Ga naar inhoud

2 vraagjes over Luna


AnoukC

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Ik heb een konijntje (Luna), ze is nu 3 weekjes bij ons. Ze is ongeveer 2,5 maand oud. Het is een japanner kleurdwerg.

 

Nu had ik een vraag,

Toen we Luna kregen had ze twee recht opstaande half lange oren, soms liet ze er eentje hangen. Maar sinds eergisteren laat ze ze allebei constant hangen. Ik las dat dit mogelijk oorontsteking was. Maar ze vertoond voor de rest geen echte gekke dingen. Ze eet ietsjes minder dan ze deed, maar we vonden dat ze eigenlijk super veel eet. Ze is nog altijd mega actief, tegen het ADHD aan. En nog altijd lekker alles aan het verkennen. Ze gaat wel vaker rustig ergens languit liggen. Maar kan me voorstellen dat dat komt omdat ze nu wat beter gewend is.

In haar oren kan ik zelf niks raars zien. Maar de dierenarts zegt dat ik pas langs mag komen als ze slecht eet en drinkt.

 

Wat denken jullie, heeft ze mogelijk oorontsteking of iets anders?

 

Mijn tweede vraag,

Het valt me op dat ze soms rent en dan in een keer stopt en levenloos voor zich kijkt. Alsof ze kortsluiting heeft in haar hoofdje. Na 10 tot 15 seconden gaat ze meestal gewoon weer verder met rennen. Maar mij viel ook op dat ze heel af en toe een tik met haar hoofdje heeft. Ze maakt met haar hoofdje een beweging van voor naar achter, maar niet soepel, meer richting mechanisch. Vind het lastig uitleggen. Heb een filmpje, als ik weet hoe ik die kan toevoegen, zal ik dat gelijk doen.

Mijn vraag was of ik me zorgen moest maken of dat dit soms gewoon voorkomt.

 

Groetjes Luna en Anouk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je in ieder geval één ding vertellen: dat is geen kleurdwerg. En als het konijn 2.5 maand oud is, niet eens een dwerg.

 

Het is een hangoorkonijn, daarom hangen de oren.  En ik vermoed dat het eerder richting middelmaat gaat dan richting dwerg qua gewicht.

 

Een dierenartsbezoekje is zeker wel aan te raden: voor controle van het geslacht, de gezondheid, eventuele vaccinaties als die nog niet geplaatst zijn. Dat is echt aan te raden met elk nieuw konijn om problemen voor te zijn. Ook kan de dierenarts - mits konijnkundig - ook helpen met het inschatten van het volwassen gewicht van dit konijn. Dat helpt bij het bepalen hoeveel voeding de juiste hoeveelheid is, wel heel belangrijk. En dan kun je ook gelijk navragen hoe het zit met het bewegen van het hoofdje.

Het kan zekeren zijn (inschatten hoe ver iets is, maar dat kan ook op problemen met het zicht wijzen. Dus wel ook iets om even aan te geven bij de dierenarts). En ook even goed in de oortjes laten kijken om oorontsteking uit te sluiten, maar ik vermoed dat dat niet de reden van hangende oren is.

 

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

 

Voeding van een konijn
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Hoe vind je een goede dierenarts voor je konijnen?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn

Lijst met konijnkundige dierenartsen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je berichtje Evee,

 

Ik vond haar ook best wel groot voor een kleurdwerg. Maar ze is toen ze is gekocht gelijk bij de dierenarts geweest. ze zeiden dat ze gezond was en dat het een Japanner kleurdwerg was. (de dierenarts zat bij de dierenwinkel in). Zij beschikten dan ook over het 'paspoortje'. ik vond haar ook al erg groot voor een konijntje van 2,5 maand. dus misschien kloppen er vanuit hun kant meerdere dingen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb persoonlijk niet zoveel vertrouwen in een dierenarts die verbonden is aan een dierenwinkel, ik zou liever naar een onafhankelijke gaan.

Het hoofdje naar voor en naar achter bewegen doet een van mijn konijnen ook, en die is hoogstwaarschijnlijk slechtziend. Ze lijkt er niet echt last van te hebben, ze springt alleen niet van grote hoogte naar beneden.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts waar ze gecontroleerd is, staat ook op het lijstje met konijnkundige dierenartsen. Daar vanuit gaand, zou ik dan wel verwachten dat de gegevens zouden moeten kloppen. Luna springt wel gewoon van en op de bank, maar ze schat altijd wel eerst in hoe diep iets is. Het filmpje is terwijl ze gewoon rustig ligt, zou er dan voor haar een reden moeten zijn dat ze ergens de diepte van gaat schatten? Kan me voorstellen dat ze dat eerder doen als ze aan het rondlopen en snuffelen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger ook een Japanner “kleurdwerg” gekocht bij een dierenwinkel, mijn allereerste konijn. Dat was uiteindelijk een gewone Jappaner, idd meer middenmaat 😉 Hier zal ook wel iets van een hangoor mee gemixt zijn. Maar ik verwacht zeker dat ze een stuk groter zal worden.

Toen wist ik ook nog niet hoe weinig verstand dierenwinkels eigenlijk hebben van konijnen en hoe zielig het eigenlijk is daar een konijntje vandaan te halen (je houdt dan namelijk een vreselijke industrie in stand). 

 

Krijgt Luna nog wel een vriendje? Konijnen zijn groepsdieren, dus een maatje is wel echt noodzakelijk voor ze. Ik zou je dan aanraden haar als ze wat ouder is te laten koppelen in een opvang. Daar hebben ze veel ervaring, geven ze je goede adviezen en doen ze het koppelen ook voor je. Ook geeft het een goed gevoel daar een konijntje te halen en een mooi 2e leven te geven.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo baasje van Browni,

 

Het was mijn bedoeling om een konijntje uit het asiel te adopteren, maar je mag geen losse konijnen adopteren, tenzij je hem/haar kan koppelen aan je eigen konijn. de setjes die op dat moment bij het asiel zaten hadden een minimale groep grote van 3. en dat is voor mij erg lastig huisvesten in een appartement. Zodra Luna gesteriliseerd is willen we haar inderdaad via een dierenopvangcentrum koppelen. We hebben er destijds voor gekozen om haar in de dierenwinkel te halen en niet via marktplaats. Leek me betrouwbaarder, maar niet is dus minder waar....

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei AnoukC:

Hallo baasje van Browni,

 

Het was mijn bedoeling om een konijntje uit het asiel te adopteren, maar je mag geen losse konijnen adopteren, tenzij je hem/haar kan koppelen aan je eigen konijn. de setjes die op dat moment bij het asiel zaten hadden een minimale groep grote van 3. en dat is voor mij erg lastig huisvesten in een appartement. Zodra Luna gesteriliseerd is willen we haar inderdaad via een dierenopvangcentrum koppelen. We hebben er destijds voor gekozen om haar in de dierenwinkel te halen en niet via marktplaats. Leek me betrouwbaarder, maar niet is dus minder waar....

Fijn dat je je konijntje een vriendje uit en opvang wilt geven! Er zijn op zich opvangen zat waar je konijntje op koppelvakantie kan en dan gekoppeld wordt (je kunt dan een voorkeurskonijntje doorgeven). Dat is ideaal, want dan heb je zelf ook het gedoe met koppelen niet. Ik zou ook niet zo snel voor een drietal gaan, dat is toch instabieler. Mannetje vrouwtje is de beste combi. Je hoeft je konijntje niet perse te laten steriliseren, zolang het rammetje maar gecastreerd is. Al helpt sterilisatie wel om baarmoederkanker te voorkomen.

 

Hier de lijst met opvangen:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

aangepast door BaasjevanBrownie
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei AnoukC:

 

Mijn tweede vraag,

Het valt me op dat ze soms rent en dan in een keer stopt en levenloos voor zich kijkt. Alsof ze kortsluiting heeft in haar hoofdje. Na 10 tot 15 seconden gaat ze meestal gewoon weer verder met rennen. Maar mij viel ook op dat ze heel af en toe een tik met haar hoofdje heeft. Ze maakt met haar hoofdje een beweging van voor naar achter, maar niet soepel, meer richting mechanisch. Vind het lastig uitleggen. Heb een filmpje, als ik weet hoe ik die kan toevoegen, zal ik dat gelijk doen.

Mijn vraag was of ik me zorgen moest maken of dat dit soms gewoon voorkomt.

 

Groetjes Luna en Anouk

En wat je beschrijft klinkt als een heel enthousiast konijntje dat haar dolle uurtje heeft en lekker rent en binkies maakt (dat zijn die grappige ongecontroleerde bokkensprongen). Daar zitten vaak momenten tussen dat ze even stil staan in freeze en dan weer door met de volgende sprong 😉 Dat met de kop schudden is de voorloper van een binkie, dan zijn ze superenthousiast en dat wordt dan vaak gevolgd door een gekke sprong. Hier schudden ze ook wild met hun kop heen en weer als ik naar ze toe ga, superleuk. Lijkt inderdaad een beetje spastisch 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-2-2021 at 14:34 zei Miekmoek:

Op het filmpje lijkt het ook alsof ze gewoon de hik heeft. Dat heeft Billy bij mij ook 2x gehad. Dan beweegt z'n buikje en z'n hoofdje mee, maar was bij mij ook snel weer weg. Hij had er verder geen last van. 

Ja had ook al een vermoeden, ik denk dat dat het gewoon is. want het is elke keer maar heel eventjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .