Ga naar inhoud

Bult van de enting na maanden nog niet weg.


Nikinikita1994

Aanbevolen berichten

Dag allen ik ben nieuw hier op de Bunny Bunch en ik heb een konijn (inmiddels met de naam Henri een prachtige hollandse dwerg hangoor) van iemand overgenomen na een gevecht met een van haar andere konijnen. Hij had een groot abces op zijn wang en een behoorlijke bult op zijn zij en hij is (nog) niet gecastreerd. Toen ik hem kreeg ben ik direct naar de DA gegaan. Abces schoongemaakt pijnstiller en zalf meegekregen en nu anderhalve week later ziet het er al weer 10x beter uit. Een klein korstje nog, terwijl het abces echt de grote had van een pingpong bal. Hij voelt zich eindelijk weer goed en springt heerlijk door mijn huisje en hij eet veel hooi en z'n pallets eet hij ook iedere dag. 

 

Nu had hij ook een behoorlijke bult op zijn zij. De DA geeft aan dat het van de inenting is maar hij zit er nog steeds en zijn enting (zoals ik zie in het paspoort) is van januari. Heeft iemand ervaring met dit soort bulten die niet weg lijken te gaan? De bult is denk ik wel zo groot als een grote knikker.  

 

hopelijk weet iemand hoe hier mee om te gaan. 

Groetjes Niki

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het er nu nog zit, dan is het denk ik geen ent-reactie. Dan vrees ik dat het misschien ook weer een abces is.

 

Mijn ervaring is dat entreacties echt na een paar dagen weer wegtrekken, en met de nieuwere vaccins van de laatste jaren heb ik het eigenlijk ook niet meer gehad bij mijn konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar ook over nagedacht. Maar ik was in de war doordat de DA het vast pakte en vrijwel direct zij dat het van de enting is en dat ik me geen zorgen moet maken. Maar hier ben ik nu *mij zorgen aan het maken* terwijl hij zich zo goed lijkt te voelen. 

Zal ik gewoon terug gaan? Of het nog even aankijken want hij vind me nu al niet meer lief door het constant schoonmaken van zn wond en vieze medicijnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update. Paar dagen terug toch naar de DA geweest met henri het bleek inderdaad een abces en hij was zelf open ge sprongen. We waren de eerste aan de beurt en hoorde al dat tien minuten na ons nog iemand een afspraak had. Nu heeft de DA vooral geprobeerd meer uit te knijpen en heeft me na een zeer korte tijd al terug naar huis gestuurd met een onstekingsremmende pijnstiller en Vetramil (zalf voor in de wond). Maar lang niet alle pus is er uit het lijkt een soort vertakking. DA geeft aan "Ja je mag best hard knijpen" ze kneep zelf tot bloedens toe (Hij gaf overigens geen kick)  maar ik krijg niet alles eruit. Iemand tips om dit wat te versnellen. Ik lees online over groene leem, of waterstofperoxide 3%, iemand ervaringen met deze producten. Ik wil hem zo graag weer happy zien.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn een abces had is dat door de DA schoongespoeld. Thuis moet je dan wel verder behandelen maar zeggen “knijp thuis maar uit” vind ik best gek. En zelf wat middeltjes erin gaan smeren vind ik ook geen goed idee.

 

Heb je het idee dat je DA konijnkundig is? Zelf zou ik naar een andere dierenarts gaan. Daar krijg je dan hopelijk ook een juist middel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen is de pus die uit abessen komt erg dik, dat maakt het erg lastig om ze goed schoon te houden. Balen dat de dierenarts je met dit advies naar huis heeft gestuurd, want dat geeft een hoop onzekerheid! 

 

Bij mij is het heel erg lang geleden (10 jaar?!) dat ik een abces heb moeten behandelen, ik heb toen een spoeling moeten gebruiken om het schoon te maken en na afloop moest er goed zalf in de wond. Dat moest een bepaalde periode, waarna de wond verder zelf moest herstellen. Ik zou toch of even terugkoppelen naar deze dierenarts voor meer advies, of even een second opinion vragen bij een konijnkundige dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterstofperoxide zou ik zeker niet zelf mee gaan experimenteren. Ik heb drie jaar terug een abces langdurig moeten behandelen, voornamelijk open houden en spoelen zodat alle viezigheid eruit gaat. Heel hard knijpen zonder pijnstilling lijkt me ook niet heel prettig eigenlijk. Krijgt je konijn ook geen antibiotica (injecties)? Dat moest de mijne toen wel. Ik zou misschien toch een andere dierenarts zoeken of in ieder geval terug gaan voor controle en eventueel overleg laten plegen met dierenkliniek wilhelminapark, dat heb ik toen ook gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedank voor al de reacties inderdaad een hoop onzekerheid. Hij krijgt geen antibiotica alleen die antibacteriële zalf en een pijnstiller die ook ontstekingsremmend werkt. Een andere dierenarts zoeken is een goed idee. Ik heb twee keer slechte hulp gehad bij mijn huidige DA en ik ga zeker de lijst even bekijken. Hopen dat er 1 in de buurt zit. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

UPDATE Henri, 

 

Vandaag bij nieuwe DA geweest. Zij was niet te spreken over hoe ik ben behandeld bij de vorige en zei dat die DA had moeten weten dat dit nooit zomaar weg zou gaan.  Het abces moet chirurgisch worden verwijderd ik krijg een prijsopgave toegestuurd en daarna mag ik een afspraak maken. Ik ben iig van de onzekerheid af want ik ga hem sowieso laten opereren. Gelukkig eet hij nogsteeds goed en speelt en rent hij nog wel de kamer door. Ik geef hem nu iets extra te eten qua pallets want hij heeft zn kracht hard nodig. Hij eet nog lekker veel hooi erbij (vooral als hij op t toilet zit.) Nu even duimen dat alles gewoon goed gaat en dan kan mijn ventje zijn leuke leven tegemoet. Hij is namelijk nog geen jaar oud. Even een foto van hem erbij. Ik zal nog een update doen wanneer hij de behandeling heeft gehad. Super bedankt iig voor al jullie reacties. 

Abces zit aan de andere kant. Maar is hij niet leuk! (Sorry maar ookal heeft hij een slechte start in zn leven ik ben erg blij met hem) 

Screenshot_20190628-164907_Gallery.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .