Ga naar inhoud

waarschuwing voor lupine in hooi, lees dit echt even!


breezer

Aanbevolen berichten

lupine meel zit veel in eten verwerkt misschien word de juiste lupine die niet giftig is toegevoegd. :) erg logisch want anders zouden mijn konijnen niet zo gezond zijn als nu :)

Ik denk ook wel dat het de nietgiftige versie is. Het zou toch niet kunnen dat bekende merken dodelijke dingen in de zakken steken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo , ook ik heb nogmaals lupine gevonden in het hooi. Dit is al de 4e zak die ik kan gaan weggooien. Ik durf niet te filteren in de angst ik een stukje over het hoofd zie. ik gaf nu al een tijdje vadibed paardenbloem kruidenhooi omdat ik tot op heden daar nog geen lupine in gevonden had. Nu weet ik echt niet meer welk hooi ik kan kopen heb nu alle hooi merken uit de buurt hier al gehad. Zit nu dus ook zonder hooi, dit is gewoon echt om gek van te worden. Had er toevallig afgelopen weekend nog gesprek over in de winkel en als ik het tegen kwam moest ik ermee terug komen maar dat kan dus pas het weekend eerder heb ik geen vervoer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb een vriendin gebeld die probeert vanmiddag even langs te komen zodat ik vervoer heb om hooi te gaan halen bij de manege , alleen even kijken hoe ik zo eenbaal ga bewaren ;) maar eerst ga ik terug na de winkel ben benieuwd hoe ze daar gaan reageren, dit moet toch een keer stoppen ik blijf hooi aan het weggooien/wegbrengen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het is een tijd weg geweest, maar ik heb gisteren en vandaag weer lupine in het konijnen verblijf gevonden.

In t donker niet meer op gelet en zo in het hok gelegd. Maar ik heb nu al meerdere stukken gevonden.

Weer in barn-i kruidenhooi.

Het is of iedere keer pure mazzel of de meiden hebben in de gaten dat het niet eetbaar is, maar blij ben ik er niet mee.

Ik heb dit weg gegooid, maar ik ga de zakken maar eens doorzoeken en als ik meer vind kunnen ze bij barn-i een mailtje verwachten.

Vorige keer heeft de dierenwinkel het doorgegeven, maar ze hadden niet meer klachten gehad dus het zou wel wat anders geweest zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.voedselallergie.nl/allergenen/31-lupine.html

Ik denk dat doordat er steeds meer Lupine verbouwd wordt dit daarom dus ook steeds meer in hooi voor komt.

Zelf heb ik meerdere voedselallergieen oa voor pinda's en soja . Lupine meel wordt dus vaak als vervanger gebruikt voor soja.

Maar ja daar schiet ik niets mee op.

Het kan dus best zijn is maar een idee hoor dat het ene konijn er heftig op reageert en het andere konijn er beter tegen kan.

Net als ik reageer op voedsel?? Sommig voedsel is voor mij dodelijk.

Dat je het vaker vind denk ik toch dat dat komt doordat het nu in Nederland meer verbouwd wordt en het door de zaaddozen ook nog eens extra verspreid wordt.

Het is ook best een klus om alles uit een veld weg te halen voordat ze het gaan verwerken tot hooi.

Zelf heb ik boerenhooi maar kijk altijd wel of er geen gekke dingen tussen zitten.

Pluis het niet helemaal uit maar als ik het in de bakken doe trek ik er vreemde blaadjes en takjes uit.

Dit hooi komt van een paardenliefhebber dus ik denk dat die ook allert is.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.voedselallergie.nl/allergenen/31-lupine.html

Ik denk dat doordat er steeds meer Lupine verbouwd wordt dit daarom dus ook steeds meer in hooi voor komt.

Zelf heb ik meerdere voedselallergieen oa voor pinda's en soja . Lupine meel wordt dus vaak als vervanger gebruikt voor soja.

Maar ja daar schiet ik niets mee op.

Het kan dus best zijn is maar een idee hoor dat het ene konijn er heftig op reageert en het andere konijn er beter tegen kan.

Net als ik reageer op voedsel?? Sommig voedsel is voor mij dodelijk.

Dat je het vaker vind denk ik toch dat dat komt doordat het nu in Nederland meer verbouwd wordt en het door de zaaddozen ook nog eens extra verspreid wordt.

Het is ook best een klus om alles uit een veld weg te halen voordat ze het gaan verwerken tot hooi.

Zelf heb ik boerenhooi maar kijk altijd wel of er geen gekke dingen tussen zitten.

Pluis het niet helemaal uit maar als ik het in de bakken doe trek ik er vreemde blaadjes en takjes uit.

Dit hooi komt van een paardenliefhebber dus ik denk dat die ook allert is.

Knuffels Belleke

De meeste hebben zaden met 1-2% bittere alkaloïden, die giftig zijn. Deze zaden vereisen een speciale behandeling om veilig voor consumptie te worden. Onze Zoete witte lupinezaden zijn echter vrij van alkaloïden en daarom ideaal voor consumptie.

http://spirit1404.wix.com/rabbittime#!meldpunt-lupine-/c1fzh

Herfststijlloos zie ik hier dit jaar wel erg veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herfsttijloos? Woon jij in België misschien dan? De enige keer in mijn leven dat ik die plant in het wild heb gezien was in het uiterste zuiden van België.

In Nederland is hij ontzettend zeldzaam.

Wel wordt hij als sierplant in tuinen gebruikt, ik fiets elke dag langs een boerderij waar er veel in de voortuin staan. Ik knipperde 2 weken geleden sochtends vroeg eens flink met mijn ogen toen ik dacht in de verte krokussen te zien staan. Ik heb me dagen suf gepiekerd wat krokussen in september deden. Uiteindelijk kwam ik tot de gedachte herfsttijloos en op internet zie je hem inderdaad als tuin-variant. Maar die zal toch niet tussen hooi zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herfsttijloos? Woon jij in België misschien dan? De enige keer in mijn leven dat ik die plant in het wild heb gezien was in het uiterste zuiden van België.

In Nederland is hij ontzettend zeldzaam.

Wel wordt hij als sierplant in tuinen gebruikt, ik fiets elke dag langs een boerderij waar er veel in de voortuin staan. Ik knipperde 2 weken geleden sochtends vroeg eens flink met mijn ogen toen ik dacht in de verte krokussen te zien staan. Ik heb me dagen suf gepiekerd wat krokussen in september deden. Uiteindelijk kwam ik tot de gedachte herfsttijloos en op internet zie je hem inderdaad als tuin-variant. Maar die zal toch niet tussen hooi zitten?

De gemeente Den Bosch heeft ze geplant langs de weg richting Empel, het staat er nu op dit moment helemaal vol mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah als tuinplant. Ik kom niet zo vaak over die weg, dus had het (nog) niet gezien. Wel iets om in de gaten te houden dus dat het niet verspreidt naar de omliggende weilanden... Zal mijn ogen open houden.

Hopelijk staat niet volgend jaar half Den Bosch er vol mee want dan heb ik het over 2 jaar ook in mijn hooi zitten. Het is maar 10 km van waar mijn hooi vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is balen!! :( Was het toevallig van Vitakraft? Daar heb ik ook al zakken van kunnen terug brengen naar de winkel. Ik heb toevallig van de week nog een email naar hun gestuurd om te vragen of er al een oplossing is gevonden maar tot nu toe geen reactie. Als ik die van de week niet krijg ga ik ze maar eens even bellen. Ik vind het ook echt belachelijk om eerst je hooi goed uit te moeten pluizen voordat je het kan geven...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is balen!! :( Was het toevallig van Vitakraft? Daar heb ik ook al zakken van kunnen terug brengen naar de winkel. Ik heb toevallig van de week nog een email naar hun gestuurd om te vragen of er al een oplossing is gevonden maar tot nu toe geen reactie. Als ik die van de week niet krijg ga ik ze maar eens even bellen. Ik vind het ook echt belachelijk om eerst je hooi goed uit te moeten pluizen voordat je het kan geven...

Nee het was van Happy Home, had het gekocht bij de boerenbond, heb nu weer een zak van happy home zonder lupine en het ruikt heerlijk vers. Ja, ben het helemaal met je eens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .