Ga naar inhoud

HELP!! TWEE ENORME PISKONIJNEN!


hazelenties

Aanbevolen berichten

Zoals de titel al vermeldde, we hebben een pisprobleem. Aangezien de strenge vorst hebben wij de konijnen naar binnen gehaald maar als we ze even ophalen voor een knuffeltje met ons, dan gaan ze eerst een kwartier over de bank heen rennen en daarna pissen ze elkaar, de bank en zelfs ons helemaal onder. Wat kan ik doen dat de bank schoon blijft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze ook beter niet optillen. Konijnen vinden het heel eng om opgepakt/vastgepakt te worden. Dat valt niet altijd op omdat sommige konijnen zich uit angst heel stil houden. Maar vaak zie het wel aan hun ogen dat ze het eng vinden. Konijnen zijn prooidieren, dus als ze in de natuur opgepakt worden heeft hun laatste uur geslagen...

 

Lekker met vier pootjes op de grond laten en zorgen dat ze altijd bij je weg kunnen als je ze aait. 🙂 

 

 

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is overigens een mega temperatuurverschil als ze van buiten nu in huis zitten. Konijnen kunnen daar qua gezondheid erg slecht tegen. Ik snap wel dat je ze met zeer strenge vorst niet buiten durft te laten hoor. En niet iedereen heeft de mogelijkheid om ze in een onverwarmde kamer te zetten. Een onverwarmde slaapkamer/bijkeuken/... is wel een minder groot temperatuurverschil met buiten, dus als je die mogelijkheid hebt zou je daar nog naar kunnen kijken. Als het goed is hebben ze een wintervacht en is het heel warm voor ze om met zo’n dikke jas binnen te zitten.

 

Het vervelende is dat als je ze straks weer terug naar buiten wilt doen ze weer met zo’n groot temperatuurverschil te maken hebben. Na zo’n 10 dagen binnen te hebben gezeten verliezen ze hun wintervacht en zullen ze tot mei binnen moeten blijven.

 

 

 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei hazelenties:

@LienappelsienOw dit wist ik niet. Inderdaad vinden ze het niet fijn om opgepakt te worden, daar hebben wij een oplossing voor. Kinderen dragen een hoodie achterstevoren en dan zetten we het konijntje er snel in. Volgens onze dierenarts vel minder stressvol dan normaal oppakken

 

Konijn blijven het liefst met 4 pootjes op de grond staan. Alleen oppakken als het  niet anders bv. naar de dierenarts) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei hazelenties:

@LienappelsienOw dit wist ik niet. Inderdaad vinden ze het niet fijn om opgepakt te worden, daar hebben wij een oplossing voor. Kinderen dragen een hoodie achterstevoren en dan zetten we het konijntje er snel in. Volgens onze dierenarts vel minder stressvol dan normaal oppakken

 

Waarom wil je ze uberhaupt oppakken, met methode van de hoodie? Voor dierenarts bezoek of om op schoot te houden oid? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zegt niets. Konijnen kunnen zichzelf ook wassen om zichzelf te troosten (heb ik fokkers gezien tussen het showen door), maar ook omdat ze zichzelf schoon willen maken nadat ze aangeraakt zijn, en het kan ook dat ze dan wel alweer op hun gemak zijn inderdaad. Maar dan nog vinden ze het oppakken niet fijn.

Je kunt ze het beste zelf naar jullie toe laten komen en ook zelf weer weg laten lopen als ze dat willen. Daar win je zoveel vertrouwen mee dat ze steeds meer bij je komen. Als ik ze hier noodgedwongen oppak als ze bijv. naar de dierenarts moeten merk ik ook echt dat ze me minder vertrouwen en minder vaak naar me toe komen. Daarom probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen, omdat ik niet weer drie stappen terug wil. Ik heb nu bijv. een babyweegschaal gekocht, zodat ze er zelf op kunnen lopen als ik ze moet wegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de kinderen is het juist hartstikke leuk als ze rustig op de grond zitten en de konijnen naar zich toe laten komen. Je kunt de kinderen (hoe oud zijn ze?) ook voorlezen als je samen met hen op de grond zit. Dan zijn de kinderen in ieder geval vaak rustiger in hun bewegingen, omdat ze naar het verhaal luisteren. Zo geef je de konijnen de kans op hun eigen tempo jullie te benaderen en weer weg te lopen als ze daar behoefte aan hebben. Het ene konijn doet niets liever dan op schoot of bij je liggen, het andere konijn laat zich amper op het koppie aaien. Dat kun je niet afdwingen, karakters en temperamenten verschillen. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei hazelenties:

@RosindaDe konijnen wassen zich na een tijdje wel dus denk dat ze niet helemaal stressen.

 

Ik snap dat als een beginnend konijnenhouder je zulke signalen verkeerd interpreteert. Maar als je echt wilt dat je konijntjes gelukkig zijn raad ik en vele andere forumleden hier (zoals je al ziet) af om ze op te pakken. Ze kunnen naar jou toe ook bang worden omdat ze je associeren met oppakken=dood eng. Dan is de lol er al snel vanaf. Als je konijnen op de grond houdt en ze laat spelen/met ze spelen dan haal je er net zo veel plezier uit! Als je een knuffeldier zocht, heb je niet het juiste huisdier uitgezocht. Konijnen kunnen inderdaad soms heerlijk bij je liggen, maar dat verschilt heel erg, zoals JokeC al zegt. Ik hoop dat je de konijnen gewoon konijn kan laten zijn, en ze dus niet als een havik telkens uit de lucht pak (zo ervaren zij dit). Ook niet met een hoodie.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wassen kan ook een soort "ontstress" gedrag zijn van konijnen, dat ze net veel spanning ervaren hebben, bijvoorbeeld door optillen en daarna zich gaan wassen. Het lijkt alsof ze dan op hun gemak zijn, maar in werkelijkheid doen ze dan om de spanning een soort weg te krijgen. Alsof ze door de stress even niet goed weten wat ze moeten, dan maar gaan wassen omdat ze dan wel bezig zijn, en daarna weer rustig genoeg geworden zijn van het wassen om normaal te kunnen doen.  

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago zei JokeC:

Voor de kinderen is het juist hartstikke leuk als ze rustig op de grond zitten en de konijnen naar zich toe laten komen. Je kunt de kinderen (hoe oud zijn ze?) ook voorlezen als je samen met hen op de grond zit. Dan zijn de kinderen in ieder geval vaak rustiger in hun bewegingen, omdat ze naar het verhaal luisteren. Zo geef je de konijnen de kans op hun eigen tempo jullie te benaderen en weer weg te lopen als ze daar behoefte aan hebben. Het ene konijn doet niets liever dan op schoot of bij je liggen, het andere konijn laat zich amper op het koppie aaien. Dat kun je niet afdwingen, karakters en temperamenten verschillen. 

Kinderen zijn 12, 10 en 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago zei hazelenties:

Kinderen zijn 12, 10 en 5.

 

Nou, dat scheelt enorm! Dan kun je ze in ieder geval goed uitleggen dat je een konijn nooit moet oppakken, tenzij noodzakelijk (bijv. voor dierenartsbezoek). Jongere kinderen snappen dat vaak nog niet zo goed, maar kinderen van deze leeftijd zullen het echt wel begrijpen wanneer je uitlegt waarom je een konijn niet moet oppakken. 

Mijn zoontje was 9 toen we onze konijnen kregen en die ging dagelijks in de ren zitten en Donald Duckjes lezen. Ze bleven eerst op afstand. Uiteindelijk werden onze konijnen steeds nieuwsgieriger totdat ze uiteindelijk al keihard kwamen aanrennen als mijn zoontje richting de ren liep. Ons ene konijn is een superaanhankelijke knuffelkont geworden, ons andere konijn laat zich prima aaien maar heeft daar al snel genoeg van. Mijn zoontje heeft de konijnen nog nooit opgetild. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .