Ga naar inhoud

Geschikte bladeren van bomen voor konijnen


Aanbevolen berichten

Ik kom er niet uit.

 

Welke bladeren kan ik mijn konijnen aanbieden.

We hebben best veel boomsoorten op ons erf staan maar durf eigenlijk alleen de wilg aan te bieden. Het is mij niet helemaal duidelijk welk blad ik nu mag geven of als er een blad in het verblijf valt en  mochten ze het eten of het dan onschuldig is.

 

In de buurt van het verblijf staan:

 

Wilg

Els

Meiboer

Lijsterbes

 

Niet in de buurt van het verblijf staan:

 

Esdoorn

Meidoorn

Acacia

Weigela (meer een struik)

Berk

Rode Hazelaar

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je wel moet realiseren dat bomen niet echt goede verhoudingen voedingsstoffen hebben voor konijnen en dat dat dus echt maar een klein deel van het dieet van een konijn mag zijn. 


Zelfs de veilige soorten kunnen als je die structureel voert voor problemen zorgen om die reden. Dat is dus ook de reden dat er niet zo veel bomen op de veilige lijst staan. De meeste boomsoorten vallen in de tussencategorie, geen voedsel, ook niet giftig. Niet de bedoeling om als voedsel aan te bieden maar in kleine mate, als ze eens een blaadje opknabbelen, ook geen probleem. 

 

Misschien weet je dat, maar jouw lijstje komt wel een beetje over alsof je ze dagelijks takken en blad van bomen gaat aanbieden. Dat zou ik niet aanraden. Vooral de calcium-fosfor verhouding is vaak erg scheef. Dan zou je dus alle zorg doen voor een goede brok en goed hooi, en geef je vervolgens veel blad en takken van bomen wat dat compleet de andere kant op trekt. Dat dus even als disclaimer 🙂

 

In dit artikel staat veel uitleg over knaaghout: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/knaaghout-voor-konijnen

 


Van onderstaande soorten is het veilig om hout (en blad) aan de konijnen te geven:
Appelboom (geen sierappel)
Bamboe
Beuk (beukennootjes wel met mate!)
Berk
Eik (met mate ivm looizuur)
Els
Hazelaar (hazelnoten wel met mate!)
Perenboom
Populier
Tamme kastanje (kastanjes wel met mate!)
Wilg (alle soorten, alleen niet geven als het konijn pijnstillers krijgt).

 

Om even op jouw lijstje in te gaan. Wilg, els, hazelaar en berk zou je best aan kunnen bieden.  

Lijsterbes kunnen ze heel erg met mate wel wat blad van hebben, maar zeker geen bessen! Ik zou het niet echt bestempelen als voedsel, maar als hij in de buurt staat van de ren en er waait wat blad in en ze knabbelen er op, geen probleem. Bedoel je met meiboer de meidoorn? Die is niet giftig, ook niet helemaal voedsel. Maar zou in kleine mate sporadisch kunnen. Of is dat een aparte boom? (die ken ik dan niet) Als je esdoorn een gewone esdoorn is, is die giftig. Acacia is ook giftig. De struik die je noemt ken ik niet, weet ik het niet van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Evee zei:

Ik denk dat je je wel moet realiseren dat bomen niet echt goede verhoudingen voedingsstoffen hebben voor konijnen en dat dat dus echt maar een klein deel van het dieet van een konijn mag zijn. 

Ik had er inderdaad bij moeten zetten dat ze zeker niet dagelijks iets hiervan krijgen. Ze leven wat dat betreft erg sober. Ze krijgen dagelijks hooi onbeperkt, beetje brok en 3/5 soorten groente per dag. Ze lusten uit de tuin eigenlijk alleen maar gras, paardenbloemblad en wilg. 

Paardenbloemblad krijgen ze ongeveer 3x per week 1 a 2 blaadjes en wilgentakje met blad 1 a 2x per week.

Ik wil dan wat afwisselen dus 1x wilgentakje 1x ander takje zoiets. Verder niet hoor. Weet niet eens of ze het wel zullen eten, ze lijken beide niet veel verschillend voedsel te lusten. 

 

😅😅 ik bedoel moerbeiboom ipv meiboer.

aangepast door bobbyonthefloor
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht al dat jij het wel zou weten, maar ik wilde het er toch even bij vertellen voor het geval andere mensen het niet weten en denken leuk ik ga de konijnen lekker veel voeren van de bomen, want meestal is dat wel iets wat ruim beschikbaar is 😉 

 

Moerbeiboom mag volgens mij ook. Net als de rest wel met mate. En volgens mij mogen ze zelfs de vruchten er van eten, maar dat zou ik even moeten dubbelchecken. Wel met mate ivm fruitsuikers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bobbyonthefloor als je meer uit de tuin wil voeren, dan zou ik eerder kiezen voor makkelijkere planten. Weigela is wel giftig.

 

Heb je gedacht aan klaver (wel in pot zaaien of ergens waar je het niet erg vindt dat het woekert. Tegenwoordig heb je ook hele mooie bonte blad soorten met leuke witte of rode bloemen), meer kruiden (munt, tijm, peterselie, rozemarijn etc. kan je eerst als bosje kopen en als ze het eten, dan lekker makkelijk €1 plantje als ze weer in de aanbieding zijn bij de supermarkt). Zeker Rozemarijn wordt heel groot en die takken mogen ze wel eten. Een buurvrouw heeft een grote struik en zet regelmatig op de buurtapp dat ze weer heeft gesnoeid, dus dan wordt er hier gesmikkeld. Weegbree staat ook op de lijst om te gaan planten, want ze eten de gedroogde versie heel graag.

 

Rozen worden hier ook met heel veel liefde gegeten, en mijn moeder snoeit zich ook een eind in de rondte, omdat ze haar rozen-klimmer boven haar terras heeft geplant. Dus als ze teveel overhellen heb je doornen in je nek 🤣. Ik haal alle doornen eraf. Druif is ook zo'n mooie waar ze takken en bladeren van mogen eten en die je flink kan snoeien.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging mij nu specifiek om alle bomen die ik rondom het erf heb staan.

Weigela willen we nog gaan planten dus dat doen we niet in de buurt van het konijnenverblijf.

 

 @bunnyempress Alles wat jij noemt heb ik al🙈 het meeste pakken ze niet aan. Behalve druivenblad, aardbeiblad en peterselie.

(niet eens gemeld dat ze dat ook lusten, ik geef het dan ook niet vaak)

 

 

 

 

aangepast door bobbyonthefloor
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Het ging mij nu specifiek om alle bomen die ik rondom het erf heb staan.

Weigela willen we nog gaan planten dus dat doen we niet in de buurt van het konijnenverblijf.

 

 @bunnyempress Alles wat jij noemt heb ik al🙈 het meeste pakken ze niet aan. Behalve druivenblad, aardbeiblad en peterselie.

(niet eens gemeld dat ze dat ook lusten, ik geef het dan ook niet vaak)

 

 

Jeetje, mijn vraathazen eten alles. Er zijn helaas niet zoveel eetbare bomen voor konijnen. Behalve de wilg en dan de appel/peren enzo.

Willen ze ook geen rozen? Zelfs de bloemen niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Kun je dat ergens krijgen? Smalle weegbree staat hier op een weiland aan de rand en dat durf ik te plukken. In de berm staat het ook maar daar worden te vaak honden uitgelaten. 


Ik ga vrijdag ff naar het tuincentrum omdat er kortingsacties zijn. Op de site zag ik wel weegbree dus ik moet kijken of het ook in de winkel staan. 
 

Mijn moeder grapte ook al dat ik het moest gaan uitgraven in het natuurgebied. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt inderdaad weegbree verkocht in een tuincentrum, maar dat is meestal geen smalle weegbree. Ik dacht een gecultiveerde soort. Je kunt ook zaden kopen online, Weegbree vermeerderd zich door zaad en door uitlopers als ik het goed zeg. Als het goed is, is de soort die in de winkel te koop is wel eetbaar voor konijnen, maar dat weet ik niet 100% zeker.

 

Uitgraven in de natuur mag eigenlijk niet he 😉 Want officieel is de plant eigendom van eigenaar van het terrein. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het nu nog lukt om zelf zaad te oogsten. Hier in de tuin is het allemaal een beetje op z'n retour aan het gaan.

 

Weegbree kun je ook gedroogd kopen, bijvoorbeeld in de webshop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Uitgraven in de natuur mag eigenlijk niet he 😉 Want officieel is de plant eigendom van eigenaar van het terrein. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het nu nog lukt om zelf zaad te oogsten. Hier in de tuin is het allemaal een beetje op z'n retour aan het gaan.

 

Daarom grapte ze ook. Ze weet dat ik dat niet doe. Zolang het smalle weegbree is, maar dan misschien met andere kleur bloemen, zou het eetbaar moeten zijn, als ik ze bij het tuincentrum koop. Gedroogde heb ik ook al liggen en die vinden ze inderdaad lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf het hier op het land wel uit te graven maar ik vind het prima zo. Want het staat aan de rand van het land tegen een heg aan en ik hou de plek in de gaten. Het groeit hier nog steeds en na elke regenbui schiet het de hoogte in. Heb al een paar zakken te drogen hangen. Kosten: 0.35 cent voor de zak en lichamelijke inspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ergens stond op dit forum dat konijnen ook bladeren van de braamstruik mogen. Nou dat heb ik geweten. Bij ons aan de overkant staat een braamstruik. Ik pakte een blaadje beet en au, au. Onder aan dat blaadje zitten scherpe ministekeltjes. Dus het zullen de blaadjes van een tamme braam moeten zijn?

Ik keek vandaag eens bij ons rond en zag ook wat wilde struiken die opeens uit de grond kwamen. Er zaten ook bramentakken bij. Van een tak waren de blaadjes niet stekelig en van de andere wel. Ik heb nu twee blaadjes geplukt van de tamme braam en ga het eens proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Grappig dat smaken zo verschillen.

Ja en wel jammer want er staat hier genoeg. Toen ik de konijnen ophaalde zei de opvang dat Rosie geen groente at. Ze was in een pleeggezin geweest en daar at ze ook geen groente. Toch is ze hier langzamerhand mee begonnen. 's Morgens krijgen ze brokjes en 's avonds moeten ze het met groenten doen. En ik zie haar eten maar bepaalde dingen eten ze alletwee niet. paksoi niet, rozemarijn niet en nu lijkt het ook braam niet. We houden nog even vol. Gras, witlof, paardenbloem, munt, basilicum en druivenblad, herderstasje, muur eten ze alletwee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Bij mij konden ze vandaag toevallig voor het eerst bij mijn braam komen en ze hebben er toch een hoop bladeren van gegeten, ze vinden het heerlijk. 

De bramenstruiken komen hier als onkruid op. Echter wel met de stekels. Heb jij degene zonder de stekels? Lijkt mij voor de konijnen ook niet handig of zou dat niet uit maken? @Jamesthebunnybutler

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .