Ga naar inhoud

Hoe oud steriliseren?


Jimmy en Joy

Aanbevolen berichten

Vandaag heb ik ons nieuwe konijntje Joy mogen ophalen. Joy is geadopteerd en is waarschijnlijk rond de 4 tot 6 maanden oud. We hebben zelf al een reutje in huis dus ze leven nu gescheiden, aangezien hij nog niet gecastreerd is. Ik zat rond te kijken naar verschillende dierenartsen, aangezien er zoveel verschil tussen zit. Hoe oud waren jullie voedsters toen jullie ze lieten steriliseren? Het liefst doe ik het zo snel mogelijk, maar ik las ook ergens dat we beter kunnen wachten totdat ze 1 jaar oud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster was al wat ouder toen ik haar kreeg, haar geschatte leeftijd was 5 jaar toen ik haar liet castreren. 

 

Nb. Ook bij voedsters is de ingreep eigenlijk een castratie, het is namelijk het weghalen van de baarmoeder en/of eierstokken. Een sterilisatie is alleen het afbinden van de eileiders, wat bij dieren meestal niet wordt gedaan. 

 

Voor voedsters wordt aangeraden om de castratie ideaal gezien tussen een leeftijd van 6 maanden en 1,5 jaar te laten doen. Dan zijn ze genoeg gegroeid dat ze de operatie aan kunnen, maar zit er nog niet veel buikvet wat de operatie lastiger kan maken. Maar ik ken ook een konijnenopvang die wacht tot voedsters een jaar zijn.

 

In dit artikel staat nog meer informatie, ook over de castratie van een ram: https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Cheeta26 zei:

Mijn voedster is gecastreerd toen 1 jaar en 9 maanden oud was. Ik heb haar vanaf 11 maanden en ze begon in februari hormonaal gedrag te vertonen

 

Joy vertoont nog geen hormonaal gedrag, maar door alle horrorverhalen omtrent ziektes wil ik het graag gefixt hebben! Ik wil ook niet dat er baby's komen van die twee, dus ik ga even informeren bij een paar dierenartsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ze dus allebei nog castreren?

 

Jammer dat je niet precies weet hoe oud ze is, tussen de 4 en 6 maanden is op deze leeftijd nog een wereld van verschil. Zoals een ander al zei castratie bij een voedster doe je dus tussen de 6 maanden en 1,5 jaar, bij voorkeur. Maar om ze beiden nog 2 maanden apart te laten zitten en dan pas te koppelen is ook wel erg zielig.

 

Ik zou morgen eerst maar eens informeren hoelang het duurt voor er ruimte is om de ram te castreren. Stel dat je daar lang op moet wachten, dan zou je kunnen overwegen om ze gelijktijdig te doen. Kan het wel snel, dan zou ik nu de ram doen en dan over ongeveer een half jaar de voedster. Dan kun je ze in de 3e week na castratie van de ram aan elkaar koppelen.

 

Als je binnen nu en een jaar castreert ben je in 99,9% van de gevallen de horrorverhalen wel voor hoor. Meestal hoor je vanaf een jaar of 3 dat er onrustige baarmoeders gevonden worden. Het blijft uiteraard wel een flinke operatie en ze gaat onder narcose, dus risicovrij is het nooit.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Scarlett was geschat op ruim 1 jaar, wij hadden castratie liever eerder gewild, maar ze kwam bij ons in December en ivm de koppeling die toen 3 weken oud was en de kou werd ons toen afgeraden om te castreren. De opvang zei: doe het rond mei, al is ze dan ouder dan 1,5 ivm het weer, maar in februari vertoonde ze al enorm hormonaal gedrag. De dierenarts zei: wij raden altijd aan voor 14 februari, want die lente hormonen komen vaak heel vroeg. Toen ze in februari geholpen werd zou ze 1,5 jaar zijn, maar de dierenarts dacht dat ze mogelijk iets jonger was (geen buikvet haast en baarmoeder wel actief maar jong uitziend).

 

Heb je binnenkonijnen, dan maakt de temperatuur natuurlijk niet zoveel uit. Maar wij hebben buitenkonijnen.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Kolino zei:

Je moet ze dus allebei nog castreren?

 

Jammer dat je niet precies weet hoe oud ze is, tussen de 4 en 6 maanden is op deze leeftijd nog een wereld van verschil. Zoals een ander al zei castratie bij een voedster doe je dus tussen de 6 maanden en 1,5 jaar, bij voorkeur. Maar om ze beiden nog 2 maanden apart te laten zitten en dan pas te koppelen is ook wel erg zielig.

 

Ik zou morgen eerst maar eens informeren hoelang het duurt voor er ruimte is om de ram te castreren. Stel dat je daar lang op moet wachten, dan zou je kunnen overwegen om ze gelijktijdig te doen. Kan het wel snel, dan zou ik nu de ram doen en dan over ongeveer een half jaar de voedster. Dan kun je ze in de 3e week na castratie van de ram aan elkaar koppelen.

 

Als je binnen nu en een jaar castreert ben je in 99,9% van de gevallen de horrorverhalen wel voor hoor. Meestal hoor je vanaf een jaar of 3 dat er onrustige baarmoeders gevonden worden. Het blijft uiteraard wel een flinke operatie en ze gaat onder narcose, dus risicovrij is het nooit.

Goed idee! Om eerlijk te zijn had ik niet eens gedacht aan castratie van de ram, ik was zo gefocused op haar! Ik ga even bellen en kijken of er plek is! Bedankt! Het is inderdaad heel zielig op dit moment. Jimmy heeft een kooi waar hij nooit uit wil komen tenzij het gaat om eten, dus tegenwoordig staat de kooi dan even dicht en mag Joy er bij in de buurt als ik toezicht hou. Ze gaat al gelijk naast hem liggen buiten de kooi, dus het zijn al hele matties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .