Ga naar inhoud

Chronisch ec


Hopper en Doortje

Aanbevolen berichten

Onze Doortje (6 gecastreerd) heeft sinds mei ec (slepend pootje, scheef oor). Ze is toen ruim 2 maanden behandeld. Helaas kwam het na het stoppen met de medicatie weer terug, ook met andere verschijnselen (stil vallen darmen, scheef oor). Met de da is besloten haar nu voor de rest van haar leven dagelijks 1,8 ml Meranox te geven. 

Eerst deden we 2x daags 0,9, maar omdat ze het zo vervelend vindt, nu 1x daags 1,8.

 

1,8 is best veel en ze vindt het zooooo vies (dus op iets lekkers is geen optie). Elke ochtend piept en trilt ze in mijn armen als ze weer moet.

 

Heeft iemand hier ervaring mee; met levenslang Meranox en hoe dit het beste aan te pakken?

Of zouden we het toch aandurven te stoppen en kijken of het misschien nu niet terugkomt?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je het artikel over het geven van medicijnen al gevonden hier op de website? Daar staan veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

 

Ik heb wel ervaring met het lange termijn geven van medicijnen, maar dat nooit als een groot probleem ervaren. Zoeken naar wat werkt met verstoppen of mengen in iets.

Als ze het niet leuk vinden en niet uit vrije wil aanpakken, dan pak ik toch gewoon door en probeer ik het zo kort mogelijk te laten duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Dollie zei:

Ik zou in elk geval switchen naar panacur pet paste, dit is veel minder vies en omdat het dikker is en een kleinere hoeveelheid is het enerzijds makkelijker met wat lekkers te geven en anderzijds als dat toch niet lukt ook makkelijker toe te dienen onder dwang.

Mee eens, ik gebruik ook de pasta als ze het nodig hebben. Je smeert het op een snoepje, het blijft er goed opzitten en ze eten het hier gemakkelijk op. En je hebt inderdaad veel minder nodig. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Hopper en Doortje zei:

Jee, ik zie dat ik Panacur pet paste 187,5 mg/g 5 g  gewoon op internet kan bestellen!  Is dat die jullie bedoelen?

Mag ik vragen of jullie weten welke dosering ik aan konijn van 2 kg moet geven?

 

Nogmaals enorm bedankt!

Ja die bedoelen we! 
Elk streepje staat voor 50 mg fenbendazol. Zo kun je berekenen aan de hand van de dosis die jouw konijn moet hebben, hoeveel je moet geven. 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, Daniëlle, Dollie en Evee!

Afgelopen zaterdag met Doortje bij de da geweest omdat ze duidelijk een terugval had. Minder eten, veel schudden met kop, kop leek ook weer schever, maatje aanvallen. De da kon niks bijzonders vinden en we waren intussen als gestart met Novacam, Cisaral en Emeprid. Nu is ze weer de oude. Beetje moeilijk om te bepalen wat het nu (geweest) is.

In ieder geval hebben we besloten om weer 2x daags Meranox te geven. Enerzijds omdat een kleinere dosis per keer (veel) beter gaat. Anderzijds omdat we haar dan ook beter in de gaten kunnen houden. Panacur Pet Paste houden we nog even in gedachten. Doortje heeft 20 mg van Panacur Pet Paste nodig en dat is minder dan 1 streepje.

Wel heel fijn om te lezen dat we altijd raad kunnen vragen, nogmaals dank!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Hopper en Doortje zei:

Panacur Pet Paste houden we nog even in gedachten. Doortje heeft 20 mg van Panacur Pet Paste nodig en dat is minder dan 1 streepje.

Misschien zou je er dan een langere tijd tussen de momenten dat je Panacur geeft laten zitten? En dat je dan gewoon 1 streepje geeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20mg is niet af te meten met petpaste, ik heb er bij mijn konijn 25 van gemaakt (normaal weegt die 2,5kg, maar was afgevallen). Dat zijn 2 clicks, als je de dosering instelt als ik het me goed herinner. Bij 10mg per kg is dat te overzien, omdat je dan 12,5mg per kg geeft en ze mogen voor verschillende kuren 20mg. Ik denk niet dat er dierenartsen zijn die hier een probleem in zien, maar je kunt het voor de zekerheid even navragen.

 

Denk dat het wel goed is om met dit soort klachten weer op te starten, misschien zelfs met 20mg per kg en dan 2 weken en daarna kijken hoe het is. Je hebt een paar opties bij terugkomend E.C. Op de site van Wilhelminapark staat dat als het goed is wel uitgelegd. Je kunt het beste per geval kijken wat nodig is. Er is niet 1 goed antwoord, behalve behandelen met fenbendazol, maar in welke dosis hangt af van het konijn en hoelang de behandeling geleden was etc etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook de pet paste gehad en moesten ook minder geven dan 1 klikje per keer, maar we konden dat in een nieuw ander spuitje spuiten en vanuit daar dan berekenen hoeveel ze wel moest. Ik weet niet meer precies hoe het bij ons was, maar iets in de trant van: anderhalf klikje is 0,6 ml (kan je in het andere spuitje aflezen) en daar gaven we dan 0,3 ml van. De rest even met wat plasticfolie afdekken en dat kan je dan bewaren voor diezelfde of de volgende dag. Misschien is er zo'n handige berekening voor jou ook te maken? 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meranox is hier ook een toestand geweest bij mijn konijntje met ec, dus ik wou perse over op panacur. Dus zodra het potje meranox op was ben ik begonnen met de panacur, waarom jouw dierenarts er een beetje op tegen is vraag ik mij af.. want in beide gevallen zit fenbendazol, en daar draait alles om! Dit is zoveel makkelijker te geven 1 klikje en klaar. Of met wat eten mengen en dat is het! Heel veel sterkte met je konijn iniedergeval! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .