Ga naar inhoud

Stampertje heeft maden


Ainariel

Aanbevolen berichten

Nou, Stamper zat net lekker bij me te knuffelen en ik zag ineens een wormpje uit een keutel steken. Ik sommeer beiden om in hun hok te gaan en bel de dierenarts met de vraag of ze de ontlasting willen checken op wormen.


 


Ik moet direct langskomen, want ze willen maden uitsluiten.


 


Ik ben nu net terug en ja, Stamper heeft maden. Ondanks dat ik om de dag hun hok schoonmaak en zo'n beetje elke vlieg kill die binnen durft te komen. Ik ben 2 weken geleden nog met m bij de dierenarts geweest en hij was hartstikke gezond.


 


De dierenarts zei dat het er echt net in zat en dat ik heel erg op tijd was, maar toch voel ik me schuldig. Ik ben die rotbeesten zo zat dat ik nu ALLE konijnen preventief ga inspuiten met nomyasis. Ik hoor hier zo vaak zeggen dat alleen oudere en zieke konijnen maden krijgen, maar blijkbaar is het toch niet zo. En mijn hokken verschoon ik regelmatig maar ja er hoeft maar 1 vlieg bij te komen.


 


Stamper krijgt een badje en voor de zekerheid doe ik Cassie er ook even in (die had niks, is gecheckt), want die twee zitten wel ontzettend bij elkaar te kleffen natuurlijk.


 


Dus aub: check regelmatig je konijnen met dit warme weer. Ook de gezonde konijnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen zeg! Het kan echt werkelijk iedereen overkomen, voel jezelf er niet schuldig over. Regelmatig controleren zorgt er voor dat als het je overkomt je er op tijd bij bent en snel in kan grijpen, zoals jij! Beterschap voor stampertje!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me je gevoel goed voorstellen hoor! Maar zoals de rest ook al zei: Je was er ontzettend snel bij! Een minder oplettend baasje had het niet opgemerkt, met alle gevolgen van dien. Je konijnen mogen zich gelukkig prijzen met zo'n baasje.

Mbt die spray: Oud en ongezond of niet... Ook ik hoef die ellende niet, dus de mijne zijn daar ook preventief mee behandeld. In mei al, dus volgende maand weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai: allereerst gelukkig dat je er weer zo snel bij was! Pf en dan te bedenken dat ze bij jou in huis zitten dus dan heb je er toch meer zicht op. Buiten zou je het minder snel zien. Ik geloof direct dat het bij jou schoon is en Stamper gezond.

Maar ik ben nu in de war. De made zat in de keutel maar ze zaten dus ook in Stamper? Omdat ik dus net geleerd heb dat maden die in konijnen zitten niet van het konijn afvallen en je deze niet in het hok zelf zult zien. Ik zou dus ook eerst aan wormen denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, hij had een keutel en daar stak iets wittigs uit. Dus ik belde de dierenarts met de vraag of ze zijn ontlasting wilden bekijken en dan Stronghold wilden meegeven. Ik had dan voor alle konijnen Stronghold meegenomen trouwens, want wormen lijken me behoorlijk besmettelijk en ik probeer tussen de 3 hokken/rennen zo hygienisch mogelijk te werken (handen wassen!) maar het kan altijd natuurlijk meegenomen worden.


 


Ik weet niet of ze normaal gesproken het lichaam verlaten maar in dit geval blijkbaar wel. Je moet naast hun poepje kijken, daar zitten nog 2 holtes en daar nestelen ze zich ook graag in.


 


Maar ja, de assistente was meteen alert en eiste dat ik langskwam. Ik heb toen Cassie gelijk meegenomen en bij haar zat niks. Bij Stamper wel. Ik zag ze echt niet (ik had thuis nl al gecheckt) maar mijn dierenarts wel. Zo klein waren ze dus. Aangezien er bijna niks meer in het flesje zat, heb ik dat gratis meegekregen en ik hoefde ook geen consult te betalen. Alleen de spray. Heel erg netjes! Maar ja, die zien dat ik afgelopen maand al 4x bij ze ben geweest natuurlijk. En hij was ook erg blij dat ik binnen een half uur op de stoep stond met mijn twee kleintjes.


 


Ik heb de rest van de dieren ook stuk voor stuk gevangen en op het aanrecht gezet. Bij Flappie, Willow en Pluis zag ik ook wittige puntjes. Dat hoeven geen maden te zijn maar liever een behandeling extra dan een dood konijn, dus die moeten morgen ook een herhalingsbadje. Maggy en Chuckles hebben nu nomyasis opgespoten gekregen. Chuckles paste niet in de mixerkom dus ik heb maar even op de gok gedaan (ivm mijzelf heb ik geen weegschaal in huis).


 


Even een extra tip voor mensen die ooit ook moeten behandelen tegen maden: dat spul stinkt echt gigantisch naar petroleum. Doe dus handschoenen aan! 


 


Inmiddels ben ik weer uit de paniekstand. Het hok binnen is verschoond en alle konijnen behandeld. Ik ga nu eerst een uurtje plat en pak dan stuk voor stuk de hokken aan. Anders ben ik weer een week uitgeschakeld.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik dus ook, maar ze zullen er wel bovenop hebben gezeten. In het zakje bij de dierenarts lagen ze ineens er weer naast. Mijn eerste gedachte was dus ook wormen. Ik houd de ontlasting wel in de gaten hoor. Vertrouw ik het niet dan gaat er alsnog een zak keutels naar ze toe. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat is schrikken zeg!
Gelukkig was je er supersnel bij!

Ik heb ze hier voor mijn vakantie ook ingespoten met nomyasis (of nouja, ik hield de konijnen vast, en mijn vriend deed een poging tot inspuiten. Ik hoefde daarna ook niet meer bang te zijn voor maden bij mezelf zeg maar..... :P )  omdat ze naar een andere omgeving gingen (vooral Cas is wat autistisch op het gebied van veranderingen ;) ) en daar buiten zouden zitten, dus meer kans op vliegen. En het is voor mij al eigenlijk geen doen ze elke dag op te pakken en te controleren door de stress die dat bij ze oplevert - ik lig vaak even op de grond met mijn neus/ogen bijna onder hun staart voor snelle inspecties-  laat staan voor een hoogzwangere oppas.
Maar ik blijf het maar eng vinden. Brr!







 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat je er zo op tijd bij was, is toch ook een schouderklopje waard ;) En goed om even iedereen weer alert te maken want het kan iedereen overkomen, ook mensen die hun verblijven, rennen wel goed schoon houden. 


 


Wat bij mij de vliegen buiten weghoudt is de kliko's zo ver mogelijk bij de ren vandaan, dat scheelt echt. Schijnbaar vinden ze die stinkbak aangenamer dus daar zitten er wel maar bij de ren zelf zie ik eigenlijk geen vliegen (afkloppen). Maak ook echt vaak schoon nu.


 


Ik heb het met de enting van Bender wel gevraagd of de DA het nodig vond om ze wel/niet in te sprayen/ te behandelen en hij wimpelde dat eigenlijk een beetje af. Super dierenarts hoor maar hij zei 'als ze geënt zijn en je bent zelf al erg alert en houdt alles goed schoon is de kans minimaal'. Je vertrouwt daar dan op maar door dit verhaal twijfel ik alweer... Hij gooide het er een beetje op dat dat dus meestal voorkomt bij mensen die niet schoonmaken of niet weten waar ze op moeten letten... Maar ik vertrouw wel dat jij de boel schoonhoudt hoor Ainariel ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal van mijn nijnen hebben langere haren bij hun bips. Mijn dierenarts adviseerde om ze daar 's zomers kort te knippen, omdat het daar wat nattig kan blijven door bijvoorbeeld een beetje urine. Maar Stamper is volgens mij helemaal kortharig hè? Misschien wel handig voor degenen met langharige konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden om de dag de hokken schoongemaakt binnen (met het warme weer, anders 1-2 x per week). Bij Flappie ook, want zij zit er constant. Buiten in de ren maak ik elke dag de hooiplek schoon, omdat ik daar vorig jaar ook al een keer maden in vond. De keutels vegen we eens per week op. Nu ook vaker, want die wordt zo ook schoongemaakt (eergisteravond laat heb ik dat nog gedaan). De nachthokken eens in de zoveel tijd, want daar komen ze normaal gesproken niet zo vaak. Maar vanavond worden ze voor de zekerheid even goed gereinigd natuurlijk. Maar 1 hok heeft een deksel die 10 kg weegt en die krijg ik er echt niet af met mijn nek. Dus die is nu afgesloten totdat deze schoon is. Voor de zekerheid leg ik er ook geen hennepvezel of stro in tot na de warme periode. Dan plassen ze zeker weten wel ergens anders denk ik.


 


Stamper is idd kortharig, ik wil geen langharige konijnen omdat ik nu al best veel tijd kwijt ben qua verzorging (vind ik leuk hoor dus absoluut geen klaag) en meer hoeft echt niet. ;) Ik houd ook niet van borstelen, ook bij de honden deed ik dat niet elke week. Vreselijk werkje. Gelukkig hoefde dat ook niet en nam ook mijn man dat vaak op zich.


 


Ik zet nu gewoon even alles op scherp tot ik me minder paranoia ga voelen. ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik ben nu in de war. De made zat in de keutel maar ze zaten dus ook in Stamper? Omdat ik dus net geleerd heb dat maden die in konijnen zitten niet van het konijn afvallen en je deze niet in het hok zelf zult zien. Ik zou dus ook eerst aan wormen denken.

 

Dit was de info met dat eens één er wel kan afvallen maar niet in de zin van meerdere maden door het hok en zelfs poppen. Als dat op een konijn al opgevreten zeg maar. 

 

Sterkte Ainariel, gelukkig was je alert! Wel heel bizar dat zo'n gezond konijntje maden krijgt, heb dat eenmaal eerder mee gezien, bleek achteraf wel dat hij ook een klein beetje gas had. Hou je dus alert op Stampertje :)

Tipje voor als het wel wormen zijn, Stronghold had niet geholpen, negen van de tien keer zijn het pinwormen en daar doet stronghold niks mee. Dan heb je panacur nodig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik denk niet dat je zelf in de keutels woelt en dan naar de volgende gaat met je handen? Het komt wel is voor dat ze wormen hebben onopgemerkt en weer weg gaat, het kan ook zijn dat bijv. een Stampertje er wat meer moeite mee heeft. Mijn flesvent is ook een wat groter probleemgeval dan mijn andere nijnies bijv., hij is sneller vatbaar voor wat andere gewoon zelf overwinnen. Ik zelf zou dan denk ik gewoon de ontlasting laten onderzoeken ipv preventief behandelen, preventief behandelen is ook niet altijd goed.


Maar bij Stamper waren de maden toch duidelijk in de geurklier? Wel een dommerik hoor dat hij niet gevoeld heeft dat die vlieg daar zat te woelen ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zaten in de holtes naast de anus. Is dat de geurklier? Idd erg raar. Ik zag gister wel 2 vleesvliegen binnen vliegen maar die waren binnen een minuut aan het hemelen. Blijkbaar toch niet snel genoeg (via de slaapkamer binnen gekomen).


 


Ik moet zo alleen nog de ren schoonmaken en ik ga op zoek naar horgordijnen.


 


Ik woel idd niet in de keutels (bah bah :P) en voor en na het schoonmaken was ik ook altijd mijn handen. Zelfs tussendoor met voeren nog. Misschien erg overdreven, vooral omdat er dingen via de kleding en schoenen meegenomen kunnen worden natuurlijk.


 


Ik zou sowieso eerst de ontlasting hebben laten checken hoor. Alleen bij mijn groep is dat een beetje lastig. Ik zie welke keutels van Chuckles zijn omdat hij groot is, maar de rest valt onder dwerg denk ik (Maggy weegt heel iets meer dan 2 kg en Willow is gegroeid naar 2150 gram). Die laatste 2 misschien dan onder middel konijn. Dus dan is het wel denk ik allemaal of geen een. Toch? :)


 


Stamper is 2 weken geleden nog nagekeken en blaakt van gezondheid. Ik wilde gewoon even de bevestiging hebben dat er niks aan de hand was (ik wist het wel maar toch). Ik ben met hem toch bezorgder als er wat is. Maar dat komt omdat we met z'n tweetjes een heel hechte band hebben. Gisteren had ie bv even hok arrest door drukte en vanmorgen was het alleen maar knuffelen en nog eens knuffelen want hij had me gemist. (L) En dat ondanks maatje. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zijn de geurklieren, vervelende plekjes en normaliter zal een gezond konijn daarop reageren doordat ze toch wel wat in de vacht/huid zitten woelen. Wel apart dat hij dat niet gedaan heeft.


 


Als ik ontlasting laat controleren van een groep neem ik diverse keutels die allemaal zoveel mogelijk verschillend zijn, je moet toch alles behandelen als je ergens wat in aantreft :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik houd het in de gaten. Weet ik ook weer dat je dan niet per se de hele mik moet behandelen, pas als er wat uitkomt. Ik snap ook niet waarom Stamp dat niet heeft gemerkt, maar het is gebeurd en dan moet er gewoon direct actie ondernomen worden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .