Ga naar inhoud

Doen we niet te moeilijk over het merk voer dat we geven?


Norman

Aanbevolen berichten

Zomaar even een gedachtespinsel.

Ik lees met veel interesse veel discussie over konijnenvoeding en de verschillende voorkeuren voor verschillende merken van de verschillende merken.

Toen wij ons eerste konijn kochten luisterden wij trouw naar de juffrouw in de dierenwinkel en kochten Science Selective. Uiteindelijk kwam er een ram bij via een opvang en werd SS duurder en duurder.

De prijsstijgingen waren in korte tijd zo bizar, dat we uit principe over wilden op een ander merk. Eerst Hope Farms biks geprobeerd, omdat ik wist dat ze dat altijd voerden aan de konijnen en knaagdieren in de dierenspeciaalzaak waar ik destijds werkte voor ik konijnen had. Maar dit werd niet gegeten door het echtpaar.

Toen eens Kasper Faunafood Hobbykorrel gaan voeren. Voor het eerst dat de konijnen (inmiddels 2 jaar verder) het voer echt aanvielen, zo graag aten ze dit. Dit weer 2 jaar gevoerd tot mijn leverancier de hobby korrel niet meer voerde in het assortiment en ik gewoon een baaltje wil kunnen ophalen zonder dit te bestellen.

Uiteindelijk uit gekomen op Havens Hobby Pro. Konijnen eten dit graag. Nu krijgen ze overigens toevallig Havens Premium Fiber mix, omdat ik per abuis de verkeerde baal had gepakt.

Nu lees ik dat allerlei mensen zich druk maken over eitwitten, calcium, vezels, etc.

Maar het aandeel korrels is zo klein in het dagelijks dieet dat het volgens mij geen fluit uitmaakt welk merk je voert.

Onze konijnen (4 imiddels) krijgen ca. 50 gram biks per konijn (gem. 3 kg), maar daarnaast iedere dag groente (wat de pot schaft, mits op de positieflijst) en minimaal 1/2 winterwortel of 4/6 andijviebladeren of halve stronk witlof en flink kruidenhooi van de boer. En als ik iets in de natuur tegen kom (brandnetels, weegbree bijv.) neem ik daar ook een flinke berg van mee en krijgen ze vers.

De konijnen doen het hier perfect op. Nette keutels, geen mankementjes (toen ze SS kregen is onze voedster 2 maal naar de DA geweest ivm gasvorming, daarna nooit meer), glanzende vacht, actief en alert.

Als zou een onderdeel 5% te hoog of te laag zijn, dan hebben we het in mijn situatie of max. 2,5 gram. Volgens mij word dat weer gebalanceerd door het groenvoer en hooi waar ze veel meer van krijgen en waarvan de calcium, eitwit variëren van dag tot dag.

Bottomline; doen we niet te moeilijk over biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt naar wat (ook bij beperkte porties) de gevolgen kunnen zijn van te veel of te weinig van bepaalde nutriënten in de voeding dan is het antwoord wat mij betreft: Nee, we doen niet te moeilijk. Maar iedereen moet doen en laten wat ie zelf wil en waar zijn/haar konijnen het goed op doen. Dat laatste is nou eenmaal niet met simpele richtlijnen, regeltjes en rekensommetjes te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, 'biks' is misschien maar een klein aandeel in de dagelijkse voeding, maar ik geef het wel elke dag, en hoewel +/- 15-20 gram voor mij niet zoveel is, is dat voor een konijntje van een kilo natuurlijk al wel eerder het geval. (Alles in verhouding)

Ik denk niet dat een konijn gelijk dood neervalt als het goedkopere voeding krijgt, ik ken er ook genoeg die er oud op zijn geworden, maar ik denk wel dat goede voeding een heel end kan helpen om gezondheidsproblemen te voorkomen. Het is beter afgestemd op het spijsverteringskanaal van konijnen, en ze worden er minder snel ongezond dik van, om maar iets te noemen.

(Het is een beetje zoals je kat Whiskas/Felix/Aldi brokken voeren: ze kunnen het er prima op doen, maar kijk dan niet vreemd op als de grote hoeveelheden zout op latere leeftijd toch de nieren hebben aangetast. En graan/groenten in een dieet van een carnivoor is toch ook altijd wat vreemd. En zelf eet ik toch ook liever wat gezondere dingen, ook al zijn deze duurder dan de vette/ongezonde producten. )

Goede voeding hoeft overigens niet per se SS te zijn, als konijnen vaak haakjes krijgen schijnen veel bij bijvoorbeeld Trovet baat te hebben. En als je konijn gasaanvallen lijkt te krijgen van SS, dan is een alternatief natuurlijk alleen maar verstandig.

En ik kijk ook welke gezondere brok de konijnen zelf het lekkerst vinden. Nu lusten mijn konijnen toevallig elke brok die ik voor hun neus hou, maar als ze liever Trovet zouden eten dan SS, dan zou ik voor die eerste kiezen. En vice versa. Ik gebruik het namelijk ook vaak als beloning, of traktatie om te zoeken. :)

Overigens, ik bestel SS via petmeds (UK), dat scheelt echt enorm veel geld. En met dat, plus het gegeven dat ik erg lang met zo'n bak of zak SS doe, vind ik het qua kosten eigenlijk wel erg meevallen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, 'biks' is misschien maar een klein aandeel in de dagelijkse voeding, maar ik geef het wel elke dag, en hoewel +/- 15-20 gram voor mij niet zoveel is, is dat voor een konijntje van een kilo natuurlijk al wel eerder het geval. (Alles in verhouding)

Ik denk niet dat een konijn gelijk dood neervalt als het goedkopere voeding krijgt, ik ken er ook genoeg die er oud op zijn geworden, maar ik denk wel dat goede voeding een heel end kan helpen om gezondheidsproblemen te voorkomen. Het is beter afgestemd op het spijsverteringskanaal van konijnen, en ze worden er minder snel ongezond dik van, om maar iets te noemen.

(Het is een beetje zoals je kat Whiskas/Felix/Aldi brokken voeren: ze kunnen het er prima op doen, maar kijk dan niet vreemd op als de grote hoeveelheden zout op latere leeftijd toch de nieren hebben aangetast. En graan/groenten in een dieet van een carnivoor is toch ook altijd wat vreemd. En zelf eet ik toch ook liever wat gezondere dingen, ook al zijn deze duurder dan de vette/ongezonde producten. )

Goede voeding hoeft overigens niet per se SS te zijn, als konijnen vaak haakjes krijgen schijnen veel bij bijvoorbeeld Trovet baat te hebben. En als je konijn gasaanvallen lijkt te krijgen van SS, dan is een alternatief natuurlijk alleen maar verstandig.

En ik kijk ook welke gezondere brok de konijnen zelf het lekkerst vinden. Nu lusten mijn konijnen toevallig elke brok die ik voor hun neus hou, maar als ze liever Trovet zouden eten dan SS, dan zou ik voor die eerste kiezen. En vice versa. Ik gebruik het namelijk ook vaak als beloning, of traktatie om te zoeken. :)

Overigens, ik bestel SS via petmeds (UK), dat scheelt echt enorm veel geld. En met dat, plus het gegeven dat ik erg lang met zo'n bak of zak SS doe, vind ik het qua kosten eigenlijk wel erg meevallen. :)

Mee eens! Ik vind het ook best moeilijk om nou te beslissen wat ik als beste aan onze konijntjes kan voeren want over de bekende merken lees je zowel positieve als genitieven dingen.

Maar aan de andere kant vroeger wist ik nog niet beter en gaf ik gemengd voer 1 van de 2 is toch vrij oud geworden. Maar op gemengd voer zal ik niet meer over gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet voor gemengd voer, maar als we het puur hebben over biks, dan denk ik dat we zeker te moeilijk doen. Vanwege gezondheidsredenen kan het nodig zijn de ingredienten nauwkeurig te bekijken, maar gezonde dieren kunnen wat mij betreft met elk merk biks gevoed worden. De mijn krijgen wel SS. In het verleden vanwege een konijn met darmproblemen, maar nu omdat ze het gewoon veel lekkerder vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er ook vanaf hoe gevoelig je konijn is aan bepaalde bestanddelen, bij een konijn met medische problemen kunnen de percentages wel belangrijk zijn denk ik. Zoals in jouw geval: als je konijn bij SS last krijgt van gas, dan zit er toch iets in waar ze gevoelig aan is. Maar of er in het algemeen nu 13 of 15% eiwit in een brok zit, maakt volgens mij inderdaad niet zoveel uit. Daarbij is ieder konijn anders, voor het ene is iets meer van dit en iets minder van dat ingrediënt het beste, terwijl het voor de andere net omgekeerd kan zijn. Bij die "rekensommetjes" wordt meestal ook geen rekening gehouden met de groenten die een konijn krijgt, het ene konijn krijgt bijvoorbeeld elke dag een wortel en het andere niet, dus dan zou het ene minder suikers in de brok moeten krijgen, als je zo begint te denken, kan je het perfecte percentage nooit uitrekenen. Dus in dat opzicht heb je wel gelijk.

Maar om dan te besluiten dat het niets uitmaakt, is volgens mij ook weer te ver, er zijn voeders die beter zijn dan andere, dat valt niet te ontkennen denk ik. (Zoals bv gemengd voer tegenover biks)

aangepast door Cathedral
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Christa aan. Hier krijgen ze ook ss, omdat de buik van mijn ram nogal snel overhoop ligt. Op hfst had hij daar veel vaker last van dan nu met ss. Mijn voedster kun je alles voorzetten, die reageert nergens gevoelig op. Ik denk wel dat het goed is om rekening te houden met toevoegingen, was er niet een korrel waar een middeltje tegen coccidiose in verwerkt is? Dat lijkt me dan weer niet echt geweldig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we doen zeker te moeilijk. Iedere keer die topics met analyses over hoeveel % van dit of dat... Moe word ik er af en toe van. Het lijkt bijna alsof je geen goed baasje bent als je niet het beste van het beste geeft. Onzin. Ik geef care+, wat in mijn ogen goed voer is. Mijn konijnen zijn er dol op.. Dat was zelfs het eerste wat mijn net gesteriliseerde voedster afgelopen vrijdag het eerst at! Volgens velen hier niet het beste voer. Tsja, das mijn menu ook niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Christa aan. Hier krijgen ze ook ss, omdat de buik van mijn ram nogal snel overhoop ligt. Op hfst had hij daar veel vaker last van dan nu met ss. Mijn voedster kun je alles voorzetten, die reageert nergens gevoelig op. Ik denk wel dat het goed is om rekening te houden met toevoegingen, was er niet een korrel waar een middeltje tegen coccidiose in verwerkt is? Dat lijkt me dan weer niet echt geweldig.

Dat was in ss dacht ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we doen zeker te moeilijk. Iedere keer die topics met analyses over hoeveel % van dit of dat... Moe word ik er af en toe van. Het lijkt bijna alsof je geen goed baasje bent als je niet het beste van het beste geeft. Onzin. Ik geef care+, wat in mijn ogen goed voer is. Mijn konijnen zijn er dol op.. Dat was zelfs het eerste wat mijn net gesteriliseerde voedster afgelopen vrijdag het eerst at! Volgens velen hier niet het beste voer. Tsja, das mijn menu ook niet altijd.
Als je er moe van word dan moet je zulke topcis niet lezen.Wat is er mis met mij als ik een topic open met een vraag over de analyse?Ik ben verantwoordelijk voor de voeding van mijn konijnen,zelf kunnen ze niet kiezen en als het gaat om diervoeding dan is er meer rommel dan goeds op de markt.Dat geld niet alleen voor konijnenvoer maar ook voor honden en katten,echt niet alles wat in de dsz ligt is goed.Maar waarom geef jij Care+?Zomaar omdat je de verpakking leuk eruit vond zien?Of om de prijs?Of gewoon omdat je je er van te voren in verdiept hebt?Ik hoop het laatste.Niemand zal zeggen dat je creme-de-la-creme moet voeren,maar een beetje fastoenlijk voer is toch wel het minste wat je voor je huisdier kan doen.Daarom vind ik topics over merken en analyses juist wel intressant,want ja we doen soms te moeilijk(ik ook)maar we kunnen er ook veel van opsteken om zo toch tot een juiste keuze te komen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok! Een bepaalde da van wacht had mij dat eens gezegd, maar verbaast me niet dat het niet klopt aangezien ze echt niets afwist van konijnen

Ze zei nota bene uit zichzelf dat ik zeker ss moest geven net omdat er zogezegd bestanddelen inzaten tegen coccidiose, zo zie je maar... :s

Enfin ben er maar twee keer geweest want ben niet te spreken over die vrouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er moe van word dan moet je zulke topcis niet lezen.Wat is er mis met mij als ik een topic open met een vraag over de analyse?Ik ben verantwoordelijk voor de voeding van mijn konijnen,zelf kunnen ze niet kiezen en als het gaat om diervoeding dan is er meer rommel dan goeds op de markt.Dat geld niet alleen voor konijnenvoer maar ook voor honden en katten,echt niet alles wat in de dsz ligt is goed.Maar waarom geef jij Care+?Zomaar omdat je de verpakking leuk eruit vond zien?Of om de prijs?Of gewoon omdat je je er van te voren in verdiept hebt?Ik hoop het laatste.Niemand zal zeggen dat je creme-de-la-creme moet voeren,maar een beetje fastoenlijk voer is toch wel het minste wat je voor je huisdier kan doen.Daarom vind ik topics over merken en analyses juist wel intressant,want ja we doen soms te moeilijk(ik ook)maar we kunnen er ook veel van opsteken om zo toch tot een juiste keuze te komen.

Als het je werkelijk zoveel interesseert, gebruik dan de zoekfunctie eens. Gebruik google. Raadpleeg een dierenarts. Hier zijn en blijven het meningen. Dat werkt niet met goed kiezen. Durf er gif op in te nemen dat iedereen het hier baseert op een of andere analyse als bijbel en eigen ervaringen. Leuk, maar niemand heeft er zelf voor geleerd. En dat is ook onmogelijk, je huiskonijn voeren wat ze nodig hebben. De analyse die ik van mijn da kreeg om als richtlijn aan te houden, daar voldoet Care+ aan. En de reden dat ik daarmee begon? Begin maar vast met commentaar: de dierenwinkel adviseerde me die.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet in ss. Iets met een K. Kenner of Kasper geloof ik.

Beide merken en een groot aantal andere merken die veel door fokkers gegeven worden. (Kasper, havens enz)

Ik ben van mening dat de kwaliteit (die af te lezen is met de analyse) zeker van belang is voor de gezondheid van mijn konijnen. Van welk merk het dan is en of het gemengd is of niet maakt mij dan niet uit. Als de samenstelling en analyse goed zijn. De biks zie ik als basis van de voedingsstoffen, de vitamines en mineralen. Je geeft dan wel niet zo veel biks, maar wat er in zit is wel hoog geconcentreerd. Daarom geef je immers zo weinig. Sommige stoffen zijn gewoon uit onderzoek schadelijk gebleken als konijnen daar (veel) meer dan nodig van binnen krijgen, zoals bijv. Calcium. Reken maar eens uit hoeveel calcium ze al met brok alleen binnen krijgen als het calcium gehalte 1% is. En dan hebben ze nog geen spriet hooi of groente gegeten, waar ook nog calcium in zit. En leg dat eens naast de behoefte. Dan zul je zien dat je alleen met brok er al over heen zit. Teveel aan calcium wordt uitgeplast. Steeds blijft er een deel achter. Gevolg: blaasproblemen. En nee niet elk konijn krijgt er last van. Maar ik heb een konijn gehad die er wel last van kreeg op vrij jonge leeftijd en dat was te voorkomen geweest met goede voeding met minder calcium en nu verdroeg hij alleen nog een brok met niet meer dan 0.6% calcium.

vezels geld bij mij hetzelfde. Gijs kreeg altijd kenner voer. Ik dacht ook dat die paar % vezels niet zoveel uit zouden maken. Hij at immers veel hooi. Op een gegeven moment zat hij bij het minste of geringste verstopt. Ben ss, dus meer vezels in de brok gaan voeren en nooit meer verstopt. Naar mijn idee waren de darmen sterker geweest als hij van jongs af aan meer vezels had gehad. Daarom zijn vezels voor mij belangrijk.

en als iemand vraagt wat er van een voer of analyse gevonden wordt geef ik mijn mening op basis van mijn kennis en ervaringen. En dat zeg ik er ook bij. Ik zeg niks omdat het gezegd wordt door een ander, of dat mijn mening de enige waarheid is. En ook niet dat je slecht bent als je het niet doet. Maar een forum is om je meningen en ervaringen te delen, dus als daarnaar gevraagd wordt doe ik dat. Voel jij je negatief aangesproken door wat ik schrijf, tja.. sorry, maar daar kan ik dan ook niks aan doen en ligt dan wellicht meer aan jezelf?

en het allerbelangrijkste blijft hoe een dier het op een bepaald voer doet, maar niet elk gezondheidsprobleem uit zich direct en die problemen zijn vervolgens dan ook lastig op te lossen. Niet elk konijn krijgt die problemen, maar het bekend dat de kans groter is bij bepaalde dingen. Ik verklein die kans graag.Een analyse is voor mij een hulpmiddel om een eerste selectie te maken welk voer ik wil proberen. Ss is een heel goed voer, maar was voor max totaal ongeschikt omdat hij er heel snel haken kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

II

Als het je werkelijk zoveel interesseert, gebruik dan de zoekfunctie eens. Gebruik google. Raadpleeg een dierenarts. Hier zijn en blijven het meningen. Dat werkt niet met goed kiezen. Durf er gif op in te nemen dat iedereen het hier baseert op een of andere analyse als bijbel en eigen ervaringen. Leuk, maar niemand heeft er zelf voor geleerd. En dat is ook onmogelijk, je huiskonijn voeren wat ze nodig hebben. De analyse die ik van mijn da kreeg om als richtlijn aan te houden, daar voldoet Care+ aan. En de reden dat ik daarmee begon? Begin maar vast met commentaar: de dierenwinkel adviseerde me die.

Maar als jij daar 100% achter staat, wat is dan het probleem?

En nee ik heb er niet voor gestudeerd, maar ik zoek wel veel op/uit naar aanleiding van ervaringen die ik heb en daarbij ben kritisch naar mijn bronnen ;) dus hoop dat je je gif nog niet ingenomen hebt? ;) want niet alle antwoorden zijn dus op vage analyses en menin g en gebaseerd ;)

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat is in zekere zin ook zo. Maar je zegt zelf ook: het zijn jouw ervaringen ;) Ik denk persoonlijk dat de analyse van mijn da ook niet lukraak van internet is geplukt. Daarom kijk ik ook niet verder. Ik vertrouw hen.

Het enige is wel: er zijn inmiddels al veel topics over, nu lopen er ook weer meer tegelijk. Dát stoort me wel. Wat iedereen verder voert, moet iedereen zelf weten. Waar jouw konijn het goed op doet, is in mijn ogen goed in dat geval.

Valt me wel op dat ss ook heel erg gepromoot wordt. Terwijl er wel degelijk meer goede voeders zijn. Natuurlijk ook een aantal niet, maar wanneer is iets slecht? Als de analyse niet overeenkomt, maar jouw konijn wordt er 13 op, is het dan al slecht? Nee, voor dat konijn dus blijkbaar niet... Dat maakt 'goed' of 'slecht' moeilijk meetbare begrippen. Ook als je naar de meerderheid kijkt, kan je konijn een uitzondering zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn opa van 90 al sinds zijn 16 jaar rookt en nergens last van heeft, is het dan gezond? Of iets minder slecht: ik eet al jaren alleen kant en klaar en junkfood, is het dan gezond? ;) er zijn onderzoeken gedaan waar bepaalde uitkomsten van zijn wat beter is. Voldoet een voer daar niet aan, wil dat niet zeggen dat een konijn daar zeker ziek van wordt, maar de kans is wel groter.

Ik heb al genoeg zieke dieren gehad, waarvan voeding medeoorzaak is. Ik heb dus besloten dat de voeding die ik mijn dieren geef goed uitgebalanceerd moet zijn om zo de kans op problemen te verkleinen. Het is niet gezegd dat als ik ze ander voer zou geven ze zeker ziek zullen worden. Maar ik wil zelf het risico verkleinen.

En vraagt iemand mijn mening, dan onderbouw ik deze inderdaad met mijn ervaring. En de kennis die ik in de jaren opgedaan heb door kritisch info te zoeken.

en het is niet alleen op mijn ervaring gebassert he ;) ik heb er ook betrouwbare informatie bijgezocht.

wat betreft de ss ben ik het wel met je eens( en dat geld voor meer onderwerpen. Verblijven is ook een leuke :P). Ja het is goed voer. 1 van de betere voeders. En wil je overstappen op iets anders, zul je vaak op iets toe leggen. Maar vele roepen wel dat dat ss het beste is, maar hebben geen idee waarom en kunnen niet zeggen waarom het beter is dan een andere brok heb ik het idee. Gister stelden ze zelf nog de vraag en hadden ze er nog nooit van gehoord en vandaag verkondigen ze het als de enige waarheid. De kunst( en de leuke uitdaging) van het forum is voor mij om de juiste reacties eruit te filteren en zelf logisch te blijven nadenken en niet alles klakkeloos aannemen.

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik doe niet te moeilijk! Voeding heeft mijn oprechte interesse! Mijn eigen voeding (ik ben zo’n ingrediënten lezer), maar ook wat mijn dieren krijgen.

Ik heb mij behoorlijk verdiept in hondenvoeding bijvoorbeeld en ben op die manier op een voor mij bevredigende manier van voeren uitgekomen. Hoor om mij heen vaak allerlei problemen die ik bij mijn eigen honden niet zie.

Ook in konijnenvoeding heb ik mij verdiept, gewoon uit interesse en over het resultaat van het voer(en) ben ik zeer tevreden. Ik zet gerust een zak voer terug in het schap als wat op de verpakking staat mij niet aanstaat. Naast interesse in commercieel voer ben ik geïnteresseerd in vers voer en de manier van aanbieden bij konijnen.

Maar voor al die mensen die het niet interesseert; gewoon niet moeilijk doen en vragen in de dierenwinkel! Ieder zijn ding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid, ik ben niet gestopt met SS omdat ik het geld er niet meer aan uit wil geven. Ik vond het gewoon bezopen dat SS in een paar maanden tijd met verschillende prijsstijgingen gewoon het dubbele ging kosten. Dat geeft mij meer het gevoel dat ik de accessoires in de Mercedes van de directeur betaal. Zeker omdat andere voedermerken gelijk bleven in die periode.

Ik denk ook niet dat ons konijn gas kreeg door SS, maar wilde aangeven dat ook met SS een konijntje wat kan mankeren.

Het vergelijk met honden of kattenvoer gaat mijn inziens ook niet helemaal op. Het aandeel brokken is bij de meeste honden en katten hoger, zo niet 100%, vergeleken met het aandeel biks ten op zichtte van de groente en het hooi dat een konijn hoort te krijgen.

@ Bammyflurry; ik ben net als jij ook een ingrediëntenlezer, maar heb helaas moeten constateren dat veel informatie van ingrediënten (bewust!?) worden achter gehouden. Lees maar eens over fructose bijvoorbeeld, maar dit terzijde.

Met andere woorden. Je kan wel een X percentage duidden, maar is dit dan ook 100% opneembaar door het konijn of komt 90% er via de ontlasting weer onverteerd uit? Daarom kies ik voor mijzelf en ook voor mijn konijnen voor een gevarieerd groentendieet, omdat alleen daar de samenstelling en opneembaarheid van bekend is. Van biks kun je dat helaas niet interpreteren aan de hand van de summiere gegevens die op de verpakking staan.

Omdat ik zelf heel bewust omga met mijn voeding (vegetarisch en alleen biologisch) wil ik dat ook voor onze konijnen en wil ik bij de volgende verpakking ook overstappen op biologische biks. Liever een procentje meer of minder eitwitten, dan een promille landbouwgif in de voeding. Ons hooi is al onbespoten/biologisch.

En vragen in de dierenwinkel of aan de (gemiddelde) DA? Ik acht helaas beide niet deskundig genoeg als het gaat om konijnen of konijnenvoeding. Verkopers napraten doen ze, maar konijnenvoedingsdeskundigen zijn het vaak niet. Deskundigheid is sowieso iets wat ontbreekt in veel dierenspeciaalzaken, helaas, hond en kat gaat nog wel, maar andere dieren hebben ze vaak onvoldoende kennis van. Ik heb 10 jaar in een dierenspeciaalzaak gewerkt en ken ook veel conculega's en het is treurig gesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .