Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels?


Aanbevolen berichten

Dus, toch maar even een topic.

 

Sinds de eerste nachtvorstgolf van januari vindt ik wel eens 's ochtends delen van blindedarmkeutels op het dak van het schuilhok en alleen daar (is hun slaapplek) Niet elke dag. Natuurlijk weet ik niet welke van de twee het doet want de camera legt het alleen vast als een konijn voldoende beweegt (dus van a naar b hupt en dan duurt het maar 10 tot 20 seconden). Afijn, hierbij wat gegevens:

 

Kushi: voedster geboren 10-6-2021 gecastreerd. Ongeveer 1700 gram al heb ik ze in september geloof ik voor het laatst gewogen

 

Micha: ram, gecastreerd, leeftijd onbekend, Ongeveer 2100 gram (hangoor)

 

Voeding:

 

'S morgens rond 9 uur:

19 gram Science Selective adult samen, vers hooi en vers water. 6 gram gedroogde kruidenmix samen. Momenteel is dat de ene week de moestuinmix en de andere week de weerstandmix

 

Eind van de middag één zonnebloempitje of 1 stukje Johannesbrood per konijn

 

19.00 uur, ongeveer 110-120 gram groente bestaande uit rond de 50 gram andijvie aangevuld met witlof, snack komkommer en radijs. Water aanvullen

 

21.00 uur:

19 gram science selective adult en één lijnzaadbrokje per konijn. Die hebben verschillende groottes en ze verharen nu niet dus ik pak nu de wat kleinere. Ook vul ik dan het hooi aan.

 

Eén keer per week krijgen ze een stuk appeltak. Verder geef ik ze geen nieuwe of andere dingen meer omdat Micha in oktober 2022 en juli 2023 een gasbuik had. 

Ik heb ze nu weer op andijvie van hollandse bodem. Ze hebben twee Spaanse kroppen andijvie gehad van de groenteboer omdat de Nettorama even een leveringsstop had. 

 

Alles bij elkaar is het gewoon te vaag om naar de dierenarts te gaan

Zeker omdat je niet weet wie het doet

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Cheeta26 zei:

of 1 stukje Johannesbrood per konijn

Wat zit er toch een verschil van voeding die we allemaal aan de konijnen geven. Bij mij krijgen ze samen maar één handje SS per dag (dat handje strooi ik rond) en 's avonds een bak groenten. Op dit moment: 1 witlof stronk, wortelloof en gedroogde weegbree en kruidenmix (wisselende kruiden) en een appelschil. En dan strooi ik ook een handje Johannesbrood rond. Als ik de metalen bak met groenten neerzet, beginnen ze al te rennen en te zoeken want dan ga ik strooien.

Verder moeten ze het met hooi doen. Ik voer ook niet elke morgen om dezelfde tijd en als ik wat later ben, kan ik zien dat ze meer hooi gegeten hebben.

Aan de vacht van de Japanner zie ik weinig. Zij heeft wel zo'n mooie richel op haar rug maar het viel me juist gisteren op dat Flo zo'n enorm glanzende vacht heeft.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit op blindedarmkeutels let maar ..... ik denk dat ik die dan nooit zie. Ik zie tot nu toe alleen ronde keutels. Soms een paar kleintjes ertussen.

 

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de camera een nachtje laten doorlopen op altijd opnemen. Ben je veel geheugen kwijt,  als hij op een geheugenkaart draait en veel meer batterij als hij niet aan de stroom hangt, maar kan je wel zien welke van de twee het doet. Het eten klinkt me niet raar in de oren en ze hebben het voorheen ook nooit gedaan. Vind je het op verschillende plekken op het dak? Ik vraag me af of 1 van de twee gestoord wordt tijdens het eten.


Enige keer dat ik hier een blindedarmkeutel vond, was toen er bezoek was en toen Lodewijk moest kiezen tussen zijn keutel opeten OF terugrennen en lekkers krijgen. Dus toen was die  keutel dus niet meer interessant. Het kan dus ook dat 1 van de twee gestoord wordt, bijv. door geluid en hem dan laat liggen. Lodewijk is hem niet meer terug gaan opeten.

 

Wel ff kontjes checken natuurlijk, maar kan me niet voorstellen dat je dit niet al gedaan hebt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe Ik zat juist te bedenken dat alles van @Cheeta26 best lijkt op wat ik voer -  alleen moet ik het dan keer 2,5-3 doen, vanwege het gewicht. Haar konijnen zijn samen 3,8kg en de mijne 8,2kg. Officieel zou ik dus minder kunnen voeren als je echt per gram gaat tellen  (dan is het 2,1x), maar ik heb vraathazen.

 

Ze krijgen samen ipv 38 gram SS - 110, dat is 2,9x zo veel. 's Zomers krijgen ze minder, dan is het 2,6x zoveel. Ipv 1 stukje Johannesbrood per konijn, krijgen ze er 2-3, maar niet elke dag, dus dat is 1-2x zoveel ofzo. Ipv 110-120 gram groenten krijgen ze 350 gram, dus dat is ook 2,9x zoveel. Ze krijgen wel meer wilg, maar Lodewijk is een knager. En beide hebben makkelijke spijsvertering, dus gelukkig nooit problemen met alle verschillende groenten die ik ze voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

met alle verschillende groenten die ik ze voer.

Ik voer nu wel elke dag wat weegbree erbij omdat @Kolino dat ook aanraadt. Ik put nog steeds uit eigen voorraad. Het land waar ik het vandaan haalde is van de herfst behandeld met een soort round up. Het hele grasland was geel. Maar het aparte is dat het gras er weer welig tiert. Mmmm maar of ik daar van de zomer weer weegbree ga plukken, weet ik niet. Wel is het zo dat de weegbree helemaal aan de rand stond. Ik heb een weegbree plantje uit eigen tuin uitgegraven en die wil ik ergens poten in de hoop dat ik daar meer weegbree krijg. Ze zijn er erg gek op. In de berm staat erg veel maar daar lopen wel eens honden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wil eigenlijk ook weten, met deze hoeveelheden brokjes, wie eet wat? Ik zat te rekenen hoeveel ik zou even in jouw geval voor die 2, 100% gezond, 60 gram voor hun beiden en als er stront aan de knikker is 50 gram, in het uiterste geval die 38 gram.

 

Om een opmerking te maken, ik zie wat weinig andere voedingsstoffen om de brok te compenseren, of eigenlijk andersom, brok compenseert wat je niet op een natuurlijke manier kunt aanbieden. Die balans is niet helemaal lekker, vind ik. Je geeft 3 gram kruidenmix per konijn, dat is een snoepje. Daar kun je niet 10-20 gram brok mee vervangen. 1 zonnebloempitje, maak daar maar 6 per konijn van. Opbouwen mag. Johannesbrood ben ik geen groot fan van, hooguit 3 stukjes per konijn per dag, 1 is prima. Ook daarmee kun je brok niet vervangen. Als snoepje is het prima hoor. Kruiden mogen van mij wel naar 10 gram per konijn, totaal voor alle kruiden bij elkaar dan. Ik denk dat voor jou een mix, aangevuld met weegbree wel een optie is om mee te starten.

 

Als we praten over gas, dan is groente niet de oorzaak, of het is niet vers meer. In alle andere gevallen moet je kijken naar andere dingen die je voert, die er voor zorgen dat de darm vertraagd. De vertraging zorgt voor meer vergisting en vergisting geeft gas. In die zin kan het lijken alsof hij niet tegen groenvoer kan, maar dat de brokken de schuld zijn, stel dat een van beiden het gros van de brokken eet. Als beiden even veel pakken zou ik naar het merk brok kijken, je geeft nu geextrudeerde brokken, misschien helpen geperste brokken. Of andere ingrediënten, geen graan, geen soja, ik noem maar wat.

 

Ik denk dat het goed is om te sparren over, waar reageert Micha op met klachten, waar je zit je angst nu? Kushi is het zusje van Pieter, die vroeg is overleden toch? Ik ben het verhaal even kwijt. Reden waarom ik dat naar boven haal is, wat als er in hun vroegere voeding fouten zijn gemaakt? Bij Micha kan dat ook, maar daar heb je minder verleden van. Misschien is er toch iets in de darmflora. Die hele vroege ervaring met eten speelt later nogal eens een rol met het wel/niet kunnen verdragen van groente.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij Hubble ook een hele tijd gehad dat hij zijn blindedarmkeutels liet liggen. Hij kreeg toen Science Selective, dit schrokte hij ook echt naar binnen. Sinds ik Versele Laga (graanvrij) voer, zie ik ze niet meer liggen. Hoewel het ook zo is dat hij met zijn huidige maatje niet meer de kans krijgt om teveel brokjes te eten. Dat kon eerder nog wel. Toch heb ik ook het idee dat hij deze brokjes beter verdraagt.  Of het bij jou ook daaraan ligt, is natuurlijk de vraag maar hier hielp het dus wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Het gekke is, vanmorgen lag er helemaal niks op het dak en in de ren zelf kon ik ook niks vinden.  Maar het heeft ook geregend en dan wordt het dak op een gegeven moment toch vochtig,  dus wellicht dat ze beneden in de ren sliepen. Op 's ochtends na slapen ze altijd apart als ze beneden slapen. Wellicht dat ze mekaar storen ofzo?

 

@Kolino Het is zoiezo met Micha beide keren fout gegaan met van die Hay-chunks. De ene zak was gekregen, de andere zak kreeg ik gratis van de Welkoop (zo'n dierendagactie en dit was het enige voor konijnen). Die heb ik na de laatste gasbuik meteen weggedonderd.

 

Pieter was de kleinste uit het nestje van 4. Hij ontwikkelde een kaakabces, at zoiezo amper hooi bij ons en bij onze huidige dierenarts bleek dat 3 van de 4 kieswortels in de onderkaak aan 1 kant helemaal krom aangelegd waren. Abces besloeg zijn halve bek inmiddels dus inslapen was de enige optie. Dierenarts om de hoek deed niet veel met zijn ondergewicht en was te twijfelachtig met het abces dus zijn we overgestapt

 

Hij is de reden dat ik johannesbrood en zonnebloempitjes in huis heb. Ik had het om hem te laten aankomen.

 

De voeding bij Kushi's oorspronkelijke eigenaar (mijn broer) bestond wel uit hooi maar vooral heel veel brok (welkoop konijnenkorrel extra). Soms worteltjes of paardebloemblad en gras als ze in de ren gingen. De brokken heb ik binnen 2 maanden omgezet in SS. Kushi woog 2 kilo toen ze bij mij kwam en de dierenarts om de hoek zei al dat ze te dik was.  Vandaar dat ik 10 gram per kilo konijn voer dan kom je op 38 gram. Ze eten ongeveer even snel, soms voer ik de helft wel eens uit de hand als ik twijfel en Micha vraagt net iets sneller om een nieuw brokje omdat hij een net wat grotere mond heeft. 

 

Zij kan veel aan denk ik, alleen van druivenblad werden haar keutels ovaler van vorm. Ze heeft 1 keer een gebitsbehandeling gehad maar denk eerder dat het aan haar haar oude voedingspatroon lag. Ze eet echt heel goed hooi.

 

Mijn angst is vooral Micha, twee keer een gasbuik binnen een jaar na de zorgen over Pieter.  2x 300 euro kwijt (want natuurlijk op zondag) 2x de onzekerheid en de kopzorgen want ik ben dan heel veel daarmee bezig in mijn hoofd. Ik heb ook van die Science Selective loops in huis maar zelfs die durf ik haast niet meer te geven. 

 

Maar Science Selective is toch een geperste brok? Het zijn van die halve maantjes.

 

 

 

 

 

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Science selective is geextrudeerd. Volgens mij is bij selective alleen het snoep (loops) en de vetcare+ en dergelijke geperst.

 

Loops gaf ik ook aan mijn megacolon konijn, alleen niet meer in het laatste jaar. Loops moet je wel van de normale brok aftrekken in gewicht, bij gevoelige konijnen. Anders dan laten ze de blindedarmkeutels liggen.

 

Oja, die haychunks, was daar niet ooit een topic over? Ik zie iets van olie en gras staan... die verhouding zou misschien off kunnen zijn, omdat het eigenlijk voor paarden is. Kan hij tegen lijnzaad? Als dat ook problemen geeft, dat is in theorie wel te vervangen. Lijnzaad is niet heilig wat betreft het voorkomen van verstoppingen door haren. Er zijn tal van oliezaden geschikt voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Kolino zei:

Science selective is geextrudeerd. Volgens mij is bij selective alleen het snoep (loops) en de vetcare+ en dergelijke geperst.

 

Loops gaf ik ook aan mijn megacolon konijn, alleen niet meer in het laatste jaar. Loops moet je wel van de normale brok aftrekken in gewicht, bij gevoelige konijnen. Anders dan laten ze de blindedarmkeutels liggen.

 

Oja, die haychunks, was daar niet ooit een topic over? Ik zie iets van olie en gras staan... die verhouding zou misschien off kunnen zijn, omdat het eigenlijk voor paarden is. Kan hij tegen lijnzaad? Als dat ook problemen geeft, dat is in theorie wel te vervangen. Lijnzaad is niet heilig wat betreft het voorkomen van verstoppingen door haren. Er zijn tal van oliezaden geschikt voor konijnen.

Ja lijnzaadbrokjes gaan prima al voer ik nu alleen brokjes van 5 tot 7 mm (denk ik) omdat ze niet verharen.  

 

De haychunk gasbuik was 1 keer toen mijn vriend het 's morgens vroeg vóór de brok gaf en één keer toen ik het eind van de middag gaf. Micha is echt wel gevoelig wat dat betreft en pakte ook sneller nieuwe groente aan. Dan had alleen hij het op en vond ik de volgende dag enkele kleine keutels. Dus dat proberen we niet meer. Ze bedelen wel om meer nadat ik ze wat geef dus ik ga de zonnebloempitjes opbouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .