Ga naar inhoud

Is dit een normaal proces bij mijn konijntje met E.C?


Aanbevolen berichten

Hallo! dit is mijn eerste keer op dit forum, ik kwam er langs toen ik wat meer info ging opzoeken voor een van mijn konijntjes (Bella) die E.C heeft.

 

Het begon op zaterdag 3 februari, ik was met mijn ouders en jongere zusje naar de winkel gegaan en toen we terug kwamen (nog geen 2 uur later) lag Bella (6jaar) met razende ogen, wat leek een gebroken nek en telkens doordraaiend op de grond. Wij zijn natuurlijk zo snel mogelijk naar de dierenarts gegaan en die heeft ons verteld dat Bella E.C heeft. Die zelfde dag heeft ze een injectie gehad (ik weet niet precies wat er in zat maar volgends de da werkt het pijnstillend en tegen ontstekingen). Die avond hebben we haar meteen de aangeschafte medicijnen gegeven (weet ook hier van de naam niet, maar de vloeistof is een soort wit rozig) die avond heeft ze in een doos gezeten met veel steun en geen mogelijkheid om te bewegen, een paar dagen later hebben we haar in een binnen hok gezet en toen ging alles goed.

 

op 5 februari hebben we haar nog een keer langs de dierenarts gebracht en kreeg ze nog een spuit, ook gaven we haar elke avonddwang voer om zeker te weten dat ze goed at. Die week ging alles goed, ze rolde nauwelijks/niet meer en kon uit zichzelf eten en drinken. Tot dat een paar dagen geleden ze weer ging rond te draaien als een gek. op dat moment was het een week geleden sinds ze een injectie had gehad en wij maakt ons ontzettend zorgen om Bella. Dus weer zijn we naar de da gegaan die aangaf dat Bella die injectie mogelijk dus meer nodig heeft dus toen heeft de da haar weer een injectie gegeven en moesten we de volgende dag terug komen om te kijken of er verbetering was. Er was verbetering. Ik durf er niet veel over te zeggen hoeveel want op dat moment was ik bij een vriend aan het logeren maar nu moeten we haar de komende week elke dag een injectie geven met de hoop dat het haar helpt.

 

Overigens hebben we haar niet samen zitten met haar partner, dit is haar 2de partner en ze is vrij independent van hem, ook zijn we haar partner, Chris niet aan het behandelen aangezien hij best wel een rugzakje met hem draagt en we bang zijn hem te veel stress te geven.

 

Ik vroeg me af of er andere waren bij wiens konijn het de ene week goed ging en daarna slecht, en of dat het een proces is die er bij hoort. Bella is mijn eerste huisdier en ik kan het echt niet voorstellen om zonder haar te leven.

aangepast door Bella_
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Bella_ wijzigde de titel naar Is dit een normaal proces bij mijn konijntje met E.C?

Welkom op het forum!

 

Wat zullen jullie geschrokken zijn toen jullie Bella zo vonden! 
 

EC is een nare ziekte, en vaak duurt het herstel wel een tijd. 
 

Hebben jullie deze website al gevonden? Let op: de beelden zien er wel naar uit.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/torticollis.html

Daar staat heel goede informatie over EC en hoe je konijn behandeld moet worden. 
 

Ze krijgt nu nog steeds medicijnen neem ik aan? Dat is vast Panacur/fenbendrops/meranox (de werkzame stof is hetzelfde). Dat medicijn is heel erg belangrijk bij EC.
Weten je ouders nog wat voor injectie ze bij de dierenarts heeft gehad? Ik vermoed of metacam of dexamethason, ik ben wel benieuwd welke. Metacam hoeft niet per sé via injectie, dat kan je ook als medicijn meekrijgen dat je via de mond heeft, zoals die andere die ze al krijgt. 
 

Het komt bij EC vaker voor dat het eerst beter gaat en dan weer slechter. Geef de moed dus nog niet op. Het is wel belangrijk dat ze goed behandeld wordt. 
 

Chris hoeft inderdaad niet per sé meebehandeld te worden. Soms wordt dat wel gedaan, soms niet. 
 

Zit Bella nog steeds binnen? Dat is belangrijk, want EC vreet energie. Ze ‘verspilt’ dan geen energie om zich warm te houden. Als een buitenkonijn in de winter ongeveer 10 dagen binnen zit gaat hij zijn wintervacht verliezen. Ze kan dan dus deze winter niet meer naar buiten. Half mei kan ze dan op zijn vroegst weer naar buiten. Maar eerst beter worden is nu het belangrijkste!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Welkom op het forum!

 

Wat zullen jullie geschrokken zijn toen jullie Bella zo vonden! 
 

EC is een nare ziekte, en vaak duurt het herstel wel een tijd. 
 

Hebben jullie deze website al gevonden? Let op: de beelden zien er wel naar uit.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/torticollis.html

Daar staat heel goede informatie over EC en hoe je konijn behandeld moet worden. 
 

Ze krijgt nu nog steeds medicijnen neem ik aan? Dat is vast Panacur/fenbendrops/meranox (de werkzame stof is hetzelfde). Dat medicijn is heel erg belangrijk bij EC.
Weten je ouders nog wat voor injectie ze bij de dierenarts heeft gehad? Ik vermoed of metacam of dexamethason, ik ben wel benieuwd welke. Metacam hoeft niet per sé via injectie, dat kan je ook als medicijn meekrijgen dat je via de mond heeft, zoals die andere die ze al krijgt. 
 

Het komt bij EC vaker voor dat het eerst beter gaat en dan weer slechter. Geef de moed dus nog niet op. Het is wel belangrijk dat ze goed behandeld wordt. 
 

Chris hoeft inderdaad niet per sé meebehandeld te worden. Soms wordt dat wel gedaan, soms niet. 
 

Zit Bella nog steeds binnen? Dat is belangrijk, want EC vreet energie. Ze ‘verspilt’ dan geen energie om zich warm te houden. Als een buitenkonijn in de winter ongeveer 10 dagen binnen zit gaat hij zijn wintervacht verliezen. Ze kan dan dus deze winter niet meer naar buiten. Half mei kan ze dan op zijn vroegst weer naar buiten. Maar eerst beter worden is nu het belangrijkste!

 

Erg bedankt voor de reactie! ik zal zeker eens kijken naar de website, wat betreft de medicijnen krijgt zij ze inderdaad nogsteeds 2x per dag naast dwangvoer in de avond. 

 

Kwa injectie krijgt Bella Rapidexon volgens mijn moeder.

 

In de week dat het beter ging met Bella hadden we haar buiten gezet in het binnen hok onder de overkapping zodat ze haar wintervacht niet zou verliezen en nog steeds interactie had met Chris (die vrijwel altijd aan de buitenkant van het hok naast Bella zat). Maar zodra we zagen dat het slechtere ging hebben we haar inderdaad binnen gezet waar ze nu nog steeds zit. Goed om te weten wanneer ze weer ongeveer naar buiten kan mocht ze dan weer beter zijn.

 

Het is voor mij echt geruststellend om te horen dat het verbeteren en verslechteren van haar toestand er bij hoort, Veel dank aan je bericht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je er wat steun aan hebt. Dat is ook het fijne van dit forum! 

Goed dat jullie haar naar binnen hebben gehaald toen het weer slechter met haar ging.

Rapidexon is hetzelfde als dexamethason. Dus dan weet je dat als je de website van Wilhelminapark leest. 
 

Hopelijk zien jullie snel verbetering. Het kan soms best een tijdje duren. Helaas herstellen niet alle konijnen, maar daar is nu nog niet zoveel over te zeggen. Het is wel positief dat jullie vooruitgang zagen. Die dip na een aantal dagen behandelen komt vrij veel voor.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Lienappelsien zei:

Fijn dat je er wat steun aan hebt. Dat is ook het fijne van dit forum! 

Goed dat jullie haar naar binnen hebben gehaald toen het weer slechter met haar ging.

Rapidexon is hetzelfde als dexamethason. Dus dan weet je dat als je de website van Wilhelminapark leest. 
 

Hopelijk zien jullie snel verbetering. Het kan soms best een tijdje duren. Helaas herstellen niet alle konijnen, maar daar is nu nog niet zoveel over te zeggen. Het is wel positief dat jullie vooruitgang zagen. Die dip na een aantal dagen behandelen komt vrij veel voor.

 

Ondertussen zijn wij Bella nu al 3 dagen lang een injectie aan het geven, en Bella is heel actief aan het proberen rond te lopen maar ze valt telkens om, ook als ze soms zit en  bijvoorbeeld probeert te eten/drinken. Weet jij of dit een goed teken is, dat zij zo actief aan het rond lopen is maar alsnog veel valt. Ik vind het heel zielig voor haar want je hoort vrij duidelijk wanneer ze omvalt, maar als dit er gewoon bij hoort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, daar ben ik weer met een vraag. 

Ik heb het idee dat Bella niet heel veel grip heeft in haar hok. Ze zit nu dus in een binnen hok en daar in hebben wij een boden met korrels (om pis mee om te vangen) stro (om te eten en voor comfort) en een handdoek daar boven op. Maar vanwegen haar tollen ligt alles op een hoopje in het midden en ligt Bella op de plastic bodem van de bak.

 

Ik heb laats Bella even voor 5 minutjes buiten gezet met mijn support en toezicht om te kijken of haar Partner Chris even wou komen kijken. Nieuwsgierig als ze is ging ze een beetje rond wandelen en ik heb het idee dat ze beter loopt buiten dan binnen vanwegen de grond.

 

Mijn vraag dus, heeft iemand tips voor een stabielere bodem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien hennepvezels met hooi/stro of comfort bedding. Een vetbed zou ook fijn kunnen zijn. Heb ikzelf geen ervaring mee maar wel positieve ervaringen over gelezen. Is ze zindelijk?

Ik neem aan dat ze ook hooi heeft om op te eten? Sommige konijnen eten wel stro maar hooi is geschikter.

Qua temperatuursverschil kun je haar nu beter niet buiten zetten. Dat is een te grote omslag en niet zo goed voor haar weerstand.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

EC vraagt echt een ruwe ondergrond, ik heb echt veel vloerbedekkingen gevoeld, voor ik de juiste had. Ik weet niet of je opties hebt om een stukje grove vloerbedekking te kopen waar je een ren op zet? Als je vinyl/pvc neemt dan kun je het ook makkelijker schoon houden.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de hennep bodemmatten fijn voor mijn konijn met EC.

Badmatten die wasbaar zijn en antislip aan de onderkant hebben heb ik ook veel gebruikt, wel even opletten dat ze daar dan niet aan knagen natuurlijk. Ik vond dat ook fijn omdat dat wel absorbeert ook bij urine verlies en ze dus minder in de nattigheid zitten. Koop er minstens 2 zodat je ze kan wisselen en de andere kan wassen. Handig is ook om even op te letten dat dat wassen op 60 graden kan.

 

En maak het verblijf niet te groot. Juist voor konijnen die moeite hebben met balans, kan dat helpen omdat ze steun kunnen zoeken bij de wanden.  Maar als je haar in een standaard kooi hebt zitten, zal dat niet het probleem zijn.

 

Hier staan verder ook veel verzorgingstips in.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .