Ga naar inhoud

waarschuwing voor lupine in hooi, lees dit echt even!


breezer

Aanbevolen berichten

Zuring op de giftige lijst? Ik weet niet hoor, maar veldzuring en ridderzuring is niet giftig. Mijn konijnen krijgen het dagelijks.

Moest ook aan zuring denken maar zou het echt niet zeker weten.

Ja, staat op de giftige lijst als matig giftig bij grotere hoeveelheden. Maar mijn Ram heeft altijd al gevoelige darmen gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Ik vind het zelf een beetje raar dat het zo 'rustig'blijft rondom het lupine 'schandaal'. De media praat er niet over en als je het door google gooit krijg je deze pagina en het meldpunt. In de winkel deden ze er ook erg luchtig over; "in kleine hoeveelheden is het niet dodelijk". En welk merk kan je nog vertrouwen? Hooi waar ik 3 maand geleden lupine in heb gevonden ligt nog steeds in de winkel met de lupine erin duidelijk zichtbaar. Waarom word hier niks aan gedaan? En letten de boeren er wel goed op? 


Ik vind het zelf maar een behoorlijk eng idee....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou bijna denken dat er ook dingen zijn die op lupine lijken maar het niet is....kan me niet voorstellen dat er ineens in meerdere merken lupine zit als dat zo gevaarlijk is......

 

Erwtenstro en bonenstro wordt vaak in dezelfde fabrieken verpakt, dat ziet er uit als lupine.

 

Zelf denk ik dat het hele lupine verhaal te veel wordt opgeblazen. Lupine kan schadelijk zijn, maar niet alle soorten zijn schadelijk en vermoedelijk is ook niet alles wat mensen tegenkomen in het hooi en stro is lupine. Er kan wel meer in stro en hooi zitten wat schadelijk kan zijn (metaal, plastic, andere schadelijke plantensoorten als lupine) en hoe vaak komt dat nou voor? Ik persoonlijk heb 1x een stuk metaal in het hooi gevonden, verder niets wat er niet in hoorde.

 

De enkele keer dat er iets in onze webwinkel in een product is geweest heeft de producent heel netjes gereageerd en zijn ze het echt helemaal gaan uitzoeken aan de hand van het batchnummer, is het ruim vergoed en kwam de producent o.a. met de vraag of de tegengekomen plant opgestuurd kon worden voor tests of het echt lupine was, helaas was het door de klant al weggegooid en is het dus niet zeker of het wel of geen (schadelijke) lupine is geweest.

 

Is er eigenlijk wel iemand op het forum, of welk forum dan ook met een konijn met echt klachten na het eten van lupine? En wat voor klachten dan? En wat voor medicatie is er dan gebruikt? Hoe is vastgesteld dat het ten gevolge van lupine was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik vond dit weekend onderstaande zaaddozen in mijn zak Barn-i kruidenhooi. Er zaten ook stengels in die duidelijk van dezelfde plant zijn. Is dit lupine?

 

Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen, dit zou dus ook best erwten of bonenpeulen kunnen zijn. Heb je het laten weten aan de winkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Is er eigenlijk wel iemand op het forum, of welk forum dan ook met een konijn met echt klachten na het eten van lupine? En wat voor klachten dan? En wat voor medicatie is er dan gebruikt? Hoe is vastgesteld dat het ten gevolge van lupine was?

Zie openingspost. ;)

 

Maar verder ben ik het wel met je eens. Misschien denken we overal lupine te zien. Ik heb ook een pakje hooi gehad, waar ik na een tijdje zulke 'peulen' in ontdekte. Ik heb er echt geen verstand van, dus heb voor de zekerheid alles maar weggegooid. Of het lupine was, dat weet ik echt niet. Waarschijnlijk zijn we er allemaal extra alert op nu en zien we dingen die er altijd al in zaten, maar wat nooit een probleem was. Probleem is alleen: hoe weet je dat zeker? Ik ga het in elk geval niet gokken met mijn konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi van bij een boer die precies weet wat er in zijn hooi zit, is naar mijn mening het veiligst! Koeien en paarden worden van st jacobskruid en lupine ook niet vrolijk, de boer weet dan precies wat er in zijn hooi zit en dat het hooi ook vol voedingsstoffen zijn. Goed voor nijn, en goed voor je gemoedsrust.


Het hooi in pakjes schijnt nauwelijks voedingsstoffen te bevatten legt "onze" hooiboer uit. Het ruikt allemaal heerlijk en op het pak staat dan "alpenweidehooi" e.d., maar het hooi is vaak erg dun en kort. Maar, ieder zijn eigen keuze natuurlijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwtenstro en bonenstro wordt vaak in dezelfde fabrieken verpakt, dat ziet er uit als lupine.

 

Zelf denk ik dat het hele lupine verhaal te veel wordt opgeblazen. Lupine kan schadelijk zijn, maar niet alle soorten zijn schadelijk en vermoedelijk is ook niet alles wat mensen tegenkomen in het hooi en stro is lupine. Er kan wel meer in stro en hooi zitten wat schadelijk kan zijn (metaal, plastic, andere schadelijke plantensoorten als lupine) en hoe vaak komt dat nou voor? Ik persoonlijk heb 1x een stuk metaal in het hooi gevonden, verder niets wat er niet in hoorde.

 

De enkele keer dat er iets in onze webwinkel in een product is geweest heeft de producent heel netjes gereageerd en zijn ze het echt helemaal gaan uitzoeken aan de hand van het batchnummer, is het ruim vergoed en kwam de producent o.a. met de vraag of de tegengekomen plant opgestuurd kon worden voor tests of het echt lupine was, helaas was het door de klant al weggegooid en is het dus niet zeker of het wel of geen (schadelijke) lupine is geweest.

 

Is er eigenlijk wel iemand op het forum, of welk forum dan ook met een konijn met echt klachten na het eten van lupine? En wat voor klachten dan? En wat voor medicatie is er dan gebruikt? Hoe is vastgesteld dat het ten gevolge van lupine was?

 

Er staat ergens in dit topic een melding van een konijn dat ingeslapen is nadat ze erg ziek is geworden na het eten van vermoedelijk lupine, maar daar werd nog onderzoek gedaan of dat daadwerkelijk de oorzaak was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vermoedelijk, maar is hoe zou het vast te stellen zijn? Heeft ze hem naar de dierenarts gebracht voor onderzoek nadat die is overleden? Volgens mij is het echt heel lastig, en konijnen zijn zo kwetsbaar dat het volgens mij toch echt moeilijk te bepalen is wat de doodsoorzaak is, de enige manier waarop je het kan vaststellen is als het inderdaad in de maag of darmen van een overleden konijn gevonden wordt, maar op het moment dat het alweer uit het systeem van het konijn is, is het dan wel terug te vinden in het bloed bijvoorbeeld? En hoeveel mensen laten dat ook daadwerkelijk echt onderzoeken, ik bedoel het is toch altijd moeilijk om je konijn bij de dierenarts te laten om onderzocht te worden als je hem net bent verloren.  Het blijft helaas allemaal zo vaag op deze manier.


Link naar reactie
Delen op andere sites

post-31962-0-40838600-1401616213_thumb.jIk heb laatst een nieuw pak hooi gehaald, simpel omdat het oude op was. Wat meteen opviel, was dat het hooi enorm vast geduwd was in de verpakking, ik had gewoon zere vingers nadat ik eindelijk slechts een beetje hooi eruit had gekregen. Maargoed, ik heb het hooi even nagekeken na deze berichten, maar is dit nu ook lupine? Het is gewoon van Petsplace en dit is gevonden in slechts een klein deel van het hooi. 


De zwarte stengels zijn bedekt met haartjes, kan dit ook iets anders zijn? En zijn die stengels ook schadelijk naast de gewone zaden zegmaar?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vermoedelijk, maar is hoe zou het vast te stellen zijn? Heeft ze hem naar de dierenarts gebracht voor onderzoek nadat die is overleden? Volgens mij is het echt heel lastig, en konijnen zijn zo kwetsbaar dat het volgens mij toch echt moeilijk te bepalen is wat de doodsoorzaak is, de enige manier waarop je het kan vaststellen is als het inderdaad in de maag of darmen van een overleden konijn gevonden wordt, maar op het moment dat het alweer uit het systeem van het konijn is, is het dan wel terug te vinden in het bloed bijvoorbeeld? En hoeveel mensen laten dat ook daadwerkelijk echt onderzoeken, ik bedoel het is toch altijd moeilijk om je konijn bij de dierenarts te laten om onderzocht te worden als je hem net bent verloren.  Het blijft helaas allemaal zo vaag op deze manier.

 

Zie onderstaande. Is dus wel daadwerkelijk onderzocht en ook niet door de minste, of dat resultaat heeft gehad blijft natuurlijk de vraag.

 

Vandaag zoekt mijn dierenarts uit via de Gezondheidsdienst voor Dieren te Deventer en via de Universiteit Utrecht Diergeneeskunde of mijn konijn Jitske is overleden door het eten van peulen van lupine. Deze peulen zaten in een grote hoeveelheid in:

Vitakraft VitaVerde Alpenwiesen-Heu 5 kg met batchnummer (zijkant zak) 33683.

 

Na een naar ziekteverloop met ernstige klachten hebben wij Jitske moeten laten inslapen.

 

Vitakraft is ook vandaag op de hoogte gesteld dat de gevonden 'peulen' zaaddozen zijn van Lupine. Ik heb in de afgelopen weken goed emailcontact gehad met Vitakraft en ook een nieuwe zak hooi met de favoriete snoepjes (Loftys) gekregen.

Vitakraft heeft tot vandaag nog geen reactie van de leverancier van het hooi gekregen over wat voor peulen het zijn. Ik had op verzoek meerdere foto's van de peulen gestuurd.

 

Ik vermoed dat ik wel weet waarom de leverancier zich nog niet heeft gemeld......

 

Wees allen in ieder geval heel alert op lupinezaaddozen enz. Er zijn al paarden overleden door het eten ervan.... en mijn konijn misschien ook...

 

Een foto van een deel van het lupinegebeuren met een centimeter erbij. De peulen zijn zo'n 3 tot 5 cm lang.

En een foto van onze lieve Jitske...... ingeslapen op 1 april 2014 omdat het echt niet meer ging....

 

 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .