Ga naar inhoud

Konijn & vakantie


Aanbevolen berichten

De één zegt dat je een konijn niet mee kan nemen naar een vakantieadres (pak hem beet max uur van woonadres).
En de ander zegt weer dat het juist beter is om je konijn mee te nemen omdat het minder stress zou zijn dan oppas aan huis / konijnenpension.
Even in de veronderstelling nemen dat het konijntje van heel jonge leeftijd dan mee zou gaan. 
 
Wie heeft ervaringen met wel of niet mee op vakantie gaan? 
 
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring. Wel weet ik dat je een kat bijv. beter thuis kunt laten met iemand die dat dier verzorgt dan in een pension doen. Dat is mij zelfs afgeraden indertijd door een pension. Een hond is anders. Van een konijn weten we dat het stressgevoelige dieren zijn. Het zal ook afhangen van je konijn. Geen konijn is hetzelfde. Maar tijdens een vakantie zal je ze nooit de ruimte kunnen geven die je ze thuis hopelijk geeft. Bij een vakantiehuis/camping moet je iets afzetten. Geen gaas in de grond waardoor ze kunnen ontsnappen en in een huisje zal je ze niet los kunnen laten lopen. Dus m.i. is thuis laten - met iemand die er verstand van heeft en die ze verzorgt- het beste.

Je zou ook nog een camera kunnen plaatsen zodat je op afstand meekijkt en eventueel de verzorger extra in kan schakelen bij onheil.

Tja en een goed pension is ook een mogelijkheid maar bij mij zou dat pas keuze 2 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het jaren geleden wel eens gedaan, konijnen mee nemen op vakantie in een huisje.

 

Het was echt geen succes en heel veel stress en gedoe. Het vervoer, gek territorium daar, je krijgt als je niet oppast rangorde strijd en/of heel veel onzindelijkheid. Als ze van de stress niet fit zijn moet je daar een dierenarts zoeken en is je vakantie opeens een zorgvakantie voor de konijnen. 

 

Ik zou het afraden en oppas aan huis regelen. Als dat niet lukt zou ik  voor pension gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Lap ging vanaf dag 1 overal mee naar toe. Eerst met kooi en al in de auto, daarna open reiskooi op de achterbank. Nooit een probleem geweest.

 

Maar met deze 2 zou ik dat nooit doen. Heel ander karakter en te veel stress. Nu ben ik al druk aan het plannen voor Juni. Gaan 4 dagen weg (eerste keer sinds 2 jaar of zo) en pas na1 volle dag komt iemand oppassen. Dus ik zoek naar iets wat om de paar uur eten geeft. Kan geen volle bak geven want dan zit leeuw met 💩. all you can eat buffet is dus geen optie in dit geval.🙈

 

Ben het volledig eens met Evee en To. Vooral nu we deze 2 boeven hebben. 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt zo te horen deels aan het karakter te liggen, maar niet echt een succes. 
Ik ken natuurlijk wel mensen die eten zouden kunnen geven op vaste tijden.
Maar het is natuurlijk ook belangrijk dat je iemand hebt die met hen speelt. 

Komen we bij het verhaal van @Lappie2:
Bestaat zoiets? Dat je bv zelf de voeding kan regelen en dat iemand anders dan kan komen spelen op tijden dat het uitkomt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Forsa zei:

Lijkt zo te horen deels aan het karakter te liggen, maar niet echt een succes. 
Ik ken natuurlijk wel mensen die eten zouden kunnen geven op vaste tijden.
Maar het is natuurlijk ook belangrijk dat je iemand hebt die met hen speelt. 

Komen we bij het verhaal van @Lappie2:
Bestaat zoiets? Dat je bv zelf de voeding kan regelen en dat iemand anders dan kan komen spelen op tijden dat het uitkomt. 

Ik heb er een paar gezien die draaien op vaste tijden en ook een grote die om de zoveel tijd de juiste hoeveelheid brokken eruit gooit. Ik zoek iets op batterijen natuurlijk🤪

 

Ik denk dat dat wel kan, maar ik heb binnen konijnen. Weet niet of die dingen ook voor buiten kan....

En natuurlijk is het heel belangrijk dat diegene die dan aandacht geeft ook het voer bij houd en hooi en vers water bij vult. 

Het is allemaal niet zo makkelijk hoor🙄

Met 2 konijnen is spelen met ons "reuzen" niet het belangrijkste natuurlijk. Belangrijkste is dat ze op tijd eten, vers water en hooi hebben en toilet verschoont wordt. En als er iets is de verzorgers direct aan de bel trekken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Lappie2 zei:

Het is allemaal niet zo makkelijk hoor

 

Daarom juist. 
Ik ken natuurlijk wel mensen die ik een sleutel kan geven, maar het moet ook vertrouwd voelen. 

Als ik mijn vrijgezellen broer vraag die hier een paar straten verderop woont, nooit thuis is en nul met beesten heeft is hij natuurlijk niet de oplossing. Hij is dus iemand die wel eens een blik kan werpen en als er wat is mij kan contacten. Maar vraag hem niet om eten af te meten etc. 

Over welke automatische bakken heb je het?
Of een woord dat ik zelf kan google 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn diverse voerbakken op timer, maar ik zou daar zelf niet op durven vertrouwen. Voldoende hooi zodat ze dat kunnen eten en toch die menselijke controle vind ik echt wel heel belangrijk.

 

Tijdens mijn laatste vakantie belde mijn oppas de laatste avond van de vakantie ook dat één van de konijnen geen groenvoer at, blij dat ze belde, want daardoor kon ik mijn ouders inseinen om stand-by te staan voor het geval ze 's ochtends naar de dierenarts zouden moeten. Er is cameratoezicht, dus ik heb de boel in de gaten gehouden 's nachts. Nou liep dat goed af, ging het konijn weer eten en was dierenartsbezoek niet nodig. Maar als ik zelf pas eind middag de volgende dag thuis zou zijn gekomen en het was foute boel, dan was er ook niets meer aan te redden geweest.

 

Wat ik er mee wil zeggen is zelfs als het eten er staat, is toezicht echt nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een super goede vakantieopvang. Ze hebben wel minder ruimte, maar ze krijgen wel veel aandacht.

Logisch ook, want onze konijnen hebben fans. 🥰. Krijg altijd lieve filmpjes en foto's. Ze zijn onwijs tam en nieuwsgierig en daar dus ook.

Eerste keer dat ze kwam keek ze me een beetje meewarig aan toen ik zei dat ze van aandacht en knuffelen houden. Maar goed, dat zag ze zelf ook snel genoeg.

Ze hebben dierenartsen op het terrein rondlopen (ze hebben paarden & konijnenopvang) en dat vind ik ook een fijn idee. En een konijnkundige dierenarts op 20 mins afstand.

 

We betalen €70 per week voor ze samen, dus ik vind het ook echt het geld niet. Enige probleem is dat ik ze liever nog meer ruimte geef, maar dat kan helaas niet.

Weinig grote plekken mogelijk in de randstad. Konijnen vinden het daar ook prima, al zijn ze blijer thuis.

 

Straks gaan ze weer een weekje daarheen, dan kunnen wij makkelijk in de tuin werken. We mochten zelfs omzetten naar andere data, omdat ze trouwe vakantiegangers zijn 🙂 en natuurlijk onwijs leuk. Hihi.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, bunnyempress zei:

Wij hebben een super goede vakantieopvang. Ze hebben wel minder ruimte, maar ze krijgen wel veel aandacht.

Logisch ook, want onze konijnen hebben fans. 🥰. Krijg altijd lieve filmpjes en foto's. Ze zijn onwijs tam en nieuwsgierig en daar dus ook.

Eerste keer dat ze kwam keek ze me een beetje meewarig aan toen ik zei dat ze van aandacht en knuffelen houden. Maar goed, dat zag ze zelf ook snel genoeg.

Ze hebben dierenartsen op het terrein rondlopen (ze hebben paarden & konijnenopvang) en dat vind ik ook een fijn idee. En een konijnkundige dierenarts op 20 mins afstand.

 

We betalen €70 per week voor ze samen, dus ik vind het ook echt het geld niet. Enige probleem is dat ik ze liever nog meer ruimte geef, maar dat kan helaas niet.

Weinig grote plekken mogelijk in de randstad. Konijnen vinden het daar ook prima, al zijn ze blijer thuis.

 

Straks gaan ze weer een weekje daarheen, dan kunnen wij makkelijk in de tuin werken. We mochten zelfs omzetten naar andere data, omdat ze trouwe vakantiegangers zijn 🙂 en natuurlijk onwijs leuk. Hihi.

 

Wat fijn 🥰

Dat is hier helaas niet. Ja waarschijnlijk op 3 a 4 uur afstand🤪

 

@Evee in ons geval gaat het maar om een dag. We vertrekken rond een uur of 5 en om 17 uur is de oppas er dag en nacht tot we terug zijn. Dus zo.n voer ding is dan denk ik wel ideaal tussen die tijd. Voor langer zou ik het nooit doen zonder oppas. 

 

@Forsa idd googlen 😉voerbak met timer voor kat en hond bijvoorbeeld.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt me wat te binnen:

Als ik een konijn bij mijn ouders in de tuin zet (25 min rijden) gedurende een vakantieperiode. Kan dat wel? 
Die zijn nl wel gek op dieren. Op en neer steeds rijden is voor hen lastiger ivm de leeftijd, maar aan genoeg aandacht dan geen tekort 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Forsa zei:

Valt me wat te binnen:

Als ik een konijn bij mijn ouders in de tuin zet (25 min rijden) gedurende een vakantieperiode. Kan dat wel? 
Die zijn nl wel gek op dieren. Op en neer steeds rijden is voor hen lastiger ivm de leeftijd, maar aan genoeg aandacht dan geen tekort 🙂

Dat is vergelijkbaar met naar een vakantieopvang brengen, dus als dat voor jou gevoel de optie met de beste zorg & controle is, zou dat zeker een goede keuze zijn. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad.
Klinkt gek, maar ik wil over zoiets nagedacht hebben voor er hier een konijntje rond loopt. 
Sorry voor de vele vragen daarom. Ben niet aan het uithoren maar mezelf aan het verdiepen 🙂 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de ideale optie is om iemand aan huis te hebben die voor de dieren zorgt, mits die persoon er genoeg verstand van heeft en 2x per dag kan komen. Dat is voor de dieren het prettigst, dan kunnen ze in hun vertrouwde omgeving blijven.

Een andere goede optie is naar een pension/vakantieopvang brengen. Voor de dieren wel meer stress want nieuwe omgeving, maar dan worden ze in ieder geval goed verzorgd met veel kunde.

 

Meenemen op vakantie zou ik zelf eigenlijk nooit overwegen. Het is voor de dieren niet prettig want nieuwe omgeving en waarschijnlijk veel minder ruimte. Voor jezelf ook niet prettig, want je hebt veel meer zorgen op vakantie. Stel dat ze door de verandering opnieuw de rangorde moeten bepalen of stoppen met eten, dan ga je zelf ook niet fijn een hele dag op pad. Bij een pension kan dat ook gebeuren, maar dan is er in ieder geval genoeg toezicht. En stel dat je ergens op een vakantiepark in the middle of nowhere zit, en je moet met spoed naar een dierenarts, lijkt me gewoon heel vervelend allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Forsa zei:

Inderdaad.
Klinkt gek, maar ik wil over zoiets nagedacht hebben voor er hier een konijntje rond loopt. 
Sorry voor de vele vragen daarom. Ben niet aan het uithoren maar mezelf aan het verdiepen 🙂 

 

Veel beter om je van te voren te verdiepen dan daarna opeens een probleem te krijgen. 👍. Vraag maar raak!

Wij zijn een twee keer langsgekomen voor de adoptie en vakantieopvang was nr. 3 op mijn vragenlijstje.

Gelijk goede plekjes aangeraden gekregen van de vrijwilligerster én weten dat het geregeld zou zijn.

Wij hadden een huwelijk in het buitenland 5 maanden na de uiteindelijk adoptie, dus we wilden ook zeker weten dat ze ergens goed terecht zouden komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Forsa zei:

Inderdaad.
Klinkt gek, maar ik wil over zoiets nagedacht hebben voor er hier een konijntje rond loopt. 
Sorry voor de vele vragen daarom. Ben niet aan het uithoren maar mezelf aan het verdiepen 🙂 

Dat vinden wij helemaal niet erg hoor! Fijn dat je je vooraf verdiept en ervaringen vraagt aan anderen 🙂

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Forsa zei:

Als ik een konijn bij mijn ouders in de tuin zet (25 min rijden) gedurende een vakantieperiode. Kan dat wel? 
Die zijn nl wel gek op dieren. Op en neer steeds rijden is voor hen lastiger ivm de leeftijd, maar aan genoeg aandacht dan geen tekort 🙂

Je ouders ophalen en bij jullie laten slapen, is toch ook een optie?

 

 

Maar het doet me allemaal wat denken aan de huid verkopen terwijl de beer nog niet geschoten is. 😉 

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Je ouders ophalen en bij jullie laten slapen, is toch ook een optie?

 

Ook een optie

 

15 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Maar het doet me allemaal wat denken aan de huid verkopen terwijl de beer nog niet geschoten is

 

Nee, wel hardop denken en oriënteren. 

Het is een weg zoeken naar Rome en soms is dat 1 maar soms ook 2 geloof ik in (met alles). 

Dit is een forum met kennis merk ik en daar probeer ik gebruik van te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Forsa zei:

Dit is een forum met kennis merk ik en daar probeer ik gebruik van te maken. 

Vooral doen!

 

Konijnen zijn kwetsbare dieren, hun spijsverteringsstelsel is erg gevoelig, en konijnen hebben snel kast van stress. Een konijn dat 24 uur niet eet, gaat hoogstwaarschijnlijk dood, daarom is het belangrijk dat er in elk geval twee keer per dag iemand komt kijken. Niet alleen om eten te geven, maar ook om naar hun gedrag te kijken. Bijvoorbeeld stil in een hoekje zitten, of niet op het eten af komen rennen is een teken dat het niet goed gaat. Als ik er niet ben komt mijn ex-man twee keer per dag. Hij kent ze goed en blijft ook altijd kijken of ze wel eten. Soms is het een keertje een buurman, maar die krijgt uitgebreide instructies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Forsa zei:

Dit is een forum met kennis merk ik en daar probeer ik gebruik van te maken. 

 

Lees nu dit topic maar ik heb op een andere topic gereageerd dat het juist fijn is dat jij zo nieuwsgierig bent en je goed verdiept in het welzijn van de konijnen.

 

Mijn konijnen gaan naar een pension. Ze heeft alleen maar konijnen. Ik heb daar Floor en Meike vandaan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn afgelopen jaar naar een konijnenopvang/pension in de buurt geweest. Dat is goed bevallen. Houdt wel rekening bij pensions dat je tijdig moet reserveren. De pensionhoudster in Spijk vertelde me dat je in januari al moet reserveren als je in juli/augustus op vakantie wilt gaan. Wij gaan in juni maar ik moet nu wel onze al gaan plannen voor de zekerheid.

 

2 jaar terug toen we ze net hadden kwam mijn moeder 2 keer per dag langs. Maar ik heb nu een uitgebreider verzorg schema dus dan is zo'n pension de ideale uitkomst. Kon hun brokken, gedroogde kruiden, groente en een appeltak meenemen en dat werd netjes op tijd gevoerd. Enige verschil was dat ze dan de groenten 's middags kregen ipv vroeg in de avond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .