Ga naar inhoud

Hoe weet je of konijn gebitsproblemen heeft?


Newby1981

Aanbevolen berichten

Maandag en dinsdag is Binky bij de dierenarts geweest omdat ze een gasaanval had. Gelukkig was ze zo ver opgeknapt dat ik haar gisteravond kon ophalen. Ze is redelijk levendig maar wilt nog steeds niet echt eten. Af en toe wat witlof of andijvie en wat gras. Maar niks hards, zelfs haar lievelingsnoepjes niet. Ook stopt ze vrij snel met eten. Ik vraag me nu af; zou ze toch geen gebitsproblemen hebben? Ze eet ook heel langzaam (ik moet wel zeggen dat ze altijd langzaam eet) Ook doet ze veel knarsetanden wat normaal op pijn duidt maar ook dat doet ze vaak en al jaren. Ze gaat bijvoorbeeld ook knarsetanden als je haar aait en ze duidelijk geniet.

De DA heeft haar gebit bekeken en dat zag er goed uit maar volgens mij kunnen ze niet die achterste tanden zien? Ik ben nu toch een beetje bang dat ze gebitsproblemen heeft maar hoe kom je daar dan achter? Het lijkt me ook nogal drastisch om een konijn onder narcose te brengen alleen om te kijken en de kans groot is dat het gebit in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alleen een kijkertje, kun je gebitsproblemen inderdaad niet voor 100% uitsluiten. Ze kunnen de tanden en voorste kiezen op die manier zien. Als daar haakjes zitten, zien ze die wel.

Maar helemaal goed tot achterin kijken of kieswortel problemen uitsluiten, kan op deze manier niet. Het is wel een standaard controle geworden bij dierenartsen merk ik, bij vaccinaties ook, om toch even op die manier het gebit te controleren. Goed denk ik, want het is wel een manier die zonder verdoving of al te veel ongemak even gedaan kan worden. En als ze wat zien, weet je dat als er selectief of niet gegeten wordt, je het waarschijnlijk in die hoek moet zoeken. 

 

Knarsentanden bij aaien is meestal gewoon "ik vind het fijn", vergelijkbaar met spinnen van een kat. Dus dat hoeft niet op gebitsproblemen te wijzen. Het hoeft geen knarsentanden van pijn te zijn, in de situatie die jij omschrijft verwacht ik dat nou niet direct.  

 

In jouw geval, als de problemen echt veel en vaak terugkomen, zou ik toch een keer verdoving overwegen. En dan niet alleen voor gebitscontrole maar gelijk ook voor foto's: gebitsfoto's, maar ook gelijk buikfoto's. Kost wel wat, zonder dat je weet of er iets uit komt. Maar dan heb je alles maar in één keer goed laten uitzoeken. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet onder narcose is gegaan, dan hebben ze de achterste tanden niet bekeken.

Een gasaanval is heel vaak een symptoom van wat anders, o.a. gebitsproblemen, dus als konijnen niet opknappen, langzamer opknappen of opnieuw ziek worden, dan wordt er vaak verder gekeken (inc. naar het gebit).

 

Hele lijst oorzaken:

  • Te weinig hooi:
  • Te veel suikers in de voeding
  • Pijn en stress
  • Verminderde eetlust
  • Gebitsproblemen
  • Verminderde darmbeweging
  • Darmverstopping (lijkt me bij jou niet relevant - want dan was ze niet opgeknapt totdat de verstopping weg is)
  • Verkeerde antibiotica (lijkt me niet relevant bij jou - want ze hadden geen antibiotica gehad toch?)
  • Andere medicijnen (lijkt me niet relevant bij jou - want ze hadden geen medicatie gehad toch?)
  • Onderliggende ziekten
  • Gezwellen
  • Gifstoffen

Als het een pijn en stress ding is, dan knappen konijnen vaak op zodra de gasbuik weg is en de pijn en stress er niet meer is. Als er gebitsproblemen zijn, dan knappen ze weinig op of ze krijgen een nieuwe gasaanval, omdat ze niet meer gezond kunnen eten, en ze dus uiteindelijk met de verminderde eetlust/verminderde darmbeweging zitten die weer opnieuw een gasbuik veroorzaakt.

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

De achterste kiezen kunnen ze inderdaad niet zien zonder verdoving, maar met een kijkertje kunnen ze het vaak wel enigzins inschatten. Bijvoorbeeld doordat ze haken zien op de voorste kiezen of doordat ze irritaties in de mong zien (waar de haken in de wang of tong geprikt hebben). Als de dierenarts dat dus bekeken heeft, dan zou ik het nog even afwachten als ze gewoon hooi en groente eet. Eet ze na een week nog niet wat ze normaal wel eet, dan zou je het na kunnen laten kijken onder narcose. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts vertelde dat voedingsresten in de bek, of viezigheid rond de bek ook een indicatie zijn voor haakjes. Even als toevoeging voor het niet kunnen zie van de achterste kiezen, meestal is er dus al wel een vermoeden. Zonder klachten zou ik dus niet gaan kijken. Herhaaldelijke darmproblemen kunnen natuurlijk wel een reden zijn om zoiets te doen, als je al het andere al hebt afgevinkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had toch nog gebeld naar de DA en omdat ze steeds minder begon te eten en als ze toch iets aanpakte zat ze met lange tanden te eten en heel langzaam. Het viel me ook op dat ze een beetje raar deed met 1 kant van haar bekje, alsof er daar iets dwars zat. Het leek hun beter om Binky te brengen zodat ze het in de gaten konden houden en kijken voor vervolgstappen. Haar nu onder narcose brengen is niet zo handig natuurlijk. Een echo was lastig omdat de persoon die dat doet met vakantie is… (ik snap niet zo goed dat niet iedere dierenarts dat kan)

Ik was er van overtuigd in eerste instantie dat die gasaanval door de stress kwam (van het gejaag van Monky) maar nu begin ik dan te twijfelen. Goed, blijft een feit natuurlijk dat stress slecht voor ze is en een grote aanleiding is voor gas.

Pfff, ik weet het ook niet meer. De DA zou me vanavond terug bellen maar als ik het zo hoor moet ze daar wel blijven. 

En ik heb net vanmorgen met Knijn en Ko afgesproken voor zondag😭 Ik denk dat dat met Binky niet gaat lukken maar ik denk dat ik Monky wel al breng en dan breng ik Binky als ik Monky ophaal.

 

Ik vind het vreselijk maar ik heb toch voor Monky gekozen (voelt vreselijk om een keus te maken) Het heeft uiteraard niet met Binky z’n gezondheid te maken (die is normaal goed) maar de band met Monky is iets sterker omdat Monky echt mensgericht is. En ook omdat Monky heel veel plek nodig heeft, die moet sprintjes kunnen maken en heel belangrijk; Monky MOET kunnen graven. En niet in een zandbak maar echt hele tunnelstelsels. Dat gaat niet overal kunnen en ik wil niet het risico nemen dat ze dat niet meer kan. Binky is veel rustiger en zou tevreden zijn met minder plek. Graven doet ze zelfs niet.

Maar mijn God, wat voel ik me schuldig tegenover het Binky en denk ik van “ik kan dit niet, ik zie er vanaf”. Of toch een trio vormen maar de kans van slagen is klein en ik wil ze niet al die stress aandoen als het niet gaat lukken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor Binky had gekozen had je je denk ik ook vreselijk gevoeld. Het is zo lastig om nu een keuze te moeten maken en ik snap best wel dat je ook aan een trio denkt. Alleen lijken ze het gewoon niet leuk genoeg te vinden met elkaar. Als baasje moet je het beste doen voor je konijnen en dat doe je nu, dus een schuldgevoel is echt niet nodig.

 

Wat leuk dat Monky zo graaft en ik hoop dat ze zondag gewoon een heel leuke vent uitkiest, waardoor je haar nog gelukkiger mag meemaken.

 

Ik hoop dat je van Binky goed nieuws krijgt van de DA. Jammer dat er mogelijk toch meer aan de hand is. Sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binky is net weer thuis, ze begon daar direct met eten🙈 Overlegd dat ik het een paar dagen aankijk. Mocht het goed gaan dan zou het toch van die gasbuik komen en anders kijken voor verder onderzoek. Op hoop van zegen dat het goed blijft gaan want ik word op den duur zelf paranoia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat ze thuis ook weer begon te eten. Klinkt goed. Een paar dagen aankijken kan nog prima hoor, soms duurt het even voor ze weer als vanouds eten. (gebits)onderzoek kun je over een paar dagen altijd nog laten doen als het eetgedrag niet helemaal normaal word. 

Ik kan me goed voorstellen dat je hier zelf paranoïde van wordt. Echt heel erg vervelend en al die spanning...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eigenlijk dat ze bij de DA meteen begon te eten🙈 Thuis loopt het weer niet over, ze eet nauwelijks. Wel vind ik dat ze best levendig is, vannacht zag ik op de camera dat ze best gescharreld heeft. Ik ga zo naar huis van m’n werk en dan even kijken hoe het gaat en misschien toch maar wat dwangvoeren. En eerst nog wat lekkere dingen kopen bij de Boerenbond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet ook aan temperatuur denken. Dat ik me afvraag of ze bij de dierenarts misschien verwarmd zat. Het is wel frappant, thuis amper eten en bij de dierenarts wel willen. Dat klinkt meer als een niet willen dan niet kunnen. Hoe wonen ze nu? Neem aan dat je ze gescheiden hebt van elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de dierenarts zit ze inderdaad onder de warmtelamp. Ik durf niet te zeggen hoe haar temperatuur is, ik heb ooit 1x geprobeerd om te temperaturen en daar hebben we allebei nog nachtmerries van😂

 

Ik wil niet te vroeg juichen maar het lijkt iets beter te gaan sinds ik thuis ben van werk. Ze heeft wat (harde) snoepjes op voor het eerst, wortel en wortelloof. Ook zat ze volgens mij hooi te eten (Binky kan je soms voor de gek houden) 

 

Gisteravond en vanmorgen wel heel veel plakpoep, echt hele grote plakkaten, misschien dat ze daarvan ook last had? Daarnet wel kleine keutels gezien.
 

Ik moest alleen nog meloxidyl geven en eventueel Cisaral maar daar ben ik mee gestopt toen ik die plakkaten zag. 
 

Binky woont nu in de computerkamer en Monky is gewoon buiten. Het gekke is; als ik Monky er nu bij zou zetten weet ik bijna zeker dat het goed gaat, in het verleden knapte ze zelfs direct op. Binnen gaat het dus goed maar zodra Binky in de ren komt is het ellende. (Ze allebei binnen gaan houden is geen optie want dat kan ik Monky niet aan doen, die moet sprintjes kunnen maken (ook al hebben ze binnen de ruimte, die durven ze allebei niet te benutten) en kunnen graven.

 

Ik hoop dat ze zondag helemaal opgeknapt is zodat ik ze allebei kan brengen. Vanmorgen al 2 formulieren moeten invullen, dat maakt het ook weer zo echt. Heb al de hele week enorme huilbuien, heb het gevoel dat ik een kind moet afstaan😭

Ben zo bang dat Binky niet goed terecht komt. En constant nog die twijfel hé maar ik weet dat als ik nu niet door pak het niet gaat gebeuren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .