Ga naar inhoud

Wat te doen? Konijn met artrose en mogelijk ook EC


Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Kolino zei:

Even over de pijnstillers: Het betekent dat je konijn dus 1mg per kg per dag krijgt. Dat is de normale dosis, alleen bij artrose wordt deze vaak verhoogd. Dat is voor jouw konijn dus nog een optie, maar gezien het rare eten neig ik naar injectie of toevoegen van maagbeschermers.

 

Uiteraard moet je naar de kwaliteit van leven gaan kijken, maar er is ruimte voor verhogen van pijnbestrijding of het toevoegen van extra pijnstillende middelen, waarom gebeurt dat dan niet? Als het alternatief opgeven is dan maakt het ook niet zoveel meer uit wat je inzet (als in "de dood of de gladiolen") in deze situatie.

 

Ik zou voor een week of 2 omeprazol erbij willen zien, met een verhoging van de pijnstilling (een verdubbeling is acceptabel). Niet omdat de dierenarts het verkeerd ziet, maar om uit te sluiten of het spijsverteringskanaal niet gewoon geïrriteerd is geraakt door de medicatie. Dat zou afvallen (niet goed op kunnen nemen van voedingsmiddelen) ook kunnen verklaren. Door het verhogen van de pijnstilling kun je ook nagaan of pijn de oorzaak is.

 

EC kan er inderdaad bij gekomen zijn, daarvoor behandelen is echt niet gek. Dat zou ik ook doen.

 

Ik zie het wel somber in op de lange termijn, maar ik denk dat je NU palliatief nog wel het een en ander kunt. Of in ieder geval een aantal weken kunt kijken of je daarmee een leefbare situatie kunt maken, als dat niet lukt moet je niet te lang doorgaan.


Dankje voor de tips! Ik ga nu niet terug naar de dierenarts met haar, want dat is de zoveelste keer en echt stressy voor haar.. dus de omeprazol ga ik dan niet meekrijgen. Maar ik kan wel zelf de metacam iets verhogen. Dus ik zou 2 mg per kg per dag mogen doen? (Dit is dus verdeeld over twee keer, neem ik aan?)

 

Ik ga zeker niet meer te lang door. Zeg ik met pijn in mijn hart, maarja, het zou nu binnen twee weken íets beter moeten gaan (dat ze zelf weer wat gaat eten) en binnen een maand toch zeker grotendeels. Als dat niet gebeurt, dan zal ik haar helaas moeten laten inslapen ❤️

aangepast door elliebel
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Lienappelsien zei:

Antibiotica kan inderdaad invloed hebben op het eten, dat zie je bij mensen soms ook. Wie weet komt haar eetlust weer wat terug nu je stopt met de antibiotica. Maar voordat ze antibiotica kreeg at ze toch al slecht? Want je geeft aan dat je haar al 6 weken aan het dwangvoeren bent. 
 

Je doet er alles aan! Nu kijken of de behandeling tegen EC effect heeft. 
 

Misschien een gekke vraag, maar let je er ook op wat voor plantjes ze in de tuin eet? Omdat je zegt dat ze overdag in de tuin vrolijk is en lekker van de plantjes eet en ze ‘s avonds gek zit en pijn heeft, moest ik daar opeens aan denken. 


Klopt, ze eet haar brokjes al zo’n zes weken niet meer. Maar een berg groenten, kruiden, hooi, stro bleef ze wel goed eten. Tot ze daar ook mee stopte een paar dagen geleden. Dus ik dwangvoerde bij. Maar nu is het volledig dwangvoer. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de dierenarts gewoon belt en de situatie uitlegt denk ik niet dat je konijn hiervoor op het spreekuur hoeft te komen. Zonder overleg de dosis verhogen zou ik sowieso niet doen. Hetzelfde geldt voor het vragen van een maagbeschermer, de dierenarts heeft het konijn pas gezien, die kan echt de inschatting nog wel maken of dit een optie is. 

 

Hoe hoger je de pijnstiller doet hoe meer last zij van haar maag, is mijn vermoeden. Daarom geef ik ook het advies van een maagbeschermer. Mijn advies, bellen en vragen. In de literatuur hebben ze het over 1,5 mg per kg tegenwoordig geloof ik en dat kun je tijdelijk naar 2mg doen. Maar doe dat alsjeblieft niet zelfstandig, je weet niet wat voor uitwerking het op de maag heeft.

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino was idd geen goed idee hehe. Ik had dan sowieso alsnog de dierenarts gebeld vandaag, had ik in gedachte. For the record en geruststelling: ik heb niets zelfstandig gedaan in geen enkele situatie, in geen enkel jaar dat ik konijnen heb. 

Mijn dierenarts geeft trouwens niets mee zonder haar opnieuw te zien, tenzij het geen heftig medicijn is. Bijv darmstimulatiemedicijnen mag alleen als hij haar heeft gezien. Dat zijn de richtlijnen. Zelfs een verhoging van metacam betwijfel ik of ze dat toezeggen zonder zien. Ondanks dat ik daar echt heel veel ben geweest, alle medewerkers me kennen 🫣 en het dossier zeer uitgebreid is. Maar dat is ook zijn goed recht. Dat zorgt wel dat ik nu niet weer meteen met mijn konijn langsga (dinsdag en vrijdag nog samen geweest). 
 

Er is wel nieuws. Ik zet hieronder even een update. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPDATE - 

@Lienappelsien heeft misschien het leven van mijn konijn gered. Ze vroeg gisteravond in dit gesprek welke plantjes mijn konijn eet. Omdat ze overdag vrolijk in de tuin rondhupt en eet en in de avond zo gek zit, pijn heeft. En niet eet.
 

Wij zijn drie maanden geleden verhuisd. Ineens kreeg mijn konijn een tuin, waar ze dolgelukkig in is. Wij hadden hiervoor geen tuin, dus ik was vooral mega blij voor haar, ze loopt zoveel mogelijk los. En toen las ik gister over de plantjes en dacht: dat zal wel niet, maar ik ga het toch checken. Zie ik tot mijn grote schrik dat wij een hele grote plant hebben, waar zij continue van eet, die giftig is! 😱😱😱😱😱😱

De hortensia. ZO dom van mij! En álles is gecheckt met de dierenarts, behalve mijn planten. Dat hebben we niet besproken. 

 

Ineens las ik de symptomen in de avond. Niet meer eten, buikpijn, zwaar ademen, snelle hartslag, niet goed reageren voor een tijdje. Twee avonden dacht ik deze week: ze gaat nu overlijden. Daarom ging ik opnieuw dus vrijdag, en zei: dit gaat niet meer. 
Het was dus vergiftiging 😱
 

Dierenarts gebeld vanochtend. Die belden het vergiftigingscentrum. Ze gaven aan dat alle symtpomen idd kunnen passen bij een vergiftiging. Zij verwachtten dat mijn konijn nu een chronische vergiftiging heeft. Heb actieve kool mee voor twee dagen, dat bindt het gif samen. Langer hoeft niet.

Nu is het wel zo dat de eerste keer stoppen met eten in het oude huis was, met haar poot en artrose. Dus dat is er sowieso. Maar de tweede periode stoppen met eten, en derde zijn helaas allebei in het nieuwe huis geweest. Dus dat kan heel goed allebei van die plant zijn…. 

Hoe gek ook. Ik ben heel opgelucht dat er een oorzaak is. Nu kunnen we het aanpakken. Ze woog vanochtend nog maar 2,19, dus dat is schrikbarend laag voor haar doen. Maar geef nu echt veel dwangvoer om de drie uur, ze was nu 2,26 om half zes. Nu op gewicht brengen, even niet in de tuin (maar los in de schuur), maag tot rust brengen. Ze heeft wat loof gepakt. Ik zou ergens verwachten, als dit het is, dat ze in de loop van de komende 2-3 dagen weer wat gaat eten 🤞🤞🤞.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Wat te doen? Konijn met artrose en mogelijk ook EC
Op 24-2-2024 om 20:24, elliebel zei:

Mijn dierenarts geeft trouwens niets mee zonder haar opnieuw te zien, tenzij het geen heftig medicijn is. Bijv darmstimulatiemedicijnen mag alleen als hij haar heeft gezien. Dat zijn de richtlijnen. Zelfs een verhoging van metacam betwijfel ik of ze dat toezeggen zonder zien. 

 

Metacam is ook geen echt heftig medicijn hoor. Het is vergelijkbaar met ibuprofen voor mensen. Daarvan zijn de lage doseringen ook gewoon in de vrije verkoop. De hogere doseringen gaan wel op recept. Het is dus geen enorm zware verslavende pijnstiller ofzo. De meeste dierenartsen hebben er weinig moeite mee om het mee te geven als ze in ieder geval maar wel een konijn dat het ook daadwerkelijk nodig heeft/ had ingeschreven hebben staan. Het is iets wat veel konijnenbaasjes meevragen voor in de EHBO doos, voor spoedgevallen. En mijn ervaring is dat de meeste dierenartsen daar niet echt moeilijk over doen. 

Doseringen verhogen zou ik wel altijd in overleg met de dierenarts doen, dat wel!  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad @bobbyonthefloor, met dank aan dit forum!

De dierenarts zei ook nog dat hij me idd zo vaak had horen zeggen dat ze wel planten at in de tuin, maar dat was letterlijk het enige waar we niet aan hadden gedacht.

 

Op dit moment ziet haar vacht er al 100 keer beter uit. Ze eet af en toe wat hooi, wat ook een vooruitgang is. 

Ik zag ook dat ze een stukje van haar wortel op had. Verder eet ze nog niets. Maar dat is beter dan vorige week.

 

Ze zit niet meer zo gek met haar buik in de avond, geen snelle hartslag meer, alleen de benauwdheid merk ik nog wel in de avond. 

Maar dat hoort ook bij de vergiftiging en de arts had het uitgezocht: dit kan toch 2-3 weken duren bij een chronische vergiftiging. Dus ik geef het nog twee weken de tijd (nu een week voorbij), dan zou ze wel echt beter moeten gaan.

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow heftig van die hortensia-vergiftiging! Maar wel fijn dat je nu een oorzaak hebt gevonden. Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop!

 

Eén van mijn konijnen heeft ooit een half blaadje van de Spatiphyllum (lepelplant) gegeten en zat toen die avond bij de spoeddierenarts. Op slechts een half blaadje van een giftige plant had zij al bijna het loodje gelegd. Sindsdien check ik altijd of de planten binnen hun bereik giftig zijn of niet 🫢

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .