Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie de zakken met konijnenvoer?


Aanbevolen berichten

Wij waren altijd lui, dus onze voorraad konijnenvoer (vaak een zak of 3-4 van 3kg) lag altijd op de eerste verdieping in de kamer. Ze eten hier natuurlijk 3kg p/maand, dus minder zakken is helaas niet super handig. De plek is dus niet een goede blijvende plek, dus we zitten te kijken wat we het beste kunnen doen. De zakken zijn geperforeerd, vandaar dat we ze altijd in een verwarmde omgeving wilden hebben. We hebben namelijk anders alleen een onverwarmde schuur (lijkt ons te nat), achter de knieschotten op zolder (ook niet echt stabiele tempartuur), de vliering optillen (ook niet leuk elke maand) of anders toch ergens anders in huis.


Ik vroeg me dus af: waar bewaren jullie de zakken en hoe? Voerton, afgesloten bak, onverwarmd etc.

Misschien doe ik namelijk wel veel te moeilijk en kan ik ze gewoon in de schuur opslaan. Of moet ik toch ergens een betere plek in huis verzinnen.

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgesloten ton binnen in de voorraadkast. Past 1,5 kilo in.

 

Maar ik lees je vraag verkeerd zie ik.. Ik heb voor het hooi een voerton waar 4 kilo hooi in past van de welkoop. Misschien is dat iets en dan wat kleiner?

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Evee zei:

In een afgesloten emmer in de schuur. Ik heb alles van eten in afgesloten emmers en bakken staan. 


Is jouw schuur dan wel geïsoleerd en/of verwarmd? Mijn man is bang voor condensatie.

 

Veel spullen in onze schuur staan in afsluitbare bakken van de IKEA die ook waterdicht zijn. Dat leek mij redelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, bunnyempress zei:


Is jouw schuur dan wel geïsoleerd en/of verwarmd? Mijn man is bang voor condensatie.

 

Veel spullen in onze schuur staan in afsluitbare bakken van de IKEA die ook waterdicht zijn. Dat leek mij redelijk. 

Ja de schuur is geïsoleerd bij ons, het is er niet nat binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Afgesloten ton binnen in de voorraadkast. Past 1,5 kilo in.

 

Maar ik lees je vraag verkeerd zie ik.. Ik heb voor het hooi een voerton waar 4 kilo hooi in past van de welkoop. Misschien is dat iets en dan wat kleiner?


Het hooi hier een hooibaal 🤣. Leuk hè, vraathazen. ❤️.

 

Ik maak de reserve zakken liever niet open. Dan kan ik de houdbaarheidsdatum niet meer goed zien. Die verschilt vaak per zak. Zelfs als we bij elkaar hebben besteld. 

 

Ik ga eens bij de welkoop spieken. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grote melkbus (van de boerderij vroeger) daar bewaar ik kattenvoer in en wat wilgenballen in een plastic zak. Deksel erop en klaar. Dan nog een grote voerton en daar zit de voorraad konijnenvoer in en wat van die aardappelpeerstokjes, zak met bananenschijfjes, zak met Johannesbrood. En dan heb ik nog een voerton voor de gedroogde weegbree. In de ren staat een kleine melkkan, waar ik vroeger melk in haalde en daar zitten de brokjes in en dan kleine voorraaddozen (van die witte met een rood deksel) en daar zit dan Johannesbrood in en in de ander weegbree en in de ander lijnzaadbrokjes. Dat zijn de dagelijkse voerbussen.

Ren en schuur zijn wel eens nat maar dit blijft allemaal droog. Waar het ook staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote bak met deksel waar de open zak 5 kilo Beaphar in gaat. Dichte zak laat ik gewoon ernaast staan. In de tussen kamer waar het altijd koel is.

Elke week gooi ik de Beaphar in een kleinere bak met deksel en die staat in de kamer waar zij zijn.

Hooi mix ik in een grote vuilniszak in de kast in diezelfde kamer. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de brokken ook altijd in afsluitbare plastic bakken in de schuur staan, van ikea, curver, of soortgelijk. Nooit condens gehad. 
 

Het hooi, van een baal, heb ik op het moment weer in een grote bak, zonder deksel, in de schuur staan. Ik heb het hooi ook een tijd in een mega plastic bak, met deksel, in de ren gehad. Een bak van 130 liter, van ikea. De konijnen konden er dan bovenop, op het deksel, zitten en ik had het hooi meteen bij de hand voor de hooiruif (het geeft altijd zo’n troep als je met een pluk hooi loopt 😲). Dat werkte ook fijn. Soms zette ik zelfs een kleiner afsluitbaar bakje met brokken ín die afgesloten hooibalen. Maar op een gegeven moment is het hooi toch weer in de schuur beland, je verandert wel eens wat in de ren.

 

Misschien haal ik het hooi binnenkort toch weer naar de ren. Maar bij hooi vraag ik me wel af of het beter is om het open te bewaren en niet in een afgesloten bak. Zeker omdat ik het van een baal heb, dat is denk ik toch minder écht droog. Iets van luchtcirculatie lijkt me dan beter.

 

@bunnyempress een tegenvraag: hoe bewaar jij je baal hooi?

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze hooibaal is een baal voor de geiten (dus kleiner dan een standaard voor de paarden). Hij zit een grote verrijdbare bak, die van boven open is.

Zo kunnen we goed beoordelen of er geen schimmel of iets ontstaat en dat gaat tot nu toe altijd goed. Mijn man gaat altijd met hun toiletbak naar de schuur, om nieuwe houtkorrels  erin te scheppen. Dan schept ie er hooi op voor ze. Een gedeelte laat hij erin liggen en een gedeelte gaat de hooiruif in. Hij neemt het ook vaak mee in de wilgentunnel, hun favoriete manier om te eten. We hebben 3 toiletbakken, dus hij wisselt vaak  met 1, dan gaat hij daarna de andere halen. En eentje blijft dan achter in de schuur. Omdat Lodewijk altijd moet plassen als hij gaat opruimen. 🙃. Liever extra lopen dan weer een plasje ergens opruimen.

 

Dank voor alle antwoorden @Lappie2 @To van de Veluwe @bobbyonthefloor. Ik denk dat we anders het eens gaan proberen met 1 zak in de schuur, kijken wat het doet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit ergens een groot koffieblik gescoord. Denk dat er zo'n vijf kilo in past. Die staat in het (niet-geïsoleerde) schuurtje. Bevalt prima. Ik koop tegenwoordig een 8 kilo zak. Wat niet in het blik past laat ik in de afgesloten zak in onze garage staan. Zodra het blik leeg genoeg is, gaat de rest erin. Het blijft mooi droog en knapperig.

Het hooi koop ik in plastic zakken van 140 liter, die ook in het schuurtje staan. Eerder deed ik het wel in bakken maar het is eigenlijk niet nodig. Als het heel warm is scheur ik de zak wat verder open. In de zomer gaat het in een afgesloten plastic bak juist broeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .