Ga naar inhoud

waarschuwing voor lupine in hooi, lees dit echt even!


breezer

Aanbevolen berichten

Hoe groot waren de eerste dan? In een zak Aveve hooi heb ik ook iets gevonden dat erop lijkt, maar die waren maar ongeveer een cm groot. Ik heb het hooi voor de zekerheid weg gedaan, maar ik weet dus niet 100% zeker wat het was. Gelukkig ziet het er al wat beter uit voor je konijntje, hopelijk is ze snel weer de oude.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik start maar even een nieuw onderwerp omdat dit om een ander merk en andere winkel gaat dan de melding die vorige week is gemaakt.


Gister avond ontdekt ik lupine in het hooi van de konijnen. Hooi is afkomstig van intratuin dier uit Rosmalen, hun eigen huismerk!


Ik haal normaal nooit hooi daar dus geen idee of het vaker voorkomt maar ik ga er zeker melding van maken en dit was gelijk de laatste keer dat ik daar even een zak heb gehaald uit nood. Kon met mijn hooi  het net niet redden tot ik tijd had om nieuwe te halen dus ik dacht in mijn pauze: ik haal daar wel even een zak om een paar dagen te overbruggen.


 


Mijn vriend heeft de konijnen er gister mee gevoerd en ik zag het direct toen ik thuis kwam, meteen alles weggehaald, schoongemaakt etc. Gelukkig niks aan de konijnen te merken, ze eten eten en drinken goed, vertonen geen apart gedrag dus ik ga er voor nu vanuit dat ze het niet binnen hebben gekregen.


 


Beter een keer te veel gemeld dat dan er onnodig konijnen ziek worden!


Link naar reactie
Delen op andere sites

De pleegkonijnen krijgen dit hooi ook. Ik ben er ook heel verdacht op. Heb het hier nog niet gevonden. Maar ga nu nog meer opletten.

Kunnen we op BB niet een lijstje maken waarin we deze meldingen allemaal inzitten welke merk en waar gehaald enz? Net als met de uitbraken van VHS en myx. Had al gekeken bij dat meldingspunt maar daar wordt helaas ook niet naar buiten gebracht in welke zakken hooi het is gevonden. Ik zou dat juist wel graag willen weten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ga ik misschien een domme vraag stellen. Wat voor soort hooi mag er in zo'n pak zitten. En wat weer niet. hoe herken je dat en hoe herken je dingen die er eigenlijks niet in mogen zitten als het er niet opstaat.... Wil niet dat mijn konijntjes iets overkomt... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook knap dat jullie het ontdekken. Ik pak mijn hooi vaak met slecht licht savonds uit de schuur en geef het dan in een grote bos aan ze. Pluizen jullie echt het hooi door? Hoe zien jullie het? En inderdaad, fotootje ook van wat je dan tegenkomt? Hoe gewoon levende bloeiende lupine er uit ziet weet ik wel, het blad herken ik vers ook nog wel... maar gedroogd en geplet tussen anders spul vind ik knap hoor!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel foto's van, kan ze later wel even uploaden (zit nu op de laptop en ze staan op m'n telefoon, even zien hoe dat werkt). Mijn konijnen zitten binnen dus ik heb licht als ik ze 's avonds voer, dat scheelt. Mijn vriend had de konijnen gevoerd toen hij thuis kwam en ik ging toen ik thuis kwam naar ze toe om ze nog wat groenten te geven. Ik zag het eigenlijk gelijk liggen omdat het allemaal aan elkaar geplakt lag en bambam zijn hooi nogal had verspreid in de ren. Ook zitten er losse zaden in maar een hele hoop aan elkaar geplakt viel direct op.


Ook herkende ik het meteen omdat ik eerder deze week dus al een melding had gezien, anders had ik er misschien niet zo snel over nagedacht maar nu ging er meteen een belletje rinkelen.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow wat een geluk dat ze het niet opgegeten hebben! Heb je er ook melding van gemaakt bij de winkel? Ik zou dat hooi ook noooooit meer kopen.

Heel goed dat je het hier meldt! Zou het ook even bij het meldpunt melden. En bij de winkel, en een mail naar Intratuin.

Als je eens een keer tussendoor zonder hooi zit dan kom maar wat bij mij halen. Dit kan echt niet! 2 merken in 1 week :/

Ik ben blij dat ik geen hooi in de winkel koop. Het hooi wat ik voer komt van weilanden waar ik heel de zomer over heb uitgekeken en doorheen gebanjerd om groen voor de konijnen te plukken dus ik ben 100% zeker dat er geen lupine in kan zitten.

(ps: Anjo, ik vertelde toch waar mijn vorige buurman woonde waar ik hooi haal? Mijn overburen van nu verkopen nu ook hooi. Weet alleen de kwaliteit nog niet.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mail naar de intratuin heb ik verstuurd en een bericht naar het meldpunt. Na het weekend ga ik met de zak terug naar de winkel.

Ik schrok ook wel echt, ben zo blij dat er niks met de konijnen is!

Lonja, ik kan zeker nog een goed adresje gebruiken voor hooi dus als je wat weet ga ik er graag op af :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat de topics zijn samengevoegdaar nu is het toch niet meer duidelijk dat het om twee aparte gevallen gaat?

Kan dit komen door de tijd vh jaar omdat bloemen nu gaan groeien? Twee keer in een week is wel apart toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat er m.i. niet zo zeer om waar je het hooi koopt, maar waar het hooi geoogst wordt. Ze stoppen het er niet in de winkel in, het groeit tussen het gras wat voor het hooi gebruikt wordt. Ik vraag mij dan ook af of het nut heeft merken of winkels te noemen. De kans is ook heel groot dat er meerdere merken uit dezelfde fabriek komen en dus van dezelfde hooivelden. En de fabriek zal ook niet maar van 1 veldje het hooi in zakjes doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee maar je weet dan alvast in ieder geval wel dat dát merk sowieso een batch hooi in de winkels heeft liggen met lupine erin. En grote kans dat er meer van die wei in die winkel ligt.

Dat bloemen nu gaan groeien heeft er niks mee te maken, er wordt nog lang geen hooi geoogst en lupine bloeit ook nog lang niet, laat staan dat het al in het zaad gekomen is. Dit is gewoon hooi van vorige zomer. Wel kans dat het van beide merken uit dezelfde wei/ streek komt, van dezelfde boer bijvoorbeeld. Die heeft vast al zijn hooi tegelijk aangeleverd, dat hooi wordt waarschijnlijk tegelijk verpakt in misschien wel dezelfde fabriek voor verschillende merken en heeft dan heel de winter in een loods gelegen en dat ze nu op die plek in de loods aangekomen zijn qua distributie.

Dat de topics samengevoegd zijn snap ik ook niet, onduidelijk want het wordt helemaal niet meegedeeld in dit topic dat het 2 samengevoegde topics betreft, en ik zou dit topic niet meer opnieuw bekijken normaal gesproken, ik vind het juist goed dat er een apart topic was geopend met duidelijk in de topic-titel vermeld dat het een nieuw geval betreft want het is best lullig als je op deze manier je konijn om zeep helpt terwijl je hier op het forum komt en dit vermeld staat. Maar zo sneeuwt het onder.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje ik ben nu zo klaar met de welkoop/Boerenbond. Ik heb daar ook hooi gehaald en nu kon ik kleine zwarte beestjes gaan bestrijden die uit t hooi kwamen!! Mijn konijnen hebben vorige week happy home paardenbloem op... Ik was zelf op vakantie en heb het meegegeven aan het logeeradres dus heb het zelf niet in de gaten kunnen houden. Maar ik koop m'n hooi wel voortaan van een ander merk ergens anders. Thnqs voor de waarschuwing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .