Ga naar inhoud

Dwangvoeren na sterilisatie


Jimmy en Joy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Mijn konijn is vandaag gesteriliseerd. Ze wil helaas niks eten en heeft bij de dierenarts alleen een stukje appel gegeten.

Dit betekent dat ik als ze vanavond nog niks heeft gegeten moet beginnen met dwangvoeren.

 

Bij de dierenarts hadden ze het over elk uur als ze niks eet en elke twee uur als ze een klein beetje eet. Op dit forum en online vind ik hele andere informatie.

Ik merk dat ik best angstig ben dat ik grote fouten maak. Wanneer zouden jullie starten / hoelang zouden jullie wachten?

 

Ik heb dwangvoer meegekregen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor het slapen gaan wat dwangvoeren als ze nog niets op heeft en dan pas morgenochtend weer. Ik zou niet te veel / vaak doen, genoeg om de darmen op gang te helpen maar niet te veel zodat ze wel ook trek heeft snel zelf te gaan eten. Je hoeft nu niet te dwangvoeren om aan te sterken, maar alleen om stilvallende darmen te voorkomen. 

 

Vaak helpt kriebelen met iets lekkers onder de neus ook al om ze zelf een paar happen te laten eten 😉

Als ze zelf eet, al is het maar een paar happen, dan dwangvoer ik niet. 

 

Wat heb je meegekregen van de dierenarts? Heb je pijnstillers meegekregen? En iets voor de spijsvertering op gang te helpen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig want je wil wel dat ze uit zichzelf gaan eten maar ook dat ze genoeg binnen krijgen om de darmen op gang te houden.

Als ze nog helemaal niets eet, dan zou ik haar vanavond genoeg dwangvoer geven. Het is een flinke operatie en veel voedsters hebben er eerst wel last van. Dan kun je morgen minderen en kijken wat zelf al wil.

 

Heb je ook medicatie gehad van de dierenarts voor de darmen en pijnstilling? En hou je haar lekker warm vannacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Evee zei:

Ik zou voor het slapen gaan wat dwangvoeren als ze nog niets op heeft en dan pas morgenochtend weer. Ik zou niet te veel / vaak doen, genoeg om de darmen op gang te helpen maar niet te veel zodat ze wel ook trek heeft snel zelf te gaan eten. Je hoeft nu niet te dwangvoeren om aan te sterken, maar alleen om stilvallende darmen te voorkomen. 

 

Vaak helpt kriebelen met iets lekkers onder de neus ook al om ze zelf een paar happen te laten eten 😉

Als ze zelf eet, al is het maar een paar happen, dan dwangvoer ik niet. 

 

Wat heb je meegekregen van de dierenarts? Heb je pijnstillers meegekregen? En iets voor de spijsvertering op gang te helpen? 

 

Ik heb dwangvoer en metacam meegekregen! Dwangvoer alleen als voorzorg, en metacam voor tweemaaldaags. 

 

Ik vond het zelf ook enorm veel, maar wacht dan idd even af tot vanavond. Ze liep net langzaam een rondje en snuffelde aan alles dus hopelijk eet ze dalijk ook weer wat haha! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, happy211 zei:

Het is lastig want je wil wel dat ze uit zichzelf gaan eten maar ook dat ze genoeg binnen krijgen om de darmen op gang te houden.

Als ze nog helemaal niets eet, dan zou ik haar vanavond genoeg dwangvoer geven. Het is een flinke operatie en veel voedsters hebben er eerst wel last van. Dan kun je morgen minderen en kijken wat zelf al wil.

 

Heb je ook medicatie gehad van de dierenarts voor de darmen en pijnstilling? En hou je haar lekker warm vannacht?

Ik heb pijnstilling meegekregen! Ze is vannacht lekker bij mij op de slaapkamer, zodat ze het sowieso warm genoeg heeft. 

 

Precies, het is inderdaad lastig! Ik ga het even afwachten, maar hou jullie zeker op de hoogte. Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen dierenarts, maar mijn konijnen hebben na narcose altijd ook darmstimulerende medicijnen meegekregen. Vaak emeprid en ciseral maar kan ook andere merknamen zijn. Vask krijgen ze daar bij de dierenarts ook een injectie van, en dan nog voor thuis voor een paar dagen om oraal te geven. Is er verteld waarom dat nu niet meegegeven is?

Heb je het zelf in huis? Zo niet, dan zou ik er nog wel even achteraan bellen of je dat nog op kunt halen. Zeker omdat het bijna weekend is en je anders meteen naar de dure spoeddienst moet. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder uur is inderdaad een beetje overdreven, dat heb ik nog nooit gedaan. De adviezen zijn ook situatie afhankelijk. Ik zou er dus 's nachts nog 1 keer uit gaan, maar dat is geen verplichting. Globaal is dat om 22 uur en eten klaarleggen en dan om een uur of 3 nog eens kijken, als het eten niet weg is nog een keer dwangvoeren. Is het wel weg dan, pas 's morgens. Of helemaal niet meer, maar als je niet thuis bent is een keer voeren wel handig.

 

Ik zou bij een voedster emprid en cisaral geven. Door de operatie hebben de darmen even stil gelegen. Let dus ook goed op keutelen! Bij rammen luistert het iets minder nauw, maar ook die hebben soms wat extra hulp nodig. Vaak wordt er metomotyl gespoten, dat kun je mogelijk terug zien op de factuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Kolino zei:

Ieder uur is inderdaad een beetje overdreven, dat heb ik nog nooit gedaan. De adviezen zijn ook situatie afhankelijk. Ik zou er dus 's nachts nog 1 keer uit gaan, maar dat is geen verplichting. Globaal is dat om 22 uur en eten klaarleggen en dan om een uur of 3 nog eens kijken, als het eten niet weg is nog een keer dwangvoeren. Is het wel weg dan, pas 's morgens. Of helemaal niet meer, maar als je niet thuis bent is een keer voeren wel handig.

 

Ik zou bij een voedster emprid en cisaral geven. Door de operatie hebben de darmen even stil gelegen. Let dus ook goed op keutelen! Bij rammen luistert het iets minder nauw, maar ook die hebben soms wat extra hulp nodig. Vaak wordt er metomotyl gespoten, dat kun je mogelijk terug zien op de factuur.

 

57 minuten geleden, happy211 zei:

Ik ben geen dierenarts, maar mijn konijnen hebben na narcose altijd ook darmstimulerende medicijnen meegekregen. Vaak emeprid en ciseral maar kan ook andere merknamen zijn. Vask krijgen ze daar bij de dierenarts ook een injectie van, en dan nog voor thuis voor een paar dagen om oraal te geven. Is er verteld waarom dat nu niet meegegeven is?

Heb je het zelf in huis? Zo niet, dan zou ik er nog wel even achteraan bellen of je dat nog op kunt halen. Zeker omdat het bijna weekend is en je anders meteen naar de dure spoeddienst moet. 

 

 

Ik ga heel eerlijk zeggen dat ik de factuur niet eens heb meegenomen, omdat ik dat niet nodig vond. Naderhand misschien toch handig geweest inderdaad om te checken wat ze al heeft gekregen....

 

Ze gaven aan alleen pijnstilling mee te geven, omdat alles er goed uitzag. Ze had al een stukje appel gegeten en ze keutelt ook normaal. Als er wat is kan ik ze altijd bellen, aangezien ze ook in het weekend open zijn. Ik denk dat het daarom geen prioriteit had?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, als je het komende dagen niet vertrouwd gewoon bellen. Het verschilt een beetje per dierenarts wat je mee krijgt. De meeste dierenartsen geven een konijn pas mee naar huis als er gegeten en gekeuteld is. In die zin is het dan niet meer nodig, want de darmen werken. Dat lijkt bij jou ook het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden relatief ook weinig meegekregen voor onze voedster Scarlett. Maar die werd ‘s ochtends geholpen, een paar uur later at ze al hooi en die keutelde 100% normaal (wel wat kleiner). Dwangvoer deden we in de namiddag bij de dierenarts zodat we wisten hoe het moest (nog nooit gedaan), maar hadden we daarna niet meer nodig. Bikkel was ze. Pijnstilling ging er dus ook maar moeizaam in. 24 uur later zat ze alweer buiten, want Mw. haat de binnenkamer. 
 

Het kan best dat de dierenarts dacht: komt wel goed, er wordt zo snel gegeten, maar dat ze nu toch wat suffiger/minnetjes is.  
 

Je hebt al super goede adviezen gehad, maar als je het niet vertrouwd, gewoon bellen of gaan. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Hoe is het vannacht en vandaag gegaan?

Het ging echt top gelukkig! De dierenarts heeft gisteren nog gebeld om te controleren hoe het met haar ging, enorm netjes. Ze ziet er beter uit dan voor de sterilisatie en eet weer rustig haar voer en hooi op. Ze is lekker actief en neemt zonder al te veel gedoe de pijnstilling in. Dwangvoer dus niet nodig gehad! 

 

Ik ben zo opgelucht! We gaan vrijdag terug om de wond te laten controleren!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .