Ga naar inhoud

Vriendje heeft waarschijnlijk E.Cuniculi


GSD

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Vriendje is ons konijn en woont samen met Snuffie.

 

Vriendje hinkte in de nacht van 7 op 8 april opeens op 3 poten rond. 

Zijn linkerachterpoot bungelde er maar wat bij. Hij kon nergens van afgevallen zijn. 

 

We zijn op 8 april naar de dierenarts gegaan. Hij voelde verder geen bijzonderheden en kreeg ook een reactie van zijn spieren. 

 

Vriendje kreeg metacam mee naar huis, voor 1 keer per dag en we moesten het 5 dagen aanzien.

 

Donderdag hebben we weer gebeld voor een afspraak. Er was geen verandering te zien.

Vrijdag opnieuw naar de dierenarts. Deze keer was onze eigen (konijnkundige) dierenarts er wel.

 

Deze dacht aan een zenuwbeschadiging door waarschijnlijk een verkeerde sprong.

Vriendje at en dronk ook normaal en hij was gewoon zich zelf, los van het hinken.

 

Metacam dosering veranderde in 2 x daags. 

 

Het leek er op dat hij zijn achterpoot beter neerzette. 

 

Afgelopen maandagavond zagen we dat hij opeens met zijn poot begon te slepen, en zijn tenen krom hield. (Net een paard in rust).

Hij kon zijn evenwicht ook wat moeilijker bewaren, als hij zijn voorpootjes waste. 

 

Gelukkig hadden we al een afspraak staan bij onze vaste dierenarts voor de dag er na. 

 

Blijkbaar is Vriendje afgevallen terwijl wij hem wel zagen eten. We waren hier ook niet specifiek op gericht, omdat het immers om een zere achterpoot ging. 

 

Inmiddels kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan. Had ik nou maar beter opgelet.

Er was ook geen eten blijven liggen. Ik zag wel wat kleine keutels liggen afgelopen weekend. 

 

Vriendje is best bang aangelegd en zijn vriendinnetje, Snuffie staat altijd vooraan.

 

Omdat ik niet wilde dat hij door stress een verkeerde beweging zou maken, lieten we hem verder met rust. Hij moest ook al 2 x per dag medicatie hebben en daarvan begint hij al te hyperventileren. 

 

Onze dierenarts scheen met een lampje in zijn ogen en kreeg amper pupilreactie.

Los van zijn slepende achterpoot, wankel als hij zijn voorpootjes wil wassen, en het afgevallen zijn, heeft hij geen verdere klachten.

 

Hij heeft Vriendje meteen aan de meranox gezet.

Vriendje weegt 1,8 kg en krijgt 2 x daags 1 ml meranox.

2 x daags metacam voor 6,5 kg hond. 

En ik geef hem 2 x daags 0,9 ml cisaral. 

 

We hebben vanaf woensdagavond in 1 hoek van hun kamer een warmtelamp gehangen van 60 watt. Daar ligt hij met regelmaat onder. 

 

We hebben een camera met detectie op de verschillende voerplekken neergezet. Die begint met opnemen zodra daar beweging is. Zo heb ik hem meerdere keren zien eten.

 

Hij gaat niet achteruit.

De metanox vindt hij echt vies. 

Hij begint al met hijgen zodra je hun kamer binnen komt lopen.

 

Nu ik gericht ben op zijn eten, vraag ik me af hoeveel hij moet eten. 

 

Woensdagavond heb ik 20 ml critical care bij hem naar binnen gekregen. 

 

Donderdag heb ik zie hem meerdere keren (5 a 6 x) overdag, 3 a 4 stukjes groente eten. Dat bestaat uit blaadjes Witlof, paksoi en andijvie.

Hij knabbelt wel op wat hooi, maar is ook niet echt een grote hooi eter. 

 

Ik heb verschillende smaken hooi gekocht.

 

Donderdagavond heb ik weer geprobeerd om te dwangvoeren. Hij werkte nu niet echt mee. 

 

Later op de avond heb ik hem wat uit zijn voerbakje zien eten. 

En zojuist zag ik hem weer wat groenvoer eten. 

 

Eet vriendje nou genoeg of moet ik hem toch blijven dwangvoeren ?

Hij raakt hier mega van in de stress.

 

Morgen gaan we hem wegen. 

Ze krijgen Science selective 4+. 

Ik heb nu junior brokken besteld van hetzelfde merk. Die worden vandaag bezorgd.

 

Wat zijn jullie ideeën en wat kan of moet ik nog meer doen ? 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is altijd heel erg lastig! Niet je vraag, maar ik twijfel aan de diagnose E. Cuniculi. Als dat het is zie je eigenlijk altijd dat beide achterpoten verlamd raken, niet één. Je ziet dan ook vooral dat de poten gaan slepen of niks meer kunnen doen, jij beschrijft vooral dat een poot ontzien wordt. Het kan geen kwaad om de Meranix te geven hoor, als het toch E.C. is dan behandel je meteen goed. Maar bij één poot waar weinig steun op genomen wordt denk ik echt eerder aan een breuk of een heup die uit de kom is geschoten. Ze zijn super taai, dus kan best dat hij toch wat steun nermt erop nu hij pijnstilling krijgt. Wat dat betreft zou ik zelf toch een röntgenfoto laten maken om het uit te sluiten. 

 

Nu een antwoord op je vraag: lastige afweging. Dwangvoeren geeft stress, dat kan ervoor zorgen dat hij niet veel zelf wil eten. Aan de andere kant wil je dat als hij afvalt, er wel genoeg voeding binnen komt. Heb je al verse kruiden zoals peterselie geprobeerd te geven? Dat vinden ze vaak heel lekker en gaat er iig bij mijn konijnen vaak als eerste weer goed in. En wil hij de Meranox ook niet eten als je het mengt door een plakje geprakte banaan of geraspte wortel? Soms pakken ze het dan lekker zelf en hoef je het niet onder dwang te geven. Moet je wel oppassen dat Snuffie het niet opeet.

Verder kan je dingen als erwtenvlokken (een paar, niet te veel!) proberen, dat zijn dikmakers en vinden ze vaak lekker. 

 

Als er iedere paar uur wat groenvoer in gaat, zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je niet dwangvoert. Wellicht helpt dat voor de hoeveelheid die hij zelfstandig eet. Stress zo veel mogelijk vermijden, maar dat is lastig. Die camera's erop is daarom echt een slim idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook kunnen proberen het dwangvoer-papje op een lepel of schoteltje te doen, misschien likt hij het dan zonder dwang op. Dan krijgt hij toch de extra ondersteuning zonder de dwang.

Je kunt ook van science selective brokken een papje maken door de brokken te laten weken in kokend water (wel af laten koelen voor je het geeft 😉)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de meranox ook op een paardenbloemblaadje of groente doen en dan dubbel vouwen. Misschien pakt Vriendje het dan zonder dwang aan. 

Ook kan je proberen of hij gras wil eten. Misschien vindt hij dat lekkerder dan hooi. Pluk het wel op een plek waar je zeker weet dan honden er niet overheen geplast kunnen hebben!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel ook aan de diagnose, wat betreft de poot. De ogen en het afvallen geven wel aan dat er toch ook E.C. kan spelen. Ik zou in dit geval willen weten of er geen zenuwschade is en of alles wel op de goede plek zit. Röntgenfoto klinkt dus als een goed idee. Dan kun je in ieder geval dingen uitsluiten.

 

Ik heb het idee dat de dosis meranox niet klopt. Hij weegt 1,8 kilo en heeft dus 36 mg fenbendazol nodig en dit is 1,45ml. Ik zou even de dierenarts bellen om dit te bespreken. Het is 20mg per kilo en 1ml meranox is 25mg.

 

Het is altijd zo'n lastige balans tussen dwangvoeren en stress. Ik combineer dwangvoeren altijd met medicatie geven om die reden. Zodat je ze zo min mogelijk in handen hebt. Of dwangvoeren nodig is hangt er van af hoeveel hij is afgevallen en of hij zelf in staat is om dat er aan te eten. Ik zou altijd kiezen voor zelf doen als het enigszins mogelijk is, dus gewoon lekkere dingen serveren die hij graag eet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg! Goed dat je voor de zekerheid de E.C. behandeling doet. Ik zou toch ook wel een röntgenfoto doen. Normaal ben ik daar geen voorstander van, vanwege de stress en mogelijke narcose en het risico wat daar weer aan vastzit, maar in dit geval zou het geen kwaad kunnen om toch te doen. 
 

Wat betreft het eten:

Dwangvoer doe ik alleen als mijn konijnen echt niet zelfstandig eten of een beetje eten, maar veel te weinig binnenkrijgen. Ze hebben het voer wel nodig om aan te sterken. 
Je kunt eetlustopwekkend groenvoer geven, zoals peterselie. Mijn ervaring is dat met 2 á 3 keer dwangvoer het voldoende is om ze weer zelfstandig aan het eten te krijgen, maar dat is per konijn en per situatie anders. Kruiden kunnen ook nog goed helpen, dat vinden ze lekker en eet makkelijk weg. Denk dan aan weegbree of aardbeienblad en dergelijke. 
 

Verder heb je al goede tips gekregen van anderen lees, met het papje dwangvoer in een lepeltje en laten oplikken. Ik hoop dat Vriendje snel opknapt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn excuses dat ik niet eerder heb gereageerd. 

 

3 dierenartsen hebben Vriendje inmiddels gezien en alle 3 voelen ze geen fracturen en zijn heup zit ook in de kom. 

Ze voelen ook spierkracht in zijn poot.

Ze voelen minder spiermassa in heel Vriendje. 

 

Vriendjes is sinds zaterdag wel weer een stuk pittiger in zijn tegenstribbelen als hij zijn medicatie moet hebben. 

Hij gaat niet achteruit.

 

We zien hem wel steeds wat eten. Peterselie lijkt hij lekker te vinden.

De junior brokjes eet hij ook wel.

Verder eet hij wat hooi en gedroogde pompoenstukjes, en vers groen voer, zoals paksoi, andijvie en witlof.

Wel allemaal kleine beetjes.

Zijn gedroogde weegbree en zijn meadow loops snoepje, waar hij gek op is, laat hij liggen.

 

Zondag op maandagnacht, hebben we hem gewogen en hij was 5 gram aangekomen. 

Afgelopen avond (2 dagen later) was hij 30 gram lichter. 

 

8 april woog Vriendje 2,7 kilo. 

(Hier kreeg hij 1 x daags 10 kg metacam hond)

 

14 april, 6 dagen later woog hij 2,4 kilo. (-300 gram/ gemiddeld - 50 gram per dag)

(hier kreeg hij 2 x daags 6,5 kg hond)

 

9 mei, 25 dagen later woog hij 1,8 kilo.(-600 gram)

(Hier kreeg hij naast de metacam, de meranox)

 

vanaf 10 mei ook 2 x daags Cisaral)

 

Vanaf 12 mei is de dosering van meranox naar 2 x daags 1,45 ml gegaan.

 

15 mei, 6 dagen later woog hij 1,805 kilo. (+5 gram)

 

Dinsdag op woensdagnacht, 17 mei, 2 dagen later woog hij 1,775 kilo.

(-30 gram)

 

Ik heb Vriendje, woensdag, donderdag dwangvoer gegeven. 

Daarna zag ik hem steeds zelf eten.

 

Nu hij weer 30 gram minder woog, heb ik hem een paar uur terug weer dwangvoer gegeven. 

 

Zijn tenen blijven krom staan/hangen aan zijn poot. Hij steunt er totaal niet op en sleept hem iets mee. Het is niet zo dat zijn poot compleet slap achter hem aan komt. 

 

Naar mijn idee ziet hij wel vanalles.

Ze hebben beiden in de gaten, dat er iets nieuws staat. (De camera)

 

Snuffie wast hem wel aldoor, en houd hem in de gaten. Zelf was hij zich net zo vaak als anders. Hij is nog steeds aan het hyperventileren als we binnenkomen. (Zo zielig)

Hij ligt ook met regelmaat onder de warmtelamp. 

 

Wat zou er nou toch met Vriendje aan de hand zijn.....

 

Is er iemand die hier iets van herkent ? 

 

Vriendje had enigzins overgewicht. Hij is nu weer net zo zwaar, als toen hij bij ons kwam wonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er alleen gevoeld? En fractuur kun je niet ontdekken door enkel te voelen. Om dat uit te sluiten moet er een röntgenfoto gemaakt worden. Eerlijk gezegd vind ik het heel raar dat er drie dierenartsen zijn die enkel voelen naar een fractuur. Een heup in of uit de kom kun je trouwens meestal ook niet voelen! Ik blijf er dus nog steeds bij dat het een breuk kan zijn, zeker met het beeld dat je omschrijft. 

 

Hij heeft duidelijk pijn (ik vind de dosering metacam ook vrij laag voor zo'n zwaar konijn trouwens).

Hij is ook wel flink afgevallen. Dat zou dan wel weer voor E.C. kunnen pleiten, hoewel je dan vaak ziet dat ze wel genoeg eten en toch afvallen. Hij eet nu natuurlijk weinig waardoor het logisch is dat hij afvalt. 

 

In welke regio woon je? Ik zou zelf in jouw geval naar een andere, konijnkundige dierenarts gaan en aandringen op een röntgenfoto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij zit dit verhaal niet lekker, een kilo afvallen is wel heel veel in een maand tijd! Wat betreft de poot, het kan natuurlijk ook nog uit de rug komen. Ik ben het met Jamesthebunnybutler eens hoor, je wil echt even "in" het lijf kijken, checken of er geen schade is. Een röntgenfoto is daar gewoon het handigste voor. Ik snap ook niet waarom ze dat niet doen, of je moet de schade die ze vermoeden niet op een röntgenfoto kunnen zien. Ik zou daar in ieder geval navraag naar doen.

 

Een niet functionele poot is nou niet bepaald handig om mee te slepen, los van dat de kans groot is dat hij er pijn aan heeft. Alleen als de oorzaak E.C. is snap ik de conservatieve aanpak. Maar op een gegeven moment is de functionaliteit helemaal weg, alles degenereert. Ik zou echt vaart zetten om de oorzaak te achterhalen. Mocht het nou toch E.C. zijn, dan zou ik een sterkere ontstekingsremmer proberen (dexamethason), om te zien of daardoor de functionaliteit weer terug komt. Maar het blijft raar dat het maar 1 poot is. Meestal zie je zwelling in het ruggenmerg waardoor dus beide poten aangedaan zijn.

 

Het gewichtsverlies is natuurlijk ook niet normaal, dat hij wat extra spek over had is natuurlijk fijn, maar nu wordt het toch zorgwekkend. Je praat over een paar 100 gram per week. Dan ga ik denken aan problemen met organen, bijvoorbeeld nieren die niet goed functioneren, wat bij E.C. vaak voorkomt. Die 30 gram aankomen/verliezen is overigens precies het verschil tussen een volle en een lege blaas.

 

Even een gekke gedachte, maar is er gedacht aan een tumor? Dat zou alles kunnen verklaren. Ook dan zou ik voor een röntgenfoto gaan. Maar wat uitvoeriger dan alleen de poot.

 

Ik hoop dat het lukt om de oorzaak te achterhalen. Ik merk overigens bij mijn konijn (heeft cataract) dat hij eten ook nog goed weet te vinden, ook al is zijn zicht beperkt. Dit is mijn tweede konijn met deze beperking, je ziet dat toch wel vaak icm E.C. Wat mij doet denken dat er misschien meerdere dingen aan de hand zijn met jouw konijn. Ik zou dus hoe dan ook voor E.C. blijven behandelen, maar ondertussen ook andere dingen uitsluiten.

 

 

 

 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wonen in Ter Apelkanaal. 

 

 

Spoiler

 

Op 17-5-2023 om 09:23, Jamesthebunnybutler zei:

Is er alleen gevoeld? En fractuur kun je niet ontdekken door enkel te voelen. Om dat uit te sluiten moet er een röntgenfoto gemaakt worden. Eerlijk gezegd vind ik het heel raar dat er drie dierenartsen zijn die enkel voelen naar een fractuur. Een heup in of uit de kom kun je trouwens meestal ook niet voelen! Ik blijf er dus nog steeds bij dat het een breuk kan zijn, zeker met het beeld dat je omschrijft. 

 

Hij heeft duidelijk pijn (ik vind de dosering metacam ook vrij laag voor zo'n zwaar konijn trouwens).

Hij is ook wel flink afgevallen. Dat zou dan wel weer voor E.C. kunnen pleiten, hoewel je dan vaak ziet dat ze wel genoeg eten en toch afvallen. Hij eet nu natuurlijk weinig waardoor het logisch is dat hij afvalt. 

 

In welke regio woon je? Ik zou zelf in jouw geval naar een andere, konijnkundige dierenarts gaan en aandringen op een röntgenfoto.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .