Ga naar inhoud

VHS?


Olle

Aanbevolen berichten

Even checken bij de kenners. Gisteren binnen 24 uur mijn 2 konijnen dood. Bij alle twee in de ochtend ogenschijnlijk niets aan de hand. Vrolijk huppelend en lekker eten. 's Avonds de ene stil in het hok, niet geinteresseerd in eten en de volgende morgen dood. De tweede precies hetzelfde, 's ochtends niets aan de hand maar al 's avonds dood. Wat mij bij het laatste konijn opviel was dat hij, los van het lusteloze ook instabiel werd. Ik ben bang dat het VHS moet zijn geweest? Wat denken jullie? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Hilde voor je medeleven. Klopt wederom. Maar sectie verrichten op twee dode konijnen (die inmiddels al begraven zijn) is best kostbaar en ik krijg ze er niet terug. Tis jammer dat het zo duur is want anders zou ik het gedaan hebben. Zou graag willen weten welke ziekte ze geveld heeft.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zag je precies aan hem? Ik ben wel benieuwd. Wij hebben hier vorige week een konijn plotseling verloren dat als enige van de zes wel met dat nieuwe vaccin was ingeent via de opvang waar we hem vandaan hadden. Natuurlijk kan het iets heel simpels geweest zijn, maar als zelfs de DA met de handen in het haar zit over wat er met hem aan de hand was, ga je je vanalles afvragen. 

Ik geloof dat ik een van de weinigen hier ben die zich vanaf het eerste moment niet goed voelde bij de commotie rondom het nieuwe virus en het inenten ervan. Nou was die van jou helemaal niet ingeent, maar iedereen begint daar dan meteen over, daarom haal ik mijn voorbeeld even aan. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

Wat zag je precies aan hem? Ik ben wel benieuwd. Wij hebben hier vorige week een konijn plotseling verloren dat als enige van de zes wel met dat nieuwe vaccin was ingeent via de opvang waar we hem vandaan hadden. Natuurlijk kan het iets heel simpels geweest zijn, maar als zelfs de DA met de handen in het haar zit over wat er met hem aan de hand was, ga je je vanalles afvragen. 

Ik geloof dat ik een van de weinigen hier ben die zich vanaf het eerste moment niet goed voelde bij de commotie rondom het nieuwe virus en het inenten ervan. Nou was die van jou helemaal niet ingeent, maar iedereen begint daar dan meteen over, daarom haal ik mijn voorbeeld even aan. 

 

Hi Rian, zoals ik al schreef was er in eerste instantie niets te zien. Zeker bij het eerste konijn had ik alleen door dat ze zich niet lekker moest voelen omdat ze niet, zoals iedere avond, in de ren zat (ik heb een hok met een buitenren) maar boven in het hok. Stil. Het was laat dus ging ik naar bed en dacht nog....;morgenochtend maar even aankijken. Te laat.

 

Met de ram leek die ochtend niets aan de hand. At nog en huppelde rond. Overdag zat ie in zijn hok. Zelfs toen het begon te schemeren was hij de ren in gegaan. Normaalgesproken gaat hij dan eten en of op zijn steen zitten. Nu zat hij onder het hok. Toen dacht ik nog; misschien mist hij gewoon zijn maatje met wie hij 8 jaar heeft "gehokt". Maar toen ik hem vervolgens naast de drinkbak ineengekropen zag zitten en ik hem kon aaien (hij was half wild dus dat liet hij zich nooit doen) dacht ik; foute boel. Ik heb hem opgepakt wat makkelijk ging en voelde weinig kracht in hem. Zijn onderkant was vochtig en er hing een ovale drol aan zijn kont. Dezelfde vorm als ik die ochtend bij de voedster had gezien aan haar kont. Toen wist ik het al, hij gaat ook dood. Ik heb hem teruggezet in zijn hok en toen zag en voelde ik dat hij instabiel was en bijna omviel. Ik ben mijn dochter naar bed gaan brengen en hoorde hem nog wel bewegen door het stro maar achteraf waren dit waarschijnlijk zijn laatste stuiptrekkingen, Nog geen 5 minuten later vond ik hem dood. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Olle:

Dank je wel Hilde voor je medeleven. Klopt wederom. Maar sectie verrichten op twee dode konijnen (die inmiddels al begraven zijn) is best kostbaar en ik krijg ze er niet terug. Tis jammer dat het zo duur is want anders zou ik het gedaan hebben. Zou graag willen weten welke ziekte ze geveld heeft.....

 

Ja dat is zeker duur, heb het zelf wel laten doen, maar meer omdat ik met pensionkonijnen zat.

 

Hou er wel rekening mee dat het misschien vhs is geweest en dat dat heel lang in de omgeving blijft hangen, mogelijk tot wel 4 maanden in een karkas onder de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Rian:
5 uur geleden zei HildeR:

 

Ja dat is zeker duur, heb het zelf wel laten doen, maar meer omdat ik met pensionkonijnen zat.

 

Hou er wel rekening mee dat het misschien vhs is geweest en dat dat heel lang in de omgeving blijft hangen, mogelijk tot wel 4 maanden in een karkas onder de grond.

Ervan uitgaande dat het een vorm van VHS was neem ik de volgende maatregelen. Konijnen zijn elders begraven dus niet in mijn tuin. En diep! Mijn konijnenhok was oud en aan vervanging toe dus deze ga ik ruimen. De ren staat op stenen dus zal ik goed moeten reinigen. Ik heb gelezen dat ik ongeveer 4 weken moet wachten eer dat ik nieuwe konijnen neem.

 

Zit ik nog wel met een dilemma. Heb altijd konijnen gehad en geen enkel konijn ooit ingeënt! Overweeg nu toch wel te gaan inenten, zeker na dit incident. Maar lees ook dat dit eigenlijk ieder half jaar moet gebeuren. Maar dat dan alsnog het risico bestaat dat je konijn overlijdt aan één of andere vorm van VHS. Best een prijzige bedoening...

Wat doen jullie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee hoe dat zit, ik zag op Facebook van de Wilhelminakliniek dat het geregistreerd is en dat er dus mee gevaccineerd mag worden. Zij doen dat in ieder geval en mijn dierenarts ook.

 

Edit: Deze link gevonden: https://www.uu.nl/nieuws/registratie-vaccin-eravac-emulsier-tegen-konijnenvirus-rhd2

 

In de url staat alleen eravac, maar in het artikel staat dat ook filavac is geregistreerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Rian:

Wat zag je precies aan hem? Ik ben wel benieuwd. Wij hebben hier vorige week een konijn plotseling verloren dat als enige van de zes wel met dat nieuwe vaccin was ingeent via de opvang waar we hem vandaan hadden. Natuurlijk kan het iets heel simpels geweest zijn, maar als zelfs de DA met de handen in het haar zit over wat er met hem aan de hand was, ga je je vanalles afvragen. 

Ik geloof dat ik een van de weinigen hier ben die zich vanaf het eerste moment niet goed voelde bij de commotie rondom het nieuwe virus en het inenten ervan. Nou was die van jou helemaal niet ingeent, maar iedereen begint daar dan meteen over, daarom haal ik mijn voorbeeld even aan. 

 

Hij had Filavac gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Olle:

Zit ik nog wel met een dilemma. Heb altijd konijnen gehad en geen enkel konijn ooit ingeënt! Overweeg nu toch wel te gaan inenten, zeker na dit incident. Maar lees ook dat dit eigenlijk ieder half jaar moet gebeuren. Maar dat dan alsnog het risico bestaat dat je konijn overlijdt aan één of andere vorm van VHS. Best een prijzige bedoening...

Wat doen jullie?

Tja dat is een keus die je zelf moet maken. Momenteel ent ik die van mij 1x per jaar in met Nobivac en elke 6 maanden met Filavac kc+v omdat er over de werkingsduur van die laatste nog steeds onduidelijkheid is. Ben nog steeds in discussie hierover met iemand van de fabrikant.

 

Geen enkel vaccin geeft 100% garantie maar de kans dat ze myx, rhd1 of rhd2 overleven als ze er wel mee besmet raken, is wel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Okki:

Geen idee hoe dat zit, ik zag op Facebook van de Wilhelminakliniek dat het geregistreerd is en dat er dus mee gevaccineerd mag worden. Zij doen dat in ieder geval en mijn dierenarts ook.

 

Edit: Deze link gevonden: https://www.uu.nl/nieuws/registratie-vaccin-eravac-emulsier-tegen-konijnenvirus-rhd2

 

In de url staat alleen eravac, maar in het artikel staat dat ook filavac is geregistreerd. 

 

Op die pagina staat: 

"Wel blijft iedere 6 maanden een enting noodzakelijk." 

Er wordt op die pagina niet gesproken over 1 jaar. 

 

Ik wil nog even een opmerking maken over de tekst op die pagina: 

"Eravac® biedt geen bescherming tegen RHD1. Filavac KC+V® wel."

Filavac KC+V biedt dus bescherming tegen RHD2 én RHD1, maar géén bescherming tegen myxomatose (Eravac ook niet)! Myxomatose is ook een zeer veel voorkomende en dodelijke ziekte, dus je moet ze toch sowieso dan ook nog 1 keer per jaar in laten enten met het 'gewone' vaccin (Nobivac) dat bescherming biedt tegen myxomatose en RHD1. 

 

Dus:

- 1 keer per jaar inenten met het 'gewone' vaccin (Nobivac) tegen myxomatose en RHD1

- 2 keer per jaar inenten met Eravac of Filavac KC+V tegen RHD2

 

Een konijn mag tegelijk met Nobivac en Eravac/Filavac KC+V ingeënt worden, dus je gaat dan 2 keer per jaar naar de dierenarts voor de inentingen (1 keer voor Nobivac en Eravac/Filavac KC+V, en 1 keer voor alleen Eravac/Filavac KC+V).

 

Het zou fijn zijn als er een vaccin tegen RHD2 geschikt wordt bevonden om 1 jaar bescherming te bieden, dan hoeven we nog maar 1 keer per jaar naar de dierenarts om ze te laten inenten.

 

Net als bij alle inentingen krijg je nooit 100% garantie dat ze er alsnog dood aan gaan, maar de kans is wel erg klein. Een konijn dat níet ingeënt is en besmet wordt gaat vrijwel zeker dood, en omdat het zo besmettelijk is is de kans ook groot dat dan ál je konijnen dood gaan. Ik vind het dus zeer verstandig om konijnen in te enten. Het kost inderdaad wel best wat geld, maar ik vind het bij goede verzorging horen (huisvesting, brokken, bodembedekking, hooi kosten ook geld) en niet iets om op te besparen. Als ze die ziektes krijgen is er eigenlijk niks meer aan te doen. En als je dat dan kan voorkomen door ze in te enten vind ik dat het waard. @Olle aangezien jouw konijnen waarschijnlijk zijn doodgegaan aan RHD zou ik de volgende konijnen zéker inenten, want bij jou is het risico groter dat het virus zich rondwaart. Sterkte nog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je willen adviseren voor je volgende konijnen naar een goede opvang te gaan. Ten eerste zijn de konijnen dan al gevaccineerd, wat het wel vriliger maakt. Ik zou het eng vinden ze eerst ongevaccineerd thuis te hebben in jouw situatie. Ten tweede ben je veel goedkoper uit als je een kant en klaar koppel uitzoekt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Lienappelsien:

 

Op die pagina staat: 

"Wel blijft iedere 6 maanden een enting noodzakelijk." 

Er wordt op die pagina niet gesproken over 1 jaar. 

 

In de bijsluiter van Filavac staat dat het 1 jaar werkzaam is en ook de apotheek van Utrecht houdt dat aan (maar blijkbaar updaten ze hun info niet op de site).

 

Over het gelijktijdig geven van Filavac en Nobivac zijn de meningen ook verdeeld; in Engeland doen ze dat bv absoluut niet. Ikzelf doe het ook niet maar hou er minimaal 2 weken tussen. Het is niet getest of konijnen voldoende immuniteit opbouwen als ze gelijktijdig worden gegeven.
 

Meer details over mijn zoektocht ga ik hier niet geven, dat is veel te veel info ;) en ik zit er nog middenin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Christaaa:

Ik zou je willen adviseren voor je volgende konijnen naar een goede opvang te gaan. Ten eerste zijn de konijnen dan al gevaccineerd, wat het wel vriliger maakt. Ik zou het eng vinden ze eerst ongevaccineerd thuis te hebben in jouw situatie. Ten tweede ben je veel goedkoper uit als je een kant en klaar koppel uitzoekt. 

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik was inderdaad al van plan mijn volgende koppel te vinden bij de opvang. In Hillegom hier zit er één. Ik neem aan dat zij ingeënte konijnen hebben zeker omdat ik lees dat in Hillegom in augustus dit jaar nog een melding van VHS is gedaan. Ik woon hier hemelsbreed niet zo ver vandaan.....wat het des te meer aannemelijk maakt dat mijn konijnen door deze zelfde ziekte zijn geveld.

 

Deze opvang zie ik overigens niet op de lijst hier genoemd op Bunnybunch? Is daar misschien een reden voor? http://www.konijnenopvanghillegom.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .