Ga naar inhoud

Help, gas in maag


Aanbevolen berichten

Lieve konijnenfans,

 

Ik had van te voren nooit gedacht dat ik zo vaak om raad zou moeten vragen...en hoop dat jullie ook deze keer tips of een lief woord hebben.

 

Frommel (3 weken geleden baarmoeder verwijderd, morgen herkoppeling met maatje Hopper gaat niet door) heeft sinds vanochtend gas.

Ze wil niet eten, keutelt niet en heeft duidelijk buikpijn.

Gisteravond nog normaal gegeten en keutels die er lagen zagen er normaal uit.

We zijn zelf begonnen met cisaral en buikmassage.

Dierenarts heeft om 13 uur metacloral en pijnstilling gegeven toen hij kleine hoeveelheid gas in maag voelde. Verder geen bijzonderheden buik of gebit. Temp was toen nog ok.

Intussen zijn wij thuis bezig met elk kwartier infacol. 

Frommel heeft 2 sprietjes tijm en 2 sprietjes peterselie op en flink wat gedronken.

Ze voelt zich duidelijk niet goed; gaat van slap en stilletjes naar onrustig en snelle ademhaling.

Is er nog iets dat wij kunnen doen naast het pijnstilling en cisaral schema van da?

Alvast bedankt!!

 

aangepast door Evee
typfout in titel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf nooit een konijn met gas gehad, maar als ze om 13 uur pijnstilling heeft gehad en ze voelt zich daarna dus duidelijk niet beter, dan zou ik de dierenarts weer bellen. Ik heb een keer een ziek konijn gehad, en die begon een uur na de injectie met pijnstillers weer te eten. 

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marjolein, bedankt voor je reactie. Dat is ook mijn ervaring, daarom maak ik me nu heel erg zorgen.

Zijn nu de hele middag en avond bezig geweest met infacol, buikmassage en dwangvoer.

Ze ligt nu binnen op snugglesafe omdat haar oren steeds kouder werden.

Ik voel zelf niets bijzonders aan haar buik, maar zie wel dat ze nog steeds pijn heeft door snelle ademhaling en constant verliggen.

Dierenarts zei vol te houden, maar ik ga zo wel bellen want er is absoluut geen verbetering, eerder slechter.

Iemand ervaring hiermee, tips??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Situatie onveranderd: da voelt nog steeds kleine hoeveelheid gas in maag, niet meer geworden, helaas ook niet minder.

Wel ondertemperatuur, 36,6-37, dus ze zit nu met 2 kruiken en fleecedeken in heel kleine kooi zodat ze wel op 1 kruik moet blijven zitten.

Net weer cisaral en 5 ml dwangvoer gegeven. Vannacht en morgenochtend weer met nieuwe pijnstilling en morgen terugkomen voor uitgebreid echo/foto onderzoek als situatie niet verbetert.

Ik heb dit niet eerder meegemaakt met nijnen; maak me heel erg zorgen en vraag me zo af hoe dit kan.

Dank voor jullie luisterend oor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag, Marjolein. Op zich wel, zijn vrienden van Wilhelminapark en overleggen daar ook regelmatig mee.

Heb zelf ook alle mogelijke info op internet gecheckt over gas en kom ook niet verder dan deze behandelwijze.

Wekker staat op 3 uur, maar ik vrees dat ik inderdaad hele nacht wakker ga liggen.

Wat doet dat pijn aan m'n hart haar zo te zien. Toch heeft ze ook rust nodig (ook van mij ;-))

Dank je Christa heb ik ff nodig... :-(

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ik dacht vannacht echt dat ze de ochtend niet zou halen, zo apatisch en koud.

Heb haar toen in handdoeken gewikkeld op 2 kruiken op schoot gehouden en na 3 kwartier kwam er beweging: ze ging zich wassen!

Ik heb toen ook eten aangeboden en ze at wat tijm. Verder wilde ze niks, maar heb meteen meer tijm uit de tuin gehaald en ook dat ging erin.

Na de medicatie en dwangvoer even laten lopen en daarna weer op de kruiken.

Vanochtend weer lusteloos op de kruiken, maar nu loopt ze rond en eet af en toe wat en er verschijnen keutels. Wel al bijna 24 uur niet geplast.

Oren voelen normaal warm aan.

Het gaat dus beter! Voorzichtig blij!!

Ga nu heel even naar yoga voor de broodnodige ontspanning en dan kijken hoe nu verder; gaan we nog terug naar da of kijken we het verder aan met behandeling thuis?

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog steeds redelijk.

Oren normaal warm, ze eet af en toe wat verse tijm en klein beetje hooi. Ze loopt wat rond en is dan nieuwsgierig.

Er komen weer keutels en ze heeft geplast. We horen haar buik op een afstandje borrelen.

Ze ligt nog wel veel en ik zie ook nog snellere ademhaling dan normaal.

Op advies van da gaan we door met pijnstilling en cisaral. Ook is het volgens hem beter door te gaan met dwangvoeren tot alles normaal lijkt, zo'n 2-3 dagen.

In de hoop dat gas niet terugkeert...

 

Heeft iemand hier ervaring met hoe lang het kan duren?

Zo lang het redelijk en in stijgende lijn gaat wil ik haar rust geven en niet teruggaan naar da.

Valt me wel op dat ze af en toe traanoogje heeft. Daar is al naar gekeken; niet ontstoken, maar als gas terugkomt/niet goed overgaat denk ik toch aan foto van tandwortel (of denk ik nu te ver?)

En als ze er weer helemaal bovenop komt, wanneer kan ik haar dan herkoppelen? Hopper zit maar zo alleen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Frommel en Hopper:

Frommel heeft extra sterke prik gehad voor 24 uur en voor morgenochtend heb ik inderdaad pijnstilling in huis

Konijnen hebben een snel metabolisme... Eens per 24 uur een prik pijnstiller geven werkt wel voor honden en katten, maar niet voor konijnen. Een prik pijnstilling werkt bij een konijn nooit 24 uur, meestal maar max 12 uur. Daarom moet je bij konijnen de  pijnstilling altijd verdeeld over 2 momenten per dag geven en altijd aan de dierenarts pijnstillers mee naar huis vragen.

 

Gasaanvallen kunnen zeker ook met gebitsproblemen te maken hebben, omdat gebitsproblemen veel invloed hebben op wat en hoeveel ze kunnen eten en hoe goed ze hun eten kunnen malen. Ik zou dat in dit geval zeker toch extra laten nakijken, gezien het traanoogje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Lienappelsien:

Hoe gaat het nu met Frommel?

Citaat

Wat lief dat je dat vraagt, want gisteren leek het richting normaal te gaan (hoeveelheid keutels en grootte kon nog wel beter) waardoor we pijnstilling zijn gaan afbouwen, maar vanochtend was het weer raak.

Ze wou niet eten en leek weer buikpijn te hebben. Meteen weer volle dosis pijnstilling, cisaral en infacol gegeven en een uur later begon ze weer te eten, te keutelen en te rommelen. Vanmiddag ligt ze wel weer veel, maar actieve uur moet nog komen.

Overlegt met de da en het lijkt hem beter om t/m zondag door te gaan met alle medicatie en dan pas af te bouwen. Gaat het niet, dan maandag uitgebreid rontgen en echo-onderzoek want er zijn geen bijzonderheden te voelen. Gebit is al uitgebreid gecheckt.

 

Observeer haar vaak en grappig dat ze ook gaat eten als ik zelf bij haar ga zitten met boterham. Gelukkig werk ik deze week bijna altijd thuis. 

Ergens houd ik er rekening mee dat dit niet goed afloopt maar zolang het te doen is voor Frommeltje en voor ons gaan we door.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .