Ga naar inhoud

Kieskeurig konijn


Gwen87

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Een tijdje geleden is mijn voedster erg ziek geweest en een weekend moeten overbruggen bij de dierenartsassistent (natuurlijk wel gezamelijk met haar trouwe vriendje).

 

Ze was ondervoed en onderkoelt (als gevolg van ondervoedingen).

Wat blijkt dat haar vriendje (rammelaar) dus alles op eet. Hij trekt het ook gewoon uit der bekkie.

 

Nu moeten ze dus apart eten.

Maar madam wordt erg kieskeurig.

Sience Selective eet ze niet meer.

Care + toegevoegd (at ze bij de assistente erg graag) eet ze nu ook niet meer.

 

Wat er wel goed in gaat is groentes (andijvie, spinazie, kruiden noem maar op) en erwten vlokken. 

 

De dame moet goed eten om aan te komen en aan te sterken. Maar ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.

 

Wie heeft er tips? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, bunnyempress zei:

Als ze ziek is geweest, wat heeft ze dan gehad?

Heeft ze eerder wel eens last gehad van haakjes? Dan stoppen ze vaak ook met brokjes eten terwijl groenten & hooi wel nog gaan.

Heb je geweekte brokjes geprobeerd?

Geen haakjes, is ze op gecontroleerd.

Staat in het bericht onderkoeling (gevolg van ondervoeding) en ondervoeding omdat de rammelaar alles voor zichzelf hield en van haar afpakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste gedachte is ook haakjes. Is haar gebit onder narcose gecontroleerd? Anders kun je de achterste kiezen niet zien. Zijn er ook geen hele kleine haakjes gezien? Het kan zijn dat de dierenarts zegt dat het minimaal is, maar het konijn er toch last van heeft. Of rode plekjes op de tong?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Marjoleink zei:

Mijn eerste gedachte is ook haakjes. Is haar gebit onder narcose gecontroleerd? Anders kun je de achterste kiezen niet zien. Zijn er ook geen hele kleine haakjes gezien? Het kan zijn dat de dierenarts zegt dat het minimaal is, maar het konijn er toch last van heeft. Of rode plekjes op de tong?

Ze had op dat moment geen narcose nodig, was zo erg verwakt dat narcose zelfs gevaarlijk was. Maar haakjes waren echt niet te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat je alleen het complete gebit op haakjes kan controleren onder narcose. Een aantal tanden/kiezen zijn niet zichtbaar met het kijkertje wat vaak gebruikt wordt.

Als het wel echt haakjes zijn, dan gaat ze straks ook groenvoer/hooi/snoepjes weigeren en dat wil je natuurlijk niet bij een verzwakt konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij jouw verhaal is mijn gedachte ook dat de problemen echt bij het gebit gezocht moeten worden, ik sluit mij dus aan bij de adviezen hiervoor. 

 

Met een kijkertje zonder narcose kunnen de kiezen niet goed / volledig bekeken worden. Het is een prima makkelijk uit te voeren basis controle, vaak doen dierenartsen dat bijvoorbeeld bij een vaccinatiemoment. En dat is goed hoor, want als ze haakjes zien, of wondjes, of dat er bijv. hooi en troepjes in de wangen/bij de kiezen blijven zitten dan weet je dat er problemen aan zitten te komen en kun je er extra op letten.  Maar met zo een kijkertje kun je gebitsproblemen niet uitsluiten, omdat je simpelweg niet alles goed kan zien. Als er problemen zijn en het vermoeden bestaat dat het in het gebit zit, dan is er een roesje en het liefst zelfs ook gebitsfoto's nodig om dat beter te bekijken.

 

Ik vrees dat je nu in een cirkeltje blijft zitten, ze eet slecht, is zwak, maar door de problemen zal ze niet beter gaan eten en zwak blijven. Pas als de oorzaak is opgelost, zal ze weer aansterken. Ondanks dat het spannend is, de verdoving, zou ik dus toch voor verder onderzoek gaan. Ik vrees dat hoe langer je wacht, ze uiteindelijk zo verzwakt, dat er ook geen opties meer zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Ik vrees dat je nu in een cirkeltje blijft zitten, ze eet slecht, is zwak, maar door de problemen zal ze niet beter gaan eten en zwak blijven. Pas als de oorzaak is opgelost, zal ze weer aansterken. Ondanks dat het spannend is, de verdoving, zou ik dus toch voor verder onderzoek gaan. Ik vrees dat hoe langer je wacht, ze uiteindelijk zo verzwakt, dat er ook geen opties meer zijn. 

Ik heb hetzelfde gevoel. In zulke gevallen zeg ik, dwangvoeren voor een aantal dagen, tot het konijn weer op krachten is en dan de narcose in. Je kunt een verzwakt konijn niet onder narcose doen, maar je kunt wel zorgen dat het konijn weer genoeg voedingsstoffen binnen heeft gekregen, waardoor het risico vermindert. Maar daar kun je niet mee wachten. Mijn gevoel zegt een dag of 3 tot 5 dwangvoeren. Gezien je over 3 dagen in het weekend zit, denk ik probeer voor maandag de narcose te plannen en help haar tot die tijd met eten.

 

Gevoelsmatig is dit een gebitskwestie. Abcessen kunnen ook, is dat ook goed afgetast? Anorexie doet mij ook nog aan lever en nieren denken. Pijn kan ook een factor zijn, maar ook dan zeg ik, je kunt pas orale pijnstilling geven als er genoeg voeding in gaat. Ik ga er een beetje vanuit dat ze de behandeling met injecties, pijnstiller + iets voor de maag/darmen al wel gehad heeft. Toch zegt mijn gevoel, om haar er doorheen te krijgen moet je wel dwangvoer+ medicatie inzetten. Dit uiteraard in overleg met de dierenarts omdat je geen wisselwerking wilt zien met narcosemiddelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .