Ga naar inhoud

Konijn met uitbehandeld abces aan beschadigd geslachtsdeel


Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Dankjewel om te vragen 😊.

Ik heb afgelopen vrijdag nog gemaild met de dierenarts.

Ondertussen neemt Lio twee weken orniflox en het lijkt aan te slaan!!

De zwelling is duidelijk minder en het ziet er ook 'mooier' uit. Aan de zijkant zie ik nog wel abces met etter maar veel minder.Β 

Ik moet nog twee weken verder geven. Aan de ene kant spring ik een gat in de lucht en hoop ik dat we er vanaf geraken maar ande andere kant ben ik bang dat het toch niet helemaal goed komt...

De siroop smaakt echt vies dus heb echt wel met hem te doen omdat ik hem steeds moet forceren. Nadien krijgt hij een lijnzaadbrokje of ander 'snoepje' in de hoop dat hij mij het vergeeft πŸ˜‰

Het ene probleem is nog niet weg of daar heb ik al een andere zorg πŸ˜’.Β 

Lio heeft een verstopt traankanaal door tandproblemen en hierdoor soms een nat oogje. Nu is zijn oogje droog maar zie ik vocht aan zijn neusje. Het is maar een beetje en helder van kleur maar ik hou mijn hart al vast...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lio en Leia zei:

Dankjewel om te vragen 😊.

Ik heb afgelopen vrijdag nog gemaild met de dierenarts.

Ondertussen neemt Lio twee weken orniflox en het lijkt aan te slaan!!

De zwelling is duidelijk minder en het ziet er ook 'mooier' uit. Aan de zijkant zie ik nog wel abces met etter maar veel minder.Β 

Ik moet nog twee weken verder geven. Aan de ene kant spring ik een gat in de lucht en hoop ik dat we er vanaf geraken maar ande andere kant ben ik bang dat het toch niet helemaal goed komt...

De siroop smaakt echt vies dus heb echt wel met hem te doen omdat ik hem steeds moet forceren. Nadien krijgt hij een lijnzaadbrokje of ander 'snoepje' in de hoop dat hij mij het vergeeft πŸ˜‰

Het ene probleem is nog niet weg of daar heb ik al een andere zorg πŸ˜’.Β 

Lio heeft een verstopt traankanaal door tandproblemen en hierdoor soms een nat oogje. Nu is zijn oogje droog maar zie ik vocht aan zijn neusje. Het is maar een beetje en helder van kleur maar ik hou mijn hart al vast...

Ow ...heel voorzichtig een ....wat fijn voor zijn WillieπŸ₯°Β 

Β 

Ik weet nog met Lap zijn tandjes dat we oogdruppels in zijn neus moesten spuiten. Bij de kleine hebben we dat ook moeten doen.

Bij Lap gaf dat wat verlichting voor oog en neus en bij de kleine hielp het enorm tegen zijn snot neus toen door die stomme syfilis.

Β 

Was gewoon mensen oogdruppels op recept van DA bij de normale apotheek.

Β 

Ik denk misschien...baat het niet dan schaadt het niet. ...

Maar @KolinoΒ weet daar vast meer over.πŸ˜‡

Β 

Β 

Β 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die arme Lio, klinkt wel alsof je iets aan het gebit moet laten doen, maar ja tegen welke prijs? Narcose is niet echt fijn voor z'n immuunsysteem.

Β 

Naar de dierenarts en dan met gebitsfoto's kijken wat er aan de hand is lijkt me zelfs veel gevraagd, of het naar de dierenarts gaan moet hem niet zoveel doen. De antibiotica die gegeven wordt moet ook op eventuele abcessen werken die door gebitsproblemen kunnen ontstaan. Het is natuurlijk wel in de bovenkaak als je het hebt over een traanoog. Dat stemt mij ook minder gerust.

Β 

Druppelen kan natuurlijk, maar als er een kies- of tandwortelprobleem is, dan zet het weinig zoden aan de dijk. Dit is echt een onmogelijk dilemma, vrijwel ieder ander konijn zou ik naar de dierenarts sturen, maar bij Lio moet je echt een afweging maken.

Β 

Ik neig naar in de gaten houden en de kuur afmaken, behalve als de situatie verslechterd natuurlijk. Als de kuur niet genoeg werkt moet je sowieso terug en kun je in één moeite door die foto's laten maken. Het is een risico hoor, 2 weken afwachten. Ik denk dat dit dilemma voorleggen aan de dierenarts misschien beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, pfff...Een heel moeilijke afweging. Lio heeft al van bij zijn geboorte een scheef tandje. Hij kan het goed afslijten want het groeit niet verder. Hij krijgt ook regelmatig wilgentakken. De dierenarts heeft al een paar keer in zijn mondje gekeken met een toestelletje en het is een afwijking van de stand.

Een paar maanden geleden had hij een paar keer last van een tranend oogje. Toen hij de ingreep aan zijn piemeltje had hebben ze geprobeerd om zijn traankanaal te spoelen maar is niet gelukt door wortels die doorgroeien. De dierenarts zei dat, zolang het niet erger wordt, ik regelmatig zijn oogje met wat fysiologisch water kan proper houden. Hij heeft in totaal twee keer last gehad van een tranend oog en na een tijdje gaat het weer over. Hij lijkt er dus tot hiertoe niet veel last van te hebben. ...

Zijn oogje is nu dus droog maar sinds een paar dagen zie ik dus wat druppeltjes aan zijn neusje...

Een tweetal maanden geleden ben ik met Leia naar een (dieren)oogarts geweest omwille van een vrij zware oogontsteking. Zij had toen oa lysomucil oogdruppels gekregen. Ik vertelde de oogarts over Lio zijn tranend oog en kreeg toen ook advies om dit ook in Lio zijn oog te doen als hij er last van heeft om de slijmen op te lossen.Β 

Ik heb dit tot hiertoe nog niet gedaan omdat zijn oogjes OK waren maar misschien kan ik dit nu wel in zijn oogjeΒ  doen om het vocht wat beter door te laten? Zou dit effect op zijn neusje kunnen hebben? Ik mocht dit ook preventief in zijn oogje doen.

Ik ben er mij zeker van bewust dat indien zijn tanden teveel problemen geven, we dit verder moeten laten onderzoeken. Maar Lio is al zo vaak naar de dierenarts moeten gaan. Hij is nog geen drie jaar en heeft al drie keer een narcose gehad..

Ergens weet ik dat ik niet moet wachten tot het erger wordt maar ik zou graag zien dat hij nu van die hardnekkige abces verlost raakt...

Ik denk dat de enige oplossing voor zijn tanden is, de tanden trekken dan. ..? Als dit op termijn moet en nodig is wil ik dit wel overwegen maar ik zou precies nu nog even willen wachten en hem 'wat rust' in al die behandelingen wil geven. Tenzij het steeds erger wordt uiteraard...πŸ˜”

.Β 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus redelijk goed nieuws en wat minder nieuws.

Β 

Begrijpelijk dat je hem nu niet aan zijn tanden wil laten opereren, al weet je ook nog niet zeker of dat echt nodig is.

Β 

Ik zou het β€˜gewoon’ met de dierenarts overleggen. Gezien de status van het andere abces (wat tot voor kort nog het stempel uitbehandeld had) zou ik nu voor dit traanoog niet met spoed spoed naar de dierenarts vliegen. Je hebt misschien de komende dagen of volgende week wel telefonisch contact met de dierenarts? En anders kan je ook gewoon naar de dierenarts bellen en het aan de assistente vertellen. Zij kan het dan misschien aan de dierenarts voorleggen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Momenteel krijgt Lio bijna 4 weken zijn antibiotica. Mijn eerste euforie is al veel minder...Twee abcessen die duidelijk terug aan het groeien zijn.. pfff.. Wat nu wel raar is, hij plast veel minder op zichzelf. Zijn onderkant is al twee jaar steeds volgeplast door scheef piemeltje. Zijn haartjes zijn mooi gegroeid en veel minder vuil. Raar.

Toen ik bij de trimster was, raadde zij mij een tweede opinie aan wat ik nu toch ga doen. Ik heb de situatie via mail uitgelegd aan een dierenarts (aanbevolen door de trimster) die enkel met bijzondere dieren (waaronder konijnen dus) werkt.Β 

Hij gaf aan dat het toch wel belangrijk is om te achterhalen vanwaar die abcessen steeds komen. Hij sprak van mogelijks pasteurella, immuniteitsprobleem. Dit omdat de stafylokokken eigenlijk heel normale bacteriΓ«n zijn. Ik heb wel vertrouwen in mijn eigen dierenarts en voel mij er ook wat minder goed bij maar misschien ziet hij toch iets over het hoofd.... Vandaar dat ik nu vrijdag een tweede opinie ga vragen. Is wel een uur rijden.

... ik merk ondertussen ook wat vocht dat uit zijn neusje komt, doorschijnend en 1 keer wit van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antibiotica die je nu gebruikt zou in principe ook moeten werken bij pasteurella. Het verhaal van een immuniteitsprobleem zou mij niks verbazen dus. Het is niet voor niets dat ik dacht, hoe kun je zijn immuunsysteem nou sterker maken, normaal zou het lijf de stafylokokken wel moeten kunnen handhaven namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, soms denk ik dat ik er mij maar gewoon moet bij neerleggen. De laatste 9 maanden moet ik hem dagelijks pakken voor zalfjes aan zijn geslachtsdeel, vieze siroopjes, borstelen, ... regelmatig naar dierenarts, in november was zijn ingreep ..

Hij voelt heel goed aan wanneer hij gepakt moet worden, loopt steeds weg dan. Gelukkig is hij verder heel vrolijk en eet hij goed.Β 

Ik ga nu tweede advies vragen... wat zouden jullie doen? Toch nog proberen of laten hoe hij is maar dan vrees ik dat zijn geslachtsdeeltje volledig ontstoken of gekneld raakt waardoor hij niet meer gaat kunnen plassen...moeilijke afweging...

Β 

Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf gelukkig nog niet voor de keuze gestaan, maar ik heb er al wel over nagedacht, zeker met alle verhalen die hier voorbijkomen op het forum.Β 

Voor mij zou voornamelijk meewegen: - Hoe ondergaat het konijn de behandeling, hoeveel stress heeft hij er van? - hoe lang zou dit door moeten gaan? - als ik zou kiezen voor niet behandelen, wat zou dan de kwaliteit van leven zijn?Β 

In jouw geval, ben je al heel lang bezig met behandelen. Als uit deze second opinion geen nieuwe perspectieven komen, dan zou ik het goed begrijpen als je ervoor kiest dat het klaar is. De behandeling is intensief, langdurig, en als je compleet stopt met de behandeling dan verwacht je grote problemen. Alleen het punt hoe hij de behandeling ondergaat, dat kun je zelf het beste beoordelen.

Dit is mijn grens, maar die ligt voor iedereen anders, dus laat vooral je eigen hart en verstand spreken.

Succes met de afspraak voor de second opinion.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, happy211 zei:

Dit is mijn grens, maar die ligt voor iedereen anders, dus laat vooral je eigen hart en verstand spreken.

Hier ben ik het persoonlijk 100% mee eens. Ik denk dat ik mijn grens zelf al eerder getrokken had wegens slechte ervaring - en vele euro's lichter - door te lang doorbehandelen. Inderdaad eigen hart en verstand. En het belang van het dier altijd voorop.

En ik zou het van het tweede second opinion af laten hangen. En vragen hoe hij er eerlijk over denkt.

Β 

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastige keuzes.

Β 

Ik ben door de jaren heen merk ik wat sneller geworden met de keuze inslapen. Hier op het forum zeggen we wel eens, als je er serieus aan denkt, als optie, dan is het tijd. Je bent eerder te laat dan te vroeg met zo een keuze.Β 

Β 

Het te laat zijn geeft achteraf vaak spijt. Niet terecht hoor! Maar het maakt voor mij (en ik hoor dat van andere baasjes ook) dat je bij latere konijnen dan toch eerder die rot beslissing durft te nemen.Β 

Β 

Wat voor mij het belangrijkste is in die keuze is de kwaliteit van leven nu. Dan stel ik vragen als kan een konijn zelf eten, zelf bewegen, is er pijn, is medicijnen/ behandeling geven een stijd met stress of juist makkelijk. Kunnen ze echt nog blij konijn zijn?

Β 

En de kans op goede kwaliteit van leven in de toekomst. Wordt het konijn na behandeling echt beter? Hoe groot is die kans? Komt dit steeds terug?Β 

Β 

Aan de hand van die antwoorden bepaal ik wat ik doe. Geef ik het nog een bepaalde termijn alles wat mogelijk is in de hoop op goede afloop, voor ik de keuze maak? Of is het beter het konijn te laten gaan?

Β 

Β 

Ik hoop dat het snel zichtbaar een stuk beter gaat, maar zo niet, alle begrip vanuit mij als je besluit tot inslapen.Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tegen de dierenarts ook gezegd dat zolang het voor hem en mij haalbaar blijft ik verder wil proberen. Als dit niet meer is, dan zal vooral zijn haalbaarheid en zijn welbevinden als konijn moeten geΓ«valueerd worden. Daar geef ik jullie volledig gelijk in.Β 

Ik denk welΒ  dat het momenteel voor hem nog haalbaar is...

Ik pak hem twee keer per dag. Hij voelt dit heel goed aan, loopt weg en denkt dat hij zich kan verstoppenπŸ˜„.. Hij laat zich dan wel rustig pakken. Ik zet hem op mijn schoot en geef zijn antibiotica met het spuitje. Hij vindt het vies, draait zijn hoofd weg maar ik moet hem niet in een handdoek wikkelen ofzo. Ik draai hem even om zijn piemetje te controleren en verwijder korstjes indien die er zijn. Nadien geef ik hem een 'snoepje' wat hij uit mijn hand eet. Een keer oer week heeft hij ook een borstelbeurt.Β 

Ik merk bij hem precies een soort van 'gelatenheid', zo van ' ik moet het toch ondergaan' en anderzijds zit hij wel gespannen op mijn schoot.Β 

Ik probeer dit allemaal snel te doen. Als ik hem terug in de ren zet, spurt hij naar een schuilhokje. Leia gaat dan bij hem om hem te troosten, geeft wat likjes. Wel schattig om te zien πŸ₯°.Β 

Als ik weg ben is hij snel in zijn gewone doen. Wanneer ik op andere momenten in de ren kom om vb eten te geven, komt hij direct bij mij, laat hem aaien en springt zelfs op mijn schoot. Hij eet goed, maakt binkies. Rent goed rond.Β 

Ik denk toch op basis van wat ik zie dat hij echt wel gelukkig is.Β 

Ik hoop dat ik met een tweede advies ook wat perspectief kan krijgen. De intensiteit van behandeling wat we de laatste maanden aan het doen zijnΒ  kan natuurlijk niet lang meer duren. ..

Dankjulliewel voor advies en steun!Β 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lio en Leia zei:

Ik heb tegen de dierenarts ook gezegd dat zolang het voor hem en mij haalbaar blijft ik verder wil proberen. Als dit niet meer is, dan zal vooral zijn haalbaarheid en zijn welbevinden als konijn moeten geΓ«valueerd worden. Daar geef ik jullie volledig gelijk in.Β 

Ik denk welΒ  dat het momenteel voor hem nog haalbaar is...

Ik pak hem twee keer per dag. Hij voelt dit heel goed aan, loopt weg en denkt dat hij zich kan verstoppenπŸ˜„.. Hij laat zich dan wel rustig pakken. Ik zet hem op mijn schoot en geef zijn antibiotica met het spuitje. Hij vindt het vies, draait zijn hoofd weg maar ik moet hem niet in een handdoek wikkelen ofzo. Ik draai hem even om zijn piemetje te controleren en verwijder korstjes indien die er zijn. Nadien geef ik hem een 'snoepje' wat hij uit mijn hand eet. Een keer oer week heeft hij ook een borstelbeurt.Β 

Ik merk bij hem precies een soort van 'gelatenheid', zo van ' ik moet het toch ondergaan' en anderzijds zit hij wel gespannen op mijn schoot.Β 

Ik probeer dit allemaal snel te doen. Als ik hem terug in de ren zet, spurt hij naar een schuilhokje. Leia gaat dan bij hem om hem te troosten, geeft wat likjes. Wel schattig om te zien πŸ₯°.Β 

Als ik weg ben is hij snel in zijn gewone doen. Wanneer ik op andere momenten in de ren kom om vb eten te geven, komt hij direct bij mij, laat hem aaien en springt zelfs op mijn schoot. Hij eet goed, maakt binkies. Rent goed rond.Β 

Ik denk toch op basis van wat ik zie dat hij echt wel gelukkig is.Β 

Ik hoop dat ik met een tweede advies ook wat perspectief kan krijgen. De intensiteit van behandeling wat we de laatste maanden aan het doen zijnΒ  kan natuurlijk niet lang meer duren. ..

Dankjulliewel voor advies en steun!Β 

Je doet het goed zoπŸ€—

2nd opinion is een heel goed idee.

Wie weet is er toch nog iets aan te doen.... πŸ™

Dat hij nog lekker binkies maakt en niet te gestresst is een goed teken.

Β 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .