Ga naar inhoud

Keutelen na koppeling


Bruno-Luna

Aanbevolen berichten

Hi!

 

Ik zit met een (stinkend) probleem. Ik heb mijn 6-jarige ram opnieuw laten koppelen nadat mijn 6-jarige voedster enkele maanden geleden is overleden. De koppeling is gebeurd in een Konijnenopvang, waar mijn konijn is gekoppeld aan een 5-jarige, gesteriliseerde voedster. Eenmaal thuis was het even aftasten, maar nu 1,5 week later zijn ze echt een “setje” wat elkaar graag opzoekt, besnuffelt en wast en samen het huis willen door struinen (binnenkonijnen). Alleen.. zij keutelt vanaf het eerste moment alles onder, waarschijnlijk vanuit territoriumdrang en het ook “haar plekje” maken en inmiddels doet mijn altijd zindelijke ram er vrolijk aan mee. De laatste twee dagen laten ze ook hun plasjes gewoon lopen op het kleed in de ren. Het zijn al lang geen pubers meer en inmiddels is de koppeling in Bavel ruim 2 weken geleden. Ik ruim alles direct op en leg alle keutels in de toiletbakken, maar na een nacht slapen of dag werken ligt  de hele ren opnieuw vol. Ook als ik 1 van de toiletbakken in de ren zelf zet ipv in het hok. Heeft iemand anders hier ervaringen mee, ideeën hierover of adviezen in? Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Bruno-Luna zei:

Heeft iemand anders hier ervaringen mee,

Nee, geen ervaring. Maar er komt vast antwoord. Wel weet ik dat konijnen keutelen tijdens het hooi eten. Ik heb zelf een grote toiletbak en daarboven hangt aan de korte zijde de ruif. De meeste keutels liggen in de bak en een wat er naast maar nooit elders. Maar misschien trap ik een open deur in en hangt/ligt het eten bij de toiletbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen deden dat ook. Ik heb eerst steeds geveegd en alle plasjes met azijn nagewassen. Ik heb heb probeerd om de ruimte te verkleinen en nieuwe plasplaatsen af te dwingen. Ik heb ook geprobeerd om alleen met water te poetsen zodat ze hun geurvlaggen niet steeds opnieuw hoefden aan te brengen.

Ik ben nu 9 maanden verder en heb nu vier plasplaatsen op 7 m2. Keutelen in de ren doen ze nog steeds ongelimiteerd.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik een project met een lange adem. De tips die @hemmel geeft was wat ik ook wilde schrijven. En kijk of er ergens een plaats is waar ze meer keutels en plasjes doen en zet daar een toiletbak weg. Kan zijn dat je in het begin dan meerdere toiletbakken hebt staan, maar als ze zo leren hun behoefte daarin te doen, dan kun je later hopelijk terug naar bijv. maar 2 bakken.

En is er ergens een plek waar je wil dat ze echt niet plassen, bijvoorbeeld rond de bank, dan zit er niets anders op dan te zorgen dat ze er niet meer bij kunnen komen ben ik bang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme jij - ik hou ook niet van het opruimen van mijn puber-nijn zijn gedrag, maar hij zit gelukkig buiten samen met z'n maatje.

 

Weet jij of het andere konijn ooit zindelijk is geweest? Niet elk konijn is zindelijk of zindelijk te krijgen, dus voordat je alles uit de kast haalt, is het misschien wel handig om te weten of dit een tijdelijk probleem is of meer van de lange adem, omdat je het konijn echt nog alles moet gaan leren.

 

Ik zou sowieso alles weghalen wat lastig schoon te maken is, dus dan maar even geen kleed bijv. als de vloer goed genoeg is of makkelijker schoon te maken. Je kunt ook van die puppy pads kopen om neer te leggen, dat hebben wij gedaan toen ze binnen zaten ivm de castratie. Ingepakt in een dekbedhoes, zodat ze er niet aan konden knagen (alleen aan die hoes). Makkelijker schoon te houden/om te wisselen en je vloer blijft goed. Dat scheelt stank, opruim werk en hopelijk voelt ze zich dan sneller thuis.

 

Ik zou verder kiezen of je nu wil inzetten op zindelijkheid, dus echt alle keutels telkens weghalen of dat je meer wil zorgen dat alles rustig blijft bij de territoriumdrang en dat je dus wat keutels laat ligggen in de hoop dat ze dan niet meer de noodzaak voelt om erbij te leggen. Als ik wat nieuws in de ren leg, zie ik nu dus ook dat er veel rondom gekeuteld wordt, omdat meneer echt bezig is met puberen. Eerste dag haalde ik alles weg, maar paar uur later ligt het er weer. Toen 2 dagen laten liggen en de derde dag opgeruimd en toen was meneer kennelijk er van overtuigd dat het nu goed was. Plasjes haal ik wel weg. Heet water en een minimaal beetje azijn werkt hier het beste. Teveel azijn en hij doet het weer, geen azijn en de stenen worden niet 100% schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Je kunt ook van die puppy pads kopen om neer te leggen, dat hebben wij gedaan toen ze binnen zaten ivm de castratie

Voor de langere termijn is goedkoop vinyl veel handiger. Is ook goed schoon te maken en hoef je niet telkens te verschonen. 

 

Ik zou ook even de ren helemaal onderhoudsvrij maken, overal alleen maar vinyl of plastic ondergrond en alleen bodembedekking in het toilet. Zet meerdere toiletten neer en probeer t goed schoon te houden. Hopelijk leren ze het snel 🤞🏻

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook maar dan onder het rennen en springen van de kleine (zo n 8 maanden oud) We noemen het de Joepie de poepies. 😁🤪De grote daarentegen(rond de 4 jaar oud) heeft om de zoveel tijd enorme plak poep en dat is veel werk. Want hij staat erin en de helft zit ook nog aan zijn kont vast en dat loopt hij overal in😖🤧🤮 stuk minder Joepie dus hihi

 

Verder zijn ze beiden zindelijk. Netjes op de wc gelukkig.

 

Ik zuig om de dag de meeste Joepies op. En 1 keer in de week de grote schoonmaak. 

Het enige min punt aan binnen konijnen helaas....

 

Voor het plassen overal... zou idd misschien meer toilet ruimte kunnen op verschillende plekjes..

Voor de kleine heb ik steeds zijn plasjes met wc papier opgedept en in de wc bak gelegd. Ook de keutels wat hij naast de wc deed weer in de bak. Weet niet of dat geholpen heeft maar hij doet het netjes op de wc.😇

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat dat wel langer dan twee weken kan duren na een koppeling, vaak een aantal maanden zelfs.

 

Ik zou het kleed weghalen en iets wat makkelijk schoon te houden is kiezen. Een kleed is ook wel iets waar veel geur in trekt namelijk. En gewoon even wat extra bakken gebruiken, zoals in de berichten hiervoor ook al aangegeven werd.  Na een tijdje zul je zien dat ze één of twee voorkeursbakken hebben om te keutelen en kun je de rest weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Miekmoek zei:

Voor de langere termijn is goedkoop vinyl veel handiger.

Heb ik op de vloer in het hok liggen waar de PeeWeebak staat. Ideaal. Stro heb ik eruit gehaald en de catcube ook. Ik neem elke dag als ik de ren inga een emmer mee en veeg de keutels naast de bak op en deponeer dat in de emmer. Stoffer en blik hangen aan een spijker opzij van het hok. Als er naast de rand van de bak een plasje ligt (te ver buiten de bak gezeten bij het hooi eten) ruim ik dat met schoonmaakazijn en keukenpapier op.

Dus vinyl is ideaal!!! Wat ben ik bevoorrecht dat ik in de grote ren nooit een plasje vind. Ook niet in de zandbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Mijn rammetje was ook zindelijk maar begon er ook mee nadat ze thuiskwamen van het koppelen. Het is goedgekomen bij ons. Ik pakte ook alles op en gooide het in de wcbak.

Ik had alleen een heel mooi kleed waar een paar keer opgeplast was. Die had ik weggehaald en steeds ook schoongemaakt. Een paar weken terug weer geprobeerd, maar er wordt weer opgeplast. Dus toch maar weer eruit gehaald. Wel jammer want het was zo lekker warm aan onze voetjes😬 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .