Ga naar inhoud

1 konijn overleden


Ine sijtsma

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben ine. Ik had eerst 2 konijnen, maar vanochtend is er 1 overleden. Hier even wat informatie over de konijnen; de gene die overleden is (mini) is de moeder van het andere konijn (henk, een meisje). Mini was ontsnapt en toen is ze zwanger geworden en we hebben één konijn uit eindelijk gehouden. Nu is mini overleden en sinds vanochtend zit henk de hele tijd en op hetzelfde plekje met zijn hoofdje naar beneden. Ik heb geen idee wat ik moet doen, want een nieuw konijn is voor ons geen optie en naar binnenhalen ook niet. Dus kan iemand mij helpen?

 

Groetjes,

 

Ine, 14

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met je verlies.

Eet Henk wel? Een konijn dat 24 uur niet eet, gaat dood. Stil in een hoekje zitten is ook een teken dat er serieus iets mis is. Konijnen zullen niet snel laten zien dat ze ziek zijn, dus als je toch iets aan ze merkt ben je al gauw te laat. Dus ik sluit me aan bij het advies van Michelle: zoek een konijnkundige dierenarts die bereikbaar is, en maak een afspraak voor vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn alleen en buiten is geen optie. Als Henk gewoon gezond is maar Mini mist en je wil Henk niet laten koppelen aan een nieuw konijn, dan is er helaas maar één goede optie over. Henk kan naar een opvang worden gebracht, je betaald afstandskosten (meestal rond de €20) maar je weet wel zeker dat Henk een prachtig nieuw huisje met goede baasjes én samen met een ander konijn gelukkig wordt. 

 

Sterkte met de beslissing! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou zeggen dat Henk zich ook niet lekker voelt, dus ik sluit me aan bij de rest, bel de spoeddienst. Helaas is het dan lastiger om een konijnkundige dierenarts te treffen en zul je genoegen moeten nemen met de dierenarts van dienst. Mocht je konijn ondertemperatuur hebben dan kunnen ze haar opnemen, aangezien naar binnenhalen voor jou geen optie is, is dat de enige optie. Ik zou niet twijfelen, maar nu actie ondernemen, voor het voor de ander ook te laat is. Heb je je konijnen laten inenten tegen de welbekende konijnenziektes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je waar Mini aan overleden is? Had ze bijvoorbeeld ook al een tijdje niet gegeten? Dat is bij konijnen altijd een teken dat er iets aan de hand is, en daar moet je snel op handelen. Dat kun je helaas niet een dagje aankijken tot na het weekend. Is dat nu voor Henk ook zo, ga dan echt zo snel mogelijk naar een dierenarts.

 

Heb je de konijnen laten inenten tegen Myxomatose, RHD-1 en RHD-2 (1 prik)? Anders is dat helaas ook een mogelijkheid. Dat is heel besmettelijk, dus als Mini dat gehad heeft, heeft Henk nu waarschijnlijk hetzelfde en is de kans klein dat ze het zal overleven. 

 

Eet Henk nog wel goed, maar is ze verder niet actief, dan is het een duidelijk teken van eenzaamheid. Bij sommige konijnen merk je het bijna niet of pas later, andere konijnen kwijnen al snel weg. Dan moet je na gaan denken wat het beste is voor Henk, ookal is dat voor jou lastig. Een konijn buiten alleen in de winter is echt een slecht idee, zeker als ze nu al zo eenzaam is. Dan moet je dus een maatje voor haar zoeken. Is dat echt geen optie omdat het bijvoorbeeld echt niet mag van jouw ouders, dan is het voor Henk echt beter om via een asiel of konijnenopvang een nieuw huisje te vinden waar ze wel met een vriendje samen kan zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dierenarts! En heel snel. En daarna in het belang van het diertje denken. Wat in dit geval betekent dat er toch een maatje moet komen, of afstaan aan een goede konijnenopvang. Daar krijgt het diertje zeker een goede toekomst.

 

Ben ook wel benieuwd na zoveel uren wat er gedaan is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .