Ga naar inhoud

Voeding & gewicht


Xde.bb

Aanbevolen berichten

Hallo.

 

Mijn konijnen zijn vandaag geweest voor de jaarlijkse inenting.

Zoals verwacht is mijn voedster iets aan de dikke kant, ze heeft geen extreme overgewicht maar ze is ook niet op goed gewicht.

 

De reden hiervan is dat mijn rammetje heel langzaam eet en ook niet alles in 1x, hij bewaard soms een deel voor later op de dag. Mijn voedster is zo gefixeerd op eten dat zij alles snel opeet en daarna ook het eten van mijn rammetje opeet.

Ik zorg er wel voor dat mijn rammetje genoeg krijgt maar zo word mijn voedster dus toch te dik.

 

Ik heb al van alles geprobeerd maar mijn rammetje is zo eigenwijs met zijn eten en kiest echt zelf uit wanneer hij eet. Zo heb ik bijv. Al een scheiding geprobeerd maar dan neemt hij 3 hapjes en dan stopt hij, en de scheiding wil ik liever niet de gehele avond erin houden.

 

Ik hoop van harte dat iemand hier een enorm goeie oplossing heeft 🙏🏽.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen die met een chip en en een ruimte met een kattenluik op chip hebben gewerkt. Zodat dan alleen het konijn met chip bij het eten in die ruimte kan komen. @Dollie en @Jamesthebunnybutler hebben hier ervaring mee. Misschien wil een van hen of beiden je wel wat meer vertellen waar je op moet letten en hoe hun ervaring hier mee was. Het duurt soms wel even voor ze het snappen, maar je hoeft ze dan in ieder geval niet te scheiden, hij kan er voor kiezen om daar wat te eten te halen en daarna er weer uit komen.

 

Een andere optie is om je rammetje af en toe wat uit de hand toe te stoppen, maar ik gok dat mevrouw dan ook meteen bij je staat om haar deel op te eisen. Voor het gezamenlijke voeren zou ik in ieder geval niet meer geven dan het rammetje  in 1 x opeet + wat voor haar gezond is om te eten. Goed opletten dat het rammetje genoeg binnen krijgt is wel belangrijk. Hoe is het gewicht van je ram? Goed of juist aan de magere kant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet is het echt lastig als de voergewoontes van konijnen uit elkaar liggen. Behalve uit de hand voeren of bijvoeren is het soms ook mogelijk om op de voorkeuren van een konijn in te spelen. Als de een liever springt dan de ander, kan je dus bijv. een voerbakje hoog neer zetten, omdat de ander dat dan laat liggen. Ook als je voerballen/voerspelletjes hebt en de ene doet er niets mee en de ander wel, kan je zo bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een huisje met kattenluik op chip ideaal. Het werkt super goed als ze het eenmaal snappen. Moet je wel even klussen en je ram laten chippen. Dat is niet heel goedkoop. Ik heb het lange tijd zonder dat ding gedaan, maar dat kostte me echt een dagtaak. Toen ik dat huisje eenmaal had gooide ik er gewoon een zooitje voer in voor het slome konijn en die kon er dan de hele dag over doen. Helemaal geen omkijken meer naar!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
Op 22-8-2023 om 08:23, bunniesarebunnies zei:

Wat voor soort konijnen zijn net mischa kan net komen doordat ze een a der ras zij  dat ze niet snel eten die van mij eten ook  iet snel hoor aleen bij mij is het meestal om gekeerd dat het rammetje alles opeet

 

Ik heb nog nooit gehoord dat ras uitmaakt voor de eetlust bij een konijn, hoe zie je dat voor je? Het schijnt dat je bij honden wel hebt dat bijvoorbeeld labradors ontzettend gericht zijn op eten, maar volgens mij heb je dat niet bij konijnen. Mijn gladhaar cavia Wol is meer aan het schrokken terwijl mijn peruvian cavia Koko rustig aan doet (wel dooreet), maar dat is niet ras gerelateerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram eet ook veel sneller dan de voedster. Maar het mooi is dat de ram heel snel aan de brokjes e.d. begint maar het eerder opgeeft (vol zit?). De voedster gaat dan rustig verder. Ze zien er verder goed uit. Dus maak ik me niet ongerust. Als ik de ram uit de hand voer, moet ik uitkijken voor mijn vingers. De voedster pakt het heel beschaafd aan en eet het rustig op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .