Ga naar inhoud

Achter konijn rennen


Aanbevolen berichten

Het komt regelmatig voor dat ik een soort spelletje met mijn konijntjes speel. Soms krijgen ze een paar gekke minuten en rennen ze rondjes door het verblijf. Dit komt ook regelmatig voor als ik ze los laat lopen in de tuin (in afgezet deel). Ik ren dan wel eens een beetje achter ze aan. Waarbij ze dan een stukje wegrennen, en dan omkijken, dan ren ik ernaar toe en rent het konijn weer een stukje weg. Dit herhaalt zich dan steeds. Ze maken dan ook sprongetjes. Met het rammetje gebeurd dit vaker dan het voedstertje.

 

Ik vraag me af of het voor een konijn ook spelen is, of dat ze uit instinct wegrennen en het misschien zelfs als angst ervaren. Ik let er wel op niet te dreigend naar ze toe te rennen. Ik heb niet het idee dat ze bang zijn, want als ze ergens van schrikken rennen ze veel heftiger, en ook gelijk de kooi in waar ze zich veilig voelen. Ook kijken ze niet angstig en maken ze sprongetjes.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet direct een antwoord, maar ik denk als ze echt bang zijn dat je dat wel zou merken inderdaad. Maar of ze het echt fijn vinden en als spelen zien, of dat ze het toch wel onprettig vinden maar niet direct echt bang zijn, dat weet ik eigenlijk ook niet. 

Misschien zou je eens kunnen kijken wat ze doen als je er niet naartoe rent als ze omkijken? Komen ze dan naar je toe? Gaan ze verder met hun eigen spel? Of gaan ze juist rustig rondscharrelen nu je ze niet meer achterna komt? 

Mijn gevoel zegt dat je niet moet rennen rond dieren, een groot rennend mens kan best eng zijn. Maar ze kennen jou goed en jij kent jouw konijnen het beste om hun gedrag te begrijpen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Lappie konden we rennen. Hij rende niet weg maar juist naar ons toe en dan slalom om de voeten heen om dan met binkies en schuddend koppie speels weg te rennen en weer terug. Wij weg rennen en hij erachteraan.

Mijn eerste konijnen deden dat ook. 

 

Maar als ik de kamer binnen kwam bij Lap met een doos of stapel kleding in mijn handen dan schrok hij even. Mijn silhouet was dus duidelijk anders op dat moment. Altijd als ik met iets in mijn handen kwam dan praatte ik tegen hem zodat hij wist dat ik het was en was hij ook niet bang meer en rende zich weer slalommend om me heen. Levens gevaarlijk trouwens voor ons beiden haha😜😂

 

 

 

Deze 2 die we nu hebben komen wel naar ons toe als we eraan komen maar rennen vaak ook direct naar hun schuil plekje. Pas als we op onze knieën gaan of gaan liggen komen ze direct weer terug. We spelen dus op hun hoogte. Ze schrikken als ik bijvoorbeeld van de bank wil aaien van boven af maar niet als ik op hun hoogte van af de grond wil aaien.

 

Groot verschil. Het prooi dier instinct zit hier nog duidelijk in dus. 

En ze steken elkaar aan😜

 

Het verschilt dus per konijn en wij als "verzorgers/baasjes" zouden het verschil wel kunnen/moeten zien of het angst of spelen is. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wegrennen met binkies en schuddend kopje doen die van mij ook. Het ziet er speels uit. Als ze bang zijn vluchten ze in een rechte lijn naar de kooi en kruipen ergens onder. Dan hoor je ook de nagels harder over de stenen krassen tijdens het 'optrekken'. Dan blijven ze ook in de kooi. Ligt eraan of het even schrikken was, of dat een onbekend geluid aanhoudt (zoals een klussende buurman, blaffende hond of gillende kinderen in de straat). Maar het ziet er anders uit dan wanneer ik achter ze aan ren.

 

Vanmorgen waren ze allebei in zo'n bui, misschien door het mooie weer. Als ze weg rennen, rennen ze ook weer terug naar mij en rennen dan langs mij of tussen mijn voeten door. Soms rennen ze in de kooi om even te kijken naar mij en rennen dan weer naar mij toe. Dus ik denk niet dat het angst is.

 

Het is natuurlijk leuk om te doen met je konijnen, maar ook goed om ze af en toe eens te laten rennen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe ik me er bij voel, achter een konijn aanrennen klinkt bedreigend. Hangoren zullen moeten kijken of je er nog zit, omdat hun zichtveld beperkt is door hun hangende oren, Zij kunnen niet zien of je er nog bent. Die met staande oren kunnen je beter zien als je nog achter ze zit.

 

Bij mij komt het niet in me op om voor de lol achter ze aan te gaan. Als je puur naar konijnengedrag kijkt probeer je daarmee jouw dominante status te bereiken/bevestigen. In feite grijp je dan in in de bestaande rangorde.

 

De sprongetjes die ze maken kunnen ook komen van het willen overzien van de omgeving, een sprongetje maken (zeker de roterende binkies) is ideaal om een snel overzicht te krijgen. Ik ben dus wel voorzichtig om bij een konijn dat sprongen maakt direct van vreugde uit te gaan, daarvoor moet je echt naar de rest van de houding en naar de omgeving kijken.

 

Ik zou dus aanraden om andere spelletjes te verzinnen, er zijn genoeg manieren om interactie te hebben met je konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij renden idd niet echt naar hem toe maar van hem weg en hij volgde. Als hij bij de voeten was rende ik weer weg en hij weer er achteraan met schuddend koppie en binkies. Ook als hij wilde spelen kwam hij met schuddend koppie eraan gerend.

Is natuurlijk beetje anders dan ernaartoe rennen .

 

Met deze 2 kruip ik naar ze toe. Kan ook eigelijk niet anders want hun plek zit bij schuin plafond🤪

 

Ik denk dat als het van beiden kanten komt het wel oke is om zo te spelen. Dus als ze rennen en weer terug komen. 

 

Maar @Kolino heeft hier veel meer verstand van 😉

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met @Kolino eens. Ik heb er geen goed gevoel bij. Het lijkt mij erg bedreigend zo'n hoogpotig tweebenig wezen. Het is in ieder geval geen konijnentaal lijkt me.

Ik vind het toch altijd al knap dat ze niet gelijk wegrennen als je in de ren staat maar je vertrouwen. Ik moet er niet aan denken als er ineens een reus vanavond in de ren naast me staat.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook mijn twijfels over, het achter een konijn aan rennen. 

 

13 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik ben het met @Kolino eens. Ik heb er geen goed gevoel bij. Het lijkt mij erg bedreigend zo'n hoogpotig tweebenig wezen. Het is in ieder geval geen konijnentaal lijkt me.

Ik vind het toch altijd al knap dat ze niet gelijk wegrennen als je in de ren staat maar je vertrouwen. Ik moet er niet aan denken als er ineens een reus vanavond in de ren naast me staat.

Haha om die laatste zin moest ik lachen. Tja, dat zou inderdaad schrikken zijn. Hopelijk is het dan de GVR of zo.

 

Dobby vindt het overigens nog steeds spannend als ik de ren in kom.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik ben het met @Kolino eens. Ik heb er geen goed gevoel bij. Het lijkt mij erg bedreigend zo'n hoogpotig tweebenig wezen. Het is in ieder geval geen konijnentaal lijkt me.

Ik vind het toch altijd al knap dat ze niet gelijk wegrennen als je in de ren staat maar je vertrouwen. Ik moet er niet aan denken als er ineens een reus vanavond in de ren naast me staat.

En hoe voelde je je vanavond in de ren? Keek je veel omhoog? 😜🤣

Moet nog steeds lachen om je opmerking😂😂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Lappie2 zei:

En hoe voelde je je vanavond in de ren? Keek je veel omhoog?

Ik ga altijd heel laat groenten geven. Het is vaak na 24.00 uur. Ik ben een nachtbraker en de konijnen zijn dat ook. Dat is zo leuk als ik binnenkom. Ze rekken zich dan uit en dan vertonen ze zo'n rattenbekje. Gapend en zie je die tanden. Dan maken ze wat sprongetjes en krijgen ze elk twee lijnzaadbrokjes. Dan beginnen ze te rennen want dan gooi ik wat stukjes Johannesbrood rond en zet de groentenbak neer. Flo komt dan af en toe al van de groenten eten maar dan ziet hij dat Rosie nog steeds op zoek is naar Johannesbrood en laat hij de bak in de steek. Zij zal toch eens meer krijgen dan hij! Ik ververs zo nodig het water, ruim wat keutels op, geef er hooi bij en dan zeg ik: welterusten! 's Morgens voer ik ze ook op wisselende tijden. Net zo het uitkomt. Zolang ze genoeg hooi hebben, zit ik daar niet overin.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik ga altijd heel laat groenten geven. Het is vaak na 24.00 uur. Ik ben een nachtbraker en de konijnen zijn dat ook. Dat is zo leuk als ik binnenkom. Ze rekken zich dan uit en dan vertonen ze zo'n rattenbekje. Gapend en zie je die tanden. Dan maken ze wat sprongetjes en krijgen ze elk twee lijnzaadbrokjes. Dan beginnen ze te rennen want dan gooi ik wat stukjes Johannesbrood rond en zet de groentenbak neer. Flo komt dan af en toe al van de groenten eten maar dan ziet hij dat Rosie nog steeds op zoek is naar Johannesbrood en laat hij de bak in de steek. Zij zal toch eens meer krijgen dan hij! Ik ververs zo nodig het water, ruim wat keutels op, geef er hooi bij en dan zeg ik: welterusten! 's Morgens voer ik ze ook op wisselende tijden. Net zo het uitkomt. Zolang ze genoeg hooi hebben, zit ik daar niet overin.

Gapende ratten bekkies🥰

 

Dat is idd laat. .dan lig ik er al bijna 2 uur in. 😴

 

Geen Reus gezien? Hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluis, mijn jeugdkonijn wilde wel altijd dat je met hem meeliep, maar rennen niet. Hij ontsnapte graag door de tuindeur als jij er stond met je fiets in je handen, door gauw onder je fiets door te schieten. Fiets gauw binnen zetten en dan achter hem aanlopen. Hij rende namelijk niet weg - hij liep kleine stukjes, bleef staan, keek achterom of je wel meekwam en liep dan langzaam verder. Mijn vader klaagde ook, want die stond dan met zijn motor. Hij liet zich gelukkig altijd goed oppakken i.t.t. de meeste konijnen en hij vond duidelijk een leuk spelletje. Als hij redelijk wat meters in de tuingang had gelopen, ging hij ook niet verder. Dan mocht je hem dus terugdragen.

 

Onze huidige stel rent wel samen, maar wij rennen er nooit achteraan. Zeker Lodewijk is best weleens nerveus. Dat hele heftige wegrennen bij schrik van een roepende gans ofzo, dat ken ik wel, maar er zijn ook andere angstsignalen. Zoals wijdopengesperde ogen, opeens stilstaan e.d. Dat zie je volgens mij minder makkelijk als je meerent.

Mijn man springt weleens raar in de lucht, zoals een binky van blijdschap, omdat Lodewijk het dan nadoet. 😛 😅 Hij is ook altijd superblij als we langer in de tuin zijn, dus dat is heel schattig om te zien. Scarlett zou niet zo snel rennen, denk ik, ze is meer van het eisen van knuffels en knarsentanden.

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Pluis, mijn jeugdkonijn wilde wel altijd dat je met hem meeliep, maar rennen niet. Hij ontsnapte graag door de tuindeur als jij er stond met je fiets in je handen, door gauw onder je fiets door te schieten. Fiets gauw binnen zetten en dan achter hem aanlopen. Hij rende namelijk niet weg - hij liep kleine stukjes, bleef staan, keek achterom of je wel meekwam en liep dan langzaam verder. Mijn vader klaagde ook, want die stond dan met zijn motor. Hij liet zich gelukkig altijd goed oppakken i.t.t. de meeste konijnen en hij vond duidelijk een leuk spelletje. Als hij redelijk wat meters in de tuingang had gelopen, ging hij ook niet verder. Dan mocht je hem dus terugdragen.

 

Onze huidige stel rent wel samen, maar wij rennen er nooit achteraan. Zeker Lodewijk is best weleens nerveus. Dat hele heftige wegrennen bij schrik van een roepende gans ofzo, dat ken ik wel, maar er zijn ook andere angstsignalen. Zoals wijdopengesperde ogen, opeens stilstaan e.d. Dat zie je volgens mij minder makkelijk als je meerent.

Mijn man springt weleens raar in de lucht, zoals een binky van blijdschap, omdat Lodewijk het dan nadoet. 😛 😅 Hij is ook altijd superblij als we langer in de tuin zijn, dus dat is heel schattig om te zien. Scarlett zou niet zo snel rennen, denk ik, ze is meer van het eisen van knuffels en knarsentanden.

Haha ik zie het gelijk voor me dat springen van je man😂😂

Ik doe altijd schudden met mijn hoofd en dan komt de kleine schuddend aan gerend. Of met aaien waar hij eerst als een vlo omhoog sprong, blijft hij nu langer liggen of zitten en dan maak ik een geluid...van wooooei of wieeehhh bij het aaien en dan doet hij weer een vlo na 😂

Hij springt echt hoog op de plaats dan. 

 

Met Lap was ik degene die schrok als hij weer naar me toe rende ergens vanaf een hoek waar ik m niet zag. 🙈 Kiekeboe en pootjes omhoog. De kleine doet dat nu ook vaak maar dan natuurlijk niet op lava dus ik zie m altijd en hoef me niet een hoedje en een sjaaltje te schrikken 😇 

Hij laat wel Leeuw vaak schrikken door gewoon keihard te rennen, waardoor Leeuw schrikt en ook weg wil rennen maar de kleine schiet dan terug en springt met Binkie en al boven op hem 😂😂 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-3-2024 om 12:16, Kolino zei:

Ik weet niet hoe ik me er bij voel, achter een konijn aanrennen klinkt bedreigend. Hangoren zullen moeten kijken of je er nog zit, omdat hun zichtveld beperkt is door hun hangende oren, Zij kunnen niet zien of je er nog bent. Die met staande oren kunnen je beter zien als je nog achter ze zit.

 

Bij mij komt het niet in me op om voor de lol achter ze aan te gaan. Als je puur naar konijnengedrag kijkt probeer je daarmee jouw dominante status te bereiken/bevestigen. In feite grijp je dan in in de bestaande rangorde.

 

De sprongetjes die ze maken kunnen ook komen van het willen overzien van de omgeving, een sprongetje maken (zeker de roterende binkies) is ideaal om een snel overzicht te krijgen. Ik ben dus wel voorzichtig om bij een konijn dat sprongen maakt direct van vreugde uit te gaan, daarvoor moet je echt naar de rest van de houding en naar de omgeving kijken.

 

Ik zou dus aanraden om andere spelletjes te verzinnen, er zijn genoeg manieren om interactie te hebben met je konijnen.

Rennen is misschien het verkeerde woord, en dat het misschien het verkeerde beeld oproept. Het is meer naar het konijn toe lopen wanneer het konijn uit zichzelf al van de ene plek naar de andere rent. Niet continu erachteraan rennen, dat zou in mij ook niet opkomen.

 

Ik zit dagelijks een paar keer bij ze. Dan laat ik ze uit hun kooi. Soms beginnen ze uit zichzelf rondjes te rennen, of 1 van hen doet dit. Daarbij overal overheen springen, onderdoor lopen, de kooi in, weer terug. Alsof ze hun energie even kwijt moeten. Dan sta je daar te kijken of je doe je wat actief mee.

 

Zoals ik al zei let ik heel goed op angstsignalen. Ik zie die niet. Maar ik kan ze ook missen. Daarom vraag ik het hier. Ze zijn ook meer gestrest als ze achter elkaar aan rennen. Als ik een onverwachte beweging maak, zoals bijvoorbeeld hoesten/niesen, dan schrikken ze echt.

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-3-2024 om 18:17, To van de Veluwe zei:

Ik ben het met @Kolino eens. Ik heb er geen goed gevoel bij. Het lijkt mij erg bedreigend zo'n hoogpotig tweebenig wezen. Het is in ieder geval geen konijnentaal lijkt me.

 

Ik denk dat je het je erger voorstelt dan het is.

 

Op 6-3-2024 om 18:17, To van de Veluwe zei:

Ik vind het toch altijd al knap dat ze niet gelijk wegrennen als je in de ren staat maar je vertrouwen. Ik moet er niet aan denken als er ineens een reus vanavond in de ren naast me staat.

Meestal komen ze gelijk naar me toe rennen, ik kan het deurtje niet open doen zonder dat ze er met hun neus tegenaan duwen. Maar meestal krijgen ze dan ook iets lekkers 😁

Wanneer ik hun verblijf aan het schoonmaken ben, komen ze ook vaak onder me staan. Of onder mij zitten als ik op mijn hurken zit. Dus ik denk niet dat ze mij als een bedreiging zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Marcovka2 zei:

Meestal komen ze gelijk naar me toe rennen, ik kan het deurtje niet open doen zonder dat ze er met hun neus tegenaan duwen. Maar meestal krijgen ze dan ook iets lekkers 😁

Wanneer ik hun verblijf aan het schoonmaken ben, komen ze ook vaak onder me staan. Of onder mij zitten als ik op mijn hurken zit. Dus ik denk niet dat ze mij als een bedreiging zien.

Allemaal herkenbaar. Hier net zo. Maar rennen vind ik iets anders. Haha, maar je vroeg aan ons hoe wij er over dachten en dat was dus mijn mening.

Maar konijnen en hun baasjes zijn allemaal verschillend. Nou ben ik hier gauw uitgerend in een ren van 6x3 meter.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Allemaal herkenbaar. Hier net zo. Maar rennen vind ik iets anders. Haha, maar je vroeg aan ons hoe wij er over dachten en dat was dus mijn mening.

Maar konijnen en hun baasjes zijn allemaal verschillend. Nou ben ik hier gauw uitgerend in een ren van 6x3 meter.

In mijn tuin ben ik ook zo uitgerend, maar voor een konijn is het wel uitdagender.

Ik zal ze voortaan zelf gewoon laten uitrazen, misschien heeft het inderdaad meer invloed dan ik denk wanneer je af en toe te snel naar ze toe stapt waardoor ze weer gaan rennen.

 

Ik let er sowieso goed op hoe ik hen benader. Dus ook niet zomaar mijn hand naar ze uitsteken om te aaien, maar heel rustig, vaak ook eerst laten snuffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .