Ga naar inhoud

Help! Mijn konijntje heeft EC. Ervaringen en tips.


CindyK

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Helaas is dit in een korte tijd weer een nieuw topic dat ik start... Vanochtend ging ik namelijk mijn konijntje Milo eten geven en ik schrok een beetje van wat ik aan trof, hij zat sip voor zich uit te kijken, zijn oogjes gingen ongecontroleerd heen en weer en hij had moeite met zijn evenwicht houden. Uiteraard heb ik meteen mijn da gebeld (Wilhelminapark), waar ik na een uurtje al terecht kon.

 

Eenmaal bij de da liet hij niets van de klachten zien, waarschijnlijk te veel spanning. Wel had ik het sochtends gefilmd en aan de da laten zien. Da gaf vrijwel meteen aan dat het hoogst waarschijnlijk ec is. Ik heb een flesje Panacur meegekregen die ik voor de komende tijd 2x daags moet gaan geven + elke week even aan de Da laten weten hoe dat het gaat. 

 

In mijn vorige topic schreef ik erover dat ik mijn 2 konijntjes recent uit elkaar heb gehaald omdat Milo ook binnenkort gecastreerd moet worden, misschien dat dit zo'n grote verandering voor hem was dat hierdoor nu ook de ec is opgetreden? In nog een ander topic óók over Milo vroeg ik om ervaring met het verwijderen van de snijtanden, dit omdat Milo een gebitsafwijking heeft en hierdoor ook nog in het vooruitzicht heeft dat zijn snijtandjes verwijderd moeten worden. 

 

Kort samengevat heeft hij dus best wel wat voor de boeg; éérst (hopelijk) herstellen van ec, daarna zijn castratie en daarna ook nog het verwijderen van zijn voortanden... Ik vind het allemaal zo sneu voor hem en hoop dat het een konijnwaardig bestaan zal blijven. Voor nu was ik gelukkig erg vroeg bij de ec, waardoor de da het nog geen ''alarmerend'' stadium vond, ,we gaan voor nu even wachten met de castratie en eerst even kijken of we de ec onder de knie kunnen krijgen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachtes. Ik hoop maar dat hij met zijn ec onder de leden ook de andere 2 ingrepen allemaal gaat redden. Maar we doen het voor nu stap voor stap. 

 

Hier een filmpje waarop Milo zijn ec symptomen te zien zijn (dit was vanochtend, het gaat om zijn ogen): https://drive.google.com/file/d/10ksau67E9mXh43pqC4YPeh_7CaeqSQcu/view?usp=share_link 

 

Ps. heeft er iemand tips voor het toedienen van de Panacur? Hij moet 2x daag 0,7ml maar hij vindt het echt verschrikkelijk..

aangepast door CindyK
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • CindyK wijzigde de titel naar Help! Mijn konijntje heeft EC. Ervaringen en tips.

Je kan je konijn proberen te foppen door eerst een stukje banaan of iets anders zoets in de spuit te doen en dan de Panacur.

Ze denken dan, hey lekker! en dan gaan dat snert spul er snel doorheen. Sommige mensen mengen het met een brokjes papje of dwangvoer.

Daarna lekker belonen met iets lekkers als hij dat wil eten.

 

Wat enorm naar dat hij nu EC verschijnselen heeft. Het is logisch dat je je zorgen maakt over een evt. natraject (castratie, gebitsbehandeling én koppeling).

Veel dierenarts adviseren een lage dosering panacur een tijdje voor een ingreep of stress situatie en dan blijft die parasiet heel vaak inactief. Scheelt de baasjes ook veel stress!

 

Behandel je Milly preventief mee of waren ze al een tijdje uit elkaar?

 

Heel veel succes met het behandelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Behandel je Milly preventief mee of waren ze al een tijdje uit elkaar?

 

 

Ze zijn ondertussen al een tijdje uit elkaar, ze zijn in ieder geval niet samen geweest in de tijd dat Milo symptomen heeft (die zijn vanochtend pas begonnen). DA vroeg indd wel naar Milly maar heeft niet gezegd dat ik haar ook moet behandelen. Misschien dat ik morgen nog even bel om dit nog een keertje na te vragen voor de zekerheid.

 

 

7 minuten geleden, bunnyempress zei:

Je kan je konijn proberen te foppen door eerst een stukje banaan of iets anders zoets in de spuit te doen en dan de Panacur.

Ze denken dan, hey lekker! en dan gaan dat snert spul er snel doorheen. Sommige mensen mengen het met een brokjes papje of dwangvoer.

Daarna lekker belonen met iets lekkers als hij dat wil eten.

 

Goede tips, bedankt! Ik merk momenteel dat hij helaas geen interesse heeft in het lekkers dat hij normaal krijgt (Selective naturals loops of gedroogde banaan). Hij heeft vandaag wel een aantal sprietjes hooi en een beetje groente gegeten, maar zijn eetlust is duidelijk niet zoals normaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verminderde  eetlust hoort er helaas bij, vandaar dat er soms toch ook dwangvoer aan te pas moet komen.
Kruiden nemen ze vaak wel sneller aan - maar ik weet niet of hij dat normaal eet? Je kan onder de neuzen kriebelen, soms happen ze uit irritatie en eten dan toch die peterselie op.

 

Als konijnen bij elkaar zitten, zijn de meningen verdeelt over preventief behandelen. De ene dierenarts vind het slim: de kans op symptomen is hoog en snel behandelen verdient de voorkeur. De andere dierenarts wil liever afwachten tot er symptomen zijn. Helaas is het dan weleens te laat voor een konijn. Vandaar dat er op het forum vaak gevraagd wordt of dit gebeurd. Ik weet niet precies wat het protocol is als ze al zo lang uit  elkaar zijn. Hebben ze echt geen contact gehad in de laatste 7 dagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bunnyempress zei:

Verminderde  eetlust hoort er helaas bij, vandaar dat er soms toch ook dwangvoer aan te pas moet komen.
Kruiden nemen ze vaak wel sneller aan - maar ik weet niet of hij dat normaal eet? Je kan onder de neuzen kriebelen, soms happen ze uit irritatie en eten dan toch die peterselie op.

 

Als konijnen bij elkaar zitten, zijn de meningen verdeelt over preventief behandelen. De ene dierenarts vind het slim: de kans op symptomen is hoog en snel behandelen verdient de voorkeur. De andere dierenarts wil liever afwachten tot er symptomen zijn. Helaas is het dan weleens te laat voor een konijn. Vandaar dat er op het forum vaak gevraagd wordt of dit gebeurd. Ik weet niet precies wat het protocol is als ze al zo lang uit  elkaar zijn. Hebben ze echt geen contact gehad in de laatste 7 dagen?

 

kruiden heeft hij ook geen zin in helaas, hij is gewend aan peterselie en dille maar wil beide niet eten. Ik denk dat ik zo ga starten met dwangvoeding, om hem de nacht door te helpen. Hoevaak per dag moet dit? En op welke tijden doen jullie dat? 

 

Ze hebben wel nog gesnuffeld met elkaar binnen de afgelopen 7 dagen dus ik ga morgen zeker nog even naar de da bellen of dat het verstandig is om Milly ook nog even te behandelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee is dat ze 2 weken voordat de klachten beginnen al actief uitscheiden. In dit geval verwacht ik dat beide konijnen besmet zijn via de moeder. de parasiet heeft een cyclus van 2 weken, dus als ze langer uit elkaar zijn verwacht ik niet direct een actieve besmetting bij de ander. Ik verwacht eigenlijk dat ze beiden via de moeder besmet zijn en de een wat zwakker is dan de ander. Oorzaak, ja te vroeg bij de moeder weg, te weinig weerstand opgebouwd.

 

Wel moet ik je complementen geven voor je directe handelen, hoe eerder je begint met behandelen hoe beter. Helaas kun je niet onder deze operaties uit, maar het voordeel, je hebt een dierenarts die van wanten weet. Ik denk niet dat het lukt om de ingrepen te combineren. Vragen kan natuurlijk altijd. Maar als er bij het een complicaties zijn, kan het andere sowieso niet doorgaan. Ze weten je zeker te adviseren in wanneer je begint met een preventieve kuur (die is maar 2 weken). Je doet dit zodat de cyclus niet voltooid kan worden.

 

Hoeveel en hoe vaak dwangvoeding hangt van verschillende zaken af. In acute gevallen waarin ik echt MOET dwangvoeren kies er voor om 1 dag volledig over te nemen, zodat ik na die dag een konijn met een volle buik heb. Zeker met zijn weerstandverhaal is voldoende eten van belang. 3 keer daags vind ik het minimale nu. Gezien hij de medicatie ook haat, denk ik niet dat veel vaker je gaat lukken. Hij is klein dus je zult met 3 spuiten van 10ml een heel eind moeten komen.

 

Nistagmus is inderdaad een mogelijkheid voor E.C. Bij konijnen die via hun moeder besmet worden begint het vaak in de ogen, maar dit is hersenen. Als je toch gaat bellen, vraag eens aan de dierenarts of je iets mag hebben tegen misselijkheid. Emeprid is een optie, maar een ander middel is ook prima. Nistagmus kan misselijkheid veroorzaken en misselijkheid zorgt weer voor niet eten. Met een beetje geluk kun je daarmee ook het cirkeltje van niet eten doorbreken. Maak eten voor hem heel makkelijk, dus hooi op de grond en niet uit een ruif bijvoorbeeld. Dit kost minder inspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, CindyK zei:

zijn oogjes gingen ongecontroleerd heen en weer

Als je op internet op wilt zoeken wat het is kijk dan bij: Nystagmus.

 

Je zult het niet geloven maar elke ochtend als ik mijn konijnen ga voeren, ben ik weer blij dat ze er aan komen rennen en nog geen verschijnselen van EC vertonen. Ik ben gewoon wat bang geworden door alle berichten hier. Maar hier zit veel kennis!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ik geef jullie even een update. Het leek vandaag wat beter te gaan met Milo, geen draaiende oogjes meer. Wel nog lichtjes wat moeite met zijn evenwicht. Ook heeft hij voor het eerst uit zichzelf wat sprietjes hooi en een klein beetje gedroogde weegbree gegeten.

 

Wel viel het met op dat hij sinds gisteren minimaal gekeuteld heeft, en de keutels die er zijn zijn écht mini keutels. Toch maar even naar Wilhelminapark gebeld en ga voor nu naast de panacur en dwangvoeding ook metacam, cisaral en laxatract bijgeven, totdat hij weer normaal eet én keutelt. 

 

Hopelijk komt het allemaal snel goed!😥

 

Ik heb overigens ook gecheckt of dat ik Milly ook uit voorzorg moet behandelen voor de EC, maar zij geven aan dit niet te doen tenzij ik symptomen zie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .