Ga naar inhoud

Goede ervaringen genezing e cuniculi?


yviejj

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, een week geleden is mijn lieve witte konijntje Yuki erg ziek geworden, ze heeft e cuniculi. Het begon op maandag waar ze plots niet meer kon lopen omdat de balans helemaal weg was, ze haar hoofd schuin hield en haar ogen helemaal rond tolde. Direct die dag naar de dierenarts geweest, waar ze een prikje heeft gehad met Dexamenthason en fenbendrops die ik de komende 28 dagen aan haar moet geven. Volgende dag waren haar ogen gestopt met tollen ook voor controle naar de dierenarts geweest, die was tevreden en zei dat het nu 4-5 dagen kon duren voor de medicijnen zullen aanslaan. De hele week heeft ze veel moeite gehad met eten en drinken. Het is vandaag zondag en ik zie erg weinig verbetering, ze kan niet lopen zonder om te vallen en haar hoofdje en oortje staan scheef. Ik ben de hele week bezig geweest met informatie zoeken over de ziekte, waardoor ik ook op dit forum terecht ben gekomen. Ik lees veel slechte verhalen waarbij het na een lange behandel periode toch niet goed komt. Ik ben zo benieuwd of er konijntjes zijn waarbij het wel goed is gekomen?!? En hoe lang heeft het geduurd voordat de medicijnen gingen aan slaan? Ik hoop echt op goede berichten, want ik hoop zo dat mijn lieve konijntje weer beter wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update 15-5: vannacht gegeten en gedronken, verder nog geen verbetering. Is het verstandig weer naar de dierenarts te gaan nu het een week later is? of zal dit zorgen voor meer stress? (ik vraag me af wat de dierenarts kan doen aangezien ze al fenbendrops krijgt). Maak me wel beetje zorgen over haar gewicht ze eet stuk minder dan normaal. Ik lees ook veel over dwangvoer wat houdt dat precies in? Ook zie ik dat veel konijnen bij dexamenthason 3 tot 5x een prik krijgen Yuuk kreeg dat maar 1x maar is misschien nu een beetje te laat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succesverhalen zijn er ook zeker hoor! Onder andere @Lienappelsien. Het kan ook zeker een flinke tijd duren voor je pas echt verbetering opmerkt. Een week of 3 is echt geen uitzondering. Onder andere de site van Dierenkliniek het Wilhelminapark in Utrecht heeft een behandelplan op de website staan, maar die heb je ongetwijfeld ook wel al gevonden. Dat behandelplan is geen echte must, maar een leidraad, dus staar je daar niet blind op. Of Yuki meer dexamethason nodig heeft of vitamine B injecties, moet je even overleggen met je dierenarts. Het is niet perse standaard nodig. Daar heb ik me wel blind op gestaard namelijk en dat is ook niet goed voor je eigen gemoedsrust. Dat ze zelfstandig eet en drinkt klinkt in elk geval wel heel goed! Dwangvoer kan wat ondersteuning geven, maar voeren wat ze lekker vindt waardoor ze zelf blijft eten is ook niet verkeerd. Het maakt dan niet eens zoveel uit wat, als er maar wat in gaat. Er is bij de dierenarts dwangvoermiddel verkrijgbaar, onder andere ook van Supreme, ik haal de namen steeds door elkaar, dus daar waag ik me niet meer aan :p Iets met Science recovery en de andere weet ik even niet. Kan het nu thuis ook niet nakijken. Maar een papje van eigen brokjes geweekt, werkt ook als noodmiddel. Dit voer je dan bij dmv een spuitje zonder naald. Een grotere variant dan die van de geneesmiddelen in elk geval, omdat dwangvoer toch veel steviger is en zo een grotere opening nodig heeft. Te veel dwangvoer geeft echter een vol gevoel en laat konijnen vaak stoppen met zelf eten. Ze hebben immers geen honger. Dus als je het ter ondersteuning wilt geven, echt kleine beetjes per keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn niet zelfstandig eet kun je dwangvoer geven, dat kun je geven in een bakje of  vanaf een lepeltje als je konijn nog wel interesse heeft in eten, of als hij dat echt niet heeft kun je het in het bekje geven met een spuitje.

 

Dwangvoer hebben veel dierenartsen, maar is bijvoorbeeld ook in de bunnybunch webwinkel te koop. Supreme science recovery, Critical Care en Burgess Excel Dual care zijn dwangvoeders om Daisy even te helpen met de namen.

 

Verder heb ik gelukkig geen ervaring met EC bij mijn eigen konijnen, maar in het gezondheidsforum zijn meerdere verhalen te lezen, ook van konijntjes die er redelijk goed doorheen gekomen zijn (vaak houden konijntjes wel bepaalde dingen er aan over, maar dat hoeft niet altijd erg te zijn).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och wat naar :( 

 

Zoals Deeskuh zei heb ik inderdaad ook een konijn met EC. Hij heeft wel andere symptomen dan jouw konijn: hij is blind geworden en was in heel korte tijd extreem vermagerd terwijl hij prima at. We zijn toen, in goed overleg met de dierenarts, gestart met ongeveer de dubbele dosis Panacur (Panacur is hetzelfde als Fenbendrops) en Dexamethason-oogdruppels (vanwege zijn ogen). Dexamethason-injecties en vitamine B-injecties hebben we niet gedaan. Ik heb hem toen naar binnen gehaald, hij had ook ondertemperatuur.

 

De eerste week van de behandeling at hij ook slecht en de 4e avond ging het echt heel slecht met hem, hij voelde toen ook veel te koud aan. Daarna kwam zijn eetlust weer terug. De eerste 3, 4 weken kwam hij alleen in beweging om naar de voer- en waterbak en zijn wc-bak te gaan. Hij had geen verlammingsverschijnselen, maar had geen energie meer, lag verder alleen maar. Na 3, 4 weken kwam hij weer een beetje in beweging en hij komt heel langzaam aan. We zijn begin februari met de behandeling gestart en zijn nog steeds bezig, al hebben we de dosis Panacur sinds een maand gehalveerd. Hij is nog steeds erg bottig en behoorlijk rustig, maar hij scharrelt ook lekker rond en heeft het volgens mij nu best naar zijn zin. Ik durf hem voorlopig nog niet terug naar buiten te doen omdat hij nog wel zwak is, maar denk er wel voorzichtig over om zijn vriendinnetje binnenkort naar binnen te halen en bij hem te zetten. 

 

Mijn konijn heeft dan wel andere symptomen dan de jouwe, maar er zijn ook best veel topics op BunnyBunch over konijnen die een scheve kop hadden door EC. Sommige van deze verhalen lopen goed af, sommige helaas niet. Soms blijft de kop na herstel wel scheef staan, of een klein beetje, maar leert het konijn daar mee omgaan. Het is van te voren niet te zeggen hoe het zal gaan.

 

Ik zou het per dag bekijken. Als het drinken lastig gaat kan je haar natte groenten geven (witlof of andijvie even onder de kraan houden), dat scheelt dan al. De Panacur geef ik trouwens ook op een blaadje witlof. Misschien ook een idee voor jou? Dan hoef je haar niet te 'pesten' met het in haar bek te spuiten, scheelt ook weer stress voor haar. Konijnen die steeds omvallen vinden het soms fijn als je ze wat steun geeft d.m.v. rolletjes handdoek. 

 

Ik heb geen idee of het verstandig is om haar nog een aantal Dexamethason-injecties te geven. Overleg dat gewoon met je dierenarts. Dit is trouwens de link van Wilhelminapark, waar Deeskuh al naar verwees: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html Ik heb die informatie ook samen met mijn dierenarts doorgenomen. 

 

Beterschap voor Yuki!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb "geluk"gehad met mn 2 EC konijntjes. Beide hebben het overleefd en zijn er zelfs oud mee geworden. Het is wel een hele lange weg geweest voor 1 van de 2. Ze kon niet meer lopen en rolde continu om en haar hoofdje stond heel erg scheef. Ze heeft een paar dagen in een hele kleine ruimte geleefd met rolletjes van handdoeken rondom zodat ze zich geen pijn kon doen. Ook at ze niet, dus moesten haar dwangvoeren.  Het heeft ook wel wat langer geduurd voordat er verbetering kwam en hebben geregeld op het punt gestaan haar in te laten slapen, maar dan liet ze ineens kleine verbeteringen zien en keken we het nog even aan. Heeft ook langer dan de 28 dagen fenbendrops nodig gehad.

Ze had er een scheef hoofd aan over gehouden, maar kon daarmee alles. Heeft alleen de rest van haar leven de fenbendrops nodig gehad.

 

Ik zou proberen stress zo veel mogelijk te vermijden. Eventueel de da bellen en telefonisch overleggen. Als hij Yuki dan toch wil zien kun je er altijd naartoe.

 

Beterschap voor Yuki

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn gehad met precies dezelfde symptomen van EC als jouw konijn nu heeft. Ze is toen direct bij dierenkliniek Wilhelminapark opgenomen. Daar is de behandeling gestart met Dexamethason-injecties, vitamine B-injecties, Panacur en Duplocilline (antibioticum). De 4e dag mocht ze weer naar huis en haar ogen tolden niet meer, ze liep weer goed en haar hoofdje stond nog een klein beetje scheef. Het scheve hoofdje is gedurende de behandeling thuis weer goed gekomen. Toen ze weer naar huis mocht moest ik haar nog een tijd Panacur, Metacam en Duplocilline-injecties geven.

De link die Lienappelsien je van Wilhelminapark heeft gegeven zou ik zeker eens goed doorlezen en wellicht het e.e.a. dat hierin beschreven staat met je dierenarts bespreken.

 

Beterschap voor Yuki.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties, vanavond naar de dierenarts zal inderdaad even overleggen ook met de informatie van de link. Gisteravond ging het veel slechter en rolde ze alleen maar rond, vandaag gelukkig iets rustiger. Ze eet nog steeds wel kleine beetjes dus dat gelukkig wel. Verder ook maar afwachten denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update 16-05: Naar de dierenarts geweest, gelukkig dezelfde dierenarts. Ze vond dat inderdaad het koppie stuk schever stond, maar ze vond Yuki een stuk levendiger Dierenarts er ook nog even boek bij gepakt, de kans dat het goed komt is groter omdat ze geen last heeft van verlammingsverschijnselen. Probleem is wel dat 1 oog groter is dan de ander maar daar moest ik me nu nog niet te druk om maken. De dierenarts zei dat ze geen pijn heeft dat ze alleen heel draaierig en dat het weken kan duren (in de komende 2-3 weken moest er wel iets verbetering zijn). Zolang ze een beetje blijft eten en een beetje blijft drinken en de medicijnen erin gaan moeten we nu de kuur van 28 dagen afmaken. Ook nog even gevraagd over de prik maar ze zei dat dit alleen voor de eerste 24 uur tegen zwelling helpt. We houden hoop!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben maandag met mijn 2 konijnen naar de dierenarts geweest voor de vaccinaties. Dinsdagmorgen zag ik dat Mike alleen nog maar rondjes naar rechts liep, en het eten alleen maar aanpakte als ik het hem aan de rechterkant van zijn gezicht aanbod. Hij negeerde de hele linkerkant zeg maar. Hij at verder goed, maar het moest wel goed aangeboden worden. Omdat ik dacht dat hij misschien wel blind was links en daarom die kant negeerde nog met een lampje in zijn ogen geschenen, maar de pupillen reageerden allebei goed. 

Dezelfde dag nog naar de DA gegaan. Die gaf aan dat hij of een nekpijn had (hij zette zich ook wat raar af met zijn linker pootje) of toch E. Cuniculli. Dit ook omdat het was begonnen na de vaccinatie. Daarom maar gestart met ontstekingsremmers/pijnstilling voor 1 week, en nog Panacur voor 1 maand. Sinds gisteren lijkt het al iets beter te zijn. Hij draait nog steeds alleen maar rechtsom, maar kan ook al weer stukjes rechtdoor hoppen. Hij eet goed, ik moet hem alleen nog wel met z'n koppie in het bakje 'duwen'. Daarna weet hij de weg en smikkelt hij zo het bakje leeg. Als hij even de weg kwijt is (te ver naar rechts doorgedraaid) dan draait hij een extra rondje en landt dan zo weer met z'n snuit in het bakje. De Panacur vouw ik in een blaadje basillicum en die eet hij dan zo op. Omdat ik niet goed weet of hij wel voldoende kan drinken, geef ik hem wel extra vochthoudende groente zoals witlof en komkommer (daar is hij helaas niet zo dol op). Misschien is het wishfull thinking maar het lijkt echt al weer of ik een iets actiever konijntje heb dan dinsdag. 

Als jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag! En Yviejj; het kan dus snel aanslaan, maar is denk ik ook afhankelijk van de ernst van de klachten. Mijn DA zei dat je soms wel 3 maanden moet behandelen voor de symptomen echt weg zijn (is overigens een DA waar ik heen ga op aanraden van de lijst op deze site; Dierenziekenhuis Groningen. Tot dusver heel erg tevreden!)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sanne1993; ja ze heeft beide oren bekeken, tanden al tijdens het vaccineren. Dat was allemaal goed. Hoop vooral dat ik nu niet na elke vaccinatie een draai-konijntje krijg.. Schijnt toch weer getriggerd te kunnen worden bij stress of vaccinatie? Dat zou sneu zijn als hij 2x per jaar dan ziek wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sanne1993; ik zal eens vragen of dat een verstandige optie is. De vorige 2 vaccinaties heeft hij glansrijk doorstaan, dus dit is de eerste keer dat hij zo reageert. Maar ja, preventief 2 weken ervoor starten is wel beter dan erna met een ziek konijntje zitten. Eerst maar eens zien hoe het zich verder ontwikkelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu 2 weken verder met de behandeling met fenbendrops. Nog geen verbetering nog steeds heel scheef en omrollen. Haar kin is helemaal kaal geworden of dit door de ziekte komt of dat de medicijnen irriteert? we maken het nu elke keer goed schoon met water. Ze eet en drinkt wel goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff ik heb al heel veel EC konijnen gehad. Wat is het toch een rotziekte. Soms moet je de dosis panacure iets verhogen. Of samen geven met AB. Vaak heeft het ook langere tijd nodig 6 weken.  Als Panacure niet helpt dan zou Valbazen een optie zijn. Al hebben veel dierenartsen dit niet meer. Je kan het volgens mij wel nog bestellen op internet maar dan zijn het grote hoeveelheden.

Het warm houden en zorgen dat je konijn goed eet, geen stress heeft is wel belangrijk. Zachte handdoeken als ze tollen.

Samson kwam in 2012 bij mij met ernstige EC zijn hoofdje lag op de grond. Ik heb haar toen ook voorzichtig haar nekje gemasseerd en dat werkte ook goed. Ze heeft nog twee keer panacure gehad een keer toen ze magerder werd en een keer vond ik haar hoofdje wat schever dan normaal. Ze rent en graaft nu al 5 jaar samen met haar maatje. Terwijl ze hem toen eigenlijk wilde laten inslapen. Maar er zijn ook konijnen geweest die het helaas niet gered hebben.

Wat betreft inentingen die waren hier ook vaak de trigger van EC de weerstand gaat dan omlaag. Ik geef ze daarom een paar dagen voor die tijd Thuja een homeopatisch middel ooit voorgeschreven door een homeopatische dierenarts. 3 dagen ervoor en er na.

Ook Echinacea zou je kunnen geven voor die tijd.

Ik hoop dat jou konijn het gaat redden. Heel veel sterkte en dikke knuffels Belleke

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten nu op 3 weken, nog geen verbetering hele kin is nu wel kaal met kleine wondjes maak het elke keer goed schoon met water zodat er geen medicijnen blijft zitten. Aan het einde van deze week is de kuur van 28 dagen fenbendrops af en dan maar weer langs de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat er nog steeds geen verbetering is. Hopelijk komt dat nog wel.

 

17 uur geleden zei Boefje:

@Lienappelsien hoe lang ga je door met de panacur/fenbendrops? Ik heb hetzelfde met Noellie. Geef het nu ook al bijna 3 maanden maar de dierenarts zegt dat ze er blijvend aan vast zit waarschijnlijk. Ik durf nu nog niet te stoppen. 

Tja het is even aankijken hoe lang ik nog doorga met de Panacur. Hij krijgt het nu bijna 4 maanden en we gaan in ieder geval nog 2 maanden door. Sinds we de dosis gehalveerd hebben komt er steeds wat nattigheid uit z'n ogen. Ik weet niet of het echt een verband heeft met de halvering, maar het is anders wel toevallig. Z'n kin is vaak ook wat nattig waardoor de haartjes daar gaan  krullen (aan elkaar). Ik hou hem dus zeker nog binnen (buiten zit er zo een vlieg rond z'n ogen). Hij zou nu eigenlijk ook weer een RHD2-prik moeten krijgen, maar dat durf ik echt niet aan. Hij heeft het volgens mij wel aardig naar z'n zin, dat vind ik wel belangrijk. 

 

Sterkte allemaal! Het is lastig dat het zo lang duurt voor er enige verbetering komt. Het gaat zo langzaam en soms met ups en downs. Voor je het weet ben je weken of maanden verder. En ik wil ook niet weten wat ik al aan medicijnen heb uitgegeven...

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19 mei heb ik nog een heel positief stukje geschreven; en ik dacht ook dat ik er echt op tijd bij was. Sinds zondag wilde Mike ineens geen biks meer eten, hij knaagde er wat aan en liet het dan vallen. Groenvoer ging er nog wel prima in, dus daar maar veel van gegeven met extra vocht. 

Gisteravond bleef hij maar rondjes rennen, stootte tegen dingen aan, viel om. Sprong in de waterbak (met als gevolg kleddernatte pootjes). Ik kon hem niet rustig krijgen.

Ik heb hem in zijn hok gelegd, maar daar bleef hij steeds tegen het gaas aanlopen. Toch maar weer in de ren gelaten in de hoop dat hij daar wat meer de ruimte had om te lopen en niet steeds tegen dingen aan te lopen. Ik heb er voor gekozen niet naar de dierenarts te gaan, omdat die niet veel anders kon doen dan wat ik al aan het doen was. Behalve inslapen en dat was gisteravond voor mij nog niet aan de orde. Vanmorgen kwam ik bij hem, en lag hij op zijn rug. Ik heb hem daarop in zijn mandje gelegd en ben bij hem gebleven. Een half uur later is hij overleden.

Ik moet nog contact hebben met de dierenarts, ook om te kijken hoe het verder moet met Babs; wel of niet behandelen. Wel of niet direct weer koppelen. Omdat ze buiten in een grote ren zit wil ik haar liever niet te lang alleen laten. Maar toch wil ik ook niet het  risico lopen dat een eventueel nieuw konijntje weer ziek wordt. Ik wil graag een nieuw maatje voor Babs, maar denk ook wel; wat als Babs nu ook nog ziek wordt. Dan heb ik straks een nieuw maatje en dan is zij er niet meer.. 

Als jullie tips hebben, dan hoor ik het graag! Sorry, niet echt een positief verhaal, maar moest het wel even kwijt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .