Ga naar inhoud

150 gram afgevallen


Konijnen123

Aanbevolen berichten

Hallo,ik heb een vraag. Mijn teddy ram van 5 maanden is 150 gram afgevallen. 2 weken geleden was hij rond de 1100 gram en nu 950 gram. Volgens mij is dat niet normaal. Het kan ook komen omdat hij nu minder eten krijgt dat vroeger maar hij krijgt wel onbeperkt hooi! En als ik zijn rug aai, voel ik de botten. Alsof hij geen huid heeft. Dat voelt echt eng aan! Dus weet iemand wat dit is? Voor de rest poept hij en eet hij goed. 

Ik kan nu ook niet zo snel naar de dierenarts gaan vanwege de kosten. Mijn dierenarts heeft het vaak druk omdat ze zo goed is. Soms moet ik 2 weken wachten op een afspraak. Een afspraak binnen 2 dagen duurt al vaak 50 euro. Iemand anders uit mijn familie heeft dat geld hard nodig dus ik kan niet ineens 50 euro weg doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij zo snel afvalt, zou ik hem wat meer brokken geven. Hij mag 25 gram brokken per kilogram lichaamsgewicht.

Geef je hem wel een goede kwaliteit brok, zoals Science selective? Muesli mix voer is in ieder geval niet goed, dat voer met allemaal verschillende stukjes erin.

 

Ik zou kijken of hij daarmee weer aankomt. Verder kun je hem wat calorierijker groenvoer geven, zoals stukjes wortel en broccoli. Bladachtige groenten, zoals andijvie en witlof, bevatten juist erg weinig calorieën en zijn geschikt om op gewicht te blijven. Geef hem alleen niet teveel, een hele wortel is veel te veel. En als hij niet gewend is aan groenvoer, bouw het dan langzaam op. 

 

Grote kans dat hij zijn hooi links laat liggen, maar hij moet wel zijn calorieën binnenkrijgen als hij zo afvalt. Het is een beetje balans zoeken, tussen voldoende brokken, groenvoer en voldoende hooi. 

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat er een onderliggende reden is dat hij te weinig eet en daardoor afvalt. Bijvoorbeeld iets met zijn gebit. Mocht hij blijven afvallen, zal hij toch naar de dierenarts moeten gaan. En als hij stopt met eten, dan is dat echt een spoedgeval. Misschien kun je het bezoek aan de dierenarts combineren met zijn jaarlijkse inenting. Daar krijgt hij een gratis consult bij. Wanneer moet hij weer ingeënt worden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is lastig om advies te geven over een forum in dit soort situaties. Het kan zeker komen omdat je minder brok geeft. Maar het kan ook een signaal zijn dat er iets anders mis is. Bijvoorbeeld een wormbesmetting of gebitsproblemen. Het is geen spoedgeval, maar een dierenartscheck kan geen kwaad als een jong konijn opeens zonder duidelijke reden afvalt. Een normale afspraak bij de dierenarts is meestal 20-30 euro, geen 50. En als je het combineert met de vaccinaties, waar het wel weer de tijd van het jaar voor begint te worden, zit de gezondheidscheck er bij in als het goed is, een ziek konijn mag immers niet gevaccineerd worden. Of voorafgaand aan zijn castratie, mocht dat nog niet gebeurd zijn. Het handige daarvan is dat hij dan toch ook onder narcose gaat en zijn gebit dan direct ook goed nagekeken kan worden.  


Welke brok geef je? Wat was de reden dat je bent gaan minderen? 

 

 

21 minuten geleden zei Edith:

Verder kun je hem wat calorierijker groenvoer geven, zoals stukjes wortel en broccoli. Bladachtige groenten, zoals andijvie en witlof, bevatten juist erg weinig calorieën en zijn geschikt om op gewicht te blijven. Geef hem alleen niet teveel, een hele wortel is veel te veel. En als hij niet gewend is aan groenvoer, bouw het dan langzaam op. 

Hoewel wortel en broccoli inderdaad meer calorieën bevatten, zijn bladgroenten wel beter & gezonder voor konijnen. Zowel wortel (bevat veel suikers) als broccoli (bevat veel calcium) moet je echt met mate geven, dus niet in overvloed. 
Konijnen zijn niet voor niets folivoren, bladeters. En juist die bladgroenten bevatten meer vezels, wat ook zo ontzettend belangrijk is voor konijnen. Maar ik weet niet of je al groenvoer geeft op dit moment? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem ook meer brok geven. Ik ben ook benieuwd waarom je hem minder bent gaan geven, en hoeveel je nu geeft en welke brok. Het is inderdaad niet normaal als hij vel over been is.

 

Eet hij al zijn brokken wel op? 

 

In korte tijd erg afvallen terwijl er normaal gegeten wordt kan ook duiden op EC. Voor meer informatie: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html Daarbij hoeven er niet per sé andere EC-symptomen te zijn.

 

Hou hem goed in de gaten. Als hij zwak wordt moet hij naar binnen, maar dan moet hij ook echt naar een dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Evee:

Tja, het is lastig om advies te geven over een forum in dit soort situaties. Het kan zeker komen omdat je minder brok geeft. Maar het kan ook een signaal zijn dat er iets anders mis is. Bijvoorbeeld een wormbesmetting of gebitsproblemen. Het is geen spoedgeval, maar een dierenartscheck kan geen kwaad als een jong konijn opeens zonder duidelijke reden afvalt. Een normale afspraak bij de dierenarts is meestal 20-30 euro, geen 50. En als je het combineert met de vaccinaties, waar het wel weer de tijd van het jaar voor begint te worden, zit de gezondheidscheck er bij in als het goed is, een ziek konijn mag immers niet gevaccineerd worden. Of voorafgaand aan zijn castratie, mocht dat nog niet gebeurd zijn. Het handige daarvan is dat hij dan toch ook onder narcose gaat en zijn gebit dan direct ook goed nagekeken kan worden.  


Welke brok geef je? Wat was de reden dat je bent gaan minderen? 

 

 

Hoewel wortel en broccoli inderdaad meer calorieën bevatten, zijn bladgroenten wel beter & gezonder voor konijnen. Zowel wortel (bevat veel suikers) als broccoli (bevat veel calcium) moet je echt met mate geven, dus niet in overvloed. 
Konijnen zijn niet voor niets folivoren, bladeters. En juist die bladgroenten bevatten meer vezels, wat ook zo ontzettend belangrijk is voor konijnen. Maar ik weet niet of je al groenvoer geeft op dit moment? 

Hij kreeg vroeger gemengd voer bijna onbeperkt, maar sinds ik hem heb zijn we overgestapt naar normaal biks.

ik geef dat 2 eetlepels per dag.Met een beetje groenvoer en hooi. Moet ik dan nu 3 eetlepels geven met groentes erbij? Hij eten andijvie witlof sla wortel enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 eetlepels per dag klinkt als erg weinig... Ik zou even een keukenweegschaal erbij pakken en 25 gram afwegen. (Hij weegt ongeveer een kilo, dus dat mag hij zeker hebben.) Welke biks gebruik je? Een goede variant is wel belangrijk (zoals de hierboven genoemde Science Selective bijvoorbeeld) ivm de voedingsstoffen. Lang niet alle merken biks voldoen aan de eisen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de verpakking wordt vaak toch wel een veel grotere hoeveelheid biks voorgeschreven dan eigenlijk noodzakelijk is? Ik geef zelf SS brokjes, waarvan op de verpakking staat dat ze 25 g/kg mogen hebben. De opvang raadde echter aan om maar 10 g/kg te geven om te voorkomen dat ze tonnetje rond worden. Voor mijn kleinste konijn (2 kg) zijn dat misschien maar 2-3 eetlepels per dag (ik weet het af met een keukenweegschaal), dus zo gek vind ik dat eigenlijk niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Op de verpakking wordt vaak toch wel een veel grotere hoeveelheid biks voorgeschreven dan eigenlijk noodzakelijk is? Ik geef zelf SS brokjes, waarvan op de verpakking staat dat ze 25 g/kg mogen hebben. De opvang raadde echter aan om maar 10 g/kg te geven om te voorkomen dat ze tonnetje rond worden. Voor mijn kleinste konijn (2 kg) zijn dat misschien maar 2-3 eetlepels per dag (ik weet het af met een keukenweegschaal), dus zo gek vind ik dat eigenlijk niet. 

 

Voor supreme geldt inderdaad dat ze meestal wat minder kunnen hebben dan wat de verpakking en het standaard advies zegt (hoewel die adviezen op de verpakkingen ook al naar beneden zijn aangepast tov. een paar jaar terug, en nu dus best realistisch zijn!), maar dat is niet bij alle brokken het geval.

 

En bij opgroeiende konijntjes, mag je best nog een beetje aan de ruime kant voeren (zolang er maar hooi gegeten word en de blindedarmkeutels niet blijven liggen), dus dan zit je meestal nog wel wat meer in de buurt van het voedingsadvies van 20 gram per kg lichaamsgewicht, van het VOLWASSEN gewicht. Dus als het konijntje 1,5 kg gaat wegen als hij volwassen is, dan zou hij nu al 30 gram brok per dag mogen. De reden dat ik vroeg naar welke brok er gevoerd wordt; Er zijn helaas ook echt veel slechte konijnenvoeders op de markt die gewoon niet voldoen aan de normen voor gezelschapskonijnen. Het kan ook zijn dat het konijntje dus wel voldoende brok krijgt, maar niet voldoende voedingsstoffen uit de brok krijgt. 

 

Ook merk ik dat er best verschil zit in hoeveel een konijn dat rustig is qua karakter kan eten, en een konijn dat super actief en druk is. Zo kan het soms zijn dat een klein konijn dat super actief is en maar 1 kg weegt, meer eet dan een rustig groot konijn met dubbel dat gewicht. Richtlijnen horen dus echt op het individu aangepast te worden, door goed te kijken naar wat het individu nodig heeft. We kunnen wel roepen dat 15 of 20 gram de juiste hoeveelheid is, maar ik merk al aan mijn eigen koppels dat dat in de praktijk niet altijd op gaat 😉 

 

Zeker in deze situatie waar het konijntje en nog niet volwassen is, en afvalt, is het belangrijk wel even goed te controleren dat het konijntje voldoende binnen krijgt, en dat er geen medische redenen zijn waarom het konijntje afvalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Evee:

Hoewel wortel en broccoli inderdaad meer calorieën bevatten, zijn bladgroenten wel beter & gezonder voor konijnen. Zowel wortel (bevat veel suikers) als broccoli (bevat veel calcium) moet je echt met mate geven, dus niet in overvloed. 

Konijnen zijn niet voor niets folivoren, bladeters. En juist die bladgroenten bevatten meer vezels, wat ook zo ontzettend belangrijk is voor konijnen. Maar ik weet niet of je al groenvoer geeft op dit moment? 

Goed punt. Daar had ik niet zo bij stilgestaan. Ik wist wel dat je wortel met mate moest geven vanwege de suikers, maar dat broccoli zoveel calcium bevatte, wist ik niet. Nu ik erover nadenk zitten mijn konijnen na een stuk wortel of broccoli ook echt vol, terwijl ze met bladgroenten langer door blijven eten. Dat lijkt me dan ook wel gezonder. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .