Ga naar inhoud

RHD virus


Aanbevolen berichten

Vandaag binnen 8 uur ziek konijn aangetroffen en inmiddels ingeslapenšŸ˜°

Onze mooie Vlaamse vriend verloren, nooit echt ziek geweest.

Hij at ineens niet meer, ging ineengedoken in een hoek zitten, was helemaal slap en ademde moeilijk.

Naar d.a. eigenlijk alles goed behalve vlek te zien bij longen.Aan zuurstof medicatie en hopen op een wonder.Helaas werd ademen steeds moeilijker en na 2e overleg d.a. besloten tot inslapen.Zo speelt hij nog met zijn speeltjes en geniet van zijn andijvie, zo ligt hij opgebaard in zijn mandje.Waar die dus nog nooit in hoefde, intens verdrietig zijn we en in shock dat het zo snel over isā€¦Mogelijk rhd virus, nooit eerder van gehoord, hij had zekerĀ niet alle symptomen.

Was dus nooit ziek, niet eens diarreeā€¦en nu zoā€™n leegteā€¦zo plotselingšŸ„¹

Denk steeds hoe dan, altijd schoenen uit, handen wassenā€¦waarom waarom.

Iemand ervaring met zoā€™n snel verloop als dit, kan het ergens nog steeds niet bevattenā€¦

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, als je er niet eerder van hebt gehoord, dan wist je vast ook niet dat je daar tegen kunt vaccineren? Het is wel bekend dat het zo snel gaat. Overdracht kan door stekende insecten plaatsvinden, muggen, steekvliegen etc.

Ā 

Sterkte met het verlies, het lijkt me niet makkelijk als je je nu in gaat lezen over RHD. Sommige konijnen hebben eigenlijk geen symptomen, dus het zou inderdaad RHD kunnen zijn. Als de plek bij de longen vocht was, dan denk ik ook nog aan het hart, alleen vind ik de snelheid van het verloop daar niet helemaal bij passen. RHD2 kan ik wel plaatsen binnen wat je omschrijft.

Ā 

Mocht je meer konijnen hebben, dan denk ik aan een noodvaccinatie met filavac of eravac. Tegenwoordig worden meeste konijnen met nobivac plus gevaccineerd, maar die schijnt te lang nodig te hebben om bescherming te bieden. Vandaar die andere opties. Ik weet niet of er nog dierenartsen zijn die dit op voorraad hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben drie konijnen verloren aan RHD. Het gaat inderdaad heel snel. Niet mijn eigen konijnen, maar pleegkonijnen uit de opvang. 3 jonge konijnen, samen gevonden in het bos. Op woensdag wilde de eerste niet eten, dus daarom had ik het hele stel mee naar huis genomen. Daar ben ik 's avonds nog mee naar de dierenarts geweest maar hij was niet meer te redden. Twee dagen later vond ik de tweede 's ochtends dood in de ren, dus dat is ook heel snel gegaan. Die dag wilde de derde ook niet eten, nog van alles geprobeerd en naar de dienstdoende arts in het weekend geweest, maar hij is daar overleden. Allemaal dus binnen een dag, met als symptomen niet willen eten en lusteloos zijn. Aan die tweede heb ik niets gemerkt, maar dat is 's nachts gebeurd, dus misschien heeft zij wel symptomen gehad.Ā 

Het vermoeden is dat de eerste besmet is geraakt, en dat hij de andere twee heeft besmet. Ze zijn maandag gevonden in het bos, dinsdag ingeƫnt en woensdag de eerste overleden, dus ik denk inderdaad ook dat de nieuwe vaccinatie nobivac niet direct beschermt, of niet als ze al besmet zijn.

Ā 

Hoe het kan gebeuren, die besmetting, is niet met zekerheid te zeggen, maar het virus is extreem besmettelijk. Je geeft aan schoenen uit, maar het kan natuurlijk ook aan de broekspijp zitten. Voor muggen is het nu niet echt het seizoen, maar dat kan anders ook nog.Ā 

Ā 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mezelf wel voor mijn .. slaan dat ik me niet meer heb verdiept in vaccinaties.Het ging 7 jaar goed, was binnenkonijn, als ik nu lees denk ik enkel maar hadden we je maar laten enten.

Dit schuldgevoel gaat nog wel even duren.

Amper geslapen vannacht, denk enkel maar aan de laatste 48 uurā€¦.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me voorstellen dat je hier slecht van slaapt, helemaal als je een Vlaam hebt die al 7 jaar bij je is.

Ā 

De had ik maar... Dat is echt niet goed voor je gemoedstoestand. RHD is een kwestie van uren. Bij de tweede variant zijn minder symptomen, dan de eerste variant. Ik hoorde ook iets over een nieuwe variant van de tweede variant, waar de nieuwe entstoffen ook niet helemaal goed tegen beschermen.Ā  Inenten is dus ook geen 100% garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben ik juli 2021 2 konijnen verloren aan RHD virus. Ze waren allebei net 3 jaar geworden. Ook ik wist toen nog niet dat je konijnen moest laten vaccineren. De dierenarts heeft mij na verloop van tijd doorverwezen naar een konijnen opvang. Hier ben ik naar toe gegaan en heb ik me eigen helemaal laten informeren over het houden van konijnen, wat ze zoal mogen eten, de verzorging ervan, hoeveel ruimte ze nodig hebben enz. Ik heb bij de konijnen opvang 2 schatten van konijnen geadopteerd. Ze zijn allebei gevaccineerd en ze doen het erg goed.Ā 

Ā 

Ik wens je heel veel sterkte!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Grrrrrr. Dan lopen mijn konijnen eventueel gevaar omdat hier wilde konijnen/hazen zitten.Ā 

Het is geen nieuw verhaal, als je konijnen meermaals ingeƫnt zijn, dan is het risico al een stuk kleiner. Mensen die in het begin van de RHD2 met eravac en/of filavac (de juiste variant) hebben laten inenten en nu nobivac plus geven hebben genoeg variatie in antistoffen gegeven. Er is een schema voor, staat dacht ik bij Wilhelminapark op de site. Daarin kun je zien wat je konijn nodig heeft. Het gaat vooral om konijnen die voor het eerst of niet volledig ingeƫnt zijn.

Ā 

Ik meen dat ze het hebben over 98% bescherming als je je aan de adviezen houdt. Dus dat is wel de moeite van vaccineren waard. Maar je zou net die 2 hebben die het niet redden. In ieder geval, geen reden tot paniek! Als je echt denkt dat de infectiedruk hoog is kun je altijd advies bij de dierenarts inwinnen. Ik weet niet wat op dit moment de minimale interval is, soms geven ze bij hoge infectiedruk aan wat eerder te vaccineren dan dat hij verloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .