Ga naar inhoud

RHD2 jaarlijks ipv halfjaarlijks


fiep

Aanbevolen berichten

Deze maand mogen de lijntjes weer een RHD2-inenting. Nu hoorde ik van de dierenarts dat ze deze voortaan jaarlijks krijgen en niet meer twee keer per jaar.

De andere inenting (myxomatose en rhd) hoeven ze pas in mei. Nu wil ik het liefst alles in 1 doen (scheelt weer een ritje naar de dierenarts).

De dierenarts geeft aan dat dat kan als we nu de rhd2 doen en dan in januari de andere, dan het jaar erop allebei tegelijk in november.
Alleen is dat niet aan te bevelen bij zieke of oude konijnen. Scheelt wel stress voor ze qua ritjes (toch een half uur enkele reis).

 

Wat zijn jullie gedachten hierover? Hebben jullie hier ervaring mee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas rondgebeld naar verschillende dierenartsen om een goede voor mijn konijn te vinden qua prijs/kwaliteit verhouding. Wat mij al snel op viel is dat de meningen over de inentingen in één keer doen heel erg verschilt per dierenarts. De ene wou de RHD1 & myx apart doen van de RHD 2 terwijl diegene waar we nu zitten alles tegelijk deed (wel zielig één prikje aan beide kanten :() en dit is dan ook gewoon helemaal goed gegaan. Mijn konijn is dan echter ook niet oud of ziek dus ik heb geen idee hoe het daar mee zit. Maar vanuit mijn ervaring is het dus helemaal goed gegaan en kan dit prima. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat beide tegelijk zetten. Tot nu toe ook geen problemen mee gehad. 

 Ik twijfel nog wel of ik rhd2 1 of 2 keer per jaar ga laten zetten. In risicogebieden is 2x per jaar namelijk nog steeds aan te raden.

 

En aangezien ik nu 1 koppel heb dat on het voorjaar de myx-rhd1 inenting moet krijgen en het andere koppel in het najaar zou ik nog steeds 2x per jaar naar de dierenarts moeten. Dan maakt 2 of 4 konijnen meenemen ook niet zo veel uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts gaf ook aan dat RHD2 nu nog maar 1 keer per jaar hoeft. Ik had er op BunnyBunch al eens eerder over gelezen dat Universiteit Utrecht dat tegenwoordig ook adviseert, dus ik neem aan dat het dan wel goed zit. 

 

Wat betreft tegelijk inenten tegen myxomatose/RHD1 en RHD2, dat doen meer dierenartsen. Bij mijn konijnen is dat ook al vaker gedaan. Nobivac is toch ook een cocktail voor myxomatose en RHD2. Universiteit Utrecht rept er volgens mij ook niet over dat dat beter niet tegelijk zou moeten. 

 

@fiep je kan de ene inenting inderdaad iets naar voren schuiven en ze dan daarna tegelijk laten inenten met de 2 vaccins. Ik heb met nieuwe koppels ook wel wat geschoven met de inentdatum. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor jullie reacties, fijn om te horen dat jullie er goede ervaringen mee hebben. 

 

Dan zit ik alleen nog te denken dat ik de inenting voor myxomatose/rhd die dan vervroegd wordt naar januari, wil laten geven bij de controle van fieps sterilisatie (dat scheelt weer een ritje). Of zou dat te vroeg zijn, een week/10dagen na een sterilisatie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lienappelsien:

Mijn dierenarts gaf ook aan dat RHD2 nu nog maar 1 keer per jaar hoeft. Ik had er op BunnyBunch al eens eerder over gelezen dat Universiteit Utrecht dat tegenwoordig ook adviseert, dus ik neem aan dat het dan wel goed zit. 

 

Wat betreft tegelijk inenten tegen myxomatose/RHD1 en RHD2, dat doen meer dierenartsen. Bij mijn konijnen is dat ook al vaker gedaan. Nobivac is toch ook een cocktail voor myxomatose en RHD2. Universiteit Utrecht rept er volgens mij ook niet over dat dat beter niet tegelijk zou moeten. 

 

@fiep je kan de ene inenting inderdaad iets naar voren schuiven en ze dan daarna tegelijk laten inenten met de 2 vaccins. Ik heb met nieuwe koppels ook wel wat geschoven met de inentdatum. 

 Toch kan ik  dat nergens terug vinden dat de universiteit dat adviseerd. De ent stof waar dat voor geld is niet meer te krijgen, omdat er inmiddels een andere middelen geregistreerd staan en je als dierenarts dan verplicht bent die middelen te gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is afhankelijk van welk vaccin er gebruikt wordt. Filavac KC + V is geregistreerd voor 1 jaar, Eravac is geregistreerd voor een half jaar. Wat betekend dat ze voor het grootste deel die bescherming onderzocht hebben voor dat tijdsbestek. Vaccinatie biedt nooit 100% bescherming, want een dier kan het soms net niet pakken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei Aniek:

Het is afhankelijk van welk vaccin er gebruikt wordt. Filavac KC + V is geregistreerd voor 1 jaar, Eravac is geregistreerd voor een half jaar. Wat betekend dat ze voor het grootste deel die bescherming onderzocht hebben voor dat tijdsbestek. Vaccinatie biedt nooit 100% bescherming, want een dier kan het soms net niet pakken. 

 

Bij filavac KC+V wordt bij hoge infectiedruk 2x per jaar inenten nog steeds geadviseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

 

Bij filavac KC+V wordt bij hoge infectiedruk 2x per jaar inenten nog steeds geadviseerd.

 

Door wie?

 

Bijkomende vraag is dan wanneer de infectiedruk hoog is. Dat is vrij subjectief, en hoe weet je hoe hoog de infectiedruk is? Dat is niet altijd bekend. Als er 20 met RHD2 geïnfecteerde wilde konijnen langs je ren lopen kan je denk ik wel zeggen dat het hoog is ;) En ook als je dagelijks door een bos loopt waar je veel door RHD2 gevelde konijnen ziet liggen (al weet je dan nog niet of het om RHD2 gaat, tenzij sectie is verricht en dat uitwees). Vaak is het gewoon niet bekend hoeveel konijnen in jouw omgeving met RHD2 geïnfecteerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Lienappelsien:

 

Door wie?

 

Wilhelminapark, zie ik nu. Maar op Facebook was dat in een bericht van april. Op hun website staat er geen datum bij. 

 

“Als vaccinatie geven we nu Nobivac Myxo-RHD1 (tegen de myxomatose en RHD1 )icm Filavac KC + V (tegen de RHD2 (en RHD1)). Beide vaccins werken een jaar. Echter als een konijn naar een pension / show gaat of in contact kan komen met konijnen die in het wild rondlopen, dan adviseren we de Filavac KC+V elk half jaar te geven.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de bijsluiter stond dat maar in de laatste bijsluiter die ik gezien heb niet meer. 

 

 

Citaat

Immunisation active des lapins (futurs reproducteurs et de chair), dès l’âge de 10 semaines, afin de réduire la mortalité due à la maladie hémorragique virale du lapin provoquée par la souche classique (RHDV1) et la souche variante (RHDV2) du virus. Mise en place de l’immunité : 7 jours. Durée de l’immunité : 12 mois.

(..)

Re-vaccination : annuelle.

https://myhealthbox.eu/fr/médicament/filavacvhdkcv/3266684

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Nederlandstalige bijsluiter van april stond ook alleen maar jaarlijks herhalen: http://www.filavie.fr/media/leaflet_filavac_vhd_k_cv__nl__068124800_1749_13042017.pdf Wilhelminapark gaf daar dus mijn eerder vermeldde bericht bij.

 

Die in het Frans is van juli, en ik vind ook geen nieuwere, dus ik neem aan dat dat de meest recente versie is.

 

Geen idee of Wilhelminapark nog steeds achter hun eerder gegeven advies staat of dat nu bijstelt/gaat bijstellen op basis van uitgebreider beschikbaar onderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Lienappelsien:

 

Door wie?

 

Bijkomende vraag is dan wanneer de infectiedruk hoog is. Dat is vrij subjectief, en hoe weet je hoe hoog de infectiedruk is? Dat is niet altijd bekend. Als er 20 met RHD2 geïnfecteerde wilde konijnen langs je ren lopen kan je denk ik wel zeggen dat het hoog is ;) En ook als je dagelijks door een bos loopt waar je veel door RHD2 gevelde konijnen ziet liggen (al weet je dan nog niet of het om RHD2 gaat, tenzij sectie is verricht en dat uitwees). Vaak is het gewoon niet bekend hoeveel konijnen in jouw omgeving met RHD2 geïnfecteerd zijn.

 

Wilhelminapark, ook via het overzicht van de UU wat je linkte staat het er bij, onderaan bij de opmerkingen. Mijn eigen dierenarts had het er ook over, zij gaf aan dat ze bij de meeste gewone hobbyhouders het op 1x per jaar ging houden, met de myx/rhd-1 enting mee.

 

Maar ik heb nu in september alle konijnen de RHD-2 laten zetten en/of herhalen. Dan zou je dus op 6 maanden zitten in maart. En dus precies in de zomer de 6 maanden hebben dat ze minder beschermd zijn. Dus ik ga het in ieder geval volgend voorjaar laten herhalen. Dan kijk ik het denk ik even aan of ik het wel of niet doe.

 

Met de hond kom ik vaak op plekken waar wilde konijnen zitten, ook wonen we redelijk landelijk. Hoewel er sinds vorig jaar niet veel wilde konijnen meer zitten (toen heerste myx en rhd2 tegelijk hier, echt heel veel dode wilde konijnen), vind ik het hier toch wel een redelijk risico. Op het moment heerst er myxomatose in het dorp en hoorde ik van een bekende dat één van haar konijnen, dat is een konijn dat 13 maanden geleden ingeënt was, aan myxomatose is overleden. Dus maar 1 maand nadat de werking van de enting volgens de bijsluiter verlopen is, is het konijn gestorven aan myxomatose. Bijkomstigheid is dat ze vorig jaar haar konijnen ook al aan RHD-2 is kwijtgeraakt toen dat hier heerste, en ze nog niet ingeënt waren daar tegen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou ook nog steeds een half jaar aan. Liever een keer extra dan net te weinig. Ik heb ze wat dat betreft ook gunstig zitten qua tijden. Van de groep 2 x nobivac en 4 x eravac. En een half jaar later weer. Het fijne is dat ik Nala mee kan nemen voor de eravac en bij de tweede groep kan ik haar samenvoegen voor de nobivac en de eravac. Ik laat ze ook sinds ik bericht heb van de uu dat dit mag, tegelijk vaccineren. Mits een andere prikplaats, kon dit geen kwaad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-11-2017 at 11:56 zei Konijnenliefhebber1993:

@Aniek

 

Heerst er momenteel RHD2 in Enschede? Dat wist ik niet:oops:.
Nouja worden die van mij toch wel elk halfjaar ingeënt. Maar zal het wel graag zeker willen weten

Jup vielen paar weken terug met bosjes dood, fokkers in rep en roer belden ons steeds voor vaccineren. Ook aantal mensen gehad die konijnen zijn verloren aan RHD-2 en andere gevaccineerde bij ons hebben geadopteerd, veel dode wilde konijnen. Zou dus zeker goed bijhouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .