Ga naar inhoud

Kruidenplantjes


Amor83

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Dit weekend gaan we een weekendje weg. Nu heb ik geregeld dat er smorgens (voor brokken) en zaterdagavond (voor groente) iemand voor de konijnen zorgt. Normaal geef ik een heel arrangement aan een kleine hoeveelheid van allerlei soorten groenten en kruiden.  Om het  voor diegene die langsgaat makkelijk te maken heb ik een peterselie plantje en een basilicum plantje gekocht om zaterdagavond in het verblijf te zetten. Maar nu twijfel ik of ik hier goed aan doe omdat ze dan wel een grote hoeveelheid van deze twee soorten krijgen. Ik lees regelmatig iets over gasbuik enzo. Ze zijn dus wel volop groente gewend, ze hebben wel eens eerder een basilicum plantje opgegeten maar nog nooit een heel peterselie plantje. Nu was ik dus van plan om op 1 avond dus beide plantjes te geven. Zal dit kwaad kunnen?

aangepast door Amor83
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Amor83 wijzigde de titel naar Kruidenplantjes

Ik zou dit zelf niet snel doen, ik denk dat ze het in één keer opeten en zonder toezicht lijkt mij dat niet handig. Kun je niet alvast bakjes klaarmaken met de portie kruiden per dag en dat voor de oppas klaarleggen in de koelkast? Voor een weekendje is dat wel te doen.

 

Of even een korte uitleg wat ze mogen geven (zoveel takjes dit, zoveel dat enz)? Zo doe ik dat altijd met mijn oppas / oppaskonijnen. Dan weet je zeker dat ze geen last van de buikjes krijgen net als jij weg bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je niet aanraden om plantjes los in het verblijf te zetten. Of je moet van vegen houden. Dat wordt 1 grote rotzooi. Ze gaan er mee gooien, in graven etc.

 

De mijne krijgen wel eens 40 gram samen aan kruiden, dat gaat prima. Twee hele planten vind ik wel veel in 1 keer. Je kunt ook gewoon een hele stronk witlof neerleggen, dat regelt zich wel.

 

Ik vind de kans eigenlijk te groot dat ze, als je 2 plantjes tegelijk geeft, ze in 1 keer teveel voedingsstoffen binnen krijgen. De kans op plakpoep is dan wel aanwezig. Dat is niet handig als je er niet bent.

 

Ik vind het idee van de van te voren gemaakte bakjes ook wel een idee. Geeft minder rotzooi en je hebt meer controle over wat ze binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook niet durven, want bij mij eten ze alles op en ze graven ook in planten. Ze stoppen dus echt niet, ook niet als het teveel is.

Het zijn geen planten die per se veel gasbuik kunnen geven, maar als er wel wat mis gaat, dan is er niemand bij.

Als je wil, kan je gewoon vanaf de stengels pakken wat ze mogen en verdelen over 2 glazen water. Zo blijven ze gewoon vers.

Dan vraag je die persoon van zaterdagavond om 1 glas te pakken en het groenvoer daaruit te geven en iemand die 's ochtends langskomt voor de brokken het andere glas leeg te maken en dat te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een bakje voor zaterdagavond maken met groenten die ze regelmatig krijgen en een bakje voor de zondagavond. Deze bakjes in de koelkast zetten.

De oppas kan dan een bakje uit de koelkast halen en dat in hun voerbak doen en dan geven. Ik maak ook overdag wel eens de groentenbak klaar omdat het zo vroeg donker is. Nu staat het in de koelkast. Straks haal ik het eruit zodat het iets minder koud is en geef ik het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .