Ga naar inhoud

Is / zijn jouw voedsters gecastreerd?


Evee

Castratie (sterilisatie) bij vrouwelijke konijnen  

114 leden hebben gestemd

  1. 1. Is / zijn jouw voedsters gecastreerd?

    • Ja
      61
    • Nee, maar dat ben ik nog wel van plan
      21
    • Nee, dat ben ik ook niet van plan
      35


Aanbevolen berichten

Op 9-3-2022 om 13:53, Evee zei:

Alle informatie over castratie en sterilisatie bij konijnen lees je in dit informatieve artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Evee, ik heb bij het Konijnen Adviesbureau een les gevolgd en hoorde dat het onderzoek dat spreekt van 50-80% al een eeuw oud is en veel vragen over de steekproef onbeantwoord laat. Jessica Sluis is bezig met een eigen onderzoek. Haar hypothese is, als ik me goed herinner, 30% krijgt baarmoederkanker voor de leeftijd van 6. Het onderzoek loopt. 

 

 

Op 9-3-2022 om 13:53, Evee zei:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, hemmel zei:

 

Evee, ik heb bij het Konijnen Adviesbureau een les gevolgd en hoorde dat het onderzoek dat spreekt van 50-80% al een eeuw oud is en veel vragen over de steekproef onbeantwoord laat. Jessica Sluis is bezig met een eigen onderzoek. Haar hypothese is, als ik me goed herinner, 30% krijgt baarmoederkanker voor de leeftijd van 6. Het onderzoek loopt. 

 

 

Klopt, volgens mij is het onderzoek uit de jaren 90, en alleen een paar rassen, waaronder Hollander konijnen gedaan geloof ik. Dus het zou zeker niet voor z'n tijd zijn dat daar een keer vernieuwing in komt.  

Toch horen ik het regelmatig hier, en via mijn dierenarts ook, dat het toch veel voorkomt. Een precies percentage is wel lastig te zeggen. Maar ja, dit soort dingen zijn lastig onderzoeken want met gezonde konijnen ga je over 't algemeen niet naar een dierenarts. 

Maar 30% zou ook kunnen, dat is nog 1 op de 3 bijna. Blijft voor mij nog steeds genoeg kans om het te laten doen bij de dames hoor 😉

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het onderzoek uit 1980 of 1990 ergens. Dat is dus ook al bijna 40 jaar oud. En voor Internet bestand, dus lastig online te vinden 😉

 

Ik vraag mij af hoe groot de algemeen kennis over (baarmoeder)kanker was in 1890, of dat wel klopt. Dat er toen al bij konijnen onderzoek naar was. Ik zal kijken of ik in mijn boeken een verwijzing met jaartal er over kan vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel bij mijn weten de onderzoeken die ooit de basis vormden voor veel geciteerde percentages en cijfers wel degelijk ongeveer een eeuw oud zijn (jaren 30), denk ik dat dat gaandeweg ook nogal vertroebeld is geraakt en dat verreweg de meeste mensen die wel deze teksten schrijven, de daadwerkelijke onderzoeken nog nooit gelezen hebben. Niet alles is makkelijk online te vinden, een deel wel. Bijvoorbeeld deze uit 1938 en deze uit 1959, 1964, 1972 (alweer later dus). Heel recent deze uit 2010, er zijn ook een aantal vergelijkbare studies gedaan door de jaren heen, maar dat is in deze context niet heel relevant want dit zijn konijnen die met klachten bij een dierenarts terecht zijn gekomen of tumoren die bij andere onderzoeken gevonden zijn en nader bestudeerd zijn. Een onderzoek uit de jaren 90 ken ik niet maar ik heb ook niet alles gelezen. Uit 1984 heb je nog deze, daarin wordt inderdaad een percentage van 15 tot 60% genoemd, maar als dat verbasterd is tot 60% van de voedsters krijgt baarmoederkanker dan is het wel een beetje uit verband getrokken dus.

 

De konijnen uit de oudere onderzoeken zullen zeker geen huisdieren zijn geweest, maar waarschijnlijk proefdieren of vleeskonijnen.

aangepast door Dollie
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Dollie zei:

Uit 1984 heb je nog deze, daarin wordt inderdaad een percentage van 15 tot 60% genoemd, maar als dat verbasterd is tot 60% van de voedsters krijgt baarmoederkanker dan is het wel een beetje uit verband getrokken dus.

 

Ik kan het niet meer aanpassen maar bij dit onderzoek is nog wel belangrijk om te benadrukken dat dit een review van bestaande literatuur is en dat de cijfers waarover gesproken wordt dus niet uit 1984 afkomstig zijn maar o.a. dat onderzoek uit 1938 aangehaald wordt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Dollie. Ik was dingen aan het roepen zonder dat ik de feiten helder had.

Niet 1890 en niet 1990.

Ik bedoelde deze : UTERINE ADENOMATA IN THE RABBIT
III. SUSCEPTIBILITY AS A FUNCTION OF CONSTITUTIONAL FACTORS
BY HARRY S. N. GREENE, M.D.
(From the Department of Animal and Plant Pathology of The Rockefeller Institute for
Medical Research, Princeton, New Jersey)
(Received for publication, November 2, 1940)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dotje is gesteriliseerd in mei 2021. Ze zat toen al 1.5 jaar bij Lowie (gecastreerd voor Dotje kwam) maar we merkten dat ze Lowie begon lastig te vallen. Lowie kon zich niet rustig neerleggen of daar was Dotje. Tot op het punt dat Lowie steeds ging lopen als Dotje in de buurt kwam... Dus dan maar laten steriliseren.

 

De band die daarna openbloeide was zo mooi, was echt een perfect koppeltje, lagen constant naast elkaar te "spoonen", hebben we gelukkig veel mooie foto's van kunnen nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .