Ga naar inhoud

Wondjes


Irismvf

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

vanochtend kom ik kijken bij de konijnen en zie ik overal plukken haar van Baily en Balou. Ze hebben vannacht gevochten en Baily heeft haar oor kapot. Ik heb het nu schoongemaakt met uitgekookt water en steriele gaasjes en gelijk de hokken verschoond. Omdat Balou vandaag 10 weken is heb ik ze gescheiden. Is er nog iets wat ik kan doen bij Baily aan wond verzorging? Baily kan wel likken aan de wond namelijk. Wat ben ik geschrokken!0F8BC5C3-4929-4C1F-8A37-B577DB79F79A.jpeg.f34ea3ba2e5db461d2000ca31edde3ee.jpeg5B43C2C4-1264-4F25-ACD7-CDEEEB1B6960.jpeg.d9dc6cdfce18825f556d4ca5a156b8cc.jpeg92698351-79F0-4ABF-9865-B6F08DC3DADE.jpeg.3d70835521e4bdb522e37e05db42d7b5.jpeg 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dat ziet er uit als een vervelende plek zeg! Is het diep? Of meer oppervlakkig?  Als het een diepe wond is of echt een scheur in het oor, zou ik naar de dierenarts gaan. Als het oppervlakkig is, meer een schaafwond dus, dan zou ik het inderdaad schoonmaken en even goed aankijken dat hij er vanaf blijft zelf en het rustig  en goed geneest.

 

Goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald, zowel om de verwondingen, als om de leeftijd.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Evee zei:

Oei dat ziet er uit als een vervelende plek zeg! Is het diep? Of meer oppervlakkig?  Als het een diepe wond is of echt een scheur in het oor, zou ik naar de dierenarts gaan. Als het oppervlakkig is, meer een schaafwond dus, dan zou ik het inderdaad schoonmaken en even goed aankijken dat hij er vanaf blijft zelf en het rustig  en goed geneest.

 

Goed dat je ze uit elkaar hebt gehaald, zowel om de verwondingen, als om de leeftijd.


het is oppervlakkig gelukkig en er is niets gescheurd. Toch zie ik bij Baily dat dit haar wel pijn heeft gedaan.. ze eet wel maar blijft liever op haar plekje zitten. Ze heeft nog een nat neusje (waarschijnlijk van de stress) en ik kon haar zo oppakken. Omdat ik haar oren niet goed droog mocht maken heb ik maar de snuggle safe gebruikt als alternatief met veel stro om haar warm te houden. Hier maakt ze goed gebruik van.

 

met Balou gaat het voor de rest aardig goed. Hij heeft achter de oren een kale, maar droge en schone plek. Hij heeft een klein beetwondje maar dat is alweer dicht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je pijnstillers in huis? Anders zou ik zelf overwegen om gewoon even één à twee dagen pijnstillers te geven om te zorgen dat er in ieder geval geen gasbuik of wat dan ook ontstaat van stress en pijn en ze minder geneigd is er aan te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Evee zei:

Heb je pijnstillers in huis? Anders zou ik zelf overwegen om gewoon even één à twee dagen pijnstillers te geven om te zorgen dat er in ieder geval geen gasbuik of wat dan ook ontstaat van stress en pijn en ze minder geneigd is er aan te zitten.

Nee ik heb geen pijnstillers voor konijnen in huis. Dan zal ik toch echt even naar de dierenarts moeten bellen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Irismvf zei:

Metacam opgehaald bij de dierenarts. Ga het nu eerst even dagje proberen om te kijken of het zorgt voor verlichting. Toen ik aankwam met de pijnstiller huppelde ze erg vrolijk naar me toe en ze vond het super lekker😂

3 uren geleden, Irismvf zei:

Hallo allemaal, 

vanochtend kom ik kijken bij de konijnen en zie ik overal plukken haar van Baily en Balou. Ze hebben vannacht gevochten en Baily heeft haar oor kapot. Ik heb het nu schoongemaakt met uitgekookt water en steriele gaasjes en gelijk de hokken verschoond. Omdat Balou vandaag 10 weken is heb ik ze gescheiden. Is er nog iets wat ik kan doen bij Baily aan wond verzorging? Baily kan wel likken aan de wond namelijk. Wat ben ik geschrokken!0F8BC5C3-4929-4C1F-8A37-B577DB79F79A.jpeg.f34ea3ba2e5db461d2000ca31edde3ee.jpeg5B43C2C4-1264-4F25-ACD7-CDEEEB1B6960.jpeg.d9dc6cdfce18825f556d4ca5a156b8cc.jpeg92698351-79F0-4ABF-9865-B6F08DC3DADE.jpeg.3d70835521e4bdb522e37e05db42d7b5.jpeg 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update;

Baily is weer haarzelf en lekker nieuwsgierig. Nog wel iets rustiger dan normaal. Het oor heb ik ingesmeerd met honingzalf om te kijken of dit wat gaat helpen. Ze eet en drinkt ook goed.

ik heb ze nu gescheiden tot Balou is gecastreerdAB263F86-8803-4121-BDB7-0174B1035B69.jpeg.3fd28f9f34c5132662d4031914bb9480.jpeg

aangepast door Irismvf
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Kolino zei:

Ik vind het ook wel een risico om ze met maar zo'n lage ren te scheiden, het zal niet de eerste ram zijn die toch een manier vindt om er overheen/doorheen te komen. 

De ren is 1 meter hoog en aan alle kanten goed vastgezet. Dit is de enige manier om hun beide een veilige en grote leefruimte te geven. Anders zal het mannetje of vrouwtje in de overdekte ren moeten, met minder leefruimte 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat denk ik toch doen. Ongecastreerde rammen laten zich niet tegenhouden door dat hekje. Bovendien, als ze elkaar echt niet moeten, dan kunnen ze elkaar zo alsnog verwonden. Het is even niet anders.

 

Het is ook verstandig om een plan B te maken. Als ze echt 10 weken oud zijn dan zijn ze heel uitzonderlijk vroeg aan het knokken geslagen. Meestal begint dat soort ellende pas als ze iets ouder zijn, een week of 16 ongeveer. Vandaar ook de vraag van Evee hoe zeker je bent van de leeftijd. Ik zou echt rekening houden met de mogelijkheid dat ze het straks niet met elkaar kunnen vinden als het er zo jong al zo heftig aan toe gaat. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus dat ik dit zeg maar ze konden de hele tijd erg goed met elkaar en ze wouden echt niet bij elkaar weg. Ik denk dat vannacht ook een eenmalig iets was en dat ze even een discussie hadden. Ik lees ook dat het wel vaker een keer een periode niet goed gaat tussen 2.

 

dat hekje staat zo goed vast dat ik er zelfs met mijn gewicht tegen aan kan hangen. Het zit zelfs vast in het schuurtje en tussen de tegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Jonge konijntjes kunnen het altijd goed met elkaar vinden, de problemen komen altijd pas later, dan gaat blijken of ze elkaar mogen of niet. Het feit dat ze zo jong tot bloedens toe vechten vind ik niet hoopgevend. Er is weleens onenigheid tussen veel konijnen, maar wonden en bloed horen daar echt niet bij. Doe met deze informatie wat je wilt, maar wees je bewust van de zeer reële mogelijkheid dat dit niet volgens jouw plan gaat verlopen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties, een ram die al wel vruchtbaar is en vol hormonen zit kan veel meer dan je denkt als er een leuke voedster vlakbij zit. Je zal niet de eerste zijn met een oeps nestje, en dan moet Balou veel langer alleen zitten. 

 

Verder is vechten tot bloedens toe niet een goed uitgangspunt voor een goede relatie in een koppel. Maar we hopen natuurlijk ontzettend met je mee dat als je ze weer koppelt, ze weer een lief stel worden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Miekmoek zei:

Ik ben het wel eens met bovenstaande reacties, een ram die al wel vruchtbaar is en vol hormonen zit kan veel meer dan je denkt als er een leuke voedster vlakbij zit. Je zal niet de eerste zijn met een oeps nestje, en dan moet Balou veel langer alleen zitten. 

 

Verder is vechten tot bloedens toe niet een goed uitgangspunt voor een goede relatie in een koppel. Maar we hopen natuurlijk ontzettend met je mee dat als je ze weer koppelt, ze weer een lief stel worden! 

Ook zware haken uit een muur trekken en over 1 meter springen? Ik heb de ren namelijk vastgeschroefd. Tot nu toe kijkt hij er nog niet zo naar om gelukkig.

verder was ik niet bij het vechten (het moet namelijk in de nacht gebeurd zijn). Ik hoop natuurlijk dat dit ook nog een goed koppeltje wordt. Maar als dat het niet wordt dan zal ik natuurlijk er wel op handelen. Ik wil gewoon 2 gelukkige konijntjes die lief zijn tegen elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van mijn twijfel over de hoogte van de ren (het rechter nachthok is 75cm hoog) wil ik je ook als tip meegeven het verblijf roofdierproof te maken om ergere verwondingen (in dit geval door roofdieren dus) te voorkomen. Plus, het verblijf is zo ook niet echt houdiniproof hè? Een van je konijnen hoeft maar te ontdekken dat ie op het dak van het nachthok kan springen en weg is ie (en geloof me, konijnen zijn betere springers dan je denkt). Hopelijk knapt Baily snel op!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bammyflurry zei:

Ben je er zeker van dat het een dame en een heer zijn? Of zouden het ook 2 heren (of 2 dames) kunnen zijn?

Dit i.v.m. het vechten op deze leeftijd.

Ik weet zeker dat het een rammetje en een voedster is. Ik kan dat namelijk ook zelf zien. Ook weet ik dat het mannetje 100% nu 10 weken is. Ik heb goed contact met de vorige eigenaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelieve mensen, 

 

ik vroeg om tips qua wondzorg en krijg van veel commentaar op het verblijf. Ik weet dat jullie het beste willen voor de konijntjes alleen ik heb geen geldboom in de tuin staan. In 2 weken tijd zijn de konijnen al meer gaan kosten dan mijn auto op dit moment en ik kan niet alles in 1x. Ik doe ook alleen maar mijn best. Als ik vroeg naar tips voor het hok had ik dit Toppic wel bij het verblijf neergezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Pablo&Lola zei:

Los van mijn twijfel over de hoogte van de ren (het rechter nachthok is 75cm hoog) wil ik je ook als tip meegeven het verblijf roofdierproof te maken om ergere verwondingen (in dit geval door roofdieren dus) te voorkomen. Plus, het verblijf is zo ook niet echt houdiniproof hè? Een van je konijnen hoeft maar te ontdekken dat ie op het dak van het nachthok kan springen en weg is ie (en geloof me, konijnen zijn betere springers dan je denkt). Hopelijk knapt Baily snel op!

De foto is van bovenaf genomen wat een vervormd beeld geeft, samen met dat je niets kan plaatsen boven de 1kb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de wond betreft heb je heel goed gehandeld. Waar we ons zorgen over maken is dat een rammetje (we hebben het echt vaak gezien) toch bij het voedstertje weet te komen en je dan ineens met een heleboel konijnen zit. Ik denk dat je dat zelf liever ook voorkomt, toch? Konijnen zijn helaas, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen goedkope huisdieren. Ik heb ook een jaar gehad waarin ik op iets van 1000 euro aan dierenartskosten zat!

 

Ik ben blij te lezen dat je het beste wilt voor die twee, we zijn hier ook niet om je terecht te wijzen of om je een slecht gevoel te geven. Het is wel heel vroeg voor konijnen van deze leeftijd om te gaan vechten. Je hebt het natuurlijk niet zie gebeuren, zou het ook nog zo kunnen zijn dat er iets anders is gebeurd waardoor ze gewond is geraakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Kolino zei:

Wat de wond betreft heb je heel goed gehandeld. Waar we ons zorgen over maken is dat een rammetje (we hebben het echt vaak gezien) toch bij het voedstertje weet te komen en je dan ineens met een heleboel konijnen zit. Ik denk dat je dat zelf liever ook voorkomt, toch? Konijnen zijn helaas, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen goedkope huisdieren. Ik heb ook een jaar gehad waarin ik op iets van 1000 euro aan dierenartskosten zat!

 

Ik ben blij te lezen dat je het beste wilt voor die twee, we zijn hier ook niet om je terecht te wijzen of om je een slecht gevoel te geven. Het is wel heel vroeg voor konijnen van deze leeftijd om te gaan vechten. Je hebt het natuurlijk niet zie gebeuren, zou het ook nog zo kunnen zijn dat er iets anders is gebeurd waardoor ze gewond is geraakt?


het rammetje heeft geen andere mogelijkheid om bij het vrouwtje te komen. Tenzij hij een meter de lucht in springt. Ik vind het zielig om hem in het standaard hok te doen omdat er dan weinig mogelijkheid is om te rennen, vreugdesprongen te maken en lekker konijn te zijn.

ook wist ik waaraan ik begon met de kosten. Alleen in 2 weken heb ik al 3x dierenartskosten gehad wat natuurlijk best een klap geeft.

 

wat betreft het vechten. Ik zag plukken haar van alletwee liggen in het hok en dus Baily met een kapot oor, en Balou met een onthaarde nek (met een miniwondje) ik het verblijf zouden ze nergens zichzelf aan kunnen verwonden, dus daarom ga je maar van het ergste uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .