Ga naar inhoud

waarschuwing voor lupine in hooi, lees dit echt even!


breezer

Aanbevolen berichten

Nu ik dit topic lees.... Wat zijn de giftige dingen die in hooi kunnen voorkomen: lupine weet ik maar verder? Zijn er verder giftige dingen die af en toe of zelden in hooi voorkomen dat giftig is???? 


 


Ik hoop dat er een lijstje komt met foto's wat er niet in hooi mag zitten. zodat ik er op kan letten. 


 


Wat vinden jullie van dit idee? Zonder foto's is een beetje lastig te herkennen enzo


Link naar reactie
Delen op andere sites

Jacobskruiskruid heb je nog. Dat zit heel zelden maar toch heel af en toe wel eens in hooi en is ook giftig. Misschien kun je op Google wel plaatjes vinden hoe het er in hooi uit ziet, dat weet ik niet, hoe je dat in gedroogde vorm nou goed zou herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het nu allemaal lupine, of zou het ook nog iets anders kunnen zijn? Ik vond ook iets soortgelijks in een pakje hooi dat ik nog had. Erg jammer, want ze vonden het hooi erg lekker. Saartje kreeg dit extra, naast het hooi van de boer, omdat ze dat niet zo goed wil eten. Nu dus maar weggegooid. Maar is het niet vreemd dat we het opeens allemaal tegen komen?


Het pakje van mij kwam van de intratuin geloof ik. Ik had het al even liggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso veel van dit soort planten die zulke zaden dragen zijn giftig. Dus misschien is het niet allemaal lupine maar het kan niet verkeerd zijn om ermee op te passen.

Ik denk wel dat je elkaar er alert op maakt, dat zal vast ook wel meespelen.

Net als dat het nu ook vast wel even vaker zal zijn, als er in een bepaalde periode in een bepaalde regio vorig jaar 1 lupine stond dan zou dat vreemder zijn dan wanneer er meerdere stonden, dat zou veel logischer zijn. Er hoeven maar een paar slootkantjes me vol te staan om hier al 10 meldingen te hebben en 1000 zakken hooi met lupine erin.

Over een tijdje zijn we door dat hooi hen een hoor je het vast weer helemaal niet meer.

Dus vast een combinatie van beide?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo paniekerig doen. Je hebt denk ik er even overheen gelezen dat deze vorm van schimmel (moederkoren) erg zeldzaam is tegenwoordig en dat zaden in de landbouw hiertegen behandeld worden.

Natuurlijk kan hooi altijd nog beschimmelen en je moet dan ook gewoon geen beschimmeld hooi geven, maar dat lijkt me een kwestie van gezond verstand.

Meer is er dus niet aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sowieso wel benieuwd welk hooi ik met een gerust hart kan geven?


In welk merk zal gegarandeerd geen troep zitten? Sinds alle verhalen over Herfststijlloos en Lupine


in het hooi vind ik het lastig hooi te kopen.  Er staan al een aantal zakken in mijn schuur bij de kliko


die door mij zijn afgeschreven :s ......  meestal bestel ik hooi bij Zooplus ( ook biologisch) en dat ziet er goed uit maar


komt wel uit duitsland en dat hooi met Herfststijlloos ook. Ik weet zeker dat ik een baal van de boer ook


helemaal zou gaan uitspitten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zoekt mijn dierenarts uit via de Gezondheidsdienst voor Dieren te Deventer en via de Universiteit Utrecht Diergeneeskunde of mijn konijn Jitske is overleden door het eten van peulen van lupine. Deze peulen zaten in een grote hoeveelheid in:


Vitakraft VitaVerde Alpenwiesen-Heu 5 kg met batchnummer (zijkant zak) 33683.


 


Na een naar ziekteverloop met ernstige klachten hebben wij Jitske moeten laten inslapen.


 


Vitakraft is ook vandaag op de hoogte gesteld dat de gevonden 'peulen' zaaddozen zijn van Lupine. Ik heb in de afgelopen weken goed emailcontact gehad met Vitakraft en ook een nieuwe zak hooi met de favoriete snoepjes (Loftys) gekregen.


Vitakraft heeft tot vandaag nog geen reactie van de leverancier van het hooi gekregen over wat voor peulen het zijn. Ik had op verzoek meerdere foto's van de peulen gestuurd.


 


Ik vermoed dat ik wel weet waarom de leverancier zich nog niet heeft gemeld......


 


Wees allen in ieder geval heel alert op lupinezaaddozen enz. Er zijn al paarden overleden door het eten ervan.... en mijn konijn misschien ook...


 


Een foto van een deel van het lupinegebeuren met een centimeter erbij. De peulen zijn zo'n 3 tot 5 cm lang.


En een foto van onze lieve Jitske...... ingeslapen op 1 april 2014 omdat het echt niet meer ging....


post-3480-0-23789200-1397121943_thumb.jp

post-3480-0-32465700-1397122060_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjongejonge dat ze niet gewoon groot op die zakken zetten: 'Nieuw! Naast onze vertrouwde smaken hooi met kamille en hooi met rozenbottel nu ook hooi met lupine! Bevat Tot wel 40% lupine!'

Vooral die foto van het hooi van MelanieB is toch te schandalig voor woorden.

Heel veel sterkte met het verlies van Jitske.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind lupine maar vreemd. In elk geval de informatie erover via internet. Vier soorten wordenin Nederland verwerkt in veevoer ( huh?), drie soorten kun je aanklikken en dan wordt er verteld dat hij giftig is voor vee (!). Er is 1 soort die zodanig is aangepast, dat hij wel te eten is, volgens wikipedia. En dan het mooiste... een paar resultaten verder staat dat een bedrijf wat vleesvervangers produceert een lijn heeft die gebaseerd is op lupine. Nou zie ik ook nergens staan dat het giftig is voor de mens, maar het verklaart wel waarom hij zoveel opduikt. De meeste soorten zijn overigens maar 1-jarige planten, dus dat kan ook verklaren waarom in voorgaande jaren minder werd aangetroffen. Blijft opletten dus.

Ben ik toch maar blij met mijn manegehooi. Zelf gemaakt, de paarden mogen het en eten het en niks aan gekke planten erdoorheen, maar echt alleen hooi.

Sterkte met het verlies MelanieB!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat erg dat het ineens zo vaak voor blijkt te komen en wat erg dat je konijntje is overleden Melanie, veel sterkte!

 

Ik kocht regelmatig een zak uit de dierenwinkel omdat mijn konijnen kieskeurige hooi eters zijn en nooit eerder kwam ik het tegen.
Ik denk dat er wel eerder een belletje ging rinkelen omdat ik het hier op het forum al las maar het viel me wel direct op dat ik dat niet eerder in het hooi was tegen gekomen.

Ik heb daarna steeds elke pluk hooi (andere zak, andere winkel uiteraard) gecheckt en uitgepluisd voor ik het gaf. Beetje panisch misschien maar wilde voorkomen dat mijn konijnen er ziek van zouden worden.

 

Nu geef ik hooi van de boer en dit eten ze prima. Ik heb nu een grote baal waar ik wel even van kan voeren en het is nog voordeliger ook. Ook geef ik mijn konijnen nu weer met een gerust gevoel hun hooi.

 

Ik zou iedereen adviseren, gewoon terug naar de winkel ermee zodat ze het gaan/kunnen uitzoeken en er melding van maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoeh ik ga er wel meer op letten. Ik heb het in barn-i kruidenhooi nog niet gevonden en ook niet in mn grote welkoop paardenhooi baal.

Maargoed ik denk dat je momenteel geen enkel merk echt kan vertrouwen, gezien het dus ook bij wat betere merken voorkomt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ben gestuit op hooi met Lupine erin. 

 

Door dit topic ben ik beter gaan opletten met het voeren van het hooi aan mijn konijnen, ik had vorige week een grote baal hooi gekocht van het merk TopHay bij een dierenvoeders zaak bij ons in de buurt. Toen ik deze openmaakte en in verschillende zakken wou doen (het is geperst hooi en amper uit de zak te krijgen dus ik verdeel het over een aantal vuilniszakken) zag ik iets wat verdacht veel op lupine leek, de hele zak zat er vol mee, heb deze zak dan ook direct weggegooid! Gelukkig had ik ook ander hooi meegenomen van Beaphar en heb dit aan de konijnen gegeven. 

 

Ik ben afgelopen zaterdag naar de winkel geweest met een foto en wat lupine. Zojuist gebeld door de winkel dat het inderdaad lupine was (goh echt?!) en ze hebben de fabrikant/leverancier op de hoogte gesteld. 

 

Nu gaf de eigenaar van de winkel aan dat de fabrikant/leverancier verschil maakte tussen europeesche lupine en Amerikaanse lupine, de Amerikaanse zou wel giftig zijn en de Europeesche niet of andersom. 

Ik vroeg me af hebben anderen hier ooit wat over gehoord of is dat gewoon een verhaal wat ze vertellen om er maar vanaf te zijn? 

 

Wel zouden ze nog onderzoek doen en wordt ik op de hoogte gehouden hierover. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit echt erg. Eigenlijk zou hier gewoon werk gemaakt van moeten worden. Als je iets koopt in de winkel, hoort het gewoon veilig te zijn. En niet dat je zelf nog de boel moet uitpluizen omdat je de kans loopt dat je konijn doodgaat van iets wat er niet in hoort te zitten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .