Ga naar inhoud

Mag mijn konijn gedroogd, gemaaid gras eten?


KDB_

Aanbevolen berichten

Ik heb al wat onderzoek gedaan en weet dat konijnen sws geen gemaaid gras mogen eten vanwegen gassen die ze kunnen krijgen. Nu vroeg ik me af, geldt dit hetzelfde voor als je het af maait maar dan wel laat dragen en na een dag aan de konijnen geeft?

En heeft het ook hetzelfde effect als je gras plukt en geeft?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat vooral over de manier van maaien. Als het gras in 1 keer afgesneden wordt zoals bij de boer, een manuele maaier of een grasschaar, dan kan je het gras gewoon geven. Maar zo'n elektrische grasmaaier snijdt niet gewoon 1 keer, die maalt en plet het allemaal fijn waardoor het gras heel snel begint te gisten. Dit kan je nooit aan konijnen geven, ook niet gedroogd. Het laat zich namelijk niet goed drogen, het begint echt meteen te gisten. Overigens als je met gedroogd (geknipt) gras geen risico's wil lopen, kan je het best 6 tot 8 weken laten drogen, dan heb je hooi 😉 of het gewoon meteen als gras geven natuurlijk 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke avond pluk ik met de hand wat grof gras. Dat vinden ze heerlijk. Alleen  moet je in het begin van de lente uitkijken. Dan kan gras teveel eiwit bevatten en kunnen de konijnen ziek worden. Dan moet je voorzichtig zijn met gras. Een van mijn konijnen was een dag wat ziek en at weinig. Ik vermoed dat het door het gras kwam. Ben er toen even mee gestopt. Nu krijgen ze weer volop gras. Gras laten ze ook nooit liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemaaid gras mag je echt niet voeren, dat kan hele hevige gasbuiken geven. Dat is enorm veel gekneusd en gaat heel snel broeden. Er zijn konijnen aan gestorven, dus doe het echt niet. 

 

Het is niet zo simpel als het klinkt om hooi te maken van je eigen gras. Ik ben er een tijd geleden ingedoken:

 

Als je echt een veld wil inzaaien met als doel om hooi te maken voor konijnen kun je beter een weidemengeling voor paarden inzaaien. Een siergazon of speelgazon is meestal maar één of twee soorten gras. Daardoor ook niet geschikt om als hoofd-hooi te dienen. Daarbij, gras is geen voedsel voor mensen. En dat maakt dat er een hoop pesticiden en GMO producten zijn: De meeste graszaden zijn met chemische middelen behandeld, de meeste graszoden al helemaal. Een gazon zou ouder dan 3 jaar moeten zijn en ook echt onbemest voor je er je konijnen van kan voeren. 

 

Je moet wel eerst je gras goed laten groeien. Geen kort gemaaid gazonnetje waar je elke week overheen gaat met een grasmaaier. Daarbij, als je met een consumentenmaaier je grasveld maait is je gras meestal echt heel fijn gehakseld, en daardoor eigenlijk al niet geschikt om hooi van te maken. Je zou je veld met een zeis kunnen maaien. En dat kunnen drogen. Maar er zijn niet zo veel mensen meer die dat kunnen. Ze geven er wel cursussen in. 

 

Als je dan zo ver bent dat je geoogst hebt van geschikt gras, dan komt het proces van het hooi maken. Het is wat afhankelijk van de weersomstandigheden hoe lang het moet drogen. In eerste instantie laat je het buiten drogen.  Je moet het regelmatig omgooien zodat er lucht bij kan. Heb je pech met slecht weer? Dan kan het langer zijn of kan de oogst mislukken, te veel vocht geeft schimmels.  Meestal is het na 1 a 2 weken wel genoeg gedroogd om tot een baaltje te maken en op te slaan, maar dan moet je nog 6-8 weken wachten voor het gevoerd kan worden. In die eerste weken is er te veel kans dat het hooi gaat broeien en daar komen dus die enorme gasbuiken van konijnen van.

 

In de praktijk is dat niet goed haalbaar voor de meeste konijnenbaasjes en geven zij van hun gewone grasveldje gewoon geplukt gras aan de konijnen bij de dagelijkse groenvoerporties. 

 

Meer info:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je het hele verhaal al hebt getypt Evee, scheelt mij weer 😉 Even als toevoeging, van die broei kan ook brand ontstaan. Ik zou het maar gewoon bij plukken houden 🙂 In mijn gras zitten wel verschillende soorten, maar dat is ook geen zoden of ingezaaid. Ik zit wel eens te denken om paardengras in te zaaien inderdaad. Lekker met veel kruiden erdoor. Dat kun je ook gewoon knippen natuurlijk.

 

Ik vind zelf drogen echt veel te riskant inderdaad, vanwege de schimmels en de broei. Ik durf het met kruiden al niet zo goed. Ben echt te bang voor schimmels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kolino zei:

Even als toevoeging, van die broei kan ook brand ontstaan.

Ik heb hier balen hooi die ik aan de koeien moet voeren. Inderdaad kan hooi broeien. Ook vanavond was het weer erg heet midden in de baal.

Mijn konijnen krijgen hier ook niets van. De koeien vinden het wel lekker. 

11 uren geleden, Kolino zei:

Ik zit wel eens te denken om paardengras in te zaaien inderdaad.

Best wel een leuk idee om ergens een stukje te zaaien en te zien wat er van komt. Ik ga daar eens over nadenken en misschien wel uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .