Ga naar inhoud

Wat is dit!


bunniesarebunnies

Aanbevolen berichten

Als het gedrag afwijkt van normaal zou ik inderdaad naar de dierenarts gaan. Zorg dat het gebit en de buik goed worden meegenomen in het onderzoek. Verder zou ik ook nog laten kijken naar het bewegingsapparaat. Wat je omschrijft kan zoveel zijn, hoe lang eet ze al afwijkend?

 

Het punt is dat ik het gedrag eigenlijk niet zo heel spannend vind, dat ze selectief eet geeft aan dat je naar haar gebit moet laten kijken, onder een tafel gaan zitten kan komen omdat ze echt geen zin/puf heeft om iets te doen, maar ook door omgevingsfactoren, denk aan katten in de buurt of andere dieren/dingen waar ze bang voor is. Het struikelen vind ik vaag, dan is de vraag, hoe zit het deurtje? Heeft ze het niet door dat daar iets zit? Zie je andere dingen in haar bewegingen dat daar iets mis kan zijn?

 

Naast het gebit, denk ik nog aan organen (met name maag, darm, lever), eventueel E.C. (voor je zoekmachine e. cuniculi). Weet je toevallig of ze goed plast en keutelt? Ik zou de blaas ook even meenemen in het verhaal. Is ze gecastreerd (sommige mensen noemen het gesteriliseerd)? De baarmoeder is ook nog wel iets om mee te nemen in het verhaal. Het zou passen bij pijn en de pootjes niet goed optillen als ze in het hok gaat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het aan haar pootjes ligt want ze loopt een beetje oeilijk en m'n ouders willen niet naar de  dierenarts

Ook heeft ze een nat staartje en kon tje

 

De poepjes zijn wel  verschillend klein groot of aan elkaar

 

M'n moeder zegt dat als ze niet ziet dat het pijn doet het niet hoeft

ik vind van wel ze tre,'t haar pootjes een beetje over de grond

En zit de hele tijd aan haar staart

 

 

 

Wat Moet Ik Nu Doen!!!!!😪😵😵😟😟😢😭

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt niet goed. Konijnen kunnen niet praten en het zijn prooidieren, die laten niet snel merken dat ze pijn hebben. Misschien kun je dit uitleggen aan je moeder? Een natte staart, een natte kont, moeilijk lopen, dat zijn allemaal abnormale dingen waarvoor je z.s.m. naar een dierenarts moet. Heb je haar kont goed gecontroleerd op maden? 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hink echt op twee gedachten. Iedereen wil jou en het konijn natuurlijk helpen. Toch begrijp ik je moeder wel. Het eerste berichtje was niet zo heel urgent. Als ik lees van een natte kont denk ik wel, daar moet wel even een dierenarts naar kijken. Dan denk ik aan blaasontsteking of E.C. Wat je hier omschrijft doet mij wel pijn vermoeden hoor. Ik weet niet wat het konijn nog meer moet laten zien?

 

Ik denk dat je 2 dingen kunt doen, informatie opzoeken over blaasontsteking en hoe dat er uit ziet bij konijnen qua symptomen en dan hetzelfde doen voor E.C. Als het goed is vind je dan plaatjes van urinebrand, dat is wat er gebeurt als ze nat blijft. Eigenlijk wil je dat voor zijn, dat het zo erg wordt. Lukt niet altijd, maar hoe eerder je behandeld hoe beter.

 

Spreek anders met je moeder (of ouders) af dat als het donderdag nog niet beter is dat jullie dan de dierenarts bellen. Ik neem aan dat mocht de boel verslechteren dat je wel mag gaan voor die tijd. Naar mijn idee is donderdag verantwoord, als je zorgt dat je voor het weekend terecht kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje wel

Ze heeft wel pijn denk ik ook

En als ze haar poten niet optrekt bij springen en lopen vind ik dat niet erg normaal

Ze sloft nu ook wel met haar voeten over de grond

Ze eet misschien nog welwat biks maar niet zoveel als normaal

Kruidenhooi eet ze gelukkig wel

Maar ik denk dat als ze haar boten niet goed opteeld dat haar staartje dan ook niet omhooggaat misch is dat de reden

 

 

 

 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze sloft, zou dat kunnen duiden op een beginnende verlamming. Het lijkt alleen maar erger te worden en dan is het echt zaak om z.s.m. naar een dierenarts te gaan. We kunnen je hier adviseren en meedenken, maar uiteindelijk is een dierenarts de enige die de diagnose kan stellen en medicijnen en behandeling kan voorschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zo verschillend per dierenarts. Ik was pas met weekendtoeslag bijna 70 euro lichter voor alleen het consult. Ik zeg altijd door de weeks moet je 50-60 euro rekenen bij een gangbare dierenarts en als het minder is heb je geluk.

 

Ik zou ook even bellen, hier in de buurt ben ik ook wel eens binnen gelopen of heb ik gemaild voor prijsopgaven.

 

@To van de Veluwe Weet jij toevallig een betaalbare dierenarts daar in de buurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een vreemde redenering. Misschien is je moeder niet zo ervaren met konijnen? Konijnen reageren echt anders dan bv. honden of katten. Konijnen laten vaak ook niet merken dat ze pijn hebben. Als ze dat wel doen, worden ze in de natuurlijk namelijk razendsnel aangevallen en opgegeten. Dus als je iets merkt aan het gedrag of de manier van lopen, is er vaak echt iets aan de hand. En misschien bedoelt je moeder het goed, maar zij is geen dierenarts. Alleen observeren is niet genoeg, een dierenarts zal het konijn echt onderzoeken. Als je moeder weigert naar de dierenarts te gaan of zelfs maar te bellen, kunnen wij ook niet zo veel voor je doen vrees ik. Dit is een hele vervelende situatie voor je, ik hoop van harte dat het toch allemaal goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook raar, wat is er de afgelopen dagen dan gebeurd? Observeren had toch allang gekund? Konijnen laten ziekte en pijn echt niet zien. De mensen die hier reageren hebben veel ervaring met konijnen (en/of andere prooidieren). Daardoor kun je op basis van een verhaal wel aannames doen, maar een diagnose stellen zal de dierenarts toch moeten doen.

 

Ik zie geen andere optie dan naar de dierenarts gaan, het hele verhaal doet teveel denken aan E.C. Daar moet je echt op tijd bij zijn. In onderzoeken geven ze aan dat je binnen 10 dagen met de medicatie begonnen moet zijn wil het optimaal werken en de kans op herstel het grootste maken. Herstel betekent in dit geval dat je de parasiet onschadelijk kunt maken en dat het konijn weer door kan als gezond konijn (met de beperking dat de parasiet altijd weer de kop kan opsteken).

 

Het probleem is dat jij zonder je ouders eigenlijk geen kant op kan, je ouders dragen de verantwoording voor de konijnen en de dierenartsrekeningen die daar bij horen. Hoe minder je van konijnen weet, hoe eerder je naar de dierenarts moet gaan bij afwijkend gedrag. Het is jammer dat E.C. vaak wordt voorgesteld als dat konijnen een scheve kop hebben, maar dat is juist vaak niet zo. Als dat gebeurt dan zit de parasiet op een bepaalde plek, maar hij kan op meerdere plekken zitten en dus ook andere symptomen laten zien. De verzwakte achterhand (de achterpootjes) en een natte kont is een van de mogelijkheden. Dan hoeft de kop dus echt niet scheef te staan. Ik zou niet wachten op nog meer problemen, maar juist NU met de medicatie starten nu het nog niet zo erg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts consult door de week is hier 50 euro, in het weekend het dubbele, 100 euro. Dat is alleen je consult. Als je medicijnen nodig hebt, in het geval van jouw konijn vermoed ik dat er op zijn minst medicijnen tegen E cuniculi nodig gaan zijn ( meer info: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn ) maar ik ben geen dierenarts en via internet alleen op jouw verhaal is het niet mogelijk ergens zeker van te zijn. Maar dit klinkt  wel als een ziek konijn. Als eigenaar ben je verplicht als je aan dieren begint, welk dier dan ook, medische zorg te voorzien. Sommige dingen kun je wel eventjes aankijken,  maar slepen met de poten klinkt echt zorgelijk. De dierenarts kan de opties voor behandeling bespreken en aangeven wat bijbehorende kosten zijn. Dan kunnen jij en je moeder keuzes maken wat past bij de situatie. Maar onder een consult kom je niet uit vrees ik. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n moeder zei toen ze geobserveerd had dat ze zei dat de dierenarts hier niet veel aan kon doen

Ze zocht op internet en zag dat het vieze kontje door blindedarm keutels kunnen komen want die zag ik ook wel eens 

Dan eten ze zoniet meer op doordat ze bijv oudbrood ophebben want in de vakantie zijn ze bij een boer geweest en die gaf ze wel eens een stuk oud brood

Dat is denk ik dan ookwel de oorzaak

De poten

Tja ze den,'t dat het door ouderdom komt dat geloof ik misschien wel denk ik

Maar het spelen kan daar ook door komen dat zedat niet meer wil

Ik heb haar kontje gewassen en hoop dat het nu beter gaat

En dat ik het heb gehad😧😧

 

In ieder geval heel erg bedankt,'t voor Julie moeite en hulp

DIT HEEFT MIJ ERG GEHOLPEN ANDERS WIST IK GEEN RAAD

😘😘😘😘😘😘

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunniesarebunnies zei:

M'n moeder zei toen ze geobserveerd had dat ze zei dat de dierenarts hier niet veel aan kon doen

Ze zocht op internet en zag dat het vieze kontje door blindedarm keutels kunnen komen want die zag ik ook wel eens 

Dan eten ze zoniet meer op doordat ze bijv oudbrood ophebben want in de vakantie zijn ze bij een boer geweest en die gaf ze wel eens een stuk oud brood

Dat is denk ik dan ookwel de oorzaak

De poten

Tja ze den,'t dat het door ouderdom komt dat geloof ik misschien wel denk ik

Maar het spelen kan daar ook door komen dat zedat niet meer wil

Ik heb haar kontje gewassen en hoop dat het nu beter gaat

En dat ik het heb gehad😧😧

 

In ieder geval heel erg bedankt,'t voor Julie moeite en hulp

DIT HEEFT MIJ ERG GEHOLPEN ANDERS WIST IK GEEN RAAD

😘😘😘😘😘😘

Als je een konijnkundige dierenarts hebt, kan die kijken wat er is en of er iets aan gedaan kan worden. In de meeste gevallen is dat zo.

In een ander topic las ik dat je konijnen ongeveer 5 jaar zijn, dat is echt nog niet oud. Een konijn kan wel zo'n 10 jaar worden of zelf ouder. Dus dat het met haar poten door ouderdom komt is niet erg waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunniesarebunnies zei:

M'n moeder zei toen ze geobserveerd had dat ze zei dat de dierenarts hier niet veel aan kon doen

Ze zocht op internet en zag dat het vieze kontje door blindedarm keutels kunnen komen want die zag ik ook wel eens 

O je moeder is dierenarts en dr google weet alles? Gekkigheid natuurlijk. Maar een vieze kont door ontlasting/plakpoep ziet er wel anders uit dan een natte kont door urine, wat je ziet bij bijvoorbeeld E.C. en blaasontsteking. Dat laatste is wat je omschreef, dus wij gaan dan uit van nat door urine.

 

Stel dat het door plakpoep komt dan kun je daar ook wel dingen aan doen. Wist je dat het ook voor kan komen door te weinig eten, dan worden de darmen te traag en gaat voeding die nog wel in de darmen zit gisten, waardoor het vloeibaarder wordt. In dat geval heb je dus medicijnen nodig van de dierenarts om de darmen goed op gang te houden. Het kan ook een voedingsprobleem zijn. Heb je dingen verandert de laatste dagen? Je was druk met groenvoer namelijk, misschien is daar iets mis gegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .