Ga naar inhoud

Doen we niet te moeilijk over het merk voer dat we geven?


Norman

Aanbevolen berichten

Ik ben eigenlijk alleen maar SS gaan voeren omdat ik hier op het forum las dat het veel beter voor ze is dan de goedkope biks die ik gaf.

Het is een hap uit m'n salaris want zoveel verdien ik echt niet, maar ik wil gewoon het beste voor m'n meisjes. En als het dan ten koste gaat van iets anders, tjah dan is dat maar zo. Ik bestel t al op de goedkoopste manier, en ik heb bijvoorbeeld ook HFST geprobeerd als goedkoper alternatief, maar dat willen ze niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van groente de samenstelling bekend? Als het ergens varieert in samenstelling door ondergrond en seizoen is het wel in planten naar mijn weten.

en dat niet alles vermeld staat wil toch niet zeggen dat de info die je wel hebt niks waard is?

En de vergelijking met honden en katten vind ik wel terecht. Ook konijnen halen de meeste voedingsstoffen uit de brok, net als katten en honden. Ik geef mijn katten ook wel eens een stukje vlees ofzo als extra, maar de basis blijft brok. Omdat deze wat betreft samenstelling altijd gelijk is. En dat kan bij vlees/hooi/groente nogal sterk wisselen.

en hoe dan ook veranderd dat niet de samenstelling van de brok ;) en als je je verdiept in de samenstellingen weet je ook hoe eb calcium in combinatie met fosfor wordt opgenomen. En het teveel wordt uitgeplast. En dat is in mijn ogen ook net het probleem met een te hoog calcium gehalte. Dat het via de nieren uitgeacheiden wordt en een deel daar achterblijft wat gruis kan veroorzaken. Vezels worden niet opgenomen, die zijn belangrijk voor de darmwerking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mijn opa van 90 al sinds zijn 16 jaar rookt en nergens last van heeft, is het dan gezond? Of iets minder slecht: ik eet al jaren alleen kant en klaar en junkfood, is het dan gezond? ;) er zijn onderzoeken gedaan waar bepaalde uitkomsten van zijn wat beter is. Voldoet een voer daar niet aan, wil dat niet zeggen dat een konijn daar zeker ziek van wordt, maar de kans is wel groter.

Ik wil hier graag de kanttekening bij plaatsen dat er uitgebreide literatuur is over wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van roken en slecht (vooral vet) eten. Ik heb er niet naar gezocht, maar ik denk niet dat er veel onderzoek gedaan is naar het optimale percentage calcium of vezel in een brok voor konijnen. Niet helemaal hetzelfde. Goed voer zal, zoals je zegt, de kans op ellende kunnen verkleinen, maar wat goed dan precies is.... dat weten we volgens mij niet.

De kunst van het napraten: daar ben ik het helemaal mee eens. Iets wordt een keer genoemd en vervolgens is het de waarheid. Vandaar dat een nuancerend topic over voeding helemaal zo gek niet is. Straks gelden er net zulke strenge regels voor vezelpercentage in de brok als voor de huisvesting. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier graag de kanttekening bij plaatsen dat er uitgebreide literatuur is over wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van roken en slecht (vooral vet) eten. Ik heb er niet naar gezocht, maar ik denk niet dat er veel onderzoek gedaan is naar het optimale percentage calcium of vezel in een brok voor konijnen. Niet helemaal hetzelfde. Goed voer zal, zoals je zegt, de kans op ellende kunnen verkleinen, maar wat goed dan precies is.... dat weten we volgens mij niet.

De kunst van het napraten: daar ben ik het helemaal mee eens. Iets wordt een keer genoemd en vervolgens is het de waarheid. Vandaar dat een nuancerend topic over voeding helemaal zo gek niet is. Straks gelden er net zulke strenge regels voor vezelpercentage in de brok als voor de huisvesting. ;)

Inderdaad, voor konijnen is met eenvoudig googlen een echt onafhankelijk onderzoek te vinden over de voedingsbehoeften voor een konijnen.

Laat het duidelijk zijn. Mijn onderbuik zegt dat het voer dat het natuurlijke voer (hooi / groente / kruiden / etc) het meest dicht benaderd goed is. Onderbouwen kan ik het niet.

Als iemand mij een link kan geven naar een onafhankelijk onderzoek waarin de voedselbehoeften van (gedomesticeerde) konijnen in beschreven staan hou ik me zeker aanbevolen. Ik kom namelijk alleen maar gegevens tegen van fabrikanten, dierenorganisaties, winkeliers en nog meer niet per definitie onafhankelijke of deskundige partijen.

Napraten is makkelijk inderdaad, maar ik volg graag mijn eigen koers.

Even een opmerking van algemene aard:

Overigens valt mij op de niet iedereen even goed leest en bovengemiddeld prikkelig reageert. Misschien even 2x lezen en een keer tot tien tellen voor er een reactie gepost word. Laten we het over de inhoud hebben in plaats van je aangevallen voelen of de aanval in zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voeding van mijn honden en konijnen is in die zin te vergelijken, dat ze beiden zoveel mogelijk vers gevoerd worden, dus honden voornamelijk (biologisch) vlees en konijnen zomers gras, (on)kuiden, takken enz en ’s winters groente en altijd veel (biologisch) hooi. Of de gehalten daarin altijd precies kloppen, maar het komt het dichtste bij wat de dieren van oorsprong aten en waar hun darmstelsel op ingesteld is.

Beide krijgen een beperkte aanvulling van brokken. Geen van beide diersoorten wordt door mij op (alleen) brokken gehouden.

De leverancier van mijn hooi heeft ook een biologische konijnenbrok waar ik niet voor kies i.v.m. erg veel granen. Ben benieuwd op welke brok jij uitkomt.

In de hondenwereld wordt de ‘voerstrijd’ trouwens best pittig gestreden. Met name door fokkers en liefhebbers die een bepaald soort voer geven of volgens een bepaald principe voeren (bepaald merk brok, rauw vlees waaronder BARF, KVV enz.). Ook bij de dierenarts gaan de discussies volop! Wat mij betreft vaak erg interessant, ik ben niet star en sta open voor andere inzichten. En van mij hoeft echt niet iedereen dit interessant te vinden hoor!

Vragen over voer (ook hondenvoer) zou ik zelf niet gauw in een dierenwinkel stellen, maar ik lees dat er hier mensen zijn die wel waarde hechten aan het advies in de dierenwinkel, vandaar; ieder zijn ding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat nou echt iedereen commentaar geven op het feit dat ik begonnen ben met mijn voer via een dierenwinkel? Daar komen mijn eerste konijnen zelf ook vandaan. So what? Daar gaat het hier toch niet om?

Inderdaad, so what. Het gaat er niet om waar je je voer koopt, maar meer wat of eigenlijk waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .