Ga naar inhoud

Konijn kan niet opstaan en bibbert


Myrthee

Aanbevolen berichten

Ik kwam net bij het hok en mijn konijn kon niet opstaan en bibberde. Ik heb hem in een warme mand gedaan en brokjes aan geboden . Die hij at.

Ik zag dat hij al een langere tijd achteruit ging maar toen hij daar zo lag dacht ik dat ik hem kwijt was...

Zonet ( toen hij een beetje heeft gegeten ) wilde hij niet meer eten en ik zag hele kleine ketting keutels .. 

Vanmiddag at hij een klein beetje hooi.. moet ik nu aan de bel trekken ? Hij heeft dit vaker gehad namelijk maar nog nooit niet kunnen opstaan..

Hij ligt nu met een warme deken in zijn hok ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Myrthee zei:

Ik kwam net bij het hok en mijn konijn kon niet opstaan en bibberde. Ik heb hem in een warme mand gedaan en brokjes aan geboden . Die hij at.

Ik zag dat hij al een langere tijd achteruit ging maar toen hij daar zo lag dacht ik dat ik hem kwijt was...

Zonet ( toen hij een beetje heeft gegeten ) wilde hij niet meer eten en ik zag hele kleine ketting keutels .. 

Vanmiddag at hij een klein beetje hooi.. moet ik nu aan de bel trekken ? Hij heeft dit vaker gehad namelijk maar nog nooit niet kunnen opstaan.. hij heeft al heel lang 1 blind oog. Maar kan nu beide ogen niet meer open doen.. ( Konijnen slapen toch met ogen open ..?)

Hij ligt nu met een warme deken in zijn hok .. moet hij vannacht misschien binnen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de dierenarts bellen. Dat hij een beetje heeft gegeten is positief, probeer hem straks nog iets te laten eten. Dat er kettingkeutels uitkomen is op zich positief, maar kan ook betekenen dat er nog een akelige keutel dwarszit. Maar bij niet opstaan en bibberen gaan bij mij alle alarmen af.

Ik zou er denk ik ook voor kiezen om hem naar binnen te halen. Dan kost het hem niet zoveel energie om warm te blijven, en je kunt hem beter in de gaten houden.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij wilde wel opstaan maar het lukte niet.. hij is al een tijdje wiebelig.   als er kleine kettingkeutels uitkomen ga ik denken aan een verstopping .. zou dat kloppen? Heel erg bedankt voor je reactie 🤗 ik heb hem anderhalf uur geleden een klein beetje brokjes met lijnzaad olie gegeven.. daar begon hij gelijk aan, maar toen ik weg liep stopte hij met eten  .. ga hem straks nog even individueel voeren ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Myrthee zei:

Hij wilde wel opstaan maar het lukte niet.. hij is al een tijdje wiebelig.   als er kleine kettingkeutels uitkomen ga ik denken aan een verstopping .. zou dat kloppen?  

Dat zou heel goed kunnen. Als hij zelf wil eten, eventueel met wat aandringen, dan is het prima, maar wees voorzichtig met dwangvoeren. Als hij inderdaad een verstopping heeft, wil je er niet allemaal eten tegenaan gaan duwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verstopping kan, maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat er meer aan de hand kan zijn. Wist je dat E.C. soms ook invloed heeft op de darmen. Met het idee van, hij is al een tijdje wiebelig en kan niet goed opstaan, dan gaat mijn gedachte meteen die richting uit. Heb je ze (of alleen hem) al naar binnen gehaald? Met alles wat je aangeeft is een kans op ondertemperatuur wel reëel nu als hij buiten woont, ook binnen kan dat gebeuren, maar daar vriest het als het goed is niet en kost het hem minder energie om zichzelf warm te houden.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het neemt een hele andere wending dan dat ik dacht.. 

 Ik kwam thuis van school rn Mijn konijn bikkel is nu helemaal niet fit en het zou zo zijn dat dit de laatste uurtjes zouden zijn.. maar ik houd hoop en ik ga misschien met hem naar de dierenarts voor medicijnen.. 

Hebben jullie nog tips ?? Hij is al binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zelf toch naar de dierenarts gaan. Voor mijn gevoel wil ik er altijd alles aan gedaan hebben, niet dat je denkt, had ik maar... Dat gevoel is echt naar. Mijn enige tip is dus eigenlijk laat je konijn door een dierenarts onderzoeken, nu is het nog middag en kun je met een beetje geluk nog voor sluitingstijd bij je eigen dierenarts terecht.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hier geen ervaring mee hebt moet je dit niet gaan doen. Eerst naar de dierenarts. Dwangvoeren kan heel schadelijk zijn, als bv de maag verstopt blijkt. Dan moet je iets anders doen dan dwangvoeren, want de maag kan anders oa scheuren. Als de keutels zo klein zijn klinkt dat niet goed, mogelijk komen de darmen stil te liggen en als dat zo is, kan je dat niet zelf oplossen. Dan heb je echt goede medicatie en advies van een dierenarts nodig. Bovendien is een stilgevallen darm een heel gevaarlijk ding bij konijnen, de kans dat het konijn daar bovenop komt is niet ongelooflijk groot dus je wil nu er nog iets van keutels komen ingrijpen.

Mijn advies is dus toch ook om snel naar een konijnkundige dierenarts te gaan. Niet zelf gaan tobben zonder ervaring, echt niet doen. Je kan het zo veel erger maken daardoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi kun je niet dwangvoeren, helaas. Voor je gaat dwangvoeren wil je eerst weten wat er aan de hand is. Ik heb mijn konijnen echt nog nooit zonder tussenkomst van een dierenarts gedwangvoerd. Ik zou niet meer afwachten maar zo snel mogelijk actie ondernemen. Nu keutelt hij nog! Geen hooi eten maakt de keutels ook wel wat kleiner. Hooi heeft namelijk niet de functie om veel voedingsstoffen mee binnen te krijgen, maar wel om de darmen mee in beweging te houden. Heel veel van het hooi poepen ze direct weer uit. Ik snap dus wel dat je hem aan het hooi wil hebben, maar iets eten is nu belangrijker dan hooi eten. In de meeste goede brokken zitten ook vezels hoor. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Als je hier geen ervaring mee hebt moet je dit niet gaan doen. Eerst naar de dierenarts. Dwangvoeren kan heel schadelijk zijn, als bv de maag verstopt blijkt. Dan moet je iets anders doen dan dwangvoeren, want de maag kan anders oa scheuren. Als de keutels zo klein zijn klinkt dat niet goed, mogelijk komen de darmen stil te liggen en als dat zo is, kan je dat niet zelf oplossen. Dan heb je echt goede medicatie en advies van een dierenarts nodig. Bovendien is een stilgevallen darm een heel gevaarlijk ding bij konijnen, de kans dat het konijn daar bovenop komt is niet ongelooflijk groot dus je wil nu er nog iets van keutels komen ingrijpen.

Mijn advies is dus toch ook om snel naar een konijnkundige dierenarts te gaan. Niet zelf gaan tobben zonder ervaring, echt niet doen. Je kan het zo veel erger maken daardoor. 

Waarschijnlijk ec. 

Hij eet wel maar hij eet het liefst wortels nu. 

En hij eet volgens mij zijn eigen ketting keutels op. Ik zag een kettingkeutel aan zijn mond hangen. is dat goed ?

Hij poept heel veel nu , is dat normaal ? 

En moet je hem dan ook laten lopen?

( dan bedoel ik buiten de bak laten zodat hij ff kan lopen )

We moeten hem goed in de gaten houden , binnen houden en zorgen dat hij wel blijft eten. 

De foto zijn zijn keutels op dit moment.

Screenshot_20221206-191231_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach gossie. Krijgt hij nu medicatie? In principe horen ze alleen de blindedarmkeutels op te eten. Ik heb ook twee konijnen die hun normale keutels opeten. Raar, maar ik denk dat het niet heel veel kwaad kan. 

Veel poepen is een goed teken hoor, hoe meer hoe beter. Dat betekent dat de darmen goed aan het werk zijn. Als het maar geen diarree is. 

Voor de darmen is het goed om zo veel mogelijk te bewegen, eigenlijk is dat voor alles goed. Als zijn achterhand niet verlamd is zou ik hem dus zeker de ruimte geven om lekker te lopen en hupsen. Als de achterhand wel verlamd is moet je extra opletten dat hij veilig kan bewegen en genoeg grip heeft op bv een badmat ofzo. 

Ik vind de keutels er niet heel slecht uit zien. Natuurlijk niet geweldig, maar de keutels lijken best oké voor een konijn dat weinig eet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt hij al behandeld voor E.C. dan? Dat is wel super belangrijk om die parasiet de kop in te drukken. Ik zou in dit geval minimaal, panacur, cisaral en pijnstilling/ontstekingsremmer geven, naar aanleiding van je verhaal. Uiteraard na tussenkomst van de dierenarts, misschien is er nog wel meer nodig. Je bent inmiddels al wel geweest?

 

 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Contact gehad. Goed in de gaten houden  warm houden en als hij niet meer wilt eten gelijk komen.

Hij zit het liefst in het hoekje. Maar buiten de bak vind hij ook wel leuk . Da gaat hij onder het kleine tafeltje zitten. Hij wordt niet behandeld voor e.c.

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ach gossie. Krijgt hij nu medicatie? In principe horen ze alleen de blindedarmkeutels op te eten. Ik heb ook twee konijnen die hun normale keutels opeten. Raar, maar ik denk dat het niet heel veel kwaad kan. 

Veel poepen is een goed teken hoor, hoe meer hoe beter. Dat betekent dat de darmen goed aan het werk zijn. Als het maar geen diarree is. 

Voor de darmen is het goed om zo veel mogelijk te bewegen, eigenlijk is dat voor alles goed. Als zijn achterhand niet verlamd is zou ik hem dus zeker de ruimte geven om lekker te lopen en hupsen. Als de achterhand wel verlamd is moet je extra opletten dat hij veilig kan bewegen en genoeg grip heeft op bv een badmat ofzo. 

Ik vind de keutels er niet heel slecht uit zien. Natuurlijk niet geweldig, maar de keutels lijken best oké voor een konijn dat weinig eet. 

Nog geen medicatie. Zijn achterhand sleurt hij wel een beetje mee, hij hopt een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

😞 Wat sneu dat hij een beetje met zijn achterhand sleept. Het beste is dan toch om de behandeling met panacur op te starten, zonder die medicatie wordt het alleen maar erger omdat de parasiet dan vrij spel heeft. Ik neem toch een beetje aan dat je hem nog lang niet kwijt wilt. Hoe eerder je er aan begint, hoe groter de kans op herstel!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Annasbeestenbende zei:

Ik zou echt snel medicijnen voor ec regelen! Ik heb ook een konijn, daar waren we er te laat bij met medicijnen geven en nu moet ze standaard op een kuur fendabenzol. Soms plast ze nog steeds over zichzelf heen. 
Beterschap!

Moet ik dan zulke medicijnen geven ?

zo niet wilt u er een foto bij zetten van welke medicijnen wel ?

20221207_174222.jpg

20221207_174157.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat zijn andere medicijnen. Het medicijn heet panacur. De werkzame stof die er in zit heet: fenbendazol. Medpets verkoopt het, de petpaste ging er bij mijn konijnen wel goed in, maar het is moeilijk om de juiste dosering te geven. Wat dat betreft is naar de dierenarts gaan en daar de vloeistof halen de betere optie. Mag je niet naar de dierenarts dat je op zoek bent naar medicatie online?

 

Wat het maatje betreft, beiden naar binnen is denk ik de beste optie. Maar dan heb je een ren nodig die groot genoeg is voor beiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ec is een kleine parasiet in de hersenen die ontstekingen in het lichaam veroorzaakt. Heel vervelend en ontzettend pijnlijk voor konijnen. De parasiet is niet makkelijk te behandelen.

 

Hiermee moet je echt naar de dierenarts voor de juiste medicijnen, juiste dosering en voor het behandelen van de klachten. 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .