Ga naar inhoud

Gaat de herkoppeling goed?


Aanbevolen berichten

Ondertussen 3 weken geleden heb ik mijn rammetje Milo laten castreren, hierdoor heeft hij een hele poos apart moeten zitten van mijn voedster Milly. Gisteren ben ik begonnen met de herkoppeling, ik heb ze in een neutrale ruimte gezet. In eerste instantie werd er wel wat gejaagd er zijn een paar plukjes haar in het rond gevlogen, maar de grootste onrust was na 5 minuten alweer over. Ook werd Milo (met lichtelijke tegenzin) wel wat gewassen door Milly, en heb ik ze langs elkaar zien liggen. Hierdoor had ik de keuze gemaakt om ze vannacht samen in de neutrale ruimte te laten, in de hoop dat ze deze ochtend nog wat closer zouden zijn.

 

Deze ochtend ben ik weer even bij ze gaan zitten en op zich oogt alles redelijk rustig, er word (bijna) niet meer gejaagd, en ze eten normaal. Echter voel ik wel een grote afstand tussen de 2. Het lijkt dat Milly erg nieuwsgierig is naar Milo en hem graag wil wassen, echter wanneer ze dit probeert rent Milo vrijwel meteen weg zo gauw ze in de buurt komt, of hij staat het een paar seconden toe en stampt dan en rent dan alsnog weg. 

 

Het lijkt dus alsof Milo erg angstig is voor Milly, terwijl Milly alleen maar nieuwsgierig is en hem graag wil wassen. Milo trekt zich het liefste terug in het hoekje dat het verste vandaan is van Milly. 

 

Nu is mijn vraag of dat dit normaal is voor een herkoppeling, en of dat dit een teken in de richting van een succesvolle herkoppeling is? Ik heb goede hoop dat ze snel weer wat closer worden, maar Milo ziet er wel erg angstig uit, hij lijkt het wassen deze ochtend ook wel minder leuk te vinden dan gisteren. Maar verder is er zeker geen grote onrust/gevechten of dergelijke. Ook konden ze vanochtend wel gewoon neus aan neus brokjes eten. 

 

Is het verstandig om ze nog een poosje in de neutrale ruimte te houden? of kan ik rustig aan naar het definitieve verblijf overschakelen? (dat is freeroam in mijn gehele studio, waar Milly de afgelopen maanden zelf heeft doorgebracht). 

 

(Ik realiseer me dat ik niet op de ideale methode aan konijntjes ben begonnen, door 2 jonge konijntjes te nemen, echter is het nu eenmaal niet anders en wil ik er graag het beste van maken, ik heb goede hoop dat ze toch een succesvol koppeltje kunnen worden😅)

aangepast door CindyK
spelfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker op neutraal houden, je hebt geen stabiel koppel nog, als ik dit verhaal zo lees, meerdere weken in de koppelren houden.

 

Soms is likken van het andere konijnen ook een vorm van dominantie tonen, het kan zijn dat Milo dat dus niet zo ziet zitten. Als ik je verhaal zo lees dan denk ik, laat Milo eerst maar eens ontdooien en kijken wat er dan gebeurt. Mijn vermoeden is dat het uitzoeken van de rangorde nog echt moet gaan beginnen.

 

Hoe groot is het verblijf nu waar je in koppelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Zeker op neutraal houden, je hebt geen stabiel koppel nog, als ik dit verhaal zo lees, meerdere weken in de koppelren houden.

 

Soms is likken van het andere konijnen ook een vorm van dominantie tonen, het kan zijn dat Milo dat dus niet zo ziet zitten. Als ik je verhaal zo lees dan denk ik, laat Milo eerst maar eens ontdooien en kijken wat er dan gebeurt. Mijn vermoeden is dat het uitzoeken van de rangorde nog echt moet gaan beginnen.

 

Hoe groot is het verblijf nu waar je in koppelt?

 

Ahh interessant! Ik ben benieuwd wanneer de rangorde bepaald gaat worden, voor nu is het vooral nog elkaar ontlopen en negeren. Hopelijk doen ze dat een beetje rustig aan 🙈

 

Ik heb ze momenteel in de gang zitten, daar waren ze beide nog nooit geweest. Ik gok dat dat 5 à 6 vierkante meter is, zou dat te groot zijn voor het koppelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt niet gek voor een koppeling. Het kan nog alle kanten op als de rangordebepaling eenmaal begint, maar dit is zeker geen abnormaal gedrag in een koppeling. Dit heeft gewoon tijd en van jouw kant geduld nodig.

Als je merkt dat hij veel blijft schuilen, dan zou je na een paar dagen ook wat schuilmogelijkheden weg kunnen halen zodat je zorgt voor wat meer ruimte voor interactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update😊: Het lijkt vooruit te gaan, gisteren op de camera gezien dat Milly Milo maarliefst 20 minuten heeft zitten wassen, ze hebben zelfs eventjes zij aan zij liggen slapen. Verder merk ik dat Milo iets minder angstig begint te worden en dat hij dus makkelijker bij Milly in de buurt komt. Verder zijn er nog wel wat momenten dat Milly 1 of 2 rondjes achter Milo aan jaagt, maar dat stopt dan ook snel weer. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze weer even een update 😊

 

Morgen zitten ze alweer een week samen op neutraal terrein en de herkoppeling lijkt in mijn ogen erg goed te gaan! Milo is ondertussen wat minder angstig, ze liggen lekker zij aan zij te slapen en er worden wederzijdse likjes/wasbeurtjes uitgedeeld. 

 

Wel zie ik Milly nog een paar rondjes achter Milo aan rennen als ik ze eten ga geven, dit vooral wanneer ze in de gaten hebben dat ik het eten aan het klaarmaken ben, maar dit is dan meteen weer over zo gauw ze beiden lekker aan het eten zijn. 

 

Denken dat jullie dat dit een goed genoege basis is om rustig aan naar het eindverblijf (mijn gehele studio) over te gaan? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een moppies zo samen. Zo schattig 🥰.

 

Ik zou het zeker 2 weken geven en dan langzaam  meer ruimte geven. Liever stabiel en meer ruimte,  dan te snel en teveel willen.
Dat is erg stressvol voor konijnen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt super. Dat achter elkaar rennen rond etenstijd gebeurt vaak, ook bij koppels die al langer samen zijn. Zolang het alleen bij rennen blijft, en het niet overgaat in rijden om dominantie aan te geven op dat moment, of knorren, ofzo, dan zou ik me er geen zorgen over maken. Als verder alles rustig is, rangorde bepaald lijkt, en ze veel bij elkaar in de buurt zijn, dan zou ik het wel aandurven om de overstap van neutraal terrein naar eigen verblijf te maken op een dag dat je er zelf veel tijd voor hebt.

 

Maar van neutraal terrein meteen naar een hele studio, dat is een te grote stap. Je moet echt eerst beginnen met een afgezette ruimte van ong. 4 m2. En ook daar zou ik ze bijvoorbeeld een maand laten voor je ze onder toezicht een keer door de rest van het apartement laat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Dit doen ze bij mij standaard maar hoort er volgens mij gewoon bij. Altijd de ram achter de voedster aan: je zult eens iets lekkers eerder krijgen dan ik......

Hier exact hetzelfde. Bobby is echt gefixeerd op eten en zodra ik eraan kom rent hij standaard achter Meike aan om vervolgens wel tegen elkaar aan te eten.

 

Klink goed tot zover. Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, happy211 zei:

Dit klinkt super. Dat achter elkaar rennen rond etenstijd gebeurt vaak, ook bij koppels die al langer samen zijn. Zolang het alleen bij rennen blijft, en het niet overgaat in rijden om dominantie aan te geven op dat moment, of knorren, ofzo, dan zou ik me er geen zorgen over maken. Als verder alles rustig is, rangorde bepaald lijkt, en ze veel bij elkaar in de buurt zijn, dan zou ik het wel aandurven om de overstap van neutraal terrein naar eigen verblijf te maken op een dag dat je er zelf veel tijd voor hebt.

 

Maar van neutraal terrein meteen naar een hele studio, dat is een te grote stap. Je moet echt eerst beginnen met een afgezette ruimte van ong. 4 m2. En ook daar zou ik ze bijvoorbeeld een maand laten voor je ze onder toezicht een keer door de rest van het apartement laat. 

 

Verder lijkt zeker alles rustig, ook geen gekke dingen zoals rijden of knorren etc wanneer ik ga voeren. 

 

Goede tip om ze langzaam aan mijn studio te laten wennen, ik denk dat ik ze voor de zekerheid zoals @bunnyempress ook voorstelde nog een weekje op neutraal terrein laat en daarna langzaam overga naar mijn hele studio. 

 

2 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Hier exact hetzelfde. Bobby is echt gefixeerd op eten en zodra ik eraan kom rent hij standaard achter Meike aan om vervolgens wel tegen elkaar aan te eten.

 

Hier hetzelfde indd, eerst achter elkaar aan rennen en daarna zitten ze gezellig samen neus aan neus te eten haha. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@CindyK Ik ben altijd erg voorzichtig. Er is geen aggressie, dus in principe zou je al verder kunnen. Maar omdat je in het begin signaleerde dat Milo zo angstig was, vroeg ik me af of meer ruimte dat niet weer zou opwekken. Als ze meer verbonden zijn, dan zie je vaak dat ze zich aan elkaar kunnen optrekken. Dan gaat de nieuwsgierige eerst en hobbelt het wat angstigere konijn er dan vaak achter aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

@CindyK Ik ben altijd erg voorzichtig. Er is geen aggressie, dus in principe zou je al verder kunnen. Maar omdat je in het begin signaleerde dat Milo zo angstig was, vroeg ik me af of meer ruimte dat niet weer zou opwekken. Als ze meer verbonden zijn, dan zie je vaak dat ze zich aan elkaar kunnen optrekken. Dan gaat de nieuwsgierige eerst en hobbelt het wat angstigere konijn er dan vaak achter aan.

 

Ik snap je helemaal, beter te voorzichtig dan te snel. Het is verder wel een ruimte die ze beide al goed kennen, en waar ze voorheen ook als koppeltje samen hebben gezeten. Ik heb goede hoop dat dat het allemaal wat minder spannend maakt voor Milo. (Maar misschien heb ik het verkeerd en werkt dit niet zo bij konijnen). Ik ga het in ieder geval rustig aan doen allemaal.

 

Milo is verder indd wel een stuk minder angstig, hij durft ondertussen zelfs al naar Milly toe te gaan om om een likje te vragen, die hij dan vaak ook krijgt 😊 Als Milly veel energie heeft en ze rondjes aan het rennen is (of als ze gefrustreerd is omdat ze nu in de ren zit en daardoor druk is) dan vindt hij het nog wel een beetje spannend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .