Ga naar inhoud

Hoeveel olvarit ziek konijn


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Mijn voedster heeft last van haar gebit en is gestopt met harde dingen eten. Nu ben ik begonnen met dwangvoer maar de DA had ook gezegd dat ik olvarit mocht geven. Ze heeft alleen niet gezegd hoeveel... het lijkt me dat er ook wat suikers in zitten en het laatste wat ik wil is dat ze ook nog last krijgt van haar buik. Het is het enige, naast een kwart schijfje banaan wat ze heel gulzig op eet. Heeft iemand ervaring hoeveel je ongeveer op een dag mag geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend! Wordt haar gebit de komende week behandeld (ik verwacht dat de kiezen worden geslepen)? 
 

Eet ze wel hooi? Dat zou namelijk mooi zijn. En is ze groenten gewend? Andijvie en witlof en wortelloof zijn veilige groenten die meestal nog goed gegeten worden als ze gebitsproblemen hebben. Brokjes laten ze vaak als eerste staan. Maar als ze geen groenten gewend is kan je er maar een klein beetje van geven. Het geven van groenten moet je namelijk opbouwen, anders heb je ook kans op maag-/darmproblemen. 
 

Ik neem aan dat je met olvarit, de olvarit-wortel bedoelt (met alleen wortel)? Ik weet niet hoeveel je er van kan geven, maar ik zou er inderdaad mee uitkijken. Zoals je zegt zit er vrij veel suiker in. Heb je ook al geprobeerd om een papje van de gewone brokjes te maken? De makkelijkste manier om dit te doen is door de brokjes in een bakje te doen en er dan wat heet water over te gieten. Dan roeren en weer wat water er over gieten. Zo ontstaat er een papje van geweekte brokjes. Je moet het natuurlijk even af laten koelen voor je het geeft. Misschien eet ze dat ook nog zelfstandig. 
 

Hopelijk kan ze snel terecht voor een gebitsbehandeling. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het niet meer zo simpel als haakjes. Haar kiezen vallen uit en ze heeft doorgegroiede kieswortels. Ik zag gister avond de röntgen fotos en daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Ik ben bang dat we haar maandag gaan laten inslapen. Ze heeft dusdanig veel pijn en ik heb een vermoede dat er ook een abces aan het ontwikkelen is. Het is een lang verhaal allemaal... ze is maandag nog geweest om 2 loszittende kiezen te trekken. Ze at woensdag ochtend weer zelfstandig en vrijdag liet ze ineens alles liggen. Groente gaat ook moeizaam. Eigenlijk alleen alles wat zacht of gepureerd is. Vandaag olvarit wortel als laatste redmiddel om haar niet het hele weekend te hoeven dwamgvoeren, dat eet ze heel gulzig op, maar wil haar ook geen buikpijn  geven. Het is lastig allemaal en heel sneu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dwangvoer poeder in huis? Dan kun je dat door de olvarit mengen voor iets meer vezels. Of een brokjes papje met olvarit. Ik zou kijken of er combinaties zijn die er in gaan.

 

Maar als het een laatste redmiddel is tot het moment van inslapen, maakt het allemaal niet zo veel uit. Dan zou ik geven waar ze zin in heeft.

 

Geef je ook pijnstiller?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dwangvoer poeder, dat is een goeie tip! Bedankt! 

 

Ik ben bang dat we niks meer voor haar kunnen doen, maar dit willen we maandag nog even met de arts overleggen. We zitten ook nog te wachten op reactie van wilhelminapark, misschien kunnen ze nog een trucje uit de doos toveren waar onze arts nog niet aan heeft gedacht. Maar ik wil geen lijdensweg voor haar dus als dat te lang duurt is er grote kans dat ze maandag ingeslapen wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je overwegingen, maar als het een beginnend abces is, zou dat nog wel te fixen zijn. Wat echt een probleem is, is als de kaak aangedaan is. Wat kan is dat er bacteriën zijn gekomen waar het een en ander is getrokken. Maar je ziet het op tijd, dus dan kun je met antibiotica nog wel wat. Vanaf een scherm is het natuurlijk moeilijk in te schatten en ja 1 kies trekken betekent ook meteen de overliggende kies trekken, dus dan blijft er weinig over. Ik snap dat je dit in je achterhoofd hebt, dat je ook niet te lang wil dokteren en haar niet wil laten lijden. Voor mij klinkt het nog niet heel schokkend, als in je moet nu meteen in laten slapen. Ik zou zelf Wilhelminapark afwachten voor je de beslissing maakt, die kunnen de inschatting heel goed maken. Intercollegiaal advies zou vrij snel te krijgen moeten zijn. Er heen kunnen om hun te laten kijken duurt veel langer.

 

Dat prakje van olvarit en dwangvoedingspoeder kwam ook meteen in mij op, dat is een top idee, ik zou wel een eetlepel water erbij doen, omdat de vezels die er in zitten nog uit moeten zetten, dat wil je eigenlijk laten gebeuren voor het in de maag terechtkomt. Groente zou ik klein maken, als je dat nog niet doet en dan steeds in kleine hoeveelheden.

 

Ja je moet rekening houden met dat je niks meer kunt, maar ik vind het nog niet hopeloos, maar ik heb de foto niet gezien natuurlijk en weet niet om hoeveel kiezen het gaat, naast die nu zijn getrokken. Maar ik zou je dierenarts intercollegiaal laten overleggen, dat die de fotos doorstuurt en dat je op die manier een eerste advies hebt, als dat nog niet is gebeurd.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je hoopvolle bericht. Ik heb geprobeerd de foto toe te voegen aan dit bericht, maar dat lukt niet. Op de foto is duidelijk te zien dat de kaak zelf al gebobbeld is. Ik kreeg net bericht van Wilhelmina dat de arts een week vrij is en we moeten wachten tot 13 feb. Dat duurt wel erg lang als ze ondanks de pijnstilling niet zelfstandig eet. Morgen terug naar onze eigen arts en kijken of er nog wat gedaan kan worden, hoelang het dan te rekken valt (een maand of miss wel jaren) en wat haar levenskwaliteit zal zijn. Er zijn inmiddels al 6 kiezen getrokken waarvan 2 kiezen nog een overstaan kies hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben 22 kiezen, 2x6 boven en 2x5 onder. Dat is dus -6 nog wel te overzien. Dat je zegt dat er met de kaak dingen aan de hand zijn, dat zit me niet lekker. Wat belangrijk is, is dat er geen degeneratie is van het kaakbot. Als dat zo is, dan is het alleen nog maar palliatief en ik begrijp dat je dat niet wilt.

 

Hoeveel pijnstiller geef je? Misschien mag/kan die nog omhoog? Dat ligt er aan hoeveel je geeft. 10 dagen hoger doseren zou ik zeker aandurven. Tijdelijk kan 2mg/kg (meloxicam). Er zijn meer pijnstillers/ontstekingsremmers die bij konijnen kunnen. Ik zat even te kijken of het te combineren valt, maar dan zie ik alleen tramadol, maar daar worden ze enorm suf van. Maar ja als het de dood of de gladiolen is, zou je kunnen vragen of dat mag. Dat is het enige wat ik zo kan bedenken wat samen kan met meloxicam en ook oraal kan. Dan kun je in ieder geval de pijn weghalen.

 

Wat ook belangrijk is om te vragen, stel dat er een abces zit, waar die zit, boven of onder. Ook dat maakt uit voor overlevingskansen. Kaakabcessen is echt doffe ellende. Onderkaak geef ik nog kans, bovenkaak is heel lastig, al ligt het er wel aan waar precies. Je bent nu snel, dus antibiotica kun je proberen, zorg wel dat je de juiste antibiotica krijgt. Als het goed is heeft wilhelminapark of die van dierengebit (die ook bij hun hoort) wel op de site staan welk antibioticum geschikt is.

 

Meer tips heb ik nu even niet.

 

 

 

 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik geef nu novacam waarbij ik de laatste 2 dagen iets ruim geef. Ik heb trouwens een manier gevonden om de foto om te zetten naar url. Dit is haar röntgenfoto, je ziet duidelijk dat de wortels flink zijn doorgegroeid... ik zal morgen bij de DA vragen wat betreft  meloxicam en de tramadol, dankjewel! IMG-20240202-WA0001.jpg'

aangepast door Dark en Stormy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Helaas zit de dierenarts vandaag vol en kan ik pas morgen terecht :'( Ik heb wel nog contact gehad met de dierenkliniek in driebergen (wilhelmina had me naar hun door verwezen omdat hun eigen arts pas 13 feb terug is) maar helaas is de arts daar ook een week weg. De tip van brokken weken met een beetje olvarit heb ik veel aan gehad! Dat heeft ze de rest van het weekend goed gegeten. Helaas wilde ze dit vanmorge ook niet hebben. Nu gelukkig wel weer, maar is ze daarna zielig in een hoekje gaan zitten. Ik hoop heel erg dat de dierenarts morgen nog met iets komt om de pijn weg te halen. Ik wil van alles proberen zolang haar levenskwaliteit ernaar niet op achteruit gaat. Ik zal morgen laten weten wat de DA adviseerd. Ik blijf het raar vinden dat haar gedrag zo wisseld. Soms zielig en futloos, soms levendig, soms s uffeld ze aan me hand opzoek naar eten, maar als je dan iets lekkers wilt geven negeerde het. Zo lastig.... ik vind het heel fijn dat jullie met ons mee denken en meeleven <3

aangepast door Dark en Stormy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel allemaal! Helaas door een miscommunicatie met de dierenarts konden we pas vandaag terecht. Het waren zenuwslopende dagen kan je wel stellen, maar gelukkig is de dierenarts van mening dat we nog wat meer kunnen proberen. Ze heeft gekeken en gevoeld en er is geen ontsteking te ontdekken. Ook zijn de wortels nog niet volledig door het kaakbot. We hebben nog extra pijnstilling gekregen genaamd gabapentine. Ze krijgt dit in combinatie met de novacam. Zolang ze zachte voeding (dus het papje van gewelde brokken met een beetje olvarit) blijft eten en ze levendig blijft gaan we dit doorzetten. Ik heb een grotere verpakking novacam mee gekregen, dus ik ben wel bang dat ze de komende periode nog 2x per dag opgepakt moet worden voor haar novacam. Ik hoop stiekem dat zeer aan gaat wennen, tegen beterweten in. Ik vind de toekomst nog wel wat onzeker er uit zien en weet niet zo goed of ik mag hopen dat ze ooit weer zonder pijnstilling zelfstandig kan gaan eten, maar voor nu ben ik blij dat ze nog even pijn vrij bij ons mag blijven ❤

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees trouwens dat gabapentine geen pijnstiller is maar eerder de verbinding tussen de zenuwen en de hersenen onstabiel maakt, waardoor ze minder zenuwpijn ervaart. Ik vind het alleen bijzonder dat ik heel weinig over dit medicijn bij konijnen terug vind op internet en hetgeen wat er staat, niet heel positief is. Heeff iemand ervaringen met gabapentine? Ik ga het morgen ochtend voor de eerste keer geven. Ze krijg de inhoud 1 pil 100mg, verspreid over 2x per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Dark en Stormy zei:

Heeff iemand ervaringen met gabapentine?

Ik niet maar ik denk dat onze expert op dit gebied @Kolino vast gaat reageren!

 

Ik heb ook even op dit middel gezocht maar het kan dus wel zenuwpijn verminderen. Dus ergens wel een pijnstiller maar dan tegen een bepaalde pijn.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner me iemand op het forum die dit middel heeft gebruikt bij een konijn. Bij mij is dit middel inderdaad WEL door mijn hoofd gegaan als optie. Je totale verhaal, mogelijke abcessen enzo, was voor mij een reden om te denken, dan gaat dat toch niet werken.

 

Het is inderdaad geen pijnstiller, er is ook weinig bekend over gebruik bij konijnen (er zijn onderzoeken te vinden als je in het Engels zoekt). Ik weet dat het bijvoorbeeld bij artrose gebruikt wordt. Als de dierenarts aan zenuwpijn denkt is dit inderdaad geen gekke optie hoor, verder zie je het wel eens bij epilepsie gebruikt worden.

 

Ik heb het topic terug gevonden, als het goed is heb ik hier ook het een en ander over dit middel geschreven. Ervaring heb ik er zelf niet mee, ik zie dat er ook gerefereerd wordt aan een verhaal op een konijneninformatiesite. Let wel, dit konijn heeft hele andere problematiek dan jouw konijn.

 

Is het idee nu op deze manier door te zetten tot je bij Wilhelminapark terecht kunt? Die kiezen moeten er natuurlijk wel uit (die door zijn gegroeid). Als dat blijft groeien en door blijft drukken... Ik moet ook denken aan het verhaal van het konijn dat nu met aangezichtsverlamming te maken heeft (recent topic dus is makkelijk te vinden).

 

Als je gabapentine in gaat zetten, let wel op als je het wil stoppen, dit kan NIET abrupt, je moet dit langzaam afbouwen! Ik weet niet hoeveel je konijn weegt? 2kg? De doseringen lopen ook een beetje uiteen moet ik zeggen. Met dit middel is het wel kijken hoeveel heb je nodig, bij mensen gebruiken ze daar wel eens de bloedspiegel voor, om aan de hand daarvan de dosering te bepalen. Het is niet rechtlijnig dus. Maar voor een konijn van 2kg is wat je nu voorgeschreven hebt gekregen normaal.

 

Het voordeel van dit middel is dat het prima samen kan met gewone pijnstilling, het nadeel is mogelijke schade bij lang gebruik. Ik hoop eigenlijk dat je dit middel af kunt bouwen op het moment dat je bij Wilhelminapark bent geweest en dat het om weken gaat.

 

Niet bang zijn voor novacam hoor, het voordeel van een grotere verpakking is dat je niet iedere paar dagen een nieuwe nodig hebt. Als je tot na de 13e vol moet houden dan is het toch fijn om genoeg in voorraad te hebben. Het is een beetje afhankelijk van hoe alles zich ontwikkeld of er gestopt kan worden. Daarnaast is 1mg/kg per dag ook voor langere tijd veilig, daar is genoeg onderzoek naar gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het verhaal van Fluffy inderdaad gelezen. Ik heb zijn baasje een bericht gestuurd of ze haar ervaring wilt delen. Ik las dat zijn hoofdje ging hangen na toediening, maar kon niet duidelijk opmaken of dat door de gabapentine kwam.

 

Afbouwen had ik ook gelezen, mijn DA zei dat we na 7 dagen gewoon konden stoppen. Wat ik begreep is dat de arts denkt dat ze vanzelf weer gaat eten, wat ik wel een beetje gek vind die kieswortels gaan niet ineens de andere kant uit... ik ben nu inderdaad van plan om de 13e naar wilhelmina parkte gaan.

 

Het topic over gezichtsverlaming heb ik nog niet gelezen, die ga ik even opzoeken. Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke brok geef je eigenlijk? Ik zat nog even over de oorzaak na te denken en dat de wortels in de kaak boren is vaak op voeding terug te voeren. Eigenlijk zijn de brokjes die we geven niet zo goed voor de kiezen, ze maken daardoor niet de juiste maalbewegingen (dat doen ze wel met hooi o.a.).

 

Wat betreft die doorgegroeide kiezen, ik zou me goed voor laten lichten. Volgens mij kan het zo ver gaan dat het aan de andere kant door de kaak heen breekt. Mijn gevoel zegt het moet er uit, maar het beste is dat iemand met veel verstand ervan dat bekijkt. Normaal wordt de kies van onderaf "aangevuld" en wordt dat naar boven gedrukt, dat gaat soms mis en dat is dus wat je nu bij jouw konijn ziet. De aanwas blijft dus wel, maar het wordt niet meer naar boven gedrukt.

 

Je konijn eet (normaal) wel goed hooi? Ik zat even je vorige topic te lezen (had ik nog niet gedaan), blijkbaar had ik daar ook al naar de brok gevraagd 😉 Misschien is de hoeveelheid niet goed. Qua hooi geef je timothy? Ik zou toch heel kritisch naar de voeding gaan kijken, uit je berichten lees ik wel dat je echt goed je best doet voor ze. Daar zit het hem niet in. Je kunt kijken naar wat voor groenvoer je geeft, bladgroenten zijn het beste voor het afslijten van het gebit op de juiste manier (naast hooi natuurlijk). Als je dingen met calcium geeft zou ik dat via de verse voeding doen, wordt beter opgenomen en beter uitgeplast. Dat je de brok en het hooi wat lager houdt in calcium, maar bijvoorbeeld wel vers paardenbloemblad of grassen gaat geven erbij. Ik las ook dat je gedroogde kruiden geeft, welke?

 

Er kan wel een erfelijke component meespelen hoor, maar in de meeste gevallen is het toch voeding. Dat kan al mis gegaan zijn als babykonijntjes. In jouw geval zou ik vooral inzetten op het behoudt van de rest van het gebit en dus ook vragen hoe of wat en of er een aanwijsbare oorzaak is. In principe kan natuurlijk alles er uit en kan ze op dwangvoer ook een prima leventje hebben. In feite zit daar wel alles in wat ze nodig hebben, maar liever voorkom je die hele situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

,Ik heb het eerste half jaar vann hun leventje beaphar care + gegeven, ze kregen al snel haakjes en ben toen overgestapt op SS junior en daarna SS adult in combi met SS house (extra vit D aangezien het huiskonijntjes zijn). Ze krijgen dit 2x per dag. Ook krijgen ze SS hooi, alleen heet Stormy heeft dit nooit goed gegeten. Ik deed het af en toe op een bordje en prakte er een schijfje banaan doorheen, dat ging redelijk naar binnen. Ze hebben nog een tijdje lijnzaadbrokjes gekregen (besteld via de bunnybunch webwinkel) maar toen de kies problemen begonnen had ik het idee dat ze deze brokjes te hard vond en ben ik gestopt met deze brokjes. Ze krijgen tussendoor nog verse groente of kruiden dit verschilt tussen peterselie, basilicum, koriander, andijvie, wortelloof, spinazie etc. Spinazie ben ik een jaar geleden mee gestopt/gemindert, omdat storm blaassteen kreeg gen ik las dat er in spinazie veel calsium zit. Ze krijgen ook sinds dien bronwater. Savonds krijgen ze een snoepje (loops van ss) en gedroogde kruiden die ik ook bij bunnybunch bestel (peterselie, weegbree, zonnebloem, korenbloem, kokos, framboosblad) ik wissel per week af. 

 

Qua hoeveelheid brok, ze hebben een tijdje ss aanbevolen hoeveelheid achter op de zak gekregen. Dat bleek te veel en dit hebben we gemindert ze zitten nu geloof ik op 2x per dag 35gr voor 2 konijnen van +/- 2k

 

Sinds 3 weken krijgt ze ook vit c tablet (gemalen) en druppels vit D naar aanbevolen hoeveelheid van wilheminapark. Dit met een beetje appelmoes en banaan geplet zodat ze het lekker kan opsmullen. 

 

Ik zou niet zo goed weten wat ik nog moet veranderen aan de voeding om dit bijv ook bij haar broertje te voorkomen. Nog suggesties? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de dierenarts het nog niet héél somber in zag en je toch nog naar Wilheminapark gaat. Zij zijn echt expert op konijnengebied en dan vooral qua gebit. Dus ze is daar helemaal op haar plek. Als ze het tot die tijd nog konijnwaardig uit kan zingen dan is het afwachten wat ze daar gaan zeggen.
 

In basilicum en peterselie zit veel calcium. Als ze een blaassteen heeft gehad is dat misschien niet zo handig om te geven, of in ieder geval maar een heel klein beetje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie niet heel veel wat de tanden goed slijt, weegbree, andijvie, wortelloof. Daar kan wel witlof bij, venkel, paksoi. Ik zou dus ook vers paardenbloemblad doen en gras (mits je een tuin hebt).

 

Je geeft best veel tuinkruiden, gedroogde peterselie zou ik vervangen door iets anders. Dit is een calciumbommetje. Vers mag het best af en toe, maar gedroogd, met hun achtergrond, zou ik niet doen.

 

Tuinkruiden zie ik meer als aanvulling, niet als hoofdgroen. Ik ben zelf groot van van weegbree, dus ik ben blij dat je dat geeft, dat valt bij mij echt onder goede tandslijters.

 

Kolen en geschikte slasoorten zouden ook kunnen, maar daar is voorzichtigheid geboden. Maar stel jij eet spruitjes dan kunnen ze best daar wat van mee krijgen (als je maar opbouwt).

 

Ik weet dat de meeste dierenartsen SS aanprijzen dus daar kom ik maar even niet aan. Brokken mogen wel naar 2x 30 gram. Zeker van selective en de kruiden die je daarnaast geeft is dat zat! Ik denk dat je zelfs minder nog zou kunnen geven als je de balans met kruiden/bladgroenten perfectioneert. Maar ik zeg altijd, doe 15 gram per kilo en vanuit daar kijk je verder. 

 

Ik heb ooit voor iemand wat "grassen" nagegezocht die je zelf kunt groeien. Je hebt ook die kant en klare bakjes met knaagdierengras (wat eigen graan is). Maar zoiets zou ook een optie kunnen zijn om te geven.

 

Ik zit ook nog te denken aan graslelie die sommigen hier geven, of vers aardbeienblad (kan ook gedroogd). Ga wat minder in de tuinkruiden hangen, zie dat als snacks. Mag je geven, niks mis mee, maar met mate en het liefste vers (vanwege hoge mineraalgehalte).

 

Wat ik hier voorstel moet je natuurlijk in in 1 keer allemaal doen, begin maar met de brok verlagen, daarna kun je het aandeel groenvoer per soort uittesten en verhogen. Kies anders dingen die je zelf ook lust zodat ze wat mee kunnen eten daarvan. Ter inspiratie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .