Ga naar inhoud

Moeten binnenkonijnen ook naar buiten?


Mira11

Aanbevolen berichten

Mijn 2 konijnen wonen in mijn woonkamer. Nu vraag ik me af of dat niet ongezond voor ze is. En of ze ook direct zonlicht moeten hebben voor hun gezondheid. Frisse lucht krijgen ze elke dag wel. 

Vorig jaar had ik alleen Liz en die vond het buiten verschrikkelijk. Ze was erg bang. Nu heb ik ook Olaf en ik heb geen idee hoe hij het buiten gaat vinden. 

Het naar buiten brengen zou echt al veel stress geven. Ik heb niet de mogelijkheid om ze zelf naar buiten te laten lopen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het voor veel konijnen wel een enorme pre is als het wel kan, maar het is ook geen ramp als het niet haalbaar is. En sommige konijnen vinden het niet leuk, binnen zijn natuurlijk een heleboel dingen die onrust kunnen geven (mensen, andere huisdieren, apparaten) maar daar zit een zekere voorspelbaarheid aan, het is een afgesloten ruimte, overzichtelijker. Voor sommige konijnen (niet per se alleen binnenkonijnen, maar ook die lang in een hokje in een schuur of zo geleefd hebben) is de wereld dan in één keer wel HEEL GROOT als alles open is en overal beweging en geluid vandaan komt (wind, vogels etc.). Kunnen ze prima aan wennen hoor maar ach waarom zou je als het naar buiten gaan puur iets is wat voor hun plezier moet zijn. Dat ze zelf niet kunnen kiezen/zelf naar buiten gaan is daar ook wel een factor bij, telkens je konijn oppakken/vangen is ook niet echt fantastisch. Mars rent wel graag even een paar rondjes buiten (iets te graag, kan geen seconde de deur open laten staan tegenwoordig) maar die kan zelf kiezen en die is ook snel genoeg weer binnen dan. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is erg jammer dat ze niet even naar buiten kunnen lopen. 

Ik laat ze liever dan gewoon binnen. Dan hebben ze tenminste niet de stress van het oppakken. 

Ze kunnen ook binnen lekker een sprintje trekken in de hele lange gang (met vloerbedekking) die aan de woonkamer grenst. Dan gaan ze soms zo hard dat ik stil op bank blijf zitten zodat er geen botsingen ontstaan. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook binnenkonijnen. Nou denk ik wel dat dat t beste is. Maar met alleen een balkon, kunnen ze niet naar buiten. Omdat als ik vrij ben, de zon vol op dat balkon staat, dus bloedheet wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze wel in de tuin gehad vorig jaar, dit jaar tot nu toe één keertje, het gras moet nog wat beter worden voordat ze er weer op mogen. Het is wel goed voor ze voor de vitamine d. Ik heb buiten een afgesloten rennetje voor ze en laat ze daar een paar uur in. Ze vinden het in het begin even spannend, omdat ze in de reisbox gestopt zijn. Maar dat is snel over en daarna vinden ze het heel fijn. Ik zie ze echt genieten van het zonnetje en het gras onder hun pootjes. Als je de mogelijkheid hebt zou ik het in elk geval proberen. Als ze na een paar uur nog heel bang zijn is het de moeite niet waard, maar hier zijn ze na een kwartier al hartstikke blij buiten en helemaal niet bang. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben mij de laatste tijd wat aan het inlezen over de noodzaak van zonlicht voor binnenkonijnen, en dat schijnt toch wel een dingetje te zijn. Als ik het beter op een rijtje heb zal ik het nog wel wat beter verwerken in de informatieve artikelen hier op de website. Hier staat er al wel een klein stukje over. 

 

Maar anders dan zonlicht, zijn er niet echt redenen om een binnen konijn echt buiten te moeten laten. Als je dus bijv. regelmatig een deur of raam open kan zetten om de zon binnen te laten voor (ook daadwerkelijk op) de konijnen, zou dat ook goed zijn. Best kans dat ze zich dan nog wel veilig voelen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .