Ga naar inhoud

Konijn heeft een gasbuik


Kolino

Aanbevolen berichten

Lekkere avond/nacht, een van de konijnen kreeg een gasaanval. Deels voelde ik het dus ook bij de maag... er net onder, de rest van de buik ook behoorlijk gas gevuld, maar niet keihard. Heb uiteindelijk met een aantal buikmassages de boel weer op gang gekregen en dat resulteerde niet veel later in voorzichtig een hapje eten. Zijn buik voelt nog niet oke, maar toen ik even de ander aan het knuffelen was kwam hij ook uit zichzelf kijken of er iets te halen viel. Dat noem ik voorzichtig positief. Hij ziet er al beter uit dan een paar uur geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was ook wel heel warm en benauwd gisteren, hier tenminste wel. Dat maakt dat ze toch net anders eten, minder actief zijn en dat heeft weer invloed op de spijsvertering. Hopelijk blijft hij nu wel goed eten en is de buikpijn weer voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is nog steeds erg warm binnen, ik heb de achterdeur open gezet om de boel wat te laten afkoelen, werkt nog niet echt, de temperatuur loopt alleen maar op. Even voor de duidelijkheid buiten is het koeler dan binnen. Gelukkig de komende dagen koeler. Gisteren was wel heel warm, bijna 28 graden binnen, nu een graadje minder. Zie hem steeds z'n kop tussen z'n achterpoten steken, mijn vermoeden van plakpoep blijkt te kloppen. Zo goed als het ging schoongemaakt tegelijk met de medicatie geven, hopelijk doet hij zelf de rest.

 

Het is eigenlijk allang brokjes tijd geweest, maar aangezien hij niet op een normale tijd heeft gegeten, twijfel ik of ik hem wel moet geven. Brokjes veroorzaken bij hem sowieso snel plakpoep. Ik heb er nu voor gekozen om hem wat groenvoer uit de tuin te geven. Z'n buik voelt weer redelijk normaal, z'n maag zit vol. Voor nu ga ik er even van uit dat het eten is, het voelt niet opgeblazen Mijn andere konijn heeft wel wat brokjes gehad, maar moest ook perse wat groen uit de tuin.

 

Hij eet wel een beetje specifiek, geen munt, salie, normaal eet hij dat wel, al is munt bij hem geen favoriet. Wel eet hij bruidssluier, aardbeienblad, selderij, andijvie, paardenbloem en weegbree. Hooi heb ik hem ook zien eten. Dus ik verwacht dat het echt de warmte is. Nu overdag eet hij met kleine beetjes. Ik zie geen konijn meer die echt last heeft van buikpijn, wel van de warmte. Hij is nu echt argwanend naar mij, eten komen brengen is oke, maar blijf vooral niet staan. Ik bespaar hem nu maar de stress van de dierenarts, gezien de gevulde maag en het blijven eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nog steeds mondjes maat, De darmen kun je zien bewegen, cisaral doet in ieder geval z'n werk. Er komt ook iets uit, dus dat is fijn. Maar ik ben zeker nog niet gerustgesteld. Had hem net weer medicijnen gegeven en dus even kunnen voelen, maar nu voel ik toch weer wat gas. Zag hem net wel andijvie eten. Ik zit te denken of ik nog kruiden heb die een beetje tegen gas werken. Tijm wil hij helaas niet. Ik kan zo nog even oregano pakken, misschien dat ik daar meer geluk mee heb. Maar het lijkt er op dat hij niks wil dat sterk ruikt. Heb ook het idee dat hij wat snotteriger is dan normaal, maar dat kan ook stress/warmte zijn. Plus hij verliest nogal wat haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu smelt ik toch wel, hij kwam naar me toe, wilde duidelijk maken dat ik iets moest doen. Dus ik vraag hem wat hij wil en hij wijst naar de afgekloven takjes bruidssluier. Dus ik de tuin in, dat ding groeit toch als kool. Hij begon meteen met eten, inmiddels ligt hij te slapen. Ook lief.

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf gisterenavond weer een beetje geprobeerd het oude voerschema op te pakken. Brokjes gegeven, maar hij wilde niet 😞 Gedroogde kruiden wil hij wel. Z'n maag voelt wel vol, maar niet overvol. Z'n buikje voelde gisteren later op de avond en vanmorgen goed aan. Ik ga nu maar naar 2 keer per dag cisaral, om z'n darmen er een beetje aan te laten wennen om het weer zelf te doen.

 

Ik maak me nog wel zorgen, ook al eet hij ruim voldoende om alles op gang te houden. Omdat ik hem nu iedere dag hanteer voel ik hoe oud hij aanvoelt. Hij is niet dun bij z'n buik, maar voelt wel heel bottig bij z'n schouders en heupen. Helaas is hij zo gevoelig voor brokjes dat ik niet op die manier de eiwitinname kan verhogen. Erwtenvlokken geven hetzelfde effect. Wil natuurlijk niet iedere dag een konijn met plakpoep. Dat lijkt overigens nu wel weer weg te zijn 🙂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft inmiddels z'n brokjes wel op 🙂 Luzerne heb ik natuurlijk ook over gedacht, hij lust dat wel, maar kun je ook maar beperkt geven. Ik heb ook aan groene haver gedacht, maar ook daar moet je eigenlijk weer op de brokjes korten, dus dat schiet niet zo op. Zou een deel van het hooi kunnen vervangen daardoor, maar de vraag is of hij dan niet alsnog aan de plakpoep gaat.

 

Misschien hoort het ook wel bij de leeftijd, hij is niet te dun verder. Maar dan denk ik wel, kan ik hem ergens nog ondersteunen?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd voor een update 🙂 Vandaag proberen zonder cisaral. Gelukkig kwam vanmorgen hij wel meteen voor brokjes. Vannacht hebben ze nog koekjes gegeten, de baas was wakker en de ander was zo aan het slijmen, dat ik niet anders kon dat ze wat lekkers geven. Ik heb het idee dat hij nu weer de oude is 🙂 Hij niest ook weer wat minder, minder stress ook natuurlijk.

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .