Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 12-12-23 in alle zones

  1. Voor diarree of zachte keutels zijn suikers vaak de boosdoener. Dat zit natuurlijk het meest in fruit (banaan, appel, bosbes, aardbei e.d.), maar ook tomaat, wortel en biet bevatten relatief veel suiker. Wees daar dus ook alert op. Vervang niet alle groenten met hoge suikerwaardes met sla of koolsoorten, want die zijn ook heftig voor de darmen. Kijk liever naar witlof, andijvie, pastinaak, rettich of groene paprika.
    1 punt
  2. Alfalfa is een ander woord voor luzerne (eiwitbron dus), jammer dat het meel is... dan maak ik me gelijk zorgen over vezels Tarwe, kan, hangt een beetje af van je konijn of je dit kunt geven. Ik geef zelf alleen snoepjes met tarwe, brok heb ik graanvrij. ook eiwitbron Sojabonenschillen, ik heb daar altijd mijn twijfels bij, het zit in veel brokken hoor, maar ik ben bewust zonder gaan geven. Erwtenvlokken, kan prima, er schijnt wel weinig meerwaarde in te zitten, bron van eiwit en zetmeel dus. Sojabonenmeel, eiwitbron Lijnzaden, ja dat wordt tegenwoordig bijna standaard toegevoegd. Sojaolie, oke, nog meer soja, voor vetten MOS, dat is normaal, biergisthoekje Yucca zie je vaak voor de geur Zover de uitleg/commentaar. Nu mijn mening, ik mis dus vezels, ik zie 19% staan, dat is in principe net genoeg maar kan echt beter. Je ziet me al heel vaak eiwit roepen, maar dat percentage is oke. Vergelijkbaar met de brok die hierboven al werd genoemd 😉 Op zich zijn de ingrediënten niet slecht, calcium is ook prima, dus mij hoor je niet, behalve over het vezelpercentage. 19% is echt wel minimaal hoor, voor jouw beestjes raad ik aan om een stuk hoger te gaan zitten. Ik heb ooit een voer gegeven met, schrik niet, 32% vezels, om maar even te laten zien dat die 19% peanuts is. Mijn advies, kijk naar brokken die rond of boven de 25% zitten. De sojabonenschillen, die zijn mij een doorn in het oog, ze moeten ergens heen met het afval, ja ze maken er ook voeding voor koeien van hoor. Het is eiwitrijk, dus in die zin snap ik dat ze daar voer van maken. Maar past het in een dieet van konijnen? Ik ben gewoon geen fan. Maar dat is echt persoonlijk. Veel calcium in beaphar? Dat kan niet, dat is volgens mij rond de 0,5%. De meeste brokken zitten hier boven. Welke hooisoort geef je? In hooi zit ook calcium en als het toevallig een konijn is dat toch peterselie of iets in die richting krijgt, kan het daar ook vandaan komen. Brok mag van mij tot de 0,9% calcium bevatten, alles daaronder veroorzaakt in principe geen problemen. Wat wel kan, je hebt binnen konijnen en volgens mij zit beaphar niet zo hoog in vitamine D.
    1 punt
  3. Lijkt op science selective. Dat staat bekend als prima voer - behalve voor konijnen met darmproblemen van de tarwe. Wel lager vezel gehalte. Dit is science selective: Alfalfameel, tarwe, tarwegries, sojabonenschillen, erwtenvlokken, lijnzaad, sojameel, gedroogde bietenpulp, sojaolie, calciumcarbonaat, prebiotica (MOS), yucca-extract. Kan genetisch gemodificeerde soja en sporen van noten bevatten. Ruw eiwit 14,0%, ruwe celstof (vezels) 25,0%, ruwe oliën en vetten 4,0%, ruwe as 8,0%, calcium 0,6%, fosfor 0,4%.
    1 punt
  4. Heb je toevallig een ingrediëtenlijstje van de brok die je geeft? Een foto van het etiket is prima. Ik vermoed dat daar ruimte is voor verbetering. Huismerken bevatten soms ook dierlijke ingrediënten, dus dat is ook handig om uit te sluiten. Te dikke konijnen kunnen niet goed bij hun kont om de blindedarmkeutels op te eten, dat zou een verklaring kunnen zijn. Voor mij is het niet in te schatten hoeveel kg hij zou moeten wegen, maar 75 gram voor 3 konijnen valt op zich mee, het kan geen kwaad om het even na te wegen. Wat het ene blik is het andere niet natuurlijk. Dat hij geen fruit en groentes kan eten zegt mij dat er meer aan de hand is, ook daar zijn verschillende oorzaken mogelijk, maar eigenlijk heeft het altijd met een disbalans in de darmflora te maken. Dat is niet altijd even makkelijk om te herstellen. Welke groentes en fruit gaf je hem? Niet schoonmaken is helaas geen optie, soms is het handig om met 2 mensen te zijn, de een houdt het konijn vast en de ander poetst schoon. Vergis je niet in het schoonmaken in een laagje water. Hiervoor kun je overigens het beste een afwasteil of eventueel een emmer met een klein laagje gebruiken. Ik kan je garanderen dat er gesprongen wordt. Deze zet je het liefste op de grond neer, vanwege valrisico. Als het buitenkonijnen zijn zal hij tijdens het opdrogen tijdelijk even binnen moeten zijn, dit omdat je de ondervacht ook nat maakt en hij zich dan niet meer goed warm kan houden, omdat het haar nog nat is. Zie het als dat jij nu in natte kleren buiten gaat staan, je bent binnen no time onderkoeld. Goed afdrogen is natuurlijk ook van belang, maar hij kan pas naar buiten als de ondervacht droog is. Dit is dus waarom wij eigenlijk altijd billendoekjes aanraden, je zit niet met een doorweekt konijn. Zeker als het vaker gebeurd is het geen optie om steeds te baden. Als het echt te erg is, ja, dan zou ik dat doen, maar in principe gebruik je altijd billendoekjes. Als ik jou zo hoor heb je 2 mensen nodig. Als de een hem nou tegen zich aanhoudt en vasthoudt zodat de ander de kont kan zien, dan moet het lukken. Wat ik bedoel is dat iemand op de grond gaat zitten, konijn met de rug tegen je buik/borst aan en dan het kontje iets naar voren schuiven. Let op! Het konijn moet echt goed zijn hoofd omhoog kunnen hebben, zorg ook dat het konijn geen rare bewegingen kan maken, want dan kan hij zijn rug breken. Reden te meer om op zoek te gaan naar de oorzaak. Wat je zou kunnen doen is de biks beperken tot de hoeveelheid die hij mag, zodat hij niet ook de porties van de anderen opeet. 75 gram is ongetwijfeld teveel voor hem alleen. Weet je wat hij nu weegt en wat hij zou moeten wegen? Ik wist/weet van al mijn konijnen het gezonde gewicht. Aan de hand daarvan kun je berekenen hoeveel gram hij mag.
    1 punt
  5. Tip 1: babydoekjes halen op waterbasis. Daarmee kun je de kont schoonmaken. Als dat niet werkt kun je voorzichtig een STOMPE schaar gebruiken (bijvoorbeeld die je bij EHBO gebruikt of een kinderschaar). Gebruik geen puntige schaar, want als je konijn wegvlucht of spartelt en hij wordt gespiest, dat wil je niet! Wat ook kan, maar dat moet je niet te vaak doen is de kont weken in een laagje water en zo de poep losmaken van de vacht. Dit zou ik alleen doen als de andere opties niet werken. Tip2: kijk naar voedingsfouten, niet zelden krijgen konijnen met dit soort klachten teveel brokjes of wordt er ineens iets toegevoegd aan hun dieet dat ze niet gewend zijn. Mijn vraag aan jou dus, wat voer je op een dag en hoeveel? Vermeld daarbij ook het merk brokken dat je geeft, want dan kunnen we even meekijken met de samenstelling daarvan. Tip3: Je konijn zou ook last kunnen hebben van parasieten of wormen of iets in die richting, mocht er geen voedingsfouten gemaakt worden, dan is het dus verstandig om blindedarmkeutels te pakken te krijgen en deze te laten onderzoeken door de dierenarts. Misschien zie je ook wel gekke dingen aan de keutels? Voor nu dus, eerst schoonmaken en dan op zoek naar de oorzaak.
    1 punt
  6. Hey bedankt. Als ik het goed begrijp moet ik het gewoon nog even een paar dagen aanzien. Aangezien ze wel echt haar best doet om te herstellen en eerlijk gezegd geen tekenen van stress vertoont. Behalve als ik panacure moet geven, die vindt ze vies, maar dat is maar even.
    1 punt
  7. Afwachten, zou ik zeggen. Er zijn echt heel heel heel veel mensen die konijnen hebben met chronisch snot. De stelregel dan is, als ze gewoon levendig zijn, goed gevoed kunnen worden of zelf eten, dat het ok is. Er zijn mensen die de neuzen spoelen en ik heb ook weleens foto's gezien van iemand met een vernevelaar voor het konijn. Als ze echt benauwd worden, adem happen met die koppies omhoog, dan is het echt andere koek. Dan is het niet meer leefbaar. Tess heeft het nu even zwaar, maar er zit verbetering in en de klachten zijn leefbaar, dus dan zou ik haar lijf de tijd geven. Niet elke verbetering is een rechte lijn omhoog, af en toe kan het ook een dag of een paar uurtjes minder gaan. Bij EC wordt een maand behandelen en dan afwegen hoe het gaat vaak aanbevolen, juist omdat het wat kan stuiteren met de voortgang. Fleece in katoen is prima, fleece kan schuren, maar natuurlijk niet als er wat anders omheen zit 🙂 Het is mentaal echt wel wennen als je konijn (zeker wat langduriger) last heeft van dingen. Het is zo jammer dat je ze niets kan uitleggen. Sommige konijnen werken goed mee aan herstel, terwijl anderen echt veel stress hebben. Het ene kan weer het andere veroorzaken, dus het maakt het ook pittig als je snotterige konijn ook EC blijkt te hebben of als je EC konijn slecht gaat eten en daarna een gebitsprobleem krijgt. Dan voelt het soms wel als een gebed zonder einde. Maar het tegenovergestelde is ook vaak waar: als ze gaan opknappen, dan knapt alles vaak weer mee op. Ik zou er wel serieus rekening mee houden dat dit konijn blijvend meer weerstand ondersteuning nodig heeft én meer zorg.
    1 punt
  8. Tja ik zou zeggen dat het geen probleem is of ik mis iets. Daar weten andere forumleden meer over te vertellen. Als ze het maar niet opeten maar dat geldt ook voor de fleecedeken als je die los hebt liggen. Heel fijn dat dwangvoeren goed gaat en dat ze gretig is, altijd een goed teken. Ik snap heel goed dat je nu niet meer weet waar de grens ligt. Ondanks de verkoudheid vind ik het nu weer hoopvol klinken allemaal. Je krijgt vast weer bruikbare informatie.
    1 punt
  9. Ze krijgt nu forse pijnstilling en alle symptomen worden nu onderdrukt door de medicatie dat maakt dat ze waarschijnlijk een oppepper krijgt maar dat weet je vast wel. (Hoewel in de mensenwereld tramadol je suf kan maken in het begin) Heftig allemaal maar ik zeg ook kwaliteit van leven gaat voor alles. Je hebt er zoveel tijd in gestoken. Echter, ze lijkt van het één in het ander te vallen. Heel veel sterkte voor jou en je vriend.
    1 punt
  10. Haha, paardenbloemblad moest dat zijn natuurlijk. Dwangvoeren is altijd zoeken naar wat werkt, mijn ervaring, eerst vol stoppen (mits je zeker weet dat er geen blokkade is) en daarna afbouwen en kijken wat ze zelf willen doen. Voor iedereen is dat anders, maar ik vind het een fijne manier, omdat ik dan niet meer achter de feiten aanloop. Overigens begin ik nooit direct met dwangvoeren, maar op het moment dat ik het in moet zetten, eerst vol stoppen, dan zoeken naar een balans.
    1 punt
  11. Je weet dat je teveel suffe administratie zit te doen met af en toe forum kijken als je dit leest en dan in de lach schiet. Ik vind het wel zielig dat je konijnen een paarden-bloed-blad krijgen @Kolino. Gelukkig is het geen paarden-bloed-bad, dan is het nog erger 😆 Maar even serieus, het is een goed idee om dit soort kruiden toe te voegen @Bruine Veder Fleece kan ook zere hakjes geven, maar ik neem aan dat ze er alleen op ligt en niet loopt? In principe zijn alle kleedjes prima. Sommige mensen kopen bij de IKEA, andere bij de Zeeman e.d. De duurdere cavia varianten lekken niet door en dat kan fijn zijn, als je bijv. een kussen niet telkens onder geplast wil zien of je eigen schoot. Bij dwangvoeren is het altijd kiezen. Veel, dan weet je zeker dat ze vol zitten en lekker kunnen aansterken. Iets minder, dan kan je zien of ze nog zelfstandig willen eten (ook best wel heel handig). Je heb daarom mensen die 30ml doen, kijken wat ze zelf eten en dan evt. verhogen indien nodig. Het is ook altijd een afweging of het konijn het zelf lekker oplikt of dat je echt fors stress geeft door het echt in die bekkies te moeten spuiten. En hoe vaak je kan geven, want, het is natuurlijk ook makkelijker om meer te geven of te spreiden als je thuis werkt vs uren weg bent. Blijf gerust vragen en we duimen gewoon allemaal mee dat er snel goed herstel te zien is.
    1 punt
  12. Ik had over je droge info heen gelezen 🤔 Mijn advies zou zijn om het na die 2 weken nog 6 tot 10 weken te geven. Ik weet dat het anders in de boeken staat, maar de meeste konijnen hebben 2 a 3 maanden behandeling nodig. Een maand is wel een mooi moment om te evalueren of de panacur aanslaat. Ik vermoedde al dat die 2 heel klef zijn, afhankelijk van de situatie zeg ik de ene keer wel maatje mee behandelen en de andere keer niet. Gezien de duur van de klachten zeg ik, doe Nijn ook maar 2 weken 1x daag 20mg per kg. Dan neem je hem als eventuele bron die de parasiet uitscheidt weg. @TonRotterdam Wat naar dat je konijn er zo slecht aan toe is, wat is er gebeurd dat je konijn er slechter uit is gekomen? Ik heb het ook niet zo op met die grote dierenziekenhuizen die je allerlei dure behandelingen aansmeren hoor. Als ik iets voorstel overweeg ik wel hoe of wat, dat is echt niet altijd hetzelfde advies. Zeker dure onderzoeken ligt ik toe, waarom wel of niet. Heb je laten inslapen ook overwogen, als het toch niet meer goed komt, waarom dan nog langer laten lijden? Kwaliteit van leven is zeker iets wat je altijd mee moet nemen in het verhaal, als ik kijk naar het konijn Tess, dan denk ik dus, je wil weten of er schade is door de parasiet. Want ja, de kans dat er iets is met de nieren is mega groot, daar is medicatie voor te geven, waardoor ze ondersteund zou kunnen worden. Beetje afhankelijk van de uitkomst. Pas was er ook iemand met een konijn met nierfalen die het niet gered heeft, ik heb dat zelf ook al eens meegemaakt met nierfalen bij E.C. Ik durf overigens niet te zeggen wanneer hooi eten weer gaat lukken. Valt je iets op aan de manier van eten? Welk verschil zit er in de manier van aanbieden? Konijnen verkiezen vers altijd boven hooi en in dit geval denk ik, hoe meer eten er zelfstandig in gaat hoe beter. Stel dat het toch het gebit was en de haakjes pijn deden dat trekt dat met een paar dagen weer bij. Je geeft ook pijnstilling dus ik verwacht normaal gezien een dag of 2 a 3, maar omdat het gewicht zo laag is en je best flink moet bijvoeren zou ik je echt even geen zorgen maken over hooi. Er zitten genoeg vezels in de dwangvoeding om dat te vervangen. Als je daarnaast nog kruiden en groenvoer geeft, dan is het prima voor de komende week. Aankomen is echt belangrijker dan hooi eten. Wel is het voor je eigen gemoedsrust fijn als ze zelf dus wat groen eet. Ik zet zelf bij zieke konijnen altijd weegbree en paardenbloedblad in, in dit geval zou ik ook tijm en/of oregano aanbevelen. Peterselie is ook wel een fijne voor de eetlust, selderij ook. Daarnaast zijn witlof en andijvie wel fijn om de nieren wat te helpen, omdat de rest nogal vol mineralen zit. Wat dat betreft zou ik zelf wel willen weten hoe de nieren er aan toe zijn. Soms kun je dit ook voelen (of juist niet) bij lichamelijk onderzoek. Naast bloedonderzoek zijn daar röntgenfoto of echografie als diagnostische middelen voor. CT kan ook, maar vind ik buiten proportie. Dit zijn dus allemaal onderzoeken die in de papieren lopen. Ik heb in dit geval bloedonderzoek geopperd omdat je dan dus kunt zien of je voor de nieren eventueel medicatie in kunt zetten en als het leverproblemen zijn een indicatie hebt wat de leverfunctie nog doet. Er zijn wel een aantal andere waarden de moeite waard om ook te laten bepalen, maar die weet ik niet uit mijn hoofd. Als het goed is, zou een dierenarts dit moeten weten. Uitgebreid bloedonderzoek is ongeveer 80 tot 100 euro, als ik het goed heb. Vergeet niet dat doxicycline maag-darmproblemen geeft bij konijnen, daardoor stoppen ze ook met eten of gaan selectief eten. Emeprid kan hier een uitkomst zijn. Dat werkt namelijk tegen misselijkheid en last van de maag hebben. Zelf geef ik bij antibiotica vaak een spuitje water erbij, maar omdat jij dwangvoert zou ik de antibiotica geven voor of na een spuit dwangvoer. Vraag bij darmstimulatie wel even of er nog tijd moet zitten tussen het geven van de stimuatie en de rest van de medicatie. Dit is soms wel aan te bevelen, maar hoeft niet altijd.
    1 punt
  13. Er zijn mensen die van die zachte foam dingen eronder hebben gelegd. Die je in de sportschool hebt voor onder trampolines enzo of bij kinderen ziet als puzzelstukjes. Dan kunnen ze niet knagen (want onder vinyl), jij goed schoonmaken én ze heeft toch wat extra demping. Dus daar kan je over nadenken als optie, omdat je 4m2 hebt. Je ruimte is prima, maar ik vrees idd dat je een onzindelijk konijn hebt geadopteerd en niet elk konijn kan of wil zindelijk zijn. Dus dat is behoorlijk veel extra werk voor baasjes. Ik weet ook niet wat voor kleedjes je hebt, maar er zijn speciale voor cavia's die makkelijk wasbaar zijn en soms met inleggers enzo, dus dat scheel dan wel weer werk. Ik hoop dat ze snel opknapt, want ze zit nog maar kort aan de panacur. @TonRotterdam Wat rottig dat het zo gelopen is met jouw konijn. Veel sterkte de komende tijd.
    1 punt
  14. Wen dan langzaam aan het idee dat je misschien een nare beslissing moet nemen. En nu is ze weer even actief. Misschien nog wel een poosje maar het kan ineens veranderen. Ik las net het verhaal van opvang Kaatje Keutel en haar konijn was al wat ouder. 's Avonds voor het naar bed gaan bedelde hij nog om een brokje. Ze gaf dat. midden in de nacht gaat ze naar een ziek konijn met EC kijken. Ze ziet dat Coen niet meer op kan staan. Helpt hem maar het ging niet. Om 2.00 uur nog de DA gebeld en hij is ingeslapen. Dat kwam ook vrij onverwacht. Geniet van de dagen dat ze nog redelijk is en gelukkig lijkt te zijn.
    0 punten
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .