ook als het onder controle is, weet ik niet zeker. Feit is dat vaccinatie er wel voor kan zonder dat inactieve E.C. weer actief wordt.

 

Tot welke leeftijd vaccinatie verantwoord is en hoe vaak het dan moet vind ik wel een interessante discussie, want vaccins worden alleen op konijnen jonger dan een half jaar getest. Werkt een vaccin ook bij oudjes nog een jaar of moet je bij hen boosten? Daar wordt geen onderzoek naar gedaan, zover ik weet. Ik denk ook niet dat daar data van is, maar ik heb niet gezocht. Zou best mooi zijn als er een dierenarts zoiets zou willen onderzoeken tijdens de studie. Titerbepalingen worden bij konijnen gewoonweg niet gedaan, zover ik weet.

 

Wat ook wordt gezegd is dat een vaccinatie bij een wormbesmetting niet goed pakt en je dus geen volledige bescherming hebt. Ik moet toegeven dat ik het wel uitgezocht heb of ontwormen voor een vaccinatie standaard zou moeten worden, bij sommige diersoorten wordt dat wel gedaan, maar het zou maar zo kunnen zijn dat konijnen alleen bij een actieve besmetting ontwormd mogen worden. Het heeft in ieder geval geen zin om konijnen preventief te ontwormen.

 

Dan heb je natuurlijk ook nog konijnen met een algemeen zwakke gezondheid, waar denk ik individueel en ieder jaar weer gekeken moet worden wanneer en of je het doet. Dat zijn ook risicoafwegingen. Ik heb tot nu maar 1x gehad dat ik echt niet wist of een konijn gevaccineerd zou kunnen worden. 

 

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen in deze gevallen.

 

Toen de kleine na zijn eerste halve vaccinatie Syfilis kreeg, mocht hij niet zijn 2e prik. Dat duurde nog een paar weken na zijn herstel.

Nu weet ik niet meer of het een normale dosering was en daarna booster of eerste helft 2e helft...

 

In Polen dus de eerste vaccinatie 2 keer met normaal gesproken 1 week ertussen. Bij Kleine werd dat 5 of 6 weken ertussen, misschien zelfs langer...

 

Ik denk dat als het konijn echt heel oud is en al zwak, dat ik dan zou kiezen voor geen vaccinatie.

Maar is het nog kwiek en gezond oudje dan nog wel vaccineren.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zwakke konijnen overleg ik met de dierenarts. Het risico op de ziektes is hier echter zo groot dat de kans op problemen na vaccinatie kleiner waren dan de kans op myx of rhd, ik heb dus ook de oudjes en zwakken laten vaccineren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben na zijn eerste EC 'aanval' gestopt met vaccinaties. In overleg met de dierenarts uiteraard. Hij was toen 7 jaar oud. 

 

Zij gaf toen ook aan daar nooit eerder over nagedacht te hebben en ook nog nooit nadelige gevolgen bij andere patiënten gezien te hebben. 

 

Maar mijn gevoel zei zelf dat ik liever heb dat hij overlijdt door iets wat hij oploopt dan dat ik de EC weer trigger en hij daardoor uiteindelijk ingeslapen moet. 

 

Hij krijgt nu al bijna 4 jaar geen vaccinaties meer. Zijn hokgenootje uiteraard wel nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanwege een konijn met astma dat standaard corticosteroïden kreeg wel eens overleg gehad met de fabrikant, gezien de hoge(re) infectiedruk hier wel besloten te blijven vaccineren maar die dierenarts gaf wel aan dat die afweging echt het beste per situatie gemaakt kon worden. Ik zou mijn halfwilde konijnen bijv. ook niet vaccineren als ik maar een paar konijnen had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe wordt tijdens de gezondheidscontrole die bij de vaccinatie hoort gekeken of het konijn gevaccineerd kan worden. Ik heb bij 1 konijn gehad dat de dierenarts vaccineren niet aandurfde. Dat was bij een konijn met zware chronisch snot. Zijn maatjes werden dan wel gewoon gevaccineerd. Ook Jerry, die vorig jaar minimaal 10 jaar was werd zonder problemen opnieuw gevaccineerd. 
 

Ik denk dat het bij veruit de meeste konijnen geen probleem is om ze te vaccineren. Hoge leeftijd op zich hoeft geen rol te spelen, het gaat dan om de staat van gezondheid van het konijn.
 

Vooral overleggen met de dierenarts als je twijfelt, en niet gewoon zelf besluiten om het niet te doen.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsieninteressant dat jouw dierenarts een konijn met ernstig chronisch snot niet durfde te vaccineren. Siem heeft het ook in ernstige mate chronisch, maar hij wordt altijd zonder twijfel gevaccineerd. Ik merk wel dat de snot echt een tikkeltje erger wordt na vaccinatie dus misschien toch maar eens beter over nadenken de volgende keer. Hij niest zich rot en stilkt er soms bijna in zo klinkt het. 

  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .