Ga naar inhoud

waarschuwing voor lupine in hooi, lees dit echt even!


breezer

Aanbevolen berichten

Ik ben inderdaad wel benieuwd wat er uit gekomen is, omdat naast vaak de twijfel of het lupine is, er ook nog niet is vastgesteld welke soorten exact giftig zijn en in welke hoeveelheden voor konijnen. Hopelijk laat MelanieB de uitkomst nog weten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey iedereen dit keer heb ik volgensmij wel lupine gevonden lijkt erg op jullie foto's! 

 

nnwom1.jpg

 

 na zoveel keren weer iets te vinden zoals dit  ook nlel38.jpg 
Is dit nou wat is dit nou eigenlijks? Lijkt op een paardebloem. 

 

akkizl.jpg Dit mag ik toch ook geven? Lijk gewoon op een blad van een boom. 

 

ik dacht eerst dit:" ik geeft het hooi gewoon haal het eruit en geef het hooi verder wel weer" Maar ik vind nu ook iets van pitjes en mos!! IK haal alles eruit en geef het intratuin hooi maarweer.. En ik vond zelfs sintjanskruid! Dat is zo gele bloem! ik vond die!  later volgen die foto's! ik kocht die zak van 7 kilo bij de jumper! 1x nooit meer! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2lvdagw.jpghttp://i62.tinypic.com/2lvdagw.jpg


 


Dat gele bloementje is nauwelijks te zien maar het leek op dat wat ook giftig was voor paarden janskruid  een boterbloem was het zeker niet. Ik heb geprobeerd alles even op een foto te zetten links onderin pitjes weet iemand wat dat is?


  links boven paarse bloemen weet iemand wat dat is?  Daaronder open lupine


  recht boven mos! dat is toch giftig?  Recht onder lupine! 5 stuks verschillende grote en kleuren!  


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mos rechtsboven vind ik ook nog wel regelmatig in verschillende soorten hooi, ik gooi het altijd meteen weg, geen idee of het giftig is of niet. 


Kunnen die paarsige bloemen geen rode klaver zijn? Ik kan het niet heel goed zien omdat de foto zo klein is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja denk ook dat het distels zijn of rode klavers.fijn dat ik nu weet dat mos niet slecht is voor konijnen. Alleen nog die pitjes weten wat het is en ben ik meer gerust.


die pitjes is nog wel verontrustend...  dat op de foto hiervoor en  daarvoor staat ook een foto met  5 lupine ik zal nog een foto maken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja als ik dingen vind waarvan ik niet weet of ze het mogen hebben en ik kan het niet even 1,2,3 vinden dan gaat het gewoon de prullenbak in en de rest geef ik wel gewoon. Dr kunnen altijd wat plantjes tussen zitten maar vaak moeten ze er wel erg veel van eten willen ze er echt iets aan overhouden. Kom ik het tegen gaat het weg maar ik ga niet mn hele hooi uitzitten pluizen. Vind ik in een baal bijv. meerdere planten die ik niet ken let ik er alleen wat meer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee Lonja. Ik haal het er ook wel tussenuit. Maar ze eten het ook niet omdat er een kluitje zand aan zit en mikken het door het hok. Ook een beetje eigenbelang ivm schoonmaken. ;)

Ik heb laatst ook zo'n halve peul in de ren gevonden. Zonder haren. Maar geen idee waar het vandaan kwam. We hebben geen brem in de buurt en in het hooi lijkt me heel sterk. Deze boer ken ik al meer dan een jaar. Ik vind wel es takjes erin maar geen bloemen of peulen. Vraag me af of het een siererwt geweest kan zijn en dat deze met de storm in de ren is belandt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

t8ubdi.jpg  dit  zijn volgens mij allemaal lupine gevonden in het jumper 7kg weidehooi pets own.... Athans dit is toch allemaal lupine? 


 


Als het niet lukt groter te krijgen kan ctrl  + helpen Crtl - zoomt uit :) of via de browser (Bij crome tenminste is zo vergroot glas links boven naast de ster om iets toe te voegen aan favorieten :)  ). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, de vraag is dus of dit lupine is. Ik ga daar steeds meer aan twijfelen. Als er zoveel pakken zijn met giftige bestanddelen, dan zou er toch ergens actie ondernomen worden? Ik ben net zo huiverig hoor, als ik dit soort dingen in het hooi vind. Maar weten we eigenlijk of deze peulen wel schadelijk zijn?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is, zoals ik al eens eerder postte, (volgens wikipedia, dat dan weer wel) ook een niet giftige soort lupine. Dus ja... Ik ben geen plantenkenner, maar het lijkt mij ook als konijnen massaal overleden aan hooi uit de winkel dat er allang al wat aan was gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook allemaal niet zo duidelijk te zien maar zo alarmerend lijkt het mij niet. Maar goed lastig te zien dus.

Hoe komen jullie er toch bij dat mos giftig is?

Ik weet niet meer hoe ik op dat idee kom, maar ik heb hier wel ooit eens een discussie gelezen daarover. Eén iemand had gewoon mos in het hok en er was geen merkbare schade, anderen zeiden dan weer dat het schadelijk is. Ik weet het allemaal niet meer. Als hier mos in het hooi zit, wordt dat niet opgegeten, dus ik maak me er niet druk om.

Veel van die dingen zijn ook pas schadelijk in hoge dosissen volgens mij. Als er zoveel twijfel bestaat over of iets giftig is of niet, toont dat alleen maar aan dat je konijn er niet direct van dood gaat vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind lupine maar vreemd. In elk geval de informatie erover via internet. Vier soorten wordenin Nederland verwerkt in veevoer ( huh?), drie soorten kun je aanklikken en dan wordt er verteld dat hij giftig is voor vee (!). Er is 1 soort die zodanig is aangepast, dat hij wel te eten is, volgens wikipedia. En dan het mooiste... een paar resultaten verder staat dat een bedrijf wat vleesvervangers produceert een lijn heeft die gebaseerd is op lupine. Nou zie ik ook nergens staan dat het giftig is voor de mens, maar het verklaart wel waarom hij zoveel opduikt. De meeste soorten zijn overigens maar 1-jarige planten, dus dat kan ook verklaren waarom in voorgaande jaren minder werd aangetroffen. Blijft opletten dus.

Ben ik toch maar blij met mijn manegehooi. Zelf gemaakt, de paarden mogen het en eten het en niks aan gekke planten erdoorheen, maar echt alleen hooi.

Sterkte met het verlies MelanieB!

Dit. Ik weet het dus niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, de vraag is dus of dit lupine is. Ik ga daar steeds meer aan twijfelen. Als er zoveel pakken zijn met giftige bestanddelen, dan zou er toch ergens actie ondernomen worden? Ik ben net zo huiverig hoor, als ik dit soort dingen in het hooi vind. Maar weten we eigenlijk of deze peulen wel schadelijk zijn?

Klopt heb het zelfde gevoel als christaaa  omdat er zoveel pakken zijn is het misschien normaal geworden om het in toe te voegen zo bijna alle merken hebben het dus.... dan zouden ze het wel expres doen of niet soms? 

 

Nou ik verwacht  vast negatieve reacties terecht het is een  domme gevaarlijke impulsieve actie geweest en heel ondoordacht omdat ik niet weer naar de dierenwinkel wou gaan steeds opnieuw als ik iets vond was erg lui en egoistisch ik weet het ik heb daarna wel boos opmezelf geweest want kon ook verkeerd aflopen maar dat was het gelukkig niet!  

eerst zocht ik veel over lupine op natuurlijk voordat ik deze actie deed! 

 

Ik zou er niet om heen draaien en zal de hele waarheid vertellen.  en niet zo verhaal van ze hielden het in eens van de tafel af of iets dergelijks... liegen is gewoon zo slecht.

 

 vorige week vrijdag gaf ik dus de helft van die lupine die ik op de foto vond aan spider hij was het proef konijn omdat ik er geen bal van geloofde dat er iets kon gebeuren. En ik ging de dag daarop in de middag toch naar de dierenarts dus ja...  

 

mensen kunnen dus gerust lupine eruit halen en gewoon het  hooi verder geven. en als ze het eten gaan ze er heus niet dood aan!

 

Dag daarna Spider leefde gewoon nog heel actief niets veranderd qua gedrag gewoon zichzelf.

 

oftewel  het is allemaal zo opgeblazen als maar zijn kan! Als een konijn al dood gaat aan wat lupine bladeren zouden er veel meer dode wilde konijnen liggen overal als je ziet wat mensen langs de natuur gebieden  zoals parken groene stukken langs de weg gooien denken jullie ook niet?

 

ik gaf die ochtend star ook. die andere helft van lupine nou ook niets aan de hand! helemaal niets veranderd. 

 

Ik liet ze diezelfde dag  in de middag  spider en star helemaal controleren door de dierenarts ze hadden  geen koorts ze waren heel gezond alleen opletten op de tandjes snel gaan slijten ik gaf ze al een tijdje geen takjes. ( ik gaf blijkbaar toen ik takjes gaf takken van een verkeerde boom :o Dacht dat het een wilgenboom was.maar bleek niet zo te zijn. toen ik het beter ging opzoeken. Ze hebben ook daarvan geen last ondervonden.  gelukkig. Ik weet het ik had beter moeten opletten ik had beter moeten opzoeken was een groot risico wat ik deed ik heb geluk gehad dat ik er zo ben afgekomen!

 

 

ik heb ze allebei laten inenten opnieuw en ik moet gaan opletten of ze niet het begin krijgen van oorschruft omdat ze er haartjes verliezen en das niet zo fijn.

 

heel Af en toe niest spider nu ook en star ook maar dat is blijkbaar door het stof van het hooi. 

 

Tja domme actie met een happy end gelukkig kon ook heel anders aflopen ik weet het.... Maar goed dat deed het dus niet...

 

Tja ik heb mijn konijnen letterlijk als proef konijnen gebruikt voor deze kwestie was stom maar wat de uitkomst was wel fijn dat er gewoon niets aan de hand is!  

 

Mijn konijnen zijn nu hartstikke actief en gezond dus er is geen na effect geweest gelukkig :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Vitakraft weten ze niet/zeggen ze niet dat het giftig is. Konijnen zouden het immers niet eten omdat de zaden naar beneden zouden zakken maar heb ze wel duidelijk gemaakt dat konijnen foerageren dus het wel kunnen eten. Het zit tegenwoordig ook veel in producten die wij als mensen eten maar in het hooi zijn de zaden onbewerkt dus giftig.


 


Heb nu ondertussen al 2 zakken terug gebracht naar de winkel en 2 nieuwe zakken netjes thuis bezorgd gekregen van ze. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien komt er pas later een reactie op van het lichaam?? Dat is met dat Sint Jacobskruiskruid ook heb ik begrepen.

Niets gemerkt ze bleven even actief het is allemaal zo opgeblazen ben blij dat ik mijn konijnen maar even als proef konijn gebruikte heb gelukkig een zorg minder ik zou het eruit vissen maar als ze het aten zou ik niet naar de dierenarts hoeven. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of kan iemand het eens aan een kenner vragen wat het is? Het kan toch niet zijn dat er zoveel zakken zijn met lupine in. Ik hoop dat de hooifabricanten weten dat lupine giftig is.

 

lupine meel zit veel in eten verwerkt misschien word de juiste lupine die niet giftig is toegevoegd. :) erg logisch want anders zouden mijn konijnen niet zo gezond zijn als nu :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Vitakraft weten ze niet/zeggen ze niet dat het giftig is. Konijnen zouden het immers niet eten omdat de zaden naar beneden zouden zakken maar heb ze wel duidelijk gemaakt dat konijnen foerageren dus het wel kunnen eten. Het zit tegenwoordig ook veel in producten die wij als mensen eten maar in het hooi zijn de zaden onbewerkt dus giftig.

 

Heb nu ondertussen al 2 zakken terug gebracht naar de winkel en 2 nieuwe zakken netjes thuis bezorgd gekregen van ze. 

 

das slecht je moet toch wel iets weten vind ik.   Inderdaad ze eten het gewoon op hoor! ohja... die zaden zijn inderdaad onbewerkt. 

 

Tja ik breng het hooi niet meer terug vis het uit het hooi en geef het hooi weer verder. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .